Links of rechts lopen

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.

Na het lezen van deze post blijf ik links lopen

Ja
16
70%
Nee
7
30%

Totaal aantal stemmen: 23
iamcj
Lid
Lid

vr 27-02-2015 14:30

Eide schreef:niet om vervelend uit de hoek te komen maar ik vind dit eigenlijk een non-discussie. Je dient daar te lopen waar dat het veiligst is voor jezelf en of dat dan links fo rechts is, is mij om het even.

Dan hebben we nog de Nederlandse wet.
Artikel 20. Voorschriften voor voetgangers link

1. Het staat de Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan vrij de bepalingen van dit artikel al of niet te doen naleven behalve in die gevallen waarin voetgangersverkeer op de rijbaan gevaarlijk zou kunnen zijn of het rijdende verkeer zou hinderen.

2. Overal waar terzijde van de rijbaan trottoirs of voor voetgangers geschikte bermen aanwezig zijn, moeten voetgangers hiervan gebruik maken. Desniettegenstaande, en mits zij de nodige voorzorgsmaatregelen in acht nemen:

(a) mogen voetgangers die omvangrijke voorwerpen voortduwen of dragen gebruik maken van de rijbaan indien zij voor andere voetgangers een ernstige belemmering zouden vormen door op het trottoir, het voetpad of de berm te lopen;

(b) mogen groepen voetgangers onder geleide, of die een optocht vormen, op de rijbaan lopen.

3. Indien het onmogelijk is de trottoirs, voetpaden of bermen te gebruiken, of bij het ontbreken hiervan, mogen voetgangers op de rijbaan lopen; indien er een fietspad is en indien de verkeersdichtheid zulks veroorlooft, mogen zij op het fietspad lopen, waarbij zij er zorg voor dienen te dragen het verkeer van fietsers en bromfietsers niet te hinderen.

4. Voetgangers die overeenkomstig het tweede en derde lid van dit artikel op de rijbaan lopen dienen zoveel mogelijk aan de kant van de rijbaan te blijven.

5. Het verdient aanbeveling dat de nationale wetgeving als volgt bepaalt: voetgangers die op de rijbaan lopen dienen zulks te doen aan de zijde van de weg die ligt tegenover de zijde overeenkomstig de rijrichting, behalve wanneer dit hen, indien zij zo zouden doen, in gevaar zou brengen, Personen daarentegen die een fiets, een bromfiets of een motorfiets aan de hand meevoeren en groepen voetgangers onder geleide of die een optocht vormen, dienen onder alle omstandigheden aan de zijde van de rijbaan overeenkomstig de rijrichting te lopen. Tenzij zij een optocht vormen dienen voetgangers die op de rijbaan lopen, ’s nachts en bij slecht zicht, en overdag wanneer de verkeersdichtheid zulks vereist, zoveel mogelijk in één rij achter elkaar te lopen.
Gelet op artikel 5 ben je dus zelf verplicht om links te lopen daar waar een voetpad ontbreekt, behalve daar waar de veiligheid in het geding komt. Maar verder stelt de wet precies wat mijn persoonlijke aanbeveling ook zou zijn: loop daar waar dat het veilig is voor jou om te lopen en verzand vooral niet in dogmatisch of rigide denken over links of rechts lopen.
Dat is een verdrag, een richtlijn, dit is de wet:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/H ... 28-01-2012

Artikel 4

1. Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2. Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
3. Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
4. In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad. Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 14:43

iamcj schreef:Dat is een verdrag, een richtlijn
Niet correct Dit verdrag is namelijk een bovenliggende Europese bepaling aan welke de Nederlandse wet dient te conformeren, binnen de verkeerssituatie zoals wij die kennen.
[...]

De Verkeersverdragen verplichten de verdragsluitende partijen passende maatregelen te nemen opdat de op hun grondgebied geldende regels in hoofdzaak overeenkomen met de verdragsbepalingen.

[...]

link
Deze verdragsbepalingen zijn dus niet vrijblijvend en hoewel de Nederlandse wet (zoals je terecht opmerkte) hier geen uitdrukkelijke uitspraken over doet zijn de voorgenoemde verdragsbepalingen internationaal geaccepteerd en daardoor veiligheidsverhogend. Ik ben wel benieuwd waarom jij zo volhardend bent in jou overtuiging rechts te lopen, tot op het punt waarom je met je kop omlaag desnoods door andere lopers heen loopt. Wat win je daarmee en belangrijker nog, waarom zo enorm tegen de stroom ingaan als we een nationaal en internationaal geaccepteerde manier van werken hebben die prima functioneert?
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 14:46

Ik loop daar waar ik denk dat ik het veiligste loop. En dat is meestal links, tegen het verkeer in.
Dan kan ik een stap opzij doen, de berm in als een whatsappende tiener me tegemoet fietst en niet oplet. Als die whatsappende-niet oplettende tiener me van achteren aanrijd, omdat ik die niet gehoord heb (hoeveel geluid maken fietsen?) heb ik een probleem. Ook als de impact laag is en ik kan blijven staan en alleen mijn enkels/achilles krijgen een opdonder.
Ik behoordeel zelf de situatie en speel daarop in. De genoemde argumenten vind ik vergezocht en geen redenen om mijn gedrag aan te passen.
MarcRunning
Lid
Lid

vr 27-02-2015 14:57

vicky schreef:Ik loop daar waar ik denk dat ik het veiligste loop. En dat is meestal links, tegen het verkeer in.
Ik dus ook en zal dat blijven doen. En kom ik dan toevallig een stug naar beneden kijkende hardloper tegen die rechts loopt dan zeg ik hem maar geen gedag ;-)
MaGro
Lid
Lid

vr 27-02-2015 15:03

Hoe vaak is er hier al eens iemand van achteren aangereden terwijl hij/zij rechts op de weg liep?
Ook al let de whatsappende tiener slecht op, dat betekent nog niet dat ze zomaar overal bovenop fietsen. Ik loop zelf zowel rechts als links, afhankelijk van weg. Ik heb mij op geen van beide kanten ooit onveilig gevoeld.
BvD
Lid
Lid

vr 27-02-2015 15:29

Eide schreef:
Niet correct Dit verdrag is namelijk een bovenliggende Europese bepaling aan welke de Nederlandse wet dient te conformeren, binnen de verkeerssituatie zoals wij die kennen.
[...]

De Verkeersverdragen verplichten de verdragsluitende partijen passende maatregelen te nemen opdat de op hun grondgebied geldende regels in hoofdzaak overeenkomen met de verdragsbepalingen.

[...]

link
Deze verdragsbepalingen zijn dus niet vrijblijvend en hoewel de Nederlandse wet (zoals je terecht opmerkte) hier geen uitdrukkelijke uitspraken over doet zijn de voorgenoemde verdragsbepalingen internationaal geaccepteerd en daardoor veiligheidsverhogend. Ik ben wel benieuwd waarom jij zo volhardend bent in jou overtuiging rechts te lopen, tot op het punt waarom je met je kop omlaag desnoods door andere lopers heen loopt. Wat win je daarmee en belangrijker nog, waarom zo enorm tegen de stroom ingaan als we een nationaal en internationaal geaccepteerde manier van werken hebben die prima functioneert?
Niet correct. In de RVV wordt door Nederland uitvoering gegeven aan de bepalingen van het Verdrag. Het is dus niet zo dat dit verdrag naast nationale wetgeving geldt, de wetgeving moet aansluiten bij het verdrag. Het is niet zo dat naast de wet, ook het Verdrag zou gelden.

Ook Veilig Verkeer Nederland raadt joggers(!) aan op een fietspad rechts te lopen, zie site Atletiekuniehttp://www.atletiekunie.nl/index.php?page=427
iamcj
Lid
Lid

vr 27-02-2015 15:30

Eide schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom jij zo volhardend bent in jou overtuiging rechts te lopen, tot op het punt waarom je met je kop omlaag desnoods door andere lopers heen loopt. Wat win je daarmee en belangrijker nog, waarom zo enorm tegen de stroom ingaan als we een nationaal en internationaal geaccepteerde manier van werken hebben die prima functioneert?
Artikel 5 is een aanbeveling die de Nederlandse wetgever expliciet niet heeft overgenomen.

Ik ga al jaren braaf opzij voor linkslopers en zeg ze ook gedag. Maar de laatste tijd krijg ik op het fietspad waar ik loop opmerkingen van andere lopers naar mijn hoofd, dat ik aan de verkeerde kant zou lopen. Ook heb ik regelmatig van die situaties links, recht, nee toch links situaties.

Een waarom moet ik naar het midden van het fietspad en jij als linksloper niet? Zelf stug doorlopen heb ik pas 1 keer gedaan.

Op een weg met auto's die 50 rijden kan ik me wel indenken dat je links aanhoudt, maar daar ga ik zo ie zo niet hardlopen. En als ik daar liep (op vakantie) stap ik ook gewoon de berm in als er gemotoriseerd verkeer aan komt.

En ik begrijp het gewoon niet. Ik loop even hard als de gemiddelde fietser, wat ben ik anders dan een fietser, wat ben ik kwetsbaarder dan een fietser. Als we allemaal rechts houden heeft niemand last van elkaar.

En ik vind dat ik goede argumenten heb om rechts te houden op een fietspad.

Veel minder kans op botsingen, als er een botsing is er een lagere impact en er is meer tijd om elkaar op te merken of te ontwijken.

Op mijn rondje kom ik hoogstens 1 hardloper tegen die ik inhaal of die mij inhaalt. Fietsers een paar. Tegemoetkomende wandelaars en hardlopers. 10 tallen. En al ga ik links lopen, maakt niet uit, nog steeds 10 tallen.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 15:39

Prima, ik denk dat het het nogal zwaar aanzet. Ik herken ook niet wat jij stelt en misschien is dat het verschil ook wel. Ik kom best veel lopers en wandelaars tegen onderweg en dat gaat altijd hartstikke vriendelijk. We kijken elkaar even aan, zien hoe en wat en groeten vriendelijk in het voorbij gaan. Fietsers en auto's? Nog nooit problemen mee gehad, of ik nu links of rechts loop (ik ben geen "linksloper" trouwens, ik loop daar waar ik mij het veiligst acht). Ik herken veel van die dingen die jij nu heel zwaar aanzet in het geheel niet.

Idem met botsingen... waar hebben we het in godesnaam over. Een auto frontaal of achterop maakt niet veel uit als voetganger hoor. En die fietsers en lopers.... zo heel af en toe moet ik een keer een gil geven als er zo'n tiener op z'n telefoon zit te gluren maar verder.

Je belangrijkste "wapen" in het verkeer is je gezond verstand. En dus niet dogmatisch links of rechts lopen of een pokhouterige instelling hanteren. Gewoon boerenverstand en een stukje vriendelijkheid.

Ik blijf erbij: ik vind dit een non-discussie.
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 15:50

Links dat kan je anticiperen op het verkeer, verder zou het verplicht moeten worden voor hardlopers in het donker minimaal een reflecterend hesje of jasje aan te doen.

Met een loopgroep heb ik geleerd via de knau is de beste plek op de weg rechts maar ik ben het daar dus zeker niet mee eens...
iamcj
Lid
Lid

vr 27-02-2015 15:58

Pietje schreef:Verder zou het verplicht moeten worden voor hardlopers in het donker minimaal een reflecterend hesje of jasje aan te doen.
Verplicht weet ik niet, maar dat je een hesje moet dragen ben ik het mee eens.
iamcj
Lid
Lid

vr 27-02-2015 16:01

Eide schreef:Prima, ik denk dat het het nogal zwaar aanzet. Ik herken ook niet wat jij stelt en misschien is dat het verschil ook wel. Ik kom best veel lopers en wandelaars tegen onderweg en dat gaat altijd hartstikke vriendelijk. We kijken elkaar even aan, zien hoe en wat en groeten vriendelijk in het voorbij gaan. Fietsers en auto's? Nog nooit problemen mee gehad, of ik nu links of rechts loop (ik ben geen "linksloper" trouwens, ik loop daar waar ik mij het veiligst acht). Ik herken veel van die dingen die jij nu heel zwaar aanzet in het geheel niet.

Idem met botsingen... waar hebben we het in godesnaam over. Een auto frontaal of achterop maakt niet veel uit als voetganger hoor. En die fietsers en lopers.... zo heel af en toe moet ik een keer een gil geven als er zo'n tiener op z'n telefoon zit te gluren maar verder.

Je belangrijkste "wapen" in het verkeer is je gezond verstand. En dus niet dogmatisch links of rechts lopen of een pokhouterige instelling hanteren. Gewoon boerenverstand en een stukje vriendelijkheid.

Als gezond verstand het wapen is, waarom gebruikt men dan zijn gevoel?

Je gaf eerder aan dat ik verplicht was om links te lopen, is dat nog steeds je mening?
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 16:35

iamcj schreef:
Pietje schreef:Verder zou het verplicht moeten worden voor hardlopers in het donker minimaal een reflecterend hesje of jasje aan te doen.
Verplicht weet ik niet, maar dat je een hesje moet dragen ben ik het mee eens.
Voor fietsen auto's etc gelden strenge normen, weet je wat het is je schrikt je een ongeluk als ik in de winter naar mn werk fiets zie je lopers pas echt heel laar en dan ben ik zelf loper en hou er rekening mee.
Je hebt ook van die horken die blijfen stug rijden en rijden je dan echt bijna voor je ballen....

Hoop dat veel hardlopers zelf zo verstandig zijn maar je ziet er in het donker nog te veel zonder refectie....
jaapio1984
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 16:38

ik liep altijd links, maar na vorig jaar tot 2x toe bijna door een tegemoed komende auto plat gereden te zijn ben ik rechts gaan lopen. De redenatie is dat iemand makkelijker achterop je remt en dat iemand die naar je toe rijdt dat doet.

Ik voel me rechts heel veel veiliger dan links..

Jaapio
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 27-02-2015 18:38

iamcj schreef:
Eide schreef:Prima, ik denk dat het het nogal zwaar aanzet. Ik herken ook niet wat jij stelt en misschien is dat het verschil ook wel. Ik kom best veel lopers en wandelaars tegen onderweg en dat gaat altijd hartstikke vriendelijk. We kijken elkaar even aan, zien hoe en wat en groeten vriendelijk in het voorbij gaan. Fietsers en auto's? Nog nooit problemen mee gehad, of ik nu links of rechts loop (ik ben geen "linksloper" trouwens, ik loop daar waar ik mij het veiligst acht). Ik herken veel van die dingen die jij nu heel zwaar aanzet in het geheel niet.

Je gaf eerder aan dat ik verplicht was om links te lopen, is dat nog steeds je mening?
Lees nog maar eens dan want dat heb ik dus niet beweert. Wel was ik in de veronderstelling dat het in principe bij wet zo hoort. Maar ik heb vanaf mijn eerste post de veilige optie gepredikt. Ik snap niet helemaal waat je dit nu vandaan haalt.
iamcj
Lid
Lid

vr 27-02-2015 18:47

Eide schreef:
iamcj schreef:

Lees nog maar eens dan want dat heb ik dus niet beweert. Wel was ik in de veronderstelling dat het in principe bij wet zo hoort. Maar ik heb vanaf mijn eerste post de veilige optie gepredikt. Ik snap niet helemaal waat je dit nu vandaan haalt.
Ik had het zo geïnterpreteerd, maar na goed lezen predik je idd de veilige optie. Is dat links of rechts op een fietspad zonder brommers? ;)
Plaats reactie