Vraagje over atletiek vroeger en nu

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
Plaats reactie
puzkow
Lid
Lid

di 02-09-2014 14:10

Hallo, ik heb een vraagje over atletiek, vroeger en nu.

http://www.nijmegenatletiek.nl/uploads/ ... rds_NA.pdf
Dat zijn de clubrecords van nijmegen atletiek.
Of bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... s_atletiek
Waarom worden er de laatste jaren zo weinig records verbroken?
Trainden de atleten vroeger veel harder? Hoe komt dit?
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 02-09-2014 14:53

Even speculatief:

1. Het absolute maximum van het menselijk prestatievermogen komt steeds dichterbij. De ruimte voor nieuwe records wordt daarmee steeds beperkter.

2. Vanwege #1 zijn nieuwe records zijn niet louter meer een resultaat van training en talent, maar ook van de perfecte vorm en omstandigheden. Externe, niet beïnvloedbare, factoren worden daarmee essentieel voor het breken van records.

3. Dopingcontrole is radicaal verbetert. Een aantal records staat op naam van atleten die dusdanig onder de dope zaten dat het "schone" menselijk prestatievermogen daar niet aan kan tippen.
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 02-09-2014 16:25

puzkow schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... s_atletiek
Waarom worden er de laatste jaren zo weinig records verbroken?
Ik zie hier vooral records vanaf 1980 met de nadruk op de meest recente 5 Olympische Spelen. Er worden dus juist de laatst edities van de Olympische Spelen veel records verbroken.

En als je met laatste jaren de afgelopen 5 jaar bedoelt; in deze periode is maar 1 Olympische Spelen geweest. Logisch dat dan niet heel veel records zijn verbroken.

edit: Bedenk daarbij dat het, in elk geval statistisch gezien, steeds moeilijker wordt een Olympisch Record te verbreken. Voor 1950 hebben misschien 500 deelnemers de 100m gelopen. Inmiddels zijn dit er misschien 1500 geworden (geen idee ;)).
De kans is groter dat je de topprestatie van een groep van 500 verbetert, dan van een groep van 1500 (incl. die groep van 500).
M.a.w. een Olympisch Record komt steeds scherper te liggen.
Des te opmerkelijker is het dus dat in de laatste edities nog steeds zoveel Olympische Records worden gelopen.
Afbeelding
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

di 02-09-2014 16:36

Dan kijk je naar de wereldrecords bij de vrouwen: dat is overwegend een oostblokfeestje uit de jaren 80/90 afgewisseld met minstens zo ongeloofwaardige Chinese prestaties dat ene weekend in september 1993.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

di 02-09-2014 20:11

Niet wereldrecords maar mbt clubrecords : het aantal wedstrijdlopers in Nederland is duidelijk afnemend. In de breedte zijn loopwedstrijden veelal veel minder sterk bezet dan ca 15-20 jaar geleden. Er lijken minder sporters te zijn die echt voor hun sport gaan, en dus is er ook minder kans dat daar een (sub)topper tussenzit.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
DeKeiler
Benefactor
Benefactor

wo 03-09-2014 7:46

Ook met betrekking tot clubrecords:
Bij clubrecords is het meer van toevallige omstandigheden afhankelijk.
Marco Koers was een internationale atleet en zijn wiegje stond toevallig in Molenhoek. Die records staan wel heel scherp. Als je die wilt breken zit je bijna op NL recordniveau.
Ik zie nog meer voormalige toppers als Eltjo Schutter, Guus Janssen en Rudy Verriet staan, hoewel enkele records als verspringen en polsstok wel scherper kunnen. Dat hangt dan weer af of er ook aandacht is voor de technsiche nummers en de meerkamp bij een club.

Erik
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

wo 03-09-2014 8:59

Net als bij elke vereniging zijn ook bij AV Nijmegen de clubrecords een afspiegeling van de toevallige talenten die daar lid zijn of zijn geweest. Dankzij b.v. Marko Koers en de mila-cultuur uit die tijd staan de mila-afstanden en b.v. de 4x800m erg scherp. Enkele andere, zoals b.v. de tienkamp, 4x1500m, de 5000m en de 10.000m, staan weer erg zwak voor een club in zo'n grote stad.
Op alle niveaus, club, nationaal en internationaal worden nog regelmatig records verbroken, zeker op nieuwere nummers als kogelslingeren voor vrouwen, maar ook op goed betaalde nummers als de marathon en in Nederland b.v. door damestalent als Dafne.
Specifiek op club/regionaal niveau zie ik wel een achteruitgang in het aantal mensen die echt probeert het beste uit zichzelf te halen, en minstens 5 keer per week trainen zonder daarbij uitzicht te hebben op landelijk niveau, maar puur voor zichzelf. Dan denk ik b.v. aan lopers die sub-15 proberen te lopen op een 5000m, of over de 14m willen met kogel, of 45m met discus, of 15sec op 110m horden. Dit soort naamloze zwoegers zie ik persoonlijk minder dan in de periode 1984-1999.
Specifiek op loopgebied zie ik wel veel meer mensen bezig met rondtrekken omhangen met smartphones en drankvoorzieningen, puur voor het plezier, 2-3 keer per jaar een half marathonnetje meepikkend, af en toe een 10km, maar vooral niet de eigen grenzen opzoekend. Voor die groep heb ik steeds meer waardering omdat velen best gezond bezig zijn (alles beter dan dagelijks TV kijken), maar de records komen daar niet vandaan. Het lijkt zelfs dat vanuit die massa de stap naar echt hard lopen groter is geworden omdat verlopen nu eenmaal makkelijker is en meer aandacht krijgt dan hardlopen.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

wo 03-09-2014 15:41

Ik denk ook dat sport steeds meer wordt gezien in de context van ontspanning in plaats van inspanning. Wel fysiek bezig zijn, meer echt gericht op ontspanning en "feeling good".
puzkow
Lid
Lid

do 04-09-2014 16:09

Oké, bedankt!
Maar hoeveel zouden die (bjjv marko koers)vroeger dan wel niet getraind hebben toen ze 14-15 waren? 3 uur per dag?!
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 05-09-2014 10:01

Dat is maar de vraag, talent doet veel. Neem bijvoorbeeld Kamiel Maase, begon pas laat met hardlopen. Kwam in Leiden in '91 serieus lopen en kon daar vanaf dag 1 met de allerbesten mee. Twee jaar later zat hij bij de nationale top, een jaar daarna liep hij in een voetbalbroekje en voetbalkousen Marti ten Kate voorbij bij de Duindigt Cross.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

vr 05-09-2014 10:10

puzkow schreef:Oké, bedankt!
Maar hoeveel zouden die (bjjv marko koers)vroeger dan wel niet getraind hebben toen ze 14-15 waren? 3 uur per dag?!
No way, veel minder.
Uur per dag is ook al best veel als het om lopen gaat.
Plaats reactie