Cryptische omschrijvingen voor het trainingsschema

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 9:37

Ik veronderstel dat de meesten hier die zich laten begeleiden door een trainer vooraf een trainingsschema krijgen toegezonden, ofwel op papier, danwel via een e-mail bericht (bijv. als een Excel spreadsheet, gekoppeld aan een e-mail bericht).

Wat mij opvalt is dat mijn trainer veel afkortingen en jargon gebruikt wat in mijn (niet-trainer) ogen overkomt als geheimtaal. Ik heb er zelfs een stukje over geschreven op mijn weblog.

Mijn vraag is hoe jullie omgaan met zulke cryptische omschrijvingen?

___

Er is niet altijd tijd op de training om uitgebreide vragen te stellen, laat staan dat om sommige zaken te begrijpen je praktische ervaring in het schrijven van trainingsschema's nodig hebt, plus de opleiding die daar bij hoort.

Wat ik doe is naar beste weten proberen te interpreteren wat er bedoeld wordt met de trainingsopdracht in het schema en welke tempo's daarbij horen, zoals ik heb voorgedaan in mijn stukje op mijn weblog. De "preek" (uitleg door de trainer) die er tijdens de training bij gegeven wordt neemt ik ter kennisgeving aan. Het klinkt mooi, maar sluit niet aan bij wat ik denk te weten over bepaalde zaken.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
JeeWeetje
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 9:53

Als ik de haast formule-achtig geformuleerde trainingen in mijn schema niet snap, vraag ik het mijn trainer. Dan komt hij met een ingevulde formule en is de training ineens duidelijk.

Heerlijk zo geformuleerde trainingen:

W 5' + 2*(D1 10' + D2 10' + D3 10') + C 5' of

W 12' + 4*(1000-800). p=1' & sp= 2' + C5'

Voordeel van deze cryptische omschrijvingen dat ze op mijn iPhone in iSmoothRun gewoon op 1 regel passen en ik dus trainingen makkelijk kan selecteren. :-)
achterhoekrunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 10:25

Leuk stukje heb je op je blog gezet. Als trainer kan ik me best voorstellen dat je er af en toe niet uitkomt. Hoewel het niet als geheimtaal bedoeld is kan het wel zo overkomen.
Zelf gebruik ik ook wel afkortingen, maar wel altijd dezelfde zodat het op een zeker moment voor iedereen begrijpelijk is. Daarnaast probeer ik het redelijk simpel te houden in mijn trainingen, dus heel veel verschillende series en snelheden zul je niet snel tegenkomen. Wat ook helpt is het in stukken te hakken tijdens de training. Eerst het eerste blok uitleggen en lopen en dan in de seriepauze de uitleg van het volgende blok.
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
sibi
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 10:45

Haha, een geweldig stukje op je blog, Rasheed!

Veel kon ik ook wel ontcijferen. Ik weet alleen niet waar AD en SP voor staan.

Bij de reacties was de training van JeeWeetje voor mij vrij duidelijk:
W 5' + 2*(D1 10' + D2 10' + D3 10') + C 5'
Maar ook JeeWeetje plaatste een training met sp. Die begrijp ik dus niet:
W 12' + 4*(1000-800). p=1' & sp= 2' + C5'

Dus wat AD en SP betreft: "wie weet het?"

met vr.gr.: J.A.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 10:48

achterhoekrunner schreef:Wat ook helpt is het in stukken te hakken tijdens de training. Eerst het eerste blok uitleggen en lopen en dan in de seriepauze de uitleg van het volgende blok.
Dat lijkt me een beetje lastig als je lopers van zeer divers niveau hebt, zeg tussen de 31 en 50 minuten op de 10 km. Die seriepauzes gaan allemaal door elkaar lopen voor de verschillende subgroepjes.
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 11:02

sibi schreef: Dus wat AD en SP betreft: "wie weet het?"
SP = serie pauze :?:
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
achterhoekrunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 11:10

Rasheed schreef: Dat lijkt me een beetje lastig als je lopers van zeer divers niveau hebt, zeg tussen de 31 en 50 minuten op de 10 km. Die seriepauzes gaan allemaal door elkaar lopen voor de verschillende subgroepjes.
Daar heb je gelijk aan, bij mijn vereniging hebben we daarom meer groepen zodat de verschillen niet zo groot worden. In de lagere groepen is het verschil onderling soms nog wel groot maar daar doen we ook niet van dit soort trainingen. Dan baseren we het vaker op tijd zodat de intervalafstand wel verschilt, maar de tijd niet. Dat helpt ook...
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 11:11

AD staat vermoedelijk voor anaërobe drempel.
sibi
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 17:43

DickB schreef:
sibi schreef: Dus wat AD en SP betreft: "wie weet het?"
SP = serie pauze :?:
Ja, dat is het, denk ik ook!! Dank je!
sibi
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 17:43

Rasheed schreef:AD staat vermoedelijk voor anaërobe drempel.
Oké, klinkt niet onlogisch. Dank je!
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 20:24

Ik heb de training intussen gedaan en het was toch anders dan ik me had voorgesteld. Verder had ik een dominant loopmaatje die het schema niet in zijn hoofd had, waardoor we in de derde serie te kort rust hielden. Wel nog even er een 1.33 uitgeperst op de laatste 400 m, ondanks de voelbare tegenwind op de eerste 100 m.

Het blijft dus cryptisch, ook nadat ik de trainer had gevraagd wat nu precies 100/100 betekent: "golvend lopen." :?

Ik moest drie keer vragen voordat ik begreep dat het op het tempo sloeg dat op en neer moest, niet van links naar rechts golvend lopen en ook niet hoog en laag in de heupen lopen. Noem mij naïef, maar ik sta nergens meer versteld van; vandaar dat ik het precies wilde weten.
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 17-04-2013 9:11

Rasheed schreef:Wat mij opvalt is dat mijn trainer veel afkortingen en jargon gebruikt wat in mijn (niet-trainer) ogen overkomt als geheimtaal. Ik heb er zelfs een stukje over geschreven op mijn weblog.

Mijn vraag is hoe jullie omgaan met zulke cryptische omschrijvingen?
Eenvoudigste oplossing is om het te vragen aan je trainer.
Die weet per slot van rekening het beste wat hij/zij er eigenlijk mee bedoeld heeft.

Alternatieve oplossing is om het te vragen aan je trainingsmaatjes (vooral als zij al langer ervaring hebben met die trainer).
Immers: Als de trainer ziet dat een heel groepie van zijn atleten iets blijkbaar verkeerd begrepen heeft, is er een grotere kans dat hij/zij nadere uitleg of instructies geeft.
De man van de Korte Adem
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 17-04-2013 17:17

Don_K schreef:Eenvoudigste oplossing is om het te vragen aan je trainer.
Die weet per slot van rekening het beste wat hij/zij er eigenlijk mee bedoeld heeft.
Wat nu als de trainer wel weet wat hij bedoeld, maar niet weet hoe hij of zij het in woorden moet uitdrukken. Niet iedereen is goed in uitleggen in heldere woorden en ik vrees dat dit hier aan de hand is. Voor een betere uitleg wordt ik verwezen naar iemand anders, die blijkbaar ook hand heeft gehad in het opstellen van de trainingsschema's.

Vragen bij anderen heb ik gedaan en als ik het zo doe, krijg ik af en toe een opmerking van de trainer dat ik het niet goed doe.

Een voorbeeld was: "Loop twintig minuten afwisselend op 60 en 80 procent." Ik vroeg: "Is dat 60 en 80 procent van hoe hard je kunt lopen in 20 minuten?" Zijn antwoord: "Nee, van hoe hard je maximaal kunt lopen." Ik: "Maar dat is 100 m in 16 s." Hij: "Zo hard kun je niet lopen." Ik: "Dus wel." Dat zou dan 4:27 min/km op 60 % zijn en 3:20 min/km op 80 %. Op een gegeven moment was er zelfs 85 %, oftewel 3:08 min/km.

Toentertijd kon ik 5 km in ongeveer 25 minuten afleggen (door overgewicht en zware verkoudheid). Twee series van 20 minuten op wisseltempo was ongeveer 3,5 km per serie.

Maar de anderen volgend was het verschil tussen snel en langzaam tempo geen 3 : 4 (60 % : 80 %), eerder 5 : 6. Nu werd het verhaal gewijzigd (dat wel 4 weken was volgehouden) in: "Het is gewoon het idee waarmee je loopt, niet de exacte verhouding van tijden." Het had dus niks te maken met je maximale snelheid, maar meer met het gevoel dat je had onder het lopen, in mijn interpretatie: stoer als een bink, sloom als een slak.

Ik kreeg er een punthoofd van om dat uiteindelijk uit te vinden. 60/80 was geen exacte verhouding, maar meer iets om je fantasie te stimuleren. Zo kwam het bij mij tenminste over. Iets heel cryptisch in elk geval.

Nu doen we dat soort dingen niet meer en krijgen we veel exactere instructies (alhoewel er soms nog wel iets is geschreven wat mijn wenkbrauwen doet rijzen). Wellicht heb ik hier iets mee te maken, wellicht is het toeval.
Laatst gewijzigd door Rasheed op wo 17-04-2013 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
sibi
Lid
Lid
Contacteer:

wo 17-04-2013 17:21

@ Rasheed:
Johan Cruijff zei ooit:
"Voetbal is simpel. Maar het moeilijkste dat er is, is simpel voetballen!"
Moest ik even aan denken bij het lezen van je verhaal!
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 17-04-2013 17:27

sibi schreef:Johan Cruijff zei ooit:
"Voetbal is simpel. Maar het moeilijkste dat er is, is simpel voetballen!"
Moest ik even aan denken bij het lezen van je verhaal!
Doet mij denken aan iets wat onder kunstenaars wel gezegd wordt:
"Een kunstwerk is af als je er niks meer van kunt weglaten."
Plaats reactie