Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Alleen als geregistreerde gebruiker kunt u berichten plaatsen in de diverse forumonderdelen.

Modules
· Startpagina
· FORUMS
· Aanbeveling
· Downloads
· FAQ (vragen)
· Fotoalbum
· Kalender
· Ledenlijst
· Persoonlijke gegevens
· Plaats nieuws
· PR lijst
· Privé berichten
· Statistieken
· Web Links

Advertentie
Dit blok heeft geen inhoud.

Running Calculators

Snelheden
. Bereken met wedstrijd
. Bereken met VO2
. Leeftijdsgebonden tijden
. Bereken tempo
. Vertaal tempo of snelheid
. Wedstrijd split calculator

VO2 training zones
. Bereken VO2 met wedstrijd
. Balke test van VO2
. Cooper test van VO2
. Trainingstempo's van VO2

Hartslag training
. Max HF calculator
. Hartslagzones
. Hartslag training tempo's

Gewicht en dieet
. Body mass index
. Dagelijkse calorie behoefte
. Calorieën om af te vallen
. Gewicht & prestatie

Help
. FAQs

Chat'n'Run Index
. Calculator

 
Chat'n'Run, hardloopforum: FORUMS

Chat'n'Run :: View topic - Bietensap
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log inLog in 

Bietensap
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 19, 20, 21  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hens
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 05, 2003
Posts: 6532
Location: Nijmegen

PostPosted: Thu 31-10-2013 23:57    Post subject: Reply with quote

Ik weet niet welk onderzoek je gevonden hebt, maar mij valt op dat in het artikel op z'n best gezegd wordt dat men eigenlijk niet weet wat een veilige dosis is.
Dan is het makkelijk en roept iedereen maar wat. Het zou beter zijn als dit soort kreten fatsoenlijk onderbouwd zouden worden. De fabrikant van Beet-it verwijst tenminste nog naar 'onderzoek'. De drink-niet-te-veel-bietensap-verkondigers komen met lege handen. Dan noem ik het paniek zaaien. Neutral
_________________
Don't Panic
Back to top
View user's profile Send private message
pov
Lid
Lid


Joined: Dec 13, 2005
Posts: 227
Location: Roden

PostPosted: Fri 01-11-2013 0:21    Post subject: Reply with quote

ik heb de tweets van Mirjam van Reijen hierover vandaag, even nagetrokken. En conclusie: bietensap okee.

Ik kan me voorstellen dat als je per dag een liter bietensap CONCENTRAAT drinkt, tja.... net zoiets als een kilo biefstuk eten vanwege de creatine etc... daar ga je last van krijgen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
DikkieDick
Lid
Lid


Joined: Dec 22, 2011
Posts: 1184
Location: Groningen

PostPosted: Fri 01-11-2013 7:18    Post subject: Reply with quote

Robisrunning wrote:
Sluit me bij Bertus aan...drink met mate en dan zal het waarschijnlijk niet zo'n groot negatief effect hebben. Zie wel dat het in combinatie met vis wel oppassen is.


Die met vis kende ik niet, maar als je van nature al een lage bloeddruk hebt is het ook niet aan te bevelen. Loopgroepgenoot die ook aan de bietensap was gegaan kreeg het op een gegeven moment heel erg moeilijk vanwege de nog lagere bloeddruk.
_________________
mvg, Dick

http://blog.dickpluim.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
ChatnRunner
Lid
Lid


Joined: Mar 13, 2006
Posts: 2934

PostPosted: Fri 01-11-2013 9:12    Post subject: Reply with quote

Heb ik ook, moet ik ook mee oppassen.
Back to top
View user's profile Send private message
dijkloper
Site Admin
Site Admin


Joined: Oct 23, 2003
Posts: 4519
Location: Dordrecht

PostPosted: Fri 01-11-2013 9:20    Post subject: Reply with quote

pov wrote:
Een zinnetje uit dat nieuwe onderzoek: "The weak and inconclusive data on the cancer risk of nitrite, nitrate and processed meats are far outweighed by the health benefits of restoring NO homeostasis via dietary nitrite and nitrate."


Dit citaat is hier te vinden. Een stuk uit 2009, niet echt nieuw te noemen.
_________________
BV sinds september 2006. DN2ASR1
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
mattiman
Lid
Lid


Joined: Oct 18, 2010
Posts: 804

PostPosted: Fri 01-11-2013 13:18    Post subject: Reply with quote

Hier nog een studie over de mogelijke effecten van beetroot juice. In dit geval had bietensap géén positief effect (caffeine wel)
http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/apnm-2013-0336#.UnOZ142_Dr1
Single and combined effects of beetroot juice and caffeine supplementation on cycling time trial performance
Quote:
"Both caffeine and beetroot juice have ergogenic effects on endurance cycling performance. We investigated whether there is an additive effect of these supplements on the performance of a cycling time trial (TT) simulating the 2012 London Olympic Games course. Twelve male and 12 female competitive cyclists each completed four experimental trials in a double blinded Latin square design. Trials were undertaken with a caffeined gum (CAFF; 3 mg-1∙kg-1 body mass [BM], 40 min prior to the TT), concentrated beetroot juice supplementation (BJ; 8.4 mmol of NO3-, 2 hours pre-TT), caffeine plus beetroot juice (CAFF+BJ) or a control trial (CONT). Subjects completed the TT (Females: 29.35 km; Males: 43.83 km) on a laboratory cycle ergometer under conditions of best practice nutrition: following a carbohydrate-rich pre-event meal; with the ingestion of a carbohydrate- electrolyte drink; and regular oral carbohydrate contact during the TT. Compared to CONT, power output was significantly enhanced after CAFF+BJ and CAFF (3.0% and 3.9% respectively, P < 0.01). There was no effect of BJ supplementation when used alone (-0.4%, P = 0.6; compared to CONT) or combined with caffeine (-0.9%, P = 0.4; compared CAFF). We conclude that caffeine (3 mg-1∙kg-1 BM) administered in the form a caffeinated gum increased cycling TT performance lasting ~50-60 min by ~3-4% in both males and females. Beetroot juice supplementation was not ergogenic under the conditions of this study. Key words: Cycling performance, nitrate, caffeine, ergogenic, time trial, carbohydrate"


In combinatie met de eerdere link (http://www.topsporttopics.nl/Kennisbank/2013/Oktober/Factsheet_rode_bietensap_nitraat) is het dus nog steeds de vraag in hoeverre bietensap echt positieve effecten heeft op sportprestaties (bij wie, in welke hoeveelheden, etc).
Back to top
View user's profile Send private message
loopgek
Lid
Lid


Joined: Jan 09, 2004
Posts: 3968
Location: Amersfoort

PostPosted: Fri 01-11-2013 13:42    Post subject: Reply with quote

mattiman wrote:
In combinatie met de eerdere link (http://www.topsporttopics.nl/Kennisbank/2013/Oktober/Factsheet_rode_bietensap_nitraat) is het dus nog steeds de vraag in hoeverre bietensap echt positieve effecten heeft op sportprestaties (bij wie, in welke hoeveelheden, etc).


Dat blijft altijd de vraag!
Ook al zijn er meerdere onderzoeken die zeer aannemelijk maken dat het bij 80% van de mensen positief werkt, dus bewezen positief, dan altijd blijft de vraag of het op mij of jou als individu ook zo is, en in welke mate.

Gezien de huidige onderzoeken lijkt het mij aannemelijk dat het een positief effect kan hebben. En gezien mijn eigen ervaringen denk ik dat ik bij de mensen hoor op wie het effect positief is.

En dan heb ik het niet persé alleen over bietensap maar ook gekookte beitjes , rucolasla etc eet ik wel eens in aanloop naar een wedstrijd.

En nee, geen overdosis, en ik hou me aan een 2 dagen protocol, niet een hele week (of langer) voorafgaand aan een wedstrijd.
_________________
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
pov
Lid
Lid


Joined: Dec 13, 2005
Posts: 227
Location: Roden

PostPosted: Fri 01-11-2013 14:16    Post subject: Reply with quote

dijkloper wrote:
pov wrote:
Een zinnetje uit dat nieuwe onderzoek: "The weak and inconclusive data on the cancer risk of nitrite, nitrate and processed meats are far outweighed by the health benefits of restoring NO homeostasis via dietary nitrite and nitrate."


Dit citaat is hier te vinden. Een stuk uit 2009, niet echt nieuw te noemen.


Dank voor het linkje.
Al 4 jaar oud... dan zou je zeggen dat de volkskrant schrijvers dat hadden kunnen meenemen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18838

PostPosted: Fri 01-11-2013 16:44    Post subject: Reply with quote

loopgek wrote:
En gezien mijn eigen ervaringen denk ik dat ik bij de mensen hoor op wie het effect positief is.

Daar schaar ik mij ook bij. Wink

Nog maar eens:

boco wrote:
boco wrote:


Hoe ik er mee omga:
- voor een marathon of andere wedstrijd gebruik ik twee flessen bietensap van 750 ml. elk;
(iets meer dan € 2 bij Appie Heijn)
- die anderhalve liter drink ik niet in één keer achter elkaar op maar verdeeld over glazen van ca. 250 ml.
- het eerste glas drink ik twee dagen voor de wedstrijd 's middags, en het tweede glas op diezelfde avond;
- de dag vóór de wedstrijd drink ik drie glazen van 250 ml. verdeeld over de ochtend, middag en avond.
- het laatste glas drink ik op de ochtend van de wedstrijddag.

Hoe ik de glazen leegdrink?
- nooit in één keer achteroverslaan;
- ik schat dat ik er ca. 15 minuten over doe, telkens een stevige teug nemend (5 à 6 x) die ik een minuutje in m'n mond rondspoel en daarna pas doorslik;
- pas na een uurtje of zo spoel ik m'n mond om met water of drink bijvoorbeeld een kop koffie.
- zo doe ik dat dus. Ik kies er momenten voor uit dat ik bijvoorbeed toch even achter de computer zit, krantje lees, etc. (niet hoef te praten)Wink

Je kunt je voorstellen dat je mond er na zo'n sessie niet bepaald vrolijk uitziet. Kun je beter ook niet aan kleine kinderen tonen; schrikken zich wezenloos! Shocked
Grote kans dat er ook een spoortje rood sap langs je mondhoeken naar buiten is gesijpeld. Dat kun je natuurlijk wel meteen schoonmaken.


En voor de duidelijkheid, dit doe ik alleen voor een (lange) wedstrijd of trail. Op jaarbasis ca. 6-8 keer; ca. 10 liter per jaar dus.
De overige 350 dagen van het jaar komt er geen bietensap op tafel; wel af en toe bietjes. Laughing
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
AdP
Lid
Lid


Joined: Feb 23, 2009
Posts: 2244

PostPosted: Fri 01-11-2013 19:58    Post subject: Reply with quote

boco wrote:
En voor de duidelijkheid, dit doe ik alleen voor een (lange) wedstrijd of trail. Op jaarbasis ca. 6-8 keer; ca. 10 liter per jaar dus.
De overige 350 dagen van het jaar komt er geen bietensap op tafel; wel af en toe bietjes. Laughing

Mooi gesproken: gezonde voeding is de basis van goede prestaties, en daar passen bietjes prima bij.
Als je weet dat je niet tot de risicogroep behoort kun je prima met bietensap experimenteren en ervan profiteren.
Volgens de regels van de WADA zou het eigenlijk op de dopinglijst moeten (voor sommigen is het gevaarlijk en het leidt tot prestatieverbetering). Maar door de aardse smaak heeft het als vanzelf een 'natuurlijk' imago gekregen, wat tegenwoordig synoniem lijkt te zijn aan 'dan is het goed', dus voorlopig hoef je je niet schuldig te voelen Wink.
Back to top
View user's profile Send private message
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005


Joined: Nov 11, 2003
Posts: 18838

PostPosted: Thu 12-12-2013 22:15    Post subject: Reply with quote

Even een update over
Het effect van rode bieten op hardloopprestaties en onderliggend mechanisme""

Met dank aan Young de Graaf in het blad Wetenschap.

(en Mark de Boer voor de samenvatting)
_________________
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Back to top
View user's profile Send private message
BlankeKeniaan
Lid
Lid


Joined: Oct 23, 2013
Posts: 1180

PostPosted: Thu 12-12-2013 22:39    Post subject: Reply with quote

Bietje bij bietje gaat het beter...
Back to top
View user's profile Send private message
gadget
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 13, 2003
Posts: 3593
Location: Huizen

PostPosted: Fri 13-12-2013 9:36    Post subject: Reply with quote

Ik zou wel aan de bietjes willen maar bietjes is wel de groente die bij mij de grootste weerstand oproept... om het maar heel netjes te zeggen.

Ik heb sinds kort een sapcentrifuge dus ik ben eigenlijk op zoek naar alternatieven voor het rode bocht..

Spinazisap lijkt me een van de eerste alternatieven maar die is wel erg seizoens gebonden.(sap maken van diepvriesspinazie lijkt mij niet echt lekker)
Van andere nitraatrijke groenten kan ik eigenlijk niet vinden hoeveel ervan nodig is om aan vergelijkbare hoeveelheden nitraat te komen.
volgens het voedingscentrum zijn dit in iedergeval de nitraatrijke groenten.
Nitraatrijke groenten zijn:

Andijvie
Bietjes, rode
Bleekselderij
Chinese Kool
Koolrabi
Paksoi
Postelein
Raapstelen
Sla, alle soorten
Snijbiet
Spinazie
Spitskool
Venkel
Waterkers

Alleen de vraag is dus... hoeveel? en wat is lekker... (alles lekkerder dan bieten... dat is mij wel duidelijk)

Maarten
_________________
One, two, Tri
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
gadget
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 13, 2003
Posts: 3593
Location: Huizen

PostPosted: Fri 13-12-2013 9:44    Post subject: Reply with quote

Ik had natuurijk ook even in het engels moeten googelen.
http://www.ausport.gov.au/__data/assets/pdf_file/0009/466029/Beetroot_juice_Nitrate_11-_website_fact_sheet.pdf

Dit klinkt al een stuk lekkerder..

Maarten
_________________
One, two, Tri
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
gadget
Benefactor
Benefactor


Joined: Nov 13, 2003
Posts: 3593
Location: Huizen

PostPosted: Tue 17-12-2013 9:40    Post subject: Reply with quote

Vrijdag aten we toevallig spitskool.. de restjes door de sapcentrifuge gedaan met een paar winterwortels die ook over waren... Eigenlijk was dat best lekker..

Maarten
_________________
One, two, Tri
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:    View previous topic :: View next topic  
Post new topic   Reply to topic    Chat'n'Run Forum Index -> Voeding en Drinken All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 19, 20, 21  Next
Page 20 of 21

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001-2006 phpBB Group

Version 2.0.20 of PHP-Nuke Port
Forums ©
Chat'n'Run is het grootste en gezelligste hardloopforum van Nederland en België.
Alles over hardlopen, blessures, accessoires, schoenen, trainingen en hardloopevenementen.
PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pagina Rendering: 0.05 Seconden