Links of rechts lopen

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.

Na het lezen van deze post blijf ik links lopen

Ja
16
70%
Nee
7
30%

Totaal aantal stemmen: 23
iamcj
Lid
Lid

vr 27-02-2015 12:47

Beste,

Van oudsher is het gewoon om links te lopen als hardloper. Ik wil u hierbij overtuigen dat het beter is om rechts te lopen.

1. Heeft u er wel eens over nagedacht dat u zelden andere lopers inhaalt of dat andere lopers u inhalen. Als linksloper komt u echter wel continu fietsers, andere lopers, bromfietsers en auto's tegen. Daar is een reden voor. Stel u loopt een marathon met 20.000 andere lopers. Als u met de stroom mee loopt zult u een paar honderd mensen inhalen en een paar honderd lopers zullen u inhalen. Gaat u echter tegen de stroom inlopen komt u alle 20.000 lopers tegen. Gaat u die allemaal ontwijken? Als u rechts gaat lopen, zult u merken dat dat een verademing is. De kans op een botsing met een fiets of een loper is veel en veel kleiner.

2. Het snelheidsverschil. Als u rechts loopt worden snelheden van elkaar af getrokken. Stel een fietser rijdt 18 km/u en u loopt 12 km/h en het zicht is 500 meter. De fietser achter u heeft 5 minuten de tijd om u op te merken. Ook al is dit op het laatste moment, is er nog voldoende tijd om uit te wijken. Komt de fietser u tegemoet, moeten de snelheden worden opgeteld en hebben jullie maar 1 minuut om elkaar op te merken. Ook is er veel minder tijd om te beslissen wie waar naar toe gaat.

3. De impact van de botsing. Stel u wordt niet gezien door een fietser die achterop komt die 18 km/h rijdt. U wordt dan aangereden met 18-12 = 6 km/h. De kans is groot dat u kan blijven staan, alleen omvalt, of op de hak wordt gereden. Komen jullie elkaar tegemoet, dan bedraagt de botsing 30 km/h en is de kans op blessures en verwondingen veel groter.

4. De andere weggebruikers. Als u tegen het verkeer inloopt, moeten andere weggebruikers uitwijken die daardoor naar de verkeerde weghelft moeten. Hierdoor ontstaan dus in totaal 2 gevaarlijke situaties in plaats 0.
Als u aan de goede kant van de weg loopt, zijn zoals aangegeven in punt 1 veel minder inhaalbewegingen nodig van andere weggebruikers.

5. Duidelijkheid. Aan de rechterzijde haalt verkeer altijd linksom in. Er is geen ruimte voor misverstanden. Als u links loopt moet er altijd een keuze worden gemaakt, wie waar passeert. Ook dit vergroot de kans op een botsing.

Samengevat, rechts lopen leidt tot veel minder inhaalbewegingen, er is meer tijd om elkaar op te merken en als het al tot een botsing komt, heeft die veel minder impact.

U kunt nog argumenteren dat u auto's en brommers wel wilt kunnen zien omdat het snelheidsverschil groter is. Hier wil ik graag op antwoorden dat u ook oren heeft. Ik ben in heel mijn hardloopleven nog nooit verrast door achteropkomend verkeer. Ik heb al wel heel wat bijna botsingen gehad met mensen die zich aan de voor hun linkerzijde van de weg bevinden.

De oplossing hiervoor is helaas stug naar beneden blijven kijken zodat de linksloper eieren voor zijn geld kiest, ik zeg u echter liever gedag.

Bedankt voor de aandacht.
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 13:13

Ik loop links en ga even de kant in bij gevaarlijke situaties. Als ik ogen in mijn achterhoofd had is rechts lopen inderdaad veiliger :roll:

Oftewel:
Als je rechts loopt ben je volledig afhankelijk van de achterop komende weggebruiker. Die hoor je inderdaad aankomen, maar je weet niet of hij/zij je gaat scheppen.

Als je links loopt kun je zelf opletten en een (wel hardere) botsing voorkomen door de kant in te gaan.
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 13:41

Hmmm, ik vind de risico's nogal dik aangezet en het voordeel van twee paar ogen wordt m.i. flink onderschat. Ogen zijn veel beter in het schatten van afstand dan oren.

Ik zie tegemoetkomend verkeer ruim van tevoren, aangezien de voetpadloze gebieden bijna altijd (vrijwel) rechte stukken zijn. Een beslissing neem je in een fractie van een seconde, dus er is sowieso genoeg tijd om eventueel de berm in te springen mocht de tegenligger niet opschuiven.

Wat betreft duidelijkheid: het tegemoetkomende verkeer wijkt uit of de linksloper loopt even de berm in. De linksloper gaat nóóit naar het midden van de weg als hij links loopt.

Een fietser kan uitwijken zonder op de andere weghelft te belanden, in het geval van auto's moet de auto sowieso over de middenstreep, of het verkeer dat hij inhaalt nu tegemoetkomend verkeer is of niet. "Gevaarlijke situatie" is dus licht overdreven.

En tot slot: Ik ben in heel mijn hardloopleven nog nooit verrast door tegemoetkomend verkeer ;)

De oplossing is trouwens altijd rekening houden met andere weggebruikers, of je het nu eens bent met hun keuzes of niet. De verkeersregels hebben het over "uiterste zijde van de rijbaan". Dat jij dat voor jezelf beperkt tot de rechterkant is je goed recht maar het vrijwaart je niet van het inschatten van de situatie. Veiligheid is het belangrijkst.
iamcj
Lid
Lid

vr 27-02-2015 13:49

DickB schreef:Ik loop links en ga even de kant in bij gevaarlijke situaties. Als ik ogen in mijn achterhoofd had is rechts lopen inderdaad veiliger :roll:

Oftewel:
Als je rechts loopt ben je volledig afhankelijk van de achterop komende weggebruiker. Die hoor je inderdaad aankomen, maar je weet niet of hij/zij je gaat scheppen.

Als je links loopt kun je zelf opletten en een (wel hardere) botsing voorkomen door de kant in te gaan.
Dus je gaat bij iedereen die je tegenkomt de kant in, of breng je hun in gevaar door een inhaalbeweging te verlangen met mogelijk aan twee kanten tegemoetkomend verkeer?
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 13:55

iamcj schreef:
DickB schreef:Ik loop links en ga even de kant in bij gevaarlijke situaties. Als ik ogen in mijn achterhoofd had is rechts lopen inderdaad veiliger :roll:

Oftewel:

Dus je gaat bij iedereen die je tegenkomt de kant in, of breng je hun in gevaar door een inhaalbeweging te verlangen met mogelijk aan twee kanten tegemoetkomend verkeer?
Nee...

Ik doe bij elke tegenligger mijn best om met zo min mogelijk hinder te passeren. (en dat komt meestal van twee kanten) Indien nodig (bv omdat er een tegemoetkomende fietser EN een tegemoetkomende auto aankomen) ga ik de kant in (en zeg de fietser vriendelijk goeden dag).

De meeste fietsers hebben hier geen enkel probleem mee. Sommige fietsers menen dat ik niet links mag lopen en laten dat duidelijk blijken door stug rechtdoor te blijven fietsen. Ook in die gevallen ga ik even de kant in en knik vriendelijk.
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 13:56

niet om vervelend uit de hoek te komen maar ik vind dit eigenlijk een non-discussie. Je dient daar te lopen waar dat het veiligst is voor jezelf en of dat dan links fo rechts is, is mij om het even.

Dan hebben we nog de Nederlandse wet.
Artikel 20. Voorschriften voor voetgangers link

1. Het staat de Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan vrij de bepalingen van dit artikel al of niet te doen naleven behalve in die gevallen waarin voetgangersverkeer op de rijbaan gevaarlijk zou kunnen zijn of het rijdende verkeer zou hinderen.

2. Overal waar terzijde van de rijbaan trottoirs of voor voetgangers geschikte bermen aanwezig zijn, moeten voetgangers hiervan gebruik maken. Desniettegenstaande, en mits zij de nodige voorzorgsmaatregelen in acht nemen:

(a) mogen voetgangers die omvangrijke voorwerpen voortduwen of dragen gebruik maken van de rijbaan indien zij voor andere voetgangers een ernstige belemmering zouden vormen door op het trottoir, het voetpad of de berm te lopen;

(b) mogen groepen voetgangers onder geleide, of die een optocht vormen, op de rijbaan lopen.

3. Indien het onmogelijk is de trottoirs, voetpaden of bermen te gebruiken, of bij het ontbreken hiervan, mogen voetgangers op de rijbaan lopen; indien er een fietspad is en indien de verkeersdichtheid zulks veroorlooft, mogen zij op het fietspad lopen, waarbij zij er zorg voor dienen te dragen het verkeer van fietsers en bromfietsers niet te hinderen.

4. Voetgangers die overeenkomstig het tweede en derde lid van dit artikel op de rijbaan lopen dienen zoveel mogelijk aan de kant van de rijbaan te blijven.

5. Het verdient aanbeveling dat de nationale wetgeving als volgt bepaalt: voetgangers die op de rijbaan lopen dienen zulks te doen aan de zijde van de weg die ligt tegenover de zijde overeenkomstig de rijrichting, behalve wanneer dit hen, indien zij zo zouden doen, in gevaar zou brengen, Personen daarentegen die een fiets, een bromfiets of een motorfiets aan de hand meevoeren en groepen voetgangers onder geleide of die een optocht vormen, dienen onder alle omstandigheden aan de zijde van de rijbaan overeenkomstig de rijrichting te lopen. Tenzij zij een optocht vormen dienen voetgangers die op de rijbaan lopen, ’s nachts en bij slecht zicht, en overdag wanneer de verkeersdichtheid zulks vereist, zoveel mogelijk in één rij achter elkaar te lopen.
Gelet op artikel 5 ben je dus zelf verplicht om links te lopen daar waar een voetpad ontbreekt, behalve daar waar de veiligheid in het geding komt. Maar verder stelt de wet precies wat mijn persoonlijke aanbeveling ook zou zijn: loop daar waar dat het veilig is voor jou om te lopen en verzand vooral niet in dogmatisch of rigide denken over links of rechts lopen.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 13:58

iamcj schreef:Dus je gaat bij iedereen die je tegenkomt de kant in, of breng je hun in gevaar door een inhaalbeweging te verlangen met mogelijk aan twee kanten tegemoetkomend verkeer?
Dit vind ik wel een boude bewering, dat je anderen in gevaar brengt door links te lopen.

Bovendien gaat de Nederlandse wet altijd uit van de bescherming van de meest zwakke verkeersdeelnemer. Onder aan de ladder zijn dat altijd de voetgangers (hardlopers). En natuurlijk moet je nadenken over de veiligheid van anderen maar de wet vraagt je links te lopen zodat jij als hardloper en meest zwakke verkeersdeelnemer maximaal op de eigen veiligheid kan letten.
franskem
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 13:59

Ik vind links lopen velen malen veiliger, omdat IK kan anticiperen op het verkeer en dus niet afhankelijk ben van het anticiperen van mijn mede weggebruiker.
Ik loop meestal met muziek dus kan niet enkel vertrouwen op mijn gehoor.

Qua inhaalbewegingen lijkt het mij hetzelfde blijven of ik nu links of rechts ingehaald wordt
iamcj
Lid
Lid

vr 27-02-2015 13:59

knnth schreef:Hmmm, ik vind de risico's nogal dik aangezet en het voordeel van twee paar ogen wordt m.i. flink onderschat. Ogen zijn veel beter in het schatten van afstand dan oren.

Ik zie tegemoetkomend verkeer ruim van tevoren, aangezien de voetpadloze gebieden bijna altijd (vrijwel) rechte stukken zijn. Een beslissing neem je in een fractie van een seconde, dus er is sowieso genoeg tijd om eventueel de berm in te springen mocht de tegenligger niet opschuiven.

Wat betreft duidelijkheid: het tegemoetkomende verkeer wijkt uit of de linksloper loopt even de berm in. De linksloper gaat nóóit naar het midden van de weg als hij links loopt.

Een fietser kan uitwijken zonder op de andere weghelft te belanden, in het geval van auto's moet de auto sowieso over de middenstreep, of het verkeer dat hij inhaalt nu tegemoetkomend verkeer is of niet. "Gevaarlijke situatie" is dus licht overdreven.

En tot slot: Ik ben in heel mijn hardloopleven nog nooit verrast door tegemoetkomend verkeer ;)

De oplossing is trouwens altijd rekening houden met andere weggebruikers, of je het nu eens bent met hun keuzes of niet. De verkeersregels hebben het over "uiterste zijde van de rijbaan". Dat jij dat voor jezelf beperkt tot de rechterkant is je goed recht maar het vrijwaart je niet van het inschatten van de situatie. Veiligheid is het belangrijkst.
Ik kan met mijn oren de situatie gewoon goed inschatten, achterom kijken is ook nog een optie.

Maar er is ook nog een verschil tussen een dijkweg van 1 rijbaan breed met auto's en een fietspad, waar linkslopers stug op mij inlopen, mij toeroepen dat ik aan de verkeerde kant loop en van mij verlangen dat ik uitwijk.

Op een fietspad zie ik echt geen enkele reden om links te lopen.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 14:03

iamcj schreef:Op een fietspad zie ik echt geen enkele reden om links te lopen.
Misschien omdat dat zo in de wet staat? De wet die zo gesteld is met het ook op de veiligheid voetgangers (en dus hardlopers).
Kobus
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 14:12

Prachtig theoretisch verhaal. De praktijk is echter vaak anders. Volgens mij moet je handelen naar de situatie. Ik loop zowel links als rechts v.d. weg. Wanneer ik op een weg loop waar gemotoriseerd verkeer over heen gaat loop ik links.

Het argument van het gebruik van je oren in combinatie met achteropkomend verkeer is niet het beste advies wat ik dit jaar heb gekregen...
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 14:13

iamcj schreef: ... waar linkslopers stug op mij inlopen, mij toeroepen dat ik aan de verkeerde kant loop en van mij verlangen dat ik uitwijk.
->
iamcj schreef: De oplossing hiervoor is helaas stug naar beneden blijven kijken zodat de linksloper eieren voor zijn geld kiest
Ik denk dat het probleem niet zit in links of rechts maar in de stugheid ...
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 27-02-2015 14:14

Zoals ik het zie: Als voetganger ben je op alle weggedeeltes, behalve op het voetpad/de stoep, 'te gast'. Te gast zijn, betekent voor mij dat ik een stap in de berm doe als het andere verkeer er langs wil, zodat zij ongehinderd kunnen passeren. In de meeste situaties kan dit het makkelijkst door links van de weg te lopen, omdat ik het overige verkeer eerder zíe, dan hóór aankomen. In die situaties loop ik dan ook links.
Afbeelding
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 14:17

knnth schreef: Ik denk dat het probleem niet zit in links of rechts maar in de stugheid ...
:d:
Ik wilde juist een opmerking als deze plaatsen...
DickB
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 14:29

knnth schreef:Ik denk dat het probleem niet zit in links of rechts maar in de stugheid ...
:d:
Plaats reactie