Momenteel wordt er gewerkt aan een upgrade van het forum/website.
Hou er rekening mee dat nieuwe berichten die je nu nog post op het forum na de upgrade niet meer zullen bestaan.

Update(02/04/2020 - 22u20)
De migratie van het forum verloopt goed, maar er is wel nog wat werk aan de website.
De go live zal wellicht voor ergens dit weekend zijn.

Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Bietensap
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Bietensap
Goto page 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bz
Lid
Lid

PostPosted: Tue 03-05-2011 22:17    Post subject: Bietensap Reply with quote

Met mijn inspanningsastma en hooikoorts (stuifmeelpollenallergie) ben ik geinteresseerd (om niet te zeggen wanhopig) in mogelijkheden om meer zuurstof binnen te krijgen.

Ik las ergens dat bietensap helpt omdat het nitraat bevat. Het lijkt me vreselijk om te moeten drinken, maar als het helpt, waarom niet?
Vraag is of het helpt, of is het onzin? Heeft iemand hier ervaring mee?
Back to top
View user's profile Send private message
Chiel
Lid
Lid

PostPosted: Wed 04-05-2011 5:40    Post subject: Reply with quote

Ik ben waarschijnlijk een van de weinige mensen die bietensap heerlijk vind en drink het dan ook regelmatig.
Dat ik er meer zuurstof door zou krijgen is mij niet bekend.
Nitraat kan (door bacteriën) omgezet worden in nitriet welke de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed juist kan verminderen...
Als je nitraat wilt hebben kun je ook bladgroenten als sla en spinazie eten, maar mij is altijd vertelt dat je juist niet teveel nitraat binnen moet krijgen.
Volgens mij werkt bloeddoping of Cera (Epo) veel beter.
View user's profile Send private message Visit poster's website
max09
Lid
Lid

PostPosted: Wed 04-05-2011 7:03    Post subject: Reply with quote

Chiel wrote:
Ik ben waarschijnlijk een van de weinige mensen die bietensap heerlijk vind en drink het dan ook regelmatig.
Dat ik er meer zuurstof door zou krijgen is mij niet bekend.
Nitraat kan (door bacteriën) omgezet worden in nitriet welke de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed juist kan verminderen...
Als je nitraat wilt hebben kun je ook bladgroenten als sla en spinazie eten, maar mij is altijd vertelt dat je juist niet teveel nitraat binnen moet krijgen.
Volgens mij werkt bloeddoping of Cera (Epo) veel beter.

Jij wilt natuurlijk beter sporten Smile Als je veel vitamine C erbij gebruikt wordt de omzetting in nitriet verminderd.
Back to top
ptaurus
Lid
Lid

PostPosted: Wed 04-05-2011 8:02    Post subject: Re: Bietensap Reply with quote

bz wrote:
Met mijn inspanningsastma en hooikoorts (stuifmeelpollenallergie) ben ik geinteresseerd (om niet te zeggen wanhopig) in mogelijkheden om meer zuurstof binnen te krijgen.

Ik las ergens dat bietensap helpt omdat het nitraat bevat. Het lijkt me vreselijk om te moeten drinken, maar als het helpt, waarom niet?

Dit soort verhalen (lees je ook vaak in de RW) doe ik meestal af met een boodje aap verhaal. Of hooguit heeft men onder labaratorium omstandigheden gemeten dat er aanwijzingen zijn dat..........

paul
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Wed 04-05-2011 23:32    Post subject: Re: Bietensap Reply with quote

ptaurus wrote:
Of hooguit heeft men onder labaratorium omstandigheden gemeten dat er aanwijzingen zijn dat.....

.. je zuurstofopname-vermogen onder bepaalde omstandigheden met 0,1% zou kunnen verbeteren. Meestal zijn dat omstandigheden die bij jou nauwelijks voorkomen of waarbij je niet zo'n behoefte hebt aan meer zuurstof. Meestal is het effect als het er al is zo miniem dat niemand er werkelijk iets aan heeft.

Kortom: bespaar je de moeite, maak je niet druk en leer leven met... dat levert misschien wel het beste resultaat op.

Hoewel...
Ik weet niet of verhoging van je Hb van je bloed een zuurstofopname verhogend effect heeft, anders zou je eens moeten proberen of het helpt als je bloeddonor wordt. Mijn Hb steeg nadat ik dat deed van 8,5 naar 9+. Ik ga uit van een oorzakelijk verband, maar weet niet of dat er ook werkelijk is.
Eddepet
Lid
Lid

PostPosted: Thu 05-05-2011 14:15    Post subject: Reply with quote

Bietensap is goed voor een 'rode ochtendplas', meer niet... Als kind werd mij altijd door de dokter aangeraden om veel te zwemmen. Helaas was er toen nogal veel chloor in de zwembaden en kreeg ik daar dan weer last van, maar zwemmen helpt, door de hogere temperatuur en de hogere luchtvochtigheid, heel goed (voor astmapatienten) om conditie op te bouwen.

Ik ben gelukkig grotendeels over het hele astma- en bronchitisverhaal heengegroeid, alleen merk ik met dit weer (dus droog en stoffig weer) dat het zwaar is met lopen. Het lekkerst loop ik bij vochtig weer. Er zijn medicijnen (salbutamol) die ik in het verleden heb gebruikt en die ik in geval van nood nog heb, maar dat moet je wel met de huisarts overleggen, want het staat op de dopinglijst.....
Back to top
chatrunlid
Lid
Lid

PostPosted: Thu 05-05-2011 14:20    Post subject: Re: Bietensap Reply with quote

Hens wrote:
Ik weet niet of verhoging van je Hb van je bloed een zuurstofopname verhogend effect heeft, anders zou je eens moeten proberen of het helpt als je bloeddonor wordt. Mijn Hb steeg nadat ik dat deed van 8,5 naar 9+. Ik ga uit van een oorzakelijk verband, maar weet niet of dat er ook werkelijk is.

Dat heeft ook te maken met de saturatie. Als je met een Hb een saturatie (zuurstofgehalte in het bloed) van 100% hebt zal het niet uitmaken of je 6,7,8 of 9 Hb hebt..
5 km 28:49 op 17-04-2011
5.2 km in 28:18 (5 in 27:01) op 22-05-2011 in Amsterdam
Back to top
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Sat 07-05-2011 23:53    Post subject: Reply with quote

Volgens mij is saturatie hoeveel van je Hb werkelijk zuurstof meevoert.
Als je saturatie boven de 95% is en je Hb 9 i.p.v. 6, dan kun je dus meer zuurstof vervoeren terwijl je saturatie gelijk is.
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Fri 21-10-2011 14:15    Post subject: Re: Bietensap Reply with quote

ptaurus wrote:
bz wrote:

Dit soort verhalen (lees je ook vaak in de RW) doe ik meestal af met een boodje aap verhaal. Of hooguit heeft men onder labaratorium omstandigheden gemeten dat er aanwijzingen zijn dat..........

paul

Yep, het staat er weer , in de nieuwe RW : wondermiddel rode bietensap.
Miranda Boonstra weet zeker dat het haar geholpen heeft om die super marathon te lopen.
Ik zou het bijna ook gaan kopen ...
Wat zit er eigenlijk in de rode bietensap wat niet in rode bieten zit?
Anders eet ik gewoon een week lang bietjes Razz
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006

PostPosted: Fri 21-10-2011 15:45    Post subject: Re: Bietensap Reply with quote

loopgek wrote:
[

Wat zit er eigenlijk in de rode bietensap wat niet in rode bieten zit?
Anders eet ik gewoon een week lang bietjes Razz

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Er zit gewoon bietensap in rode bietjes, maar om dat nou elke dag te eten... Zo'n glas sap kan gewoon tussendoor.
Back to top
stefan69
Lid
Lid

PostPosted: Tue 27-12-2011 11:06    Post subject: Reply with quote

Ik heb ook een paar weken geleden een fles bietensap gekocht. Zo...wat is dat een vies spul zeg Confused . Zo vies dat het wel heel erg gezond moet zijn Laughing
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Wed 18-04-2012 9:47    Post subject: Reply with quote

Een nieuw artikel over rodebieten(sap):

Whole Beetroot Consumption Acutely Improves Running Performance

Nitrate ingestion improves exercise performance; however, it has also been linked to adverse health effects, except when consumed in the form of vegetables. The purpose of this study was to determine, in a double-blind crossover study, whether whole beetroot consumption, as a means for increasing nitrate intake, improves endurance exercise performance. Eleven recreationally fit men and women were studied in a double-blind placebo controlled crossover trial performed in 2010. Participants underwent two 5-km treadmill time trials in random sequence, once 75 minutes after consuming baked beetroot (200 g with ≥500 mg nitrate) and once 75 minutes after consuming cranberry relish as a eucaloric placebo. Based on paired t tests, mean running velocity during the 5-km run tended to be faster after beetroot consumption (12.3±2.7 vs 11.9±2.6 km/hour; P=0.06). During the last 1.1 miles (1.8 km) of the 5-km run, running velocity was 5% faster (12.7±3.0 vs 12.1±2.8 km/hour; P=0.02) in the beetroot trial, with no differences in velocity (P≥0.25) in the earlier portions of the 5-km run. No differences in exercise heart rate were observed between trials; however, at 1.8 km into the 5-km run, rating of perceived exertion was lower with beetroot (13.0±2.1 vs 13.7±1.9; P=0.04). Consumption of nitrate-rich, whole beetroot improves running performance in healthy adults. Because whole vegetables have been shown to have health benefits, whereas nitrates from other sources may have detrimental health effects, it would be prudent for individuals seeking performance benefits to obtain nitrates from whole vegetables, such as beetroot.

Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics
George
Lid
Lid

PostPosted: Wed 18-04-2012 10:19    Post subject: Reply with quote

Ik zeg: Siberische ginsengkuur: uithoudingsvermogen +23 procent
Maarten82
Lid
Lid

PostPosted: Wed 18-04-2012 10:26    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
75 minutes after consuming baked beetroot (200 g with ≥500 mg nitrate)

Dat is inderdaad acuut te noemen!

Ik blijf het bietensap verhaal met interesse volgen; met name door mijn eigen ervaringen afgelopen zondag. Ik vind de gevonden verschillen in deze samenvatting ook weer érg groot tussen interventiegroep en controlegroep. Ben ook wel benieuwd naar het hele artikel, al zal driekwart abacadabra zijn voor mij (geen medische of voedingsachtergrond).
Back to top
DikkieDick
Lid
Lid

PostPosted: Wed 18-04-2012 10:49    Post subject: Reply with quote

Pas maar op: straks komt het nog op de lijst van verboden middelen (doping). 5% sneller?
Ga ik denk ik voor de volgende 10km-wedstrijd ook eens proberen dat bietensap. 5% sneller. Dan zou mijn PR van net iets boven de 50' naar 48' gaan.

http://blog.dickpluim.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Next
Page 1 of 21

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum