Plasma donatie en de WADA

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
Plaats reactie
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 21-06-2015 11:32

Van de week heb ik weer plasma gegeven en omdat ik vind dat sporters, die over het algemeen best gezond zijn, een goede doelgroep is om meer plasmadonoren te werven. Besloot ik een positief berichtje te zetten op een ander forum. Iemand daar wees me erop dat plasmaferese niet is toegestaan door de WADA.. staat zelf explicitiet bij op de site bij verboden methodes (M1.1 om precies te zijn).

Nu denk ik dat het voor de meesten hier niet zo relevant is maar er doen er best wel wat mee met Nationale competities, Masters kampioenschappen etc.. Ik geloof ook niet dat het met een dopingcontrole is aan te tonen maar het lijkt me heel vervelend..

Ik heb de nederlandse doping autoriteit eens gemaild met een vraag hierover.. ben benieuwd hoe ze hier mee om gaan..

Maarten
One, two, Tri
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

zo 21-06-2015 14:18

gadget schreef:Van de week heb ik weer plasma gegeven en omdat ik vind dat sporters, die over het algemeen best gezond zijn, een goede doelgroep is om meer plasmadonoren te werven. Besloot ik een positief berichtje te zetten op een ander forum. Iemand daar wees me erop dat plasmaferese niet is toegestaan door de WADA.. staat zelf explicitiet bij op de site bij verboden methodes (M1.1 om precies te zijn).

Nu denk ik dat het voor de meesten hier niet zo relevant is maar er doen er best wel wat mee met Nationale competities, Masters kampioenschappen etc.. Ik geloof ook niet dat het met een dopingcontrole is aan te tonen maar het lijkt me heel vervelend..

Ik heb de nederlandse doping autoriteit eens gemaild met een vraag hierover.. ben benieuwd hoe ze hier mee om gaan..

Maarten
Hoezo niet relevant? Is juist superhandig :-)

Bloed geven, maar niet terugzetten. Het lichaam het zelf laten aanvullen en dan vlak voor een wedstrijd het bloed erbij terugzetten.
Lasse Viren scheen het ook al te doen ... :wink:

Maar serieus. Ik denk dat er veel meer zaken zijn waarop een recreatieve sporter positief getest kan worden. Vlees of supplementen met vervuiling, een kuurtje bij de dokter, een pufje etc. Bijna geen enkele recreant zal van te voren ontheffing aanvragen met een medisch attest.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

zo 21-06-2015 16:09

gadget schreef: Ik geloof ook niet dat het met een dopingcontrole is aan te tonen maar het lijkt me heel vervelend..
Ik ben geen expert op dit gebied, maar zou dit niet tot een hogere (te hoge?) hematocrietwaarde kunnen leiden? (Rel. verhouding RBC in het bloed)
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 21-06-2015 19:53

BlankeKeniaan schreef:
gadget schreef: Ik geloof ook niet dat het met een dopingcontrole is aan te tonen maar het lijkt me heel vervelend..
Ik ben geen expert op dit gebied, maar zou dit niet tot een hogere (te hoge?) hematocrietwaarde kunnen leiden? (Rel. verhouding RBC in het bloed)
Het vocht is heel snel weer aangevuld dus dat verwacht ik niet echt..als dat wel zo zou zijn dan is het hooguit een procent of 12 als je van een liter of 5 bloed uitgaat en er 640ml plasma er uit wordt gehaald.

Maarten
One, two, Tri
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 04-08-2015 15:29

Een heel vriendelijk antwoord gekregen van de doping autoriteit dat het inderdaad tegen de regels is en dat je er ook geen dispensatie voor kan krijgen omdat het geen medische noodzaak is. Ik heb sanquin ook even gemaild. het lijkt me wel verstandig dat ze dat in hun voorlichting meenemen.

Ik geloof wel dat ze op het moment andere dingen aan hun hoofd hebben bij de dopingautoriteit dan goedwillende breedtesporters die stiekem toch plasma geven voor hun medemens.

Maarten
One, two, Tri
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 06-08-2015 7:29

Ongeacht of het mag; ik denk dat een topsporter er verstandig aan doet zover mogelijk weg te blijven van situaties die zouden kunnen lijken op bloedtransfusies e.d. Voor je het weet word zo'n sporter, met alle nobele bedoelingen, door de media/publiek in het verdachtenbankje gezet... :roll:
Afbeelding
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 07-08-2015 14:38

Appie-B schreef:Ongeacht of het mag; ik denk dat een topsporter er verstandig aan doet zover mogelijk weg te blijven van situaties die zouden kunnen lijken op bloedtransfusies e.d. Voor je het weet word zo'n sporter, met alle nobele bedoelingen, door de media/publiek in het verdachtenbankje gezet... :roll:
Als topsporter zou ik het zowiezo geen dingen doen waar je lichamelijk niet beter van wordt. Maar voor de serieuze amateur die ook eens een NK masters mee wil doen oid lijkt het me iets om rekening mee te houden (niet dat ik die ambitie heb :? )

Maarten
One, two, Tri
Manon
Miss Chat'n'Run 2007
Miss Chat'n'Run 2007
Contacteer:

vr 07-08-2015 20:18

Ik zit, als ambitieuze master, nu in Lyon voor het WK Masters, en hier wordt ook op doping gecontroleerd. Er zullen ongetwijfeld masters zijn die plasma geven, ik heb het zelf ook gedaan. Wel handig als je weet dat dat volgens het reglement niet mag 8O
Cikobesje
Why just run, orienteering is more fun!
Plaats reactie