| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Ben Lid

|
Posted: Mon 29-11-2010 12:57 Post subject: Drinken nodig met lagere temperaturen? |
|
|
Ik twijfel de laatste tijd best wel of het wel zo uitermate nodig is om als het niet zo warm is veel te drinken voor/tijdens een wedstrijd. Gisteren liep ik een cross in Wijk aan Zee. s ochtends brood en muesly met rijstemelk genomen (dus wel een beetje vocht). Ter plekke iedereen natuurlijk zoals gebruikelijk panisch de wc's opzoeken. Ik had geen enkele behoefte. Voor mijn vertrek vanaf huis gewoon nog even geweest. Dat gaf me zowiezo al een relaxed gevoel. Verder heb ik voor deze 10.4 km wedstrijd (soort van cross idee) niet meer gedronken, ook tijdens niet. Achteraf kregen we een flesje drinken en daar wel weer wat uit gedronken. Ik heb ook (voor mijn doen) erg goed gelopen. Daarom vraag ik me af of het hele drinkgebeuren bij wedstrijden misschien meer door commercie dan door pure noodzaak wordt aangstuurd? Het is ook mijn ervaring dat ik er bij wel meer drinken vantevoren voor de wedstrijd er meer vocht weer uit werk dan dat ik binnen heb genomen (klinkt vreemd maar het is wel zo). Dan vraag ik me natuurlijk af of eea dan wel effectief is. Komt iedereen dit vreemd voor of herken je er wel wat in? Ik ben benieuwd. _________________ sneller, sneller, sneller! |
|
| Back to top |
|
 |
achterhoekrunner Lid

|
Posted: Mon 29-11-2010 13:08 Post subject: |
|
|
Eén van de belangrijkste redenen om te drinken tijdens het lopen is om het verloren vocht van het zweten aan te vullen. In de winter moet het al een erg lange duurloop of wedstrijd worden, anders kan ik het tekort best na afloop aanvullen. Daar moet ik wel bij aantekenen dat ik meestal redelijk 'luchtig' gekleed ben, als ik naar sommige andere lopers kijk. Als je wel veel zweet van jezelf moet je ook bij lage temperaturen wel drinken natuurlijk. Daar heb ik niet zo'n last van.
André _________________ Wee völle zeg, mot ok völle wetten. |
|
| Back to top |
|
 |
abik Lid

|
Posted: Mon 29-11-2010 14:37 Post subject: |
|
|
Gisteren toch wat te weinig gedronken, denk ik, dus voordat ik thuiskwam de winkel ingerend en aldaar een fles sinas half leeggedronken, om daarna af te rekenen, overigens denk ik dat je juist bij koud weer toch aardig wat vocht verliest bij het ademhalen, en ik heb gisteren ook stevig getraind. als het langer dan 2 uur duurt krijg ik dorst, en ook bij schaatsen. Tijdens een 10 kilometer drink ik niet als het warm is plens ik wat water in mijn nek. _________________ Go lightly. Eat heavy. |
|
| Back to top |
|
 |
Ben Lid

|
Posted: Mon 29-11-2010 15:01 Post subject: |
|
|
| achterhoekrunner wrote: | Eén van de belangrijkste redenen om te drinken tijdens het lopen is om het verloren vocht van het zweten aan te vullen. In de winter moet het al een erg lange duurloop of wedstrijd worden, anders kan ik het tekort best na afloop aanvullen. Daar moet ik wel bij aantekenen dat ik meestal redelijk 'luchtig' gekleed ben, als ik naar sommige andere lopers kijk. Als je wel veel zweet van jezelf moet je ook bij lage temperaturen wel drinken natuurlijk. Daar heb ik niet zo'n last van.
André |
Ik begrijp dat je verloren vocht moet aanvullen, maar het lijkt me toch dat een vochtbalans in een lichaam per persoon toch ook wel zal verschillen? Je hebt gelijk dat veel lopers, zeker in de wedstrijd, veel te warm gekleed gaan. Ik ben gelukkig iemand die weinig zweet  _________________ sneller, sneller, sneller! |
|
| Back to top |
|
 |
AdP Lid

|
Posted: Mon 29-11-2010 17:13 Post subject: |
|
|
Tja, bij inspanningen tot 1 uur voegt drinken gewoonlijk niks toe (behalve misschien in de zomer in een wedstrijd bij 30 graden), dus in vergelijkbare trainingen zou ik ook niet moeilijk doen.
Bij inspanningen boven de 2 uur voegt drinken voor bijna iedereen iets toe, in die zin dat lopen dan makkelijker wordt als je regelmatig wat drinkt.
Bij trainingen en wedstrijd drink ik altijd zo snel mogelijk na de inspanning om zo het herstel te ondersteunen. Bij wedstrijden t/m halve marathon besteed ik er weinig aandacht aan, behalve natuurlijk dat ik wel zorg voor de wedstrijd genoeg gedronken te hebben.
Trainingen of wedstrijden van >2h doe ik eigenlijk nooit. Ik heb dus ook nog nooit drinken meegenomen voor in de training. |
|
| Back to top |
|
 |
ptaurus Lid

|
Posted: Mon 29-11-2010 19:04 Post subject: |
|
|
Of ik nu veel of weinig drink, ik moet in elk geval minstens 1x per uur naar het toilet (het meest gunstige geval). Gelukkig heb ik er tijdens een wedstrijd (ook marathon) geen last van. Ik ben dus een veel plasser (elke nacht zeker 3x naar het toilet is heel normaal voor mij)
Ik drink voor een wedstrijd niet extreem veel meer. Ik let er eigenlijk nauwelijks op. Ik ben ook niet zo van het meeslepen van drank onderweg.
Gisteren bv ben ik voor 24 km op pad geweest (2 uur) en had drank neergezet op mijn postbus.
Uiteindelijk geen gebruik van gemaakt, want langs huis lopen heeft toch het gevaar in zich dat je stopt, terwijl dat nergens voor nodig is.
Ik drink wel tijdens wedstrijden. (bij de drankposten) en ook als ik met de loopgroep meega, want dan zijn er ook verversingsposten. In de sportschool is het wat makkelijker, maar ook belangrijker, want daar verlies ik serieus meer vocht dan buiten.
Verder doe ik er ook niet zo panisch over en ik denk ook dat de commercie elke recreant aan te zetten tot het drinken van liters sportdrank. Ook al gaat deze maar voor 20 minuten de deur uit. Boven de pakweg 75 min dan gaat het wel belangrijk worden, alhoewel ik voor mezelf pas ga drinken ga regelen als ik boven de 2 uur ga.
Paul |
|
| Back to top |
|
 |
Ben Lid

|
Posted: Mon 29-11-2010 20:18 Post subject: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties, gelukkig herken ik hier veel in en zijn er dus idd mensen die ook niet veel drinken terwijl hen dat wel goed bevalt. Ik liep in mei in Italie nog een halve marathon en heb onderweg toen 1x gebruik gemaakt van een drankpost. Dat was voor mij toch voldoende. Op een 10EM sla ik het veelal over en voorlopig doe ik toch geen halve marathons meer dus dan is het ook al geen issue. Ik dacht dat ik een uitzondering was, maar gelukkig dus niet  _________________ sneller, sneller, sneller! |
|
| Back to top |
|
 |
Andreadlock Benefactor

|
Posted: Mon 29-11-2010 23:52 Post subject: |
|
|
het verbaast mij steeds weer hoeveel vocht je verliest onderweg. Gisteren een duurloopje van 16k in 1,5 uur. In de kou met (prachtige!) rijp overal. Vooraf en nadien gewogen: 1,1 kilo lichter ondanks een kleine bidon thee onderweg. Dus ca. 1 liter per uur kwijt, zelfs in de winter, dat moet toch aangevuld worden.
Nou kan ik zelf goed tegen weinig drinken, drink overdag nooit overdreven veel of zo. Ik hoef ook maar 3 a 4x per etmaal naar de wc... _________________ Andre
DA6XE3H - de chip heb ik, nu nog champion. |
|
| Back to top |
|
 |
Hens Benefactor

|
Posted: Tue 30-11-2010 0:58 Post subject: |
|
|
| Andreadlock wrote: | | Gisteren een duurloopje van 16k in 1,5 uur. In de kou met (prachtige!) rijp overal. Vooraf en nadien gewogen: 1,1 kilo lichter ondanks een kleine bidon thee onderweg. |
Ik begin van de middag 15 km in een minuut meer, vooraf hooguit een glas water (200cc), onderweg (-2, wind +2) niks gedronken, na afloop 500cc zelfgemaakte sportdrank. Dat was kennelijk al wat veel, wat zo ongeveer tijdens m'n brunch moest ik het grootste deel al weer kwijt.
De verschillen zijn weer eens groot. _________________ Red Ons Bos! Don't Panic Get a Mac ov-chipklacht |
|
| Back to top |
|
 |
DRUM Mister Chat'n'Run 2007

|
Posted: Wed 01-12-2010 21:00 Post subject: |
|
|
Ik heb afgelopen januari een halve marathon gelopen waarbij ik vooraf besloot om niet te drinken. Het was twee graden en ik had het vermoeden dat het water bij de posten wel eens steenkoud zou kunnen zijn.
probleemloos uitgelopen in een acceptabele tijd voor dat moment
bij intervaltrainingen neem ik sinds enkele jaren wel altijd drinken mee, maar dat is meer bedoeld om te spoelen dan om echt veel te drinken _________________ Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog |
|
| Back to top |
|
 |
abik Lid

|
Posted: Sat 04-12-2010 22:20 Post subject: |
|
|
Ik begin er nu toch echt achter te komen dat ik beneden de nul graden juist weer meer dorst krijg na het lopen, donderdag pittige sneeuwloop gedaan en voelde mij behoorlijk uitgedroogd toen ik thuis kwam. _________________ Go lightly. Eat heavy. |
|
| Back to top |
|
 |
abik Lid

|
Posted: Sat 04-12-2010 22:23 Post subject: |
|
|
Ik begin er nu toch echt achter te komen dat ik beneden de nul graden juist weer meer dorst krijg na het lopen, donderdag pittige sneeuwloop gedaan bij een kleine zes graden onder nul en voelde mij behoorlijk uitgedroogd toen ik thuis kwam. voortaan wat limonade meenemen als het vriest _________________ Go lightly. Eat heavy. |
|
| Back to top |
|
 |
abik Lid

|
Posted: Sat 04-12-2010 22:23 Post subject: |
|
|
Ik begin er nu toch echt achter te komen dat ik beneden de nul graden juist weer meer dorst krijg na het lopen, donderdag pittige sneeuwloop gedaan bij een kleine zes graden onder nul en voelde mij behoorlijk uitgedroogd toen ik thuis kwam. voortaan wat limonade meenemen als het vriest _________________ Go lightly. Eat heavy. |
|
| Back to top |
|
 |
|