Ontsporende topics

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

wo 07-09-2011 17:28

Of het aan het weer ligt weet ik niet, maar er lijken momenteel meer topics een heel eigen leven te gaan leiden dan toch al vaak gebeurt.
Het is bekend dat de leiding van dit forum niet erg strak en strikt gehanteerd wordt, ik weet dat er leden zijn die wel wat meer moderatie op prijs zouden stellen. Ik heb zelf steeds het uitgangspunt gehad dat we hier met een stelletje volwassen mensen bij elkaar zijn die per saldo willen dat het forum goed loopt. Zodra ik als een kleuterjuf telkens moet gaan roepen dat iets niet mag ben ik vertrokken. Dus heel veel meer moderatie hoef je van mij niet te verwachten.

Ik beperk het nu tot een oproep. Probeer het aantal off-topic reacties zo beperkt mogelijk te houden. Maar aangezien ik ook vind dat een kwinkslag of anderszins niet rechtstreeks bij het onderwerp betrokken reactie zo nu en dan ook moet kunnen wil ik geen verbod uitvaardigen. Probeer je vooral zoveel mogelijk in te houden als je wilt reageren op een reactie die op zich al OT was. Dat is vaak namelijk het begin van een ontsporing.

Tot slot: laat niemand, en tegelijk iedereen zich persoonlijk aangesproken voelen. Daarmee bedoel ik dat ik niemand speciaal in gedachte had toen ik dit onderwerp opende, maar dat ik wel hoop dat iedereen zich aangesproken voelt.
BV sinds september 2006. DN2ASR1
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 17:56

dijkloper schreef: Ik beperk het nu tot een oproep. Probeer het aantal off-topic reacties zo beperkt mogelijk te houden. Maar aangezien ik ook vind dat een kwinkslag of anderszins niet rechtstreeks bij het onderwerp betrokken reactie zo nu en dan ook moet kunnen wil ik geen verbod uitvaardigen. Probeer je vooral zoveel mogelijk in te houden als je wilt reageren op een reactie die op zich al OT was. Dat is vaak namelijk het begin van een ontsporing.

.
Je hebt gelijk en ik maak me er ook schuldig aan en waarschijnlijk waren mijn berichten in blotevoeten topic de druppel om dit op te schrijven. Terecht. Ik denk echter dat je wel hard moet optreden, want iedereen zal de grens ergens anders plaatsen. Ik kom ook regelmatig op synthforum en daar grijpt de modrator direct in (wissen van bericht) als er off topic informatie komt. Dat is echt het enige dat werkt. Juist omdat we met volwassenenen werken gaat het mis (denk ik) want volwassenen denken als snel dat hun reden om iets te plaatsen wel belangrijk of leuk genoeg is.

Wat mij betreft dus hard optreden en direct off topic dingen wissen.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 18:28

ptaurus schreef:Wat mij betreft dus hard optreden en direct off topic dingen wissen.
Ik denk dat de ervaring heeft geleerd dat de meeste mensen niet opzettelijk off-topic gaan. Het gebeurt vaak onbewust en zonder kwade bedoelingen. Om dan snoeihard in te grijpen levert onbegrip op. De atmosfeer die gaat leven bij zo'n strikt beleid is er een van een dictatuur van een kleine groep moderatoren.

Ik denk dat niemand zoiets zou willen.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 18:35

Zijn die ontsporende topics niet juist het slachtoffer van de starre topics structuur? Er zijn wel een paar duidelijke topics, maar best veel posts zouden voordeel kunnen hebben van een tag-mechanisme, waarbij de individuele posts met tags in meerdere threads/topics terecht kunnen komen ipv lineair in een draaje te eindigen.
Van de hak op de tak springen, inclusief tijdelijke knipoog opvolgingen combineert nu eenmaal moeilijk met rechte draadje. Vaak komen topics vanzelf weer op spoor als iemand een nieuwe bijdrage post ipv aan te haken bij een lopende zwabberdiscussie.
Ik heb er allemaal niet zo'n moeite mee.
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 18:38

Rasheed schreef:
ptaurus schreef:Wat mij betreft dus hard optreden en direct off topic dingen wissen.
Ik denk dat de ervaring heeft geleerd dat de meeste mensen niet opzettelijk off-topic gaan. Het gebeurt vaak onbewust en zonder kwade bedoelingen. Om dan snoeihard in te grijpen levert onbegrip op. De atmosfeer die gaat leven bij zo'n strikt beleid is er een van een dictatuur van een kleine groep moderatoren.

Ik denk dat niemand zoiets zou willen.
Klopt. Ik zeg bedoelde ook niet te zeggen dat het altijd bewust gebeurt, maar een gedragsverandering bereik je i.h.a. niet eenvoudig. En snoeihard is hier slechts het wissen van een bericht. Meer is het niet. Dus waar hebben we het dan over.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 07-09-2011 18:46

En wat is off topic?

een grapje tussendoor, of succeswens, of welkom terug bericht, of complimentje én daarnaast in dezelfde reply een ontopic reactie.
(door mij vaak gebruikt)

of bijvoorbeeld een 'grapje' zonder inhoudelijke reactie. een ander reageert op dat 'grapje' en dan worden vaak ook de creatieven wakker en wordt bijvoorbeeld Photoshop for dummies van stal gehaald.
(waar ik me vaak aan stoor)

Voor sommigen vallen beide voorbeelden onder "ontsporen",
voor mij dus alleen de 2e variant.
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 18:51

Ik sluit me eigenlijk bij Lazy D aan.

Ik heb in principe niet zo'n bezwaar tegen een grapje hier en daar, maar al die domme plaatjes e.d. vind ik storend.

Paul

marcel61
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 19:38

Modereren is een serieuse baan, ik ben zelf eigenaar van een forum die per dag meer dan 1500 bezoekers trekt, daar zijn een 10-tal moderators actief. En geloof me het is een hell of a job!

Ik denk dat het op een forum als CnR voldoende moet zijn dat de siteadmin af en toe een beroep doet op ons gezond verstand. Ik denk niet dat hij zit te wachten om de hele dag politieagentje te spelen en alle postings moet gaan controleren. Dan is de lol er gauw af.

Tevens denk ik dat de club mensen hier volwassen genoeg zijn om af en toe zelf elkaar even tot de orde te roepen.

En ja ook ik maak me er wel eens schuldig aan, een kleine stap OT moet kunnen maar inderdaad waren er de laatste tijd de nodige topics die nergens meer over gingen en dat is natuurlijk zonde!
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 07-09-2011 19:45

Prima, genuanceerd openingsbericht, Peter. Goed dat je erover begint. Ik herken de verandering en heb de afgelopen periode dezelfde "ontwikkeling" of noem het een degeneratie van het forum geconstateerd. Naar mijn mening verzandden teveel topics in off-topic-geklets en daalde het gehalte topics dat over hardlopen gaat tot een dieptepunt. Ik begon me daaraan te ergeren en daar houd ik helemaal niet van. Voor mij was het een reden om me terug te trekken.
Je hebt groot gelijk dat je niet als scheidrechter wilt gaan optreden, daar zou je een dagtaak aan hebben en het zou ook niet nodig moeten zijn.
Verder kan ik me wel vinden in de mening van m'n luie broertje, met het risico dat er een reactie op het persoonlijke zinnetje in het eerste voorbeeld volgt. Daarin zou iedereen voldoende discipline moeten kunnen opbrengen.
coen
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 19:45

Ik maakte deze week thuis ook al de opmerking dat het wel weer eens over hardlopen mag gaan. De laatste tijd gaat het gemiddelde niveau van de berichten wat mij betreft behoorlijk omlaag en ik krijg steeds minder behoefte om te reageren.

Berichten verwijderen gaat erg ver en vraagt veel van de moderatoren. Peter heeft ook een leven naast CnR, hoop ik ;). Andere forums hebben misschien een community-oplossing waarbij je berichten kunt waarderen en bij veel negatieve waarderingen naar de achtergrond verdwijnen. Dat hebben we hier niet dus wat Peter voorstelt is de beste oplossing denk ik: je bent zelf verantwoordelijk voor je bijdragen.

Ik merk wel dat ik off-topic berichten van sommigen beter kan hebben dan van anderen. Dat heeft te maken met wat die persoon tot dan toe heeft opgebouwd aan berichten. Als de persoon oprechte interesse toont in anderen of nuttige bijdragen heeft geleverd dan heb je wat mij betreft krediet opgebouwd om eens off-topic te gaan. Dus een vaste regel is wat mij betreft erg lastig te definiëren.
iRun
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 19:51

Lastig.

Naar mijn mening ligt het er volledig aan wat je met het forum wilt. Willen we hier zo efficiënt mogelijk informatie uitwisselen? Of is dit meer een levende community?

In het eerste geval: 'snoeihard moderaten'.

In het tweede geval zal een ieder ermee moeten leren leven dat niet iedereen hetzelfde is en dat er dus op verschillende manieren, soms off topic, soms 'fladderig' (vervelend woord) of nog anders, gereageerd wordt. Zo is het leven, zo zijn mensen. Zo gaan discussies ook. Denk maar aan een willekeurige verjaardagfeestje: je begint met iemand te kletsen over een onderwerp en langzaam maar zeker drijf je al associërende af van het oorspronkelijke onderwerp. Verwonder je er over, verbaas je, en probeer ervan te leren...

Ondanks dat ik erg blij ben met alle informatie die hier gedeeld wordt, zou het forum niet zijn wat het is als er een gezonde dosis van de tweede insteek aanwezig zou zijn. Ik ken hier bij lange na niet iedereen maar het is in mijn ogen prettig dat er een menselijke kant zit aan dit forum en dat we off topic kunnen posten. Ik stoor me daarom eigenlijk niet/ nauwelijks aan 'off topic' geblaat, scroll gewoon lekker snel door.

Maar om toch iets toe te voegen aan deze discussie: als je idd voor 'optie twee' (of een optie 1 & 2 combi) gaat dan zou het prettig zijn als je op de eoa manier alle echt informatieve posts zou kunnen filteren, bijv een goed werkende zoekfunctie waarbij je ook de topics die niet op pagina 1 staan kunt lezen... :twisted:

(idealiter zou je aan een post tags kunnen hangen waarmee moderators off topic posts kunnen taggen; een simpele knop waarmee alle off topic posts worden uitgefilterd en klaar ben je en kan iedereen van het forum genieten zoals hij of zij wil).

Eigenlijk, als ik heel eerlijk ben, stoor ik me zelfs wel eens aan de 'on topic blijven polizei'. Maar niet heel erg, dont worry. :wink:

Enfin, mijn 0.02
Nog steeds geveld door een achillespeesblessure. Helaas nu ook de knieeen in de puin... (ik hoop dat ik ooit weer kan hardlopen).
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 19:54

Ik was ook een tijdje op een wielerforum. Daar hadden ze een apart gedeelte voor allerlei minder aan het wielrennen gerelateerde zaken. Is dat wat?
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
Pim
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 07-09-2011 20:00

Ik vind dat we ons te druk maken. Het is net als met de televisie, heb je er geen zin in dan kijk je niet. Off topic berichten kun je overslaan.
Daarnaast vind ik eigenlijk dat het ook wel meevalt. Ik heb ook de afgelopen weken, met heel veel plezier, heel veel berichten over lopen gelezen.

Aan de andere kant ik zit als voorbereiding op 18 september middenin mijn medicinale rook periode, dus ik ben sowieso wat vredig. :ot:

Pim
runfun
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 20:05

Ik lees vrij gemakkelijk over off-topic berichten en gelukkig is het nauwelijks een handjevol dezelfde personen die vaak het off-topic starten. Een 'leuke' off-topic bijdrage zorgt voor reacties en het topic raakt dan minder leesbaar.

Is het een optie om de topicstart 'sticky' te houden dus altijd bovenaan elke pagina? Wellicht helpt het met het on-topic houden.
Sterrekind
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 20:32

Ik heb het er al even over gehad met je Peter, ik ben het wel met je eens, ondanks dat ook ik me meerdere malen schuldig heb gemaakt aan off-topic reacties op een andere off-topic reactie. Ik spreek nu even uit eigen ervaring dat het bij sommige topics zonde is als het zover uit de klauwen loopt. Dan moet er idd gewoon een slotje op, hoe zonde ik het ook vind.

Ik vind het idee van een topic waarin mensen een soort van lollig kunnen "chatten" geen slecht idee. Dan is er in andere topics weer ruimte voor waar het werkelijk om draait hier; hardlopen. Het 'wist je dat' is daar bijvoorbeeld wel een aardige voor.
Zoeoeoeoeffffff, loopschoentjes aan, trisuit aan, fiets stand-by en gáán!
Plaats reactie