Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privť berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. CalorieŽn om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Braakneigingen tijdens wedstrijden
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Braakneigingen tijdens wedstrijden

 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ralfie21
Lid
Lid


Joined: Feb 01, 2004
Posts: 236

PostPosted: Tue 04-05-2004 12:13    Post subject: Braakneigingen tijdens wedstrijden Reply with quote

Ik heb nu reeds een aantal keer tijdens wedstrijden te kampen gehad met braakneigingen of zelfs overgeven. Ik eet 4 voor de wedstrijd niets meer, drink alleen nog wat water, en toch krijg ik er last van tijdens de wdstrijd. Het komt niet doordat ik stuk zit want daarna gaat het weer beter en kan ik de wedstrijd nog goed uitlopen en zelfs nog versnellen.
Heeft iemand tips?
alvast bedankt
Ralfie
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Dippides
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 08, 2003
Posts: 2797
Location: Dordrecht

PostPosted: Thu 06-05-2004 6:48    Post subject: Reply with quote

Ik heb er ook wel eens last van. Zeker in het verleden.

Naar mijn ervaring komt het juist meer voor als je goed in vorm bent. Ik kreeg er feitelijk altijd last van als ik achteraf gezien op dat moment toch te snel liep. In plaats van een gevoel van stuk zitten kwam door de goede vorm alleen het gevoel te moeten braken.


Bas.
_________________
Bas "Slowfoot" Prins
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ilse
Lid
Lid


Joined: Jan 02, 2004
Posts: 394

PostPosted: Thu 06-05-2004 12:08    Post subject: Reply with quote

Te snel lopen hoor ik vaker als reden, maar dan zou je zeggen dat je ook kapotter bent tijdens het lopen. Hoe zit het met de zenuwen? Wat zijn de verschillen tussen intensief trainen en de wedstrijd qua stress, eetgewoonten ed?

Ik ken een ex-betaald voetballer, die nergens last van had tijdens trainingen, maar bij elke wedstrijd was het raak, of net ervoor. Dat is ooit begonnen toen die als klein jochie begon met lokale wedstrijden, maar uiteindelijk zo gecondioneerd dat hij het als volwassenvoetballer nog had. Ook terwijl hij al die zenuwen al lang niet meer kende.

Succes
Back to top
View user's profile Send private message
Dippides
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 08, 2003
Posts: 2797
Location: Dordrecht

PostPosted: Thu 06-05-2004 14:49    Post subject: Reply with quote

Ilse wrote:
Te snel lopen hoor ik vaker als reden, maar dan zou je zeggen dat je ook kapotter bent tijdens het lopen.

Nog nooit heb ik in een training een gelijk inspanningsniveau meegemaakt als in een wedstrijd. Dus dat je tijdens trainingen er geen last van hebt, kan daaruit wellicht worden verklaard. Als je echt goed in vorm bent krijg je vaak niet het gevoel 'kapot' te zijn.


Ilse wrote:
Hoe zit het met de zenuwen? Wat zijn de verschillen tussen intensief trainen en de wedstrijd qua stress, eetgewoonten ed?

Zou allemaal van invloed kunnen zijn. Persoonlijk ben ik redelijk relaxed voor een wedstrijd, maar een zekere verhoging in adrenaline is er uiteraard wel.

Ilse wrote:
Ik ken een ex-betaald voetballer, die nergens last van had tijdens trainingen, maar bij elke wedstrijd was het raak, of net ervoor. Dat is ooit begonnen toen die als klein jochie begon met lokale wedstrijden, maar uiteindelijk zo gecondioneerd dat hij het als volwassenvoetballer nog had. Ook terwijl hij al die zenuwen al lang niet meer kende.

(Pre)conditionering is zeker een factor om rekening mee te houden. Je raakt ipv het lichamelijke dan op het vlak van psychologie. Een niet te onderschatten factor. Zeker om dat preconditionering zeer sterk met het onderbewuste te maken heeft.
_________________
Bas "Slowfoot" Prins
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
DikkieDick
Lid
Lid


Joined: Dec 22, 2011
Posts: 1184
Location: Groningen

PostPosted: Sat 28-03-2015 7:21    Post subject: Reply with quote

Ik heb het ook inderdaad soms bij wedstrijden. Bij 10km-wedstrijden na een kilometer of 5,6. Kan niet echt een verband zien met voeding. Misschien toch de grote inspanning. Paar keer kokhalzen en ik ga weer door.
Het overkomt me nu ook wel eens in de training, zeker als ik even voluit ben gegaan. Maar meestal is dat wel te relateren aan eten, omdat de maandagavondtraining na het avondeten is en ik dan toch vaak net iets teveel heb gegeten.

@Woolmer: als je volgende week de Nacht van Groningen gaat lopen ben je iets te vroeg. Is over anderhalve maand. Wink

Edit SiteAdmin: bericht Woolmer wegens spam verwijderd
_________________
mvg, Dick

http://blog.dickpluim.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Holenmens
Lid
Lid


Joined: Aug 19, 2013
Posts: 353
Location: Eede

PostPosted: Sat 28-03-2015 7:39    Post subject: Reply with quote

Eens ergens gelezen dat maag/darm problemen tijdens intensief sporten komen doordat er niet genoeg bloed richting dit systeem gaat en deze daarom stoppen of minder functioneren. Dus starten met lege maag, ook geen water kort voor de wedstrijd.

Klinkt wel logisch.
Back to top
View user's profile Send private message
MasterRunner
Lid
Lid


Joined: Nov 23, 2004
Posts: 4876

PostPosted: Sat 28-03-2015 9:22    Post subject: Reply with quote

Tot 3 uur voor de wedstrijd kun je prima eten, niet te zwaar uiteraard. Dat is een algemeen advies, dus die 4 uur zou geen probleem mogen zijn, als je geen spijsverteringsproblemen hebt. Zaken als de spanning hebben zeker invloed, niet alleen op het gevoel vooraf maar wrs kunnen ze ook spijsverteringsproblemen veroorzaken.
Drinken: ik neem bij warm weer zeker, maar ook bij bijna alle wedstrijden vanaf 5 km ca 15 min voor de start nog ca 300 ml isotone drank in. Tip van mijn eerste trainer. De tijd heeft te maken met de opname en het reageren van de suikerspiegel, doe je het verkeerd dan heb je kans op dat insuline dipje, meteen voor de start.. dan klotst het teveel...

Anders ga een met een voedingsdeskundige/diŽtist(e) praten, heb ik ook wel erg nuttige tips van gekregen of mijn beeld werd bijgesteld (wat dus ook bleek te kloppen).
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en BelgiŽ.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.02 Seconden