Links of rechts lopen

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.

Na het lezen van deze post blijf ik links lopen

Ja
16
70%
Nee
7
30%

Totaal aantal stemmen: 23
iamcj
Lid
Lid

vr 27-02-2015 18:50

jaapio1984 schreef:ik liep altijd links, maar na vorig jaar tot 2x toe bijna door een tegemoed komende auto plat gereden te zijn ben ik rechts gaan lopen. De redenatie is dat iemand makkelijker achterop je remt en dat iemand die naar je toe rijdt dat doet.

Ik voel me rechts heel veel veiliger dan links..

Jaapio
De auto heeft bij 50 km/h en 12 km/h ook een seconde meer om te remmen. Dat is 17 meter.

Al zal de hardloper in de praktijk ook vaak al stilstaan denk ik, dan is het ongeveer een halve seconde.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

vr 27-02-2015 19:37

Dit onderwerp is al hééél uitgebreid behandeld in dit topic:

Hardloper verongelukt in Veendam

De zoekfunctie van Chat'n'Run is volgens mij helaas een vrij onbekende en enorm ondergewaardeerde tool!
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
roen
Lid
Lid

vr 27-02-2015 20:47

boco schreef:Dit onderwerp is al hééél uitgebreid behandeld in dit topic:

Hardloper verongelukt in Veendam

De zoekfunctie van Chat'n'Run is volgens mij helaas een vrij onbekende en enorm ondergewaardeerde tool!
+1 :d:

Zit nog niet zo lang on CnR maar heb dit topic al een paar keer voorbij zien komen. Meestal als de blaadjes van de bomen vallen, alleen nog niet als het al weer voorjaar wordt. De oplossing is om je route aan te passen. Of om zo hard te lopen dat je lekker met het verkeer meekomt. (rechts dus :) ).
iamcj
Lid
Lid

vr 27-02-2015 21:34

De zoekfunctie gaf bij mij een foutmelding?

Hieronder een opsomming van de ervaringen van linkslopers en rechtslopers uit het aangehaalde topic, waarvoor dank. Ik wil hiermee aangeven dat als iets veilig lijkt, het niet veilig hoeft te zijn.

Linkslopers
Ook al een aantal keren bijna op de motorkap van een auto gezeten (en gewoon overdag) Shocked

Zelfs lopen op de stoep is geen garantie.
Ze komen een woonerf af met 50km p/u en kijken alleen naar links of er een auto aankomt zodat ze zouden moeten stoppen.
Altijd lekker als je net 15 km gelopen hebt, in je flow zit, en dan voor je leven moet springen. Daarna ook vaak geen zin meer om verder hard te lopen want alles heeft spierpijn Sad

Als hardloper heb ik ervaren dat stug links blijven lopen gevaarlijk kan zijn.

Ik loop ook altijd links, dan is de kans klein dat iemand mij in mijn rug fietst/rijdt.

Overigens overkomt het mij regelmatig dat ik tegemoetkomende fietsers door middel van een fikse stemverheffing wakker moet schudden uit hun appjes/mailtjes/gesprekjes en dergelijke.

Vanavond nog, ook op een (dubbel) fietspad, man met 3 honden komt me tegemoet. Ik ga naar links en hij haalt zijn honden bij zich, komt er een fietsers achter me aan de helling af. Hij belt en belt en belt, maar ik loop al links en hij kan er makkelijk tussendoor. Uiteindelijk moest ie dus hard in de remmen omdat ik links bleef waar ik was en hij (kennelijk) vond dat ik naar rechts had gemoeten. Boel gevloek dat eindigde in wat ik eigenlijk daar op het fietspad deed, dat ik er niet thuishoorde. Op een weg dus, buiten de bebouwde kom, zonder voetpad.

Afgelopen week reed ik met mijn auto van een training naar huis over een smal weggetje. In de verte zag ik een hardloper in een rustig duurlooptempo mij tegemoet komen aan de linkerkant. Aan mijn kant dus. Toen ik dichterbij kwam zag ik ook een auto naderen. Ruim twintig meter voor de hardloper stopte ik aan de kant van de weg om de auto mij te kunnen laten passeren zonder de hardloper te hinderen. De auto was mij nog maar net voorbij, toen de hardloper mij tot op enkele meters genaderd was. Met een fikse zwengel aan mijn stuur kon ik weer wegrijden.

Dick's ervaring en inzicht is ook de mijne, links lopen is onhandig. De meeste automobilisten anticiperen slecht en nemen dus te laat gas terug zodat je alsnog de hopelijk (aanwezige/bruikbare) berm in moet.

Het punt dat Dick aanvoert over het niet verwachten van verkeer aan de linkerkant van de weg kan ik uit ervaring (automobilist) beamen. Ooit mezelf doodgeschrokken toen daar ineens een loper opdoemde. (geen hesje ook nog eens).

En van de rechtslopers:
Overigens, in de winter, of in de schemer of donker, heb ik altijd redelijk felle kleding aan, fel geel, groen, of oranje. Nooit lampjes, alleen reflectie. Heb hier wel de luxe van goede fietspaden, vaak aan beide zijden van de weg. Als ik aan de rechterkant van de weg loop loop ik dus rechts zodat fietsers me inhalen, als ik aan de linkerkant van de weg loop loop ik ook rechts op het fietspad, zodat tegenliggers niet hoeven uit te wijken. Nog nooit enige aanvaring gehad (en ik heb best veel kms zo weggetikt, ook in blokduurloopvorm, met snelle stukken).

Vreselijk. Lastig, die stukjes weg die soms nodig zijn. Mijn voorkeur was altijd om rechts te lopen, omdat het bleek dat bij links lopen de sneldheid vaak verkeerd werd ingeschat, en ik als "loper" moest uitwijken naar de berm. Niet zo lekker, helemaal als dat in het donker is. Naar anderen toe vergeleek ik de hardloper dan ook altijd met een langzame fietser.
Vanwege sneeuw liep ik een tijdje een aangepaste route om bij mooie geveegde fietspaden te komen. Dat ging best goed, maar sinds er een auto zo dicht langs kwam dat de spiegel op mijn heup afgebroken is (er was niet eens een tegenligger, ruimte zat!), zit de schrik er wel in. Het was bijna mijn been dat op dat moment op de grond stond. Bij voorkeur vermijd ik de weg, maar als ik er loop, dan is het nog steeds rechts. Wel kijk ik veel om. Meestal gaat het prima, maar vorige week liep ik ineens 3x in de berm in een stukje weg van 400m Sad Sja, ik word er een beetje moedeloos van.
[/b]
Laatst gewijzigd door iamcj op vr 27-02-2015 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
MasterRunner
Lid
Lid

vr 27-02-2015 21:41

Liever af en toe een keer aan de L-kant opzij springen..... dat die ene keer het risico lopen aan de R-kant overhoop gereden te worden... zonder een kans te hebben gehad om ook weg te komen.....
Deze discussie kwam idd al voorbij zoals Boco schreef...

Doe wat je zelf denkt dat je moet doen, blijkbaar hebben anderen een andere perceptie, waar ze recht op hebben, zolang ze mij maar niet dwingen rechts te gaan lopen, daar waar ik liever links loop....
MarcRunning
Lid
Lid

vr 27-02-2015 21:46

iamcj schreef:
Pietje schreef:Verder zou het verplicht moeten worden voor hardlopers in het donker minimaal een reflecterend hesje of jasje aan te doen.
Verplicht weet ik niet, maar dat je een hesje moet dragen ben ik het mee eens.
En vergeet vooral niet zo'n armband of zo met knipperled's er in!
Je kunt nog zoveel reflectie hebben, een fietser die zonder licht onderweg is ziet je dan niet....
Ik ga in het donker nooit zonder zo'n hesje en verlichting op pad.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

za 28-02-2015 7:04

iamcj schreef:Ik had het zo geïnterpreteerd, maar na goed lezen predik je idd de veilige optie. Is dat links of rechts op een fietspad zonder brommers? ;)
Afhankelijk van de situatie waar ik loop. Hoe zijn de bermen bijvoorbeeld? Als ik aan de ene kant geen uitwijkruimte heb maar aan de andere kant een mooie grasstrook naast de weg weet ik het wel. En zo kan ik nog wel een serie aan overwegingen noemen, en iedereen wel denk ik.

Overigens loop ik het liefst daar waar ik zo min mogelijk verkeer tegen kom. Mijn meest gebruikte trainingsgebied is de heide hier waar je eerder moet uitkijken voor jonge ruiters dan telefonerende scooterjeugd 8)
waves
Benefactor
Benefactor

za 28-02-2015 10:05

iamcj schreef:De zoekfunctie gaf bij mij een foutmelding?
[offtopic] De zoekfunctie werkt idd niet ideaal, je kunt hiervoor dacht ik een bericht sturen om dit voor jouw te aan te passen.
Wat ik zelf gebruik is zoeken met Google, binnen Chatnrun dmv site:chatnrun.nl bv in Google als zoekterm gebruiken:

Code: Selecteer alles

links recht lopen site:chatnrun.nl 
Je krijgt dan allen resultaten van chatnrun (al is deze discussie ook op andere plekken gevoerd)[/offtopic]

Vroeguh gaf de wet aan welke kant je moest lopen. De wet is aangepast zodat je afhankelijk van welke kant het veiligste is die kant kun kiezen, zie de 1e post van Eide.
Stug aan 1 kant lopen omdat het vaak het veiligste is (maar soms ook niet) is niet de bedoeling, er wordt verwacht dat je zelf anticipeert in het verkeer.
dano
Lid
Lid

za 28-02-2015 10:11

als het kan loop ik op een voetpad, op de weg meestal links omdat dit de meest veilige manier op die weg is, soms rechts als dat veiliger is en als het kan op een voetpad.

Non-discussie dit, temeer omdat iedereen lekker moet lopen waar hij/zij zelf wil
LFC for life
Zuidplasser
Lid
Lid
Contacteer:

za 28-02-2015 14:32

Waar ik niemand over hoor is het risico van eenzijdige belasting door altijd rechts te lopen. Altijd aan 1 kant van de weg lopen staat volgens mij behoorlijk hoog in de top tien van de oorzaken van blessureleed. Daarnaast begrijp ik het fanatisme van de topicstarter niet helemaal. Bestaat er soms een 'orde der rechts lopenden"? Wat is de motivatie?

Mijn voorkeur:
1. De minst onveilige kant, links of rechts
2. De minst schuine kant, links of rechts
3. Als het weinig uitmaakt: afwisselend links of rechts
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

za 28-02-2015 21:15

dano schreef:als het kan loop ik op een voetpad, op de weg meestal links omdat dit de meest veilige manier op die weg is, soms rechts als dat veiliger is en als het kan op een voetpad.

Non-discussie dit, temeer omdat iedereen lekker moet lopen waar hij/zij zelf wil
Waarom neem je er dan zelf aan deel en geef je een uitgesproken eigen mening over "de meest veilige manier" ??
Gezien het grote aantal reacties op dit thema - nu maar ook al in het verleden - houdt het veel (hard)lopers bezig hoe je je het veiligst als hardloper op de openbare weg kunt begeven.
"Lekker lopen waar je zelf wil" is niet hetzelfde als een afweging maken waar je het veiligst kunt lopen, wanneer er geen wandel/fietspaden naast de weg liggen.

Ik vind dat een wezenlijke discussie waarbij de ervaringen van hardlopers (en loopgroeptrainers) die dat al (tien)tallen jaren doen, van grote waarde kan zijn voor hen die dat nog niet zo heel lang doen.
bantega
Lid
Lid

za 28-02-2015 22:59

Ik loop links een ruime meter van de berm af. Zo ben ik het beste zichtbaar voor tegenliggers. Inhalers kunnen er makkelijk langs. Voor fietsers ga ik gewoon aan de kant, voor auto´s pas als ik zie dat ze afremmen en bijsturen en mij dus kennelijk opgemerkt hebben. ... En als dat niet doen, dan ga ik echt de berm in.
Verder heb ik altijd grote pret als voetgangers op een voetpad voor mij helemaal in de berm gaan staan. Alsof ik twee meter breed ben ...
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

za 28-02-2015 23:10

Verder loop ik veel door de duinen schelpen en zandpaden en dan loop ik lekker in het midden :D

Heb zin in Salland :D
dano
Lid
Lid

zo 01-03-2015 15:32

boco schreef:
dano schreef:als het kan loop ik op een voetpad, op de weg meestal links omdat dit de meest veilige manier op die weg is, soms rechts als dat veiliger is en als het kan op een voetpad.

Waarom neem je er dan zelf aan deel en geef je een uitgesproken eigen mening over "de meest veilige manier" ??
Gezien het grote aantal reacties op dit thema - nu maar ook al in het verleden - houdt het veel (hard)lopers bezig hoe je je het veiligst als hardloper op de openbare weg kunt begeven.
"Lekker lopen waar je zelf wil" is niet hetzelfde als een afweging maken waar je het veiligst kunt lopen, wanneer er geen wandel/fietspaden naast de weg liggen.

Ik vind dat een wezenlijke discussie waarbij de ervaringen van hardlopers (en loopgroeptrainers) die dat al (tien)tallen jaren doen, van grote waarde kan zijn voor hen die dat nog niet zo heel lang doen.
ik geef alleen maar aan waar ik loop. Ik heb geen enkele behoefte om anderen te overtuigen over welke kant ze lopen.
En natuurlijk is lekker lopen waar je zelf wil wel een afweging met betrekking tot veiligheid. Iedereen bepaalt namelijk zelf hoe zij het zich het veiligst voelen.
En tot slot: ik bepaal zelf wel hoe en of ik in een topic reageer. Daar heb ik jou niet voor nodig. Of ben je van de "ik meen te mogen bepalen wie waar en hoe mag reageren"? ook graag lid van de meningen- en gedachtenpolitie zeker?
LFC for life
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

zo 01-03-2015 22:13

Tjongejonge! Zo leren we je wel beter kennen zeg!
Maar je krijgt je gelijk: het is nu inderdaad een 'non-discussie' geworden.
:00\:
Plaats reactie