Links of rechts lopen

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.

Na het lezen van deze post blijf ik links lopen

Ja
16
70%
Nee
7
30%

Totaal aantal stemmen: 23
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

zo 01-03-2015 22:49

Relax Boco en Dano :?

Ik loop het liefst op de atletiekbaan. En dan tegen de klok in, meestal heb ik dan geen tegenliggers. Bij voorkeur loop ik in baan 1. Als ik dan iemand in ga halen schreeuw ik heel hard "BAAN"! En dan verwacht ik dat de betreffende persoon opzij springt naar baan 2. En mocht iemand mij moeten inhalen (liever niet) dan spring ik (inclusief deuk in mijn ego) ook opzij naar baan 2.
Zo is het afgesproken op de club. Een soort verkeersregel.

Op de weg kies ik verschillend. Meestal afhankelijk van het soort weg en het soort en aantal mede weggebruikers.

Bekentenis: als ik links loop, en de weg gaat naar rechts, heb ik toch altijd de neiging om de binnenbocht te nemen. Dus de luie efficiënte hardloper wint het dan van de verstandige :oops:
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
qmark
Lid
Lid

ma 02-03-2015 15:22

loopgek schreef:Bekentenis: als ik links loop, en de weg gaat naar rechts, heb ik toch altijd de neiging om de binnenbocht te nemen. Dus de luie efficiënte hardloper wint het dan van de verstandige :oops:
Tijdens een wedstrijd is het inderdaad logisch om de kortste weg te kiezen.
Ik snap alleen niet hoe een training efficienter wordt door de bochten af te snijden :)

Mark
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
Manon
Miss Chat'n'Run 2007
Miss Chat'n'Run 2007
Contacteer:

ma 02-03-2015 17:50

loopgek schreef:Bij voorkeur loop ik in baan 1. Als ik dan iemand in ga halen schreeuw ik heel hard "BAAN"! En dan verwacht ik dat de betreffende persoon opzij springt naar baan 2. En mocht iemand mij moeten inhalen (liever niet) dan spring ik (inclusief deuk in mijn ego) ook opzij naar baan 2.
Meen je dat? Hebben "snelle" lopers bij jullie meer recht op de binnenbaan dan "langzame" lopers?
Wij hebben andere verkeersregels. Tempo's lopen doe je in baan 1, ongeacht je snelheid. Ben je sneller dan een ander, dan haal je in via baan 2. Bij een wedstrijd gaan ze immers ook niet voor je opzij...
Ik vind dat wel zo vriendelijk (en minder ego-deukend) voor de minder snelle lopers.
Cikobesje
Why just run, orienteering is more fun!
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

ma 02-03-2015 19:03

Manon schreef:
loopgek schreef:Bij voorkeur loop ik in baan 1. Als ik dan iemand in ga halen schreeuw ik heel hard "BAAN"! En dan verwacht ik dat de betreffende persoon opzij springt naar baan 2. En mocht iemand mij moeten inhalen (liever niet) dan spring ik (inclusief deuk in mijn ego) ook opzij naar baan 2.
Meen je dat? Hebben "snelle" lopers bij jullie meer recht op de binnenbaan dan "langzame" lopers?
Wij hebben andere verkeersregels. Tempo's lopen doe je in baan 1, ongeacht je snelheid. Ben je sneller dan een ander, dan haal je in via baan 2. Bij een wedstrijd gaan ze immers ook niet voor je opzij...
Ik vind dat wel zo vriendelijk (en minder ego-deukend) voor de minder snelle lopers.
Ik denk dat de regel is zoals jij hem beschrijft. Tempo in baan 1 , rustpauze naar buiten of binnen op het gras. Maar dat af en toe iemand dit misbruikt. :roll:

In een wedstrijd is het trouwens zeker niet ongebruikelijk om naar buiten te stappen als je gedubbeld wordt.
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

ma 02-03-2015 19:34

loopgek schreef:In een wedstrijd is het trouwens zeker niet ongebruikelijk om naar buiten te stappen als je gedubbeld wordt.
Toen ik een keer door een loper gedubbeld werd die sub 15 op de 5.000m ging lopen, heb ik dat niet gedaan :oops: In mijn voordeel sprak dat ie al aan zijn eindspurt bezig was en er als een sneltrein overheen ging. Het ging zo hard dat afwijken van je normale lijn gewoon gevaarlijk was :D
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

ma 02-03-2015 20:28

gzomer schreef:
loopgek schreef:In een wedstrijd is het trouwens zeker niet ongebruikelijk om naar buiten te stappen als je gedubbeld wordt.
Toen ik een keer door een loper gedubbeld werd die sub 15 op de 5.000m ging lopen, heb ik dat niet gedaan :oops: In mijn voordeel sprak dat ie al aan zijn eindspurt bezig was en er als een sneltrein overheen ging. Het ging zo hard dat afwijken van je normale lijn gewoon gevaarlijk was :D
Het gaat ook regelmatig mis op een 5000m. en 10.000m Dan stapt iemand opzij terwijl de snelle loper al aan het inhalen was. Bij WK en OS zie dat ook wel eens gebeuren.
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

di 03-03-2015 10:24

Ik weet nog steeds niet wat ik zou moeten doen. Ik ben maar een keer nét niet gedubbeld (3000m: winnaar finishte, ik de bel).

Gelukkig houd ik het bij 1500m en 3000m, dan hoef ik er ook niet over na te denken. Tot ik ooit in een extreem brede serie beland :? :)
MarcRunning
Lid
Lid

di 03-03-2015 11:13

Manon schreef:Wij hebben andere verkeersregels. Tempo's lopen doe je in baan 1, ongeacht je snelheid. Ben je sneller dan een ander, dan haal je in via baan 2. Bij een wedstrijd gaan ze immers ook niet voor je opzij...
Idem bij 'mijn' vereniging. En voor zover ik weet is het bij de meeste zo...
Hens
Benefactor
Benefactor

za 07-03-2015 0:12

Hier in Nijmegen doen we het ook volgens Manon's methode. Is wel zo veilig ook. Als je voorligger gewoon blijft lopen waar hij loopt en dus niet plotseling uitwijkt, dan hoeven er nooit botsingen te ontstaan.
Verder is het een kwestie van goede afspraken tussen de trainers. Langzame groepen trainen vaak hun tempo's in baan 3 en 4, als de snelle jongens 1 en 2 gebruiken, zeker als het er veel zijn. Nooit geen probleem mee gehad. Hoewel... het voor menigeen wel eens lastig was om naar binnen toe uit te stappen. Staan ze ineens pal voor jou neus stil te staan, natuurlijk nét op het moment dat jij je stinkende best loopt te doen om er nog iets van snelheid uit te persen. :|
iamcj
Lid
Lid

zo 08-03-2015 19:25

Vandaag voor de grap vandaag is geteld op mijn stuk fietspad.

Als ik links had gelopen had ik 54 tegenliggers gehad, waarbij ik groepjes als 1 heb geteld.

Aan mijn kant ben ik 9 keer ingehaald door een fiets/skeeleraar, meestal tergend langzaam.

4 linkslopers ontweken waarbij ik alle opties gehad heb. Ik de berm in (hij had ook nog een hond), de ander ontweek via het midden, ik een keer via het midden, tegenligger ging zelf al de berm in.

Zelf 1 hardloper ingehaald.

Het is denk 4 km of zo, als ik links had gelopen had ik iedere 75 meter tegenliggers gehad. Maar ja ieder zijn ding.

Als de linkslopers rechts hadden gelopen had ik welgeteld 1 actie hoeven doen, het inhalen van de hardloper.

Er hebben maar 9 (groepjes) fietsers mij moeten passeren in plaats van 54.
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

ma 09-03-2015 6:51

Wordt jij ook zo blij van al die medesporters?

Gisteren lange duurloop gehad. Heel wat keren ingehaald en tegenliggers gehad. Gezellig! Iedereen met een blijde lach op het gezicht, wat een fantastisch weer. (Voor het eerst weer lang in het kort gelopen.)

Ik vind het totaal niet belangrijk hoeveel inhaal bewegingen ik heb gemaakt of veroorzaakt heb. Je kunt net zo goed bomen tellen. (Als je er blij van wordt)

Moraal: Mens erg je niet!
Moraal2: Als je niet van bomen houdt moet je niet in het bos gaan lopen :wink:
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

za 22-10-2016 19:51

Links lopen kan ook een risico zijn voor de tegenliggers:
http://www.tubantia.nl/regio/enschede-e ... -1.6558177
MasterRunner
Lid
Lid

za 22-10-2016 21:07

Triest ongeval voor betrokkenen.

Had hem al gelezen via Losse Veter.
De reacties onder het artikel zijn divers, maar lijken te nijgen naar links lopen.
Mijn gevoel dat ik weg kan springen als ik het aan zie komen, spreekt me nog steeds het meest aan, plus dat ik ook probeer te anticiperen op wat ik zien en niet kost wat het kost maar een lijn volg. Zelden dat er zo overlast ontstaat voor de fietsers. Omgekeerd horen fietsers ook beter uit te kijken dan ze nu doen. Het bellen op de fiets oa en totaal geen idee hebben wat er meer dan een paar meter voor jouw fiets gebeurt....

Naast al het trieste dat voorop staat en het slachtoffer er niks meer aan heeft , hoe heeft het plaats kunnen vinden dat ongeval? Een 12-steden 13 ongelukken situatie of...?
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

za 22-10-2016 21:21

MasterRunner schreef:Triest ongeval voor betrokkenen.

Had hem al gelezen via Losse Veter.
De reacties onder het artikel zijn divers, maar lijken te nijgen naar links lopen.
Mijn gevoel dat ik weg kan springen als ik het aan zie komen, spreekt me nog steeds het meest aan, plus dat ik ook probeer te anticiperen op wat ik zien en niet kost wat het kost maar een lijn volg. Zelden dat er zo overlast ontstaat voor de fietsers. Omgekeerd horen fietsers ook beter uit te kijken dan ze nu doen. Het bellen op de fiets oa en totaal geen idee hebben wat er meer dan een paar meter voor jouw fiets gebeurt....

Naast al het trieste dat voorop staat en het slachtoffer er niks meer aan heeft , hoe heeft het plaats kunnen vinden dat ongeval? Een 12-steden 13 ongelukken situatie of...?
Als je tegen het verkeer in loopt zie je meer en kan je zelf reageren.
Maar als je dan toch botst is het door de tegengestelde snelheid tig keer zo hard ....
MasterRunner
Lid
Lid

za 22-10-2016 21:34

Ik ben een voorstander ervan om erg alert te blijven omdat te voorkomen, dat alerte ontbreekt bij de fietser imho vaak.

Wat ik ook vaak als pro argument onder het artikel las: het inhalen door de fietser als je links loopt duurt maar heel kort, aan de rechter kant duurt het veel langer... waarbij ik nog steeds dan de angst heb zo een bellende fietser in de nek te krijgen.... waarbij mijn kansen om alsnog opzij te springen zeer minimaal zijn....

PS een tip: als het bericht net erboven staat hoef je niet het hele bericht te quoten... leest wat rustiger..
Of je schrijft erbij @persoon ... (persoon vervangen door naam van degene waar je op wilt reageren, dan is er igg nooit een misverstand maar blijf het wat overzichtelijker...
Plaats reactie