Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Bietensap
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Bietensap
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21  Next

Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Gert88
Lid
Lid

PostPosted: Fri 27-09-2013 18:22    Post subject: Reply with quote

Gert88 wrote:
Gert88 wrote:
Jeroenvd wrote:
Gert, zou je de reactie die je van Zonnatura krijgt hier willen delen, als je die krijgt? Ik wil nog wel eens bietensap van dit merk drinken namelijk.

Bedankt, Jeroen

Uiteraard. De vraag heb ik vanmorgen via hun website gesteld.

Van Rabenhorst heb ik inmiddels een helder antwoord:
Sehr geehrter xxxxx,

vielen Dank für Ihre Anfrage und dem damit verbundenen Interesse an unseren Produkten.

Bei unserem Rote Bete Saft handelt es sich um einen 100 % igen Saft bei dem das Nitrat nicht gesondert
gefiltert wird. Da es jedoch Direktsäfte sind, treten rohwarenbedingt Unterschiede zwischen einzelnen Produktionschargen auf.
Bei den letzten Anlieferungen wurden Nitratgehalte zwischen 250 - 850 mg/L gemessen, durchschnittlich beträgt der Nitratgehalt ca. 530 mg/L.

Ich hoffe Ihnen mit dieser Auskunft weitergeholfen zu haben und stehe Ihnen für Rückfragen gerne zur Verfügung!

Mit freundlichen Grüßen

Haus Rabenhorst O.Lauffs GmbH & Co.KG
Qualitätsmanagement

Inmiddels is ook de reactie van Zonnatura binnen:

Geachte meneer -,

Hartelijk dank voor uw email.
Zonnatura bietensap bevat inderdaad nitraat. Het nitraat wordt niet uit onze bietensap gefilterd. Helaas hebben wij geen analysecijfers van het nitraatgehalte in onze bietensap.
Biologische bietensap bevat in de regel iets minder nitraat dan niet-biologische bietensap. Dit komt omdat er bij biologische producten geen kunstmest wordt gebruikt bij het telen. Bij niet-biologische producten is dat wel het geval. In een gemiddelde bietensap zit circa 200 mg nitraat per liter, dit is op basis van onder meer de NEVO tabel en de Souci Food Compositon and Nutrition Tables.
Wij vertrouwen erop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Wessanen Benelux Consumer Care
Back to top
View user's profile Send private message
Hens
Benefactor
Benefactor

PostPosted: Mon 30-09-2013 23:24    Post subject: Reply with quote

Gert88 wrote:
Jeetje. Wat een mieren copuleerders. Confused
Wellicht een tip: http://www.nederlands.nl/forum/

Last van je tenen? Meldt het op "Welk pijntje heb jij?". Laughing
Gert88
Lid
Lid

PostPosted: Tue 01-10-2013 16:15    Post subject: Reply with quote

Hens wrote:
"Welk pijntje heb jij?". Laughing

Ach, zo nu en dan een bloedblaartje. Zolang ik m'n nagels maar kort hou gaat het wel goed Mhihihi
Back to top
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Fri 04-10-2013 7:18    Post subject: Reply with quote

Deze al gezien?
http://www.topsporttopics.nl/Kennisbank/2013/Oktober/Factsheet_rode_bietensap_nitraat

En de pdf uit sportgericht: http://www.topsporttopics.nl/dsresource?type=pdf&objectid=default:903&versionid=&subobjectname=
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
dijkloper
Site Admin
Site Admin

PostPosted: Thu 31-10-2013 7:28    Post subject: Reply with quote

In de Volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3536128/2013/10/31/Wie-veel-bietensap-drinkt-speelt-Russische-roulette-met-gezondheid.dhtml
DikkieDick
Lid
Lid

PostPosted: Thu 31-10-2013 8:53    Post subject: Reply with quote

Wat is de definitie van grote hoeveelheden? Dat is een lekkere vage omschrijving in het VK-artikel. Ik ben van mening dat je het zeker niet dagelijks en langdurig moet drinken. Paar keer per jaar paar dagen voor een (halve) marathon lijkt me niet een al te groot probleem. Bij een marathon gebruik ik 2 flessen (=1,5 liter) en voor een halve 1 fles. Afgelopen jaar heb ik denk ik 6 flessen genuttigd, dus 4,5 liter.

http://blog.dickpluim.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
AdP
Lid
Lid

PostPosted: Thu 31-10-2013 9:17    Post subject: Reply with quote

De bietensap-rage bewijst dat heel veel lopers helemaal geen probleem hebben met doping zolang het niet op de dopinglijst staat.
Zodra het op die lijst terecht komt (b.v. ivm met gezondheidsrisicos) wordt het duivels en hebben velen plotseling een sterke mening over betrapte gebruikers. (Chia-zaden idem dito.)
Back to top
ChatnRunner
Lid
Lid

PostPosted: Thu 31-10-2013 9:42    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
De bietensap-rage bewijst dat heel veel lopers helemaal geen probleem hebben met doping zolang het niet op de dopinglijst staat.

Exclamation
Back to top
ptaurus
Lid
Lid

PostPosted: Thu 31-10-2013 13:26    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:
Zodra het op die lijst terecht komt (b.v. ivm met gezondheidsrisicos) wordt het duivels en hebben velen plotseling een sterke mening over betrapte gebruikers. (Chia-zaden idem dito.)

Dat is een mooi inzicht wat je daar geeft. Ik denk dat veel mensen zich dit niet realiseren.

Paul

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
loopgek
Lid
Lid

PostPosted: Thu 31-10-2013 13:39    Post subject: Reply with quote

AdP wrote:

Koolhydraten stapelen is ook een rage onder lopers. Dus dat vinden we straks ook doping? Er zijn genoeg onderzoekjes die een overdaad aan koolhydraten als slecht aantonen...

Een overdaad aan training is misschien wel nog schadelijker voor ons lichaam dan een overdosis aan bietensap Rolling Eyes
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
AdP
Lid
Lid

PostPosted: Thu 31-10-2013 14:39    Post subject: Reply with quote

loopgek wrote:
Koolhydraten stapelen is ook een rage onder lopers. Dus dat vinden we straks ook doping? Er zijn genoeg onderzoekjes die een overdaad aan koolhydraten als slecht aantonen...

Koolhydraten stapelen was toch al lang achterhaald?
Ik dacht dat alleen marathonlopers dit deden, maar die laden gewoonlijk al ruim voldoende brandstof (glycogeen) doordat ze na een trainingspiek taperen. Daarbovenop stapelen lijkt vrij zinloos.
Van teveel koolhydraten word je idd dik, dat is wel ongezond maar (nog) niet strafbaar.
loopgek wrote:
Een overdaad aan training is misschien wel nog schadelijker voor ons lichaam dan een overdosis aan bietensap Rolling Eyes

Beide bereik je idd niet zomaar, maar het lijkt erop dat veel meer mensen zich met bietensap bezighouden dan met overdadig trainen. Sterker nog, de belangstelling voor bietensap lijkt bijna omgekeerd evenredig met de trainingsbelasting. Inderdaad is het effect ook het grootst als je (te) weinig traint. Met extra training zouden de meeste gebruikers betere en duurzamere langeretermijnwinsten kunnen behalen.

Eén van de ideeën achter doping is dat je atleten die clean willen blijven ook een kans wilt geven. Dat begrip is rekbaar, en de verontwaardiging over het negeren van dat gelijk speelveld hangt een beetje af van de waarnemer.
Voor een purist vallen een hoogtetent en misschien zelfs trainen (zeker 2x per dag) daar onder. Sommige Olympische sporten zijn bewust zo opgezet dat ze hoge drempels opwerpen, denk aan zeilen en paardensport, dus ook dat gelijk speelveld is een rekbaar begrip.
Anyway, nu drift ik wat teveel richting een filosofisch OffTopic.
OnTopic: bietjes eten kan best gezond zijn, trainen ook, ik laat het sap staan en bespaar daarmee geld, een vieze smaak, vermijd een eventueel gezondheidsrisico en laat ongetwijfeld wat secondes liggen. Hoogtetent en allerlei vreemde zaadjes begin ik ook niet aan.
Back to top
RenGekRob
Lid
Lid

PostPosted: Thu 31-10-2013 15:48    Post subject: Tja ... Reply with quote

Als recreatief duursporter zal ik het niet drinken. Waarom niet, ik ben niet zo van superfood [drankjes en papjes] etc. en al lust ik graag bietjes [vers], dan vind ik de sap niet zo lekker en daarnaast, heb net zoals de meesten van jullie [schat ik zo in] een redelijk gezond eetpatroon. Daarmee voel ik met zelfs nu 2 weken voor een marathon, me altijd wel energiek en zeker niet moe en zo. Tevens ben ik vrijwel nooit ziek. Ik train 5* per wk.

Kijk, een hobby mag best wat kosten, maar als je door goed en gezond te eten en te leven je gewoon lekker voelt, dan denk ik dat de gemiddelde recreatieve sporter niet veel meerwaarde heeft aan extra drankjes, gels, preparaten etc. Je kunt beter op je gewicht letten en extra fruit of groente eten, met natuurlijk de kantekening of dat bespoten spul zo gezond is, maar dat is een andere discussie Wink.

Al die superfood en preparaten is wel goed voor de handel, want die tiert er welig bij, ingegeven door dit soort fora, waar iedereen elkaar een beetje napraat en vind dat je er beter van gaat presteren. Presteren ten opzichte van wie??? De enige tegenstander waartegen je loopt dat ben je zelf. Je stelt zelf je doelen en van bietensap an zich ga je niet sneller rennen, daar zal je toch specifiek voor moeten trainen lijkt mij.

Overigens ben ik niet tegen gebruik van bietensap, om daar op terug te komen, want zoals al gememoreerd hier, als je e.e.a. met mate gebruikt en je voelt je daar ook goed bij, wat is er dan tegen.

NL'ers worden steeds ongezonder en dikker, de gemiddelde hardloper zal door het drinken van iets te veel bietensap of andere zaken echt niet ongezonder zijn en leven dan de gemiddelde NL'er.

Belangrijkste is dat je blijft ademhalen
Wink
Back to top
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005

PostPosted: Thu 31-10-2013 19:46    Post subject: Reply with quote

DikkieDick wrote:
Wat is de definitie van grote hoeveelheden? Dat is een lekkere vage omschrijving in het VK-artikel. Ik ben van mening dat je het zeker niet dagelijks en langdurig moet drinken. Paar keer per jaar paar dagen voor een (halve) marathon lijkt me niet een al te groot probleem. Bij een marathon gebruik ik 2 flessen (=1,5 liter) en voor een halve 1 fles. Afgelopen jaar heb ik denk ik 6 flessen genuttigd, dus 4,5 liter.

Voor mij vergelijkbaar.
Ik heb een paar extra marathons gelopen dus ook in totaal enkele liters bietensap meer gehad. Het is me zo goed bevallen dat ik daar zeker geen verandering in ga aanbrengen.
Ben dus volledig verslaafd - bietensapjunk - helemaal aan de doping. Rolling Eyes

Volkskrant wrote:
Grote hoeveelheden bietensap zijn mogelijk schadelijk voor de gezondheid.
Deze waarschuwing van toxicologen komt nu topsporters het sap massaal drinken als legale doping
.

Maar... Welke halve zool gaat zich nou bezatten met 'grote hoeveelheden' bietensap?
Ja, logisch dat dat schadelijke effecten zal opleveren.
Ik denk dat dat voor grote hoeveelheden van 'wat-voor-product-dan-ook' van toepassing is.
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit

PostPosted: Thu 31-10-2013 21:00    Post subject: Reply with quote

Sluit me bij Bertus aan...drink met mate en dan zal het waarschijnlijk niet zo'n groot negatief effect hebben. Zie wel dat het in combinatie met vis wel oppassen is.

Weblog
Back to top
pov
Lid
Lid

PostPosted: Thu 31-10-2013 21:24    Post subject: Reply with quote

Dat artikel is gebaseerd op vrij oud onderzoek dat inmiddels achterhaald is. Ik vraag me af waarom het dan toch in de volkskrant staat. Waarschijnlijk gewoon wat interessant nieuws wat lekker verkoopt ofzo.

Volgens nieuwer onderzoek is het geen probleem om nitraatrijk te eten/drinken, sterker nog: het is goed om dat te doen: veel groene (en rode) groenten. Een zinnetje uit dat nieuwe onderzoek: "The weak and inconclusive data on the cancer risk of nitrite, nitrate and processed meats are far outweighed by the health benefits of restoring NO homeostasis via dietary nitrite and nitrate."

POV
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21  Next
Page 19 of 21

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum