vr 27-02-2015 21:34
De zoekfunctie gaf bij mij een foutmelding?
Hieronder een opsomming van de ervaringen van linkslopers en rechtslopers uit het aangehaalde topic, waarvoor dank. Ik wil hiermee aangeven dat als iets veilig lijkt, het niet veilig hoeft te zijn.
Linkslopers
Ook al een aantal keren bijna op de motorkap van een auto gezeten (en gewoon overdag) Shocked
Zelfs lopen op de stoep is geen garantie.
Ze komen een woonerf af met 50km p/u en kijken alleen naar links of er een auto aankomt zodat ze zouden moeten stoppen.
Altijd lekker als je net 15 km gelopen hebt, in je flow zit, en dan voor je leven moet springen. Daarna ook vaak geen zin meer om verder hard te lopen want alles heeft spierpijn Sad
Als hardloper heb ik ervaren dat stug links blijven lopen gevaarlijk kan zijn.
Ik loop ook altijd links, dan is de kans klein dat iemand mij in mijn rug fietst/rijdt.
Overigens overkomt het mij regelmatig dat ik tegemoetkomende fietsers door middel van een fikse stemverheffing wakker moet schudden uit hun appjes/mailtjes/gesprekjes en dergelijke.
Vanavond nog, ook op een (dubbel) fietspad, man met 3 honden komt me tegemoet. Ik ga naar links en hij haalt zijn honden bij zich, komt er een fietsers achter me aan de helling af. Hij belt en belt en belt, maar ik loop al links en hij kan er makkelijk tussendoor. Uiteindelijk moest ie dus hard in de remmen omdat ik links bleef waar ik was en hij (kennelijk) vond dat ik naar rechts had gemoeten. Boel gevloek dat eindigde in wat ik eigenlijk daar op het fietspad deed, dat ik er niet thuishoorde. Op een weg dus, buiten de bebouwde kom, zonder voetpad.
Afgelopen week reed ik met mijn auto van een training naar huis over een smal weggetje. In de verte zag ik een hardloper in een rustig duurlooptempo mij tegemoet komen aan de linkerkant. Aan mijn kant dus. Toen ik dichterbij kwam zag ik ook een auto naderen. Ruim twintig meter voor de hardloper stopte ik aan de kant van de weg om de auto mij te kunnen laten passeren zonder de hardloper te hinderen. De auto was mij nog maar net voorbij, toen de hardloper mij tot op enkele meters genaderd was. Met een fikse zwengel aan mijn stuur kon ik weer wegrijden.
Dick's ervaring en inzicht is ook de mijne, links lopen is onhandig. De meeste automobilisten anticiperen slecht en nemen dus te laat gas terug zodat je alsnog de hopelijk (aanwezige/bruikbare) berm in moet.
Het punt dat Dick aanvoert over het niet verwachten van verkeer aan de linkerkant van de weg kan ik uit ervaring (automobilist) beamen. Ooit mezelf doodgeschrokken toen daar ineens een loper opdoemde. (geen hesje ook nog eens).
En van de rechtslopers:
Overigens, in de winter, of in de schemer of donker, heb ik altijd redelijk felle kleding aan, fel geel, groen, of oranje. Nooit lampjes, alleen reflectie. Heb hier wel de luxe van goede fietspaden, vaak aan beide zijden van de weg. Als ik aan de rechterkant van de weg loop loop ik dus rechts zodat fietsers me inhalen, als ik aan de linkerkant van de weg loop loop ik ook rechts op het fietspad, zodat tegenliggers niet hoeven uit te wijken. Nog nooit enige aanvaring gehad (en ik heb best veel kms zo weggetikt, ook in blokduurloopvorm, met snelle stukken).
Vreselijk. Lastig, die stukjes weg die soms nodig zijn. Mijn voorkeur was altijd om rechts te lopen, omdat het bleek dat bij links lopen de sneldheid vaak verkeerd werd ingeschat, en ik als "loper" moest uitwijken naar de berm. Niet zo lekker, helemaal als dat in het donker is. Naar anderen toe vergeleek ik de hardloper dan ook altijd met een langzame fietser.
Vanwege sneeuw liep ik een tijdje een aangepaste route om bij mooie geveegde fietspaden te komen. Dat ging best goed, maar sinds er een auto zo dicht langs kwam dat de spiegel op mijn heup afgebroken is (er was niet eens een tegenligger, ruimte zat!), zit de schrik er wel in. Het was bijna mijn been dat op dat moment op de grond stond. Bij voorkeur vermijd ik de weg, maar als ik er loop, dan is het nog steeds rechts. Wel kijk ik veel om. Meestal gaat het prima, maar vorige week liep ik ineens 3x in de berm in een stukje weg van 400m Sad Sja, ik word er een beetje moedeloos van.
[/b]
Laatst gewijzigd door
iamcj op vr 27-02-2015 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.