Marathoninflatie

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
fransg
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 17-03-2016 13:53

Beste mensen, lang geleden, toen ik een stuk jonger was, kwam ik hier vaker en nu ik weer met enige regelmaat een rondje Vondelpark train raakte ik opnieuw geïnspireerd om wat van me te laten horen.

Ik schreef net een blogje naar aanleiding van de bewering van een actrice in een talkshow dat ze een "marathon" had gelopen, alleen bleek dat een 5km loopje voor het goeie doel te zijn geweest:

http://woordenpraat.blogspot.nl/2016/03 ... latie.html

Groet!
Frans
Runnerd
Lid
Lid

do 17-03-2016 14:08

Ha! Leuk. :) :d: Herkenbaar, ook wel.

Ik wil niet zegggen dat je een volger hebt (daar doe ik niet echt aan), maar ik ben benieuwd naar je andere stukjes. :D
fransg
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 17-03-2016 14:10

Dankje!

Ik zie dat je uit Huissen komt. Ik ben jaren lid geweest daar, van Pheidippides.
Runnerd
Lid
Lid

do 17-03-2016 14:51

Ha! Ben ik ook, sinds een jaartje ongeveer. Best leuk, om zo met een groepje te lopen. Veel motiverender (vind ik) dan alleen 'maar wat doen' .

http://www.pheidippides.club/

En we hebben een fantastische trainer:

http://www.team4talent.com/leden/evert-scheltinga/
fransg
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 17-03-2016 14:52

Leuk en wat een goeie die Evert!
Runnerd
Lid
Lid

do 17-03-2016 15:21

Ja, da's inderdaad een talent...! :D
fransg
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 17-03-2016 22:54

Ik ben even op de site van Pheidippides gaan kijken. Het verraste me dat ik er niemand van herken maar dat is ook niet zo gek... op 15 januari 2002 liep ik mijn eerste rondje mee. Het verslagje dat ik schreef, meer dan 14 jaar geleden:
Ontmoeting met Pheidippides

Vanavond ben ik naar Huissen gefietst, het stadje hier vlakbij om te zien of ik een keer kan meelopen met een vereniging. Ik vergeet die naam vrijwel direct nadat ik 'm heb opgezocht, maar de club heet naar Pheidippides. Straks nog even opzoeken wat voor Bekende Griek dat is geweest.
Het is niet moeilijk om de organisatie te vinden want bij binnenkomst van Sporthal De Brink zie ik twee mensen in ongeveer dezelfde kleren als die van mij bij een tafel met wat papieren. Ik maak kennis met de trainer van de avond, een lange man eind veertig en een van de deelnemers, een vrouw van dezelfde leeftijd. Geen enkel probleem dat ik zomaar aan kom waaien en dat ik niet elke donderdag in Arnhem kan zijn. Tegelijk met mij komt er nog een hardloper bij die voor het eerst op de donderdag wil meedoen nadat hij al twee keer op proef een dinsdagavond heeft meegelopen. Hij doet al zes jaar aan hardlopen bij een andere vereniging, zelfs bestuurslid geweest maar hij werd het moe om tijdens trainingen allerlei vragen en klachten te horen van leden die de duurloop gebruikten voor het ter discussie stellen van trainers en bestuursbeleid. Daar kreeg hij nog een Pfeiffer overheen en nu begint hij met een schone lei bij een nieuwe vereniging.

De groep groeit in een paar minuten aan tot ongeveer zeventien. Mensen van verschillende leeftijd, weinig jongeren maar wel van groot naar klein en ik denk van 25 tot 50 jaar oud. Iemand wijst me de douches, dat is wat voor de volgende keer misschien maar wel handig dat ze er zijn. De trainer zamelt sleutels en andere rammelende voorwerpen in terwijl hij kort en duidelijk vertelt wat vanavond de bedoeling is: warming up, looptraining en de Coopertest: 12 minuten zo hard mogelijk lopen.

We gaan naar buiten en trekken in een traag looppasje door de wijk. Bijna iedereen blijkt een reflecterend hesje aan te hebben, da's een goeie om eens te gaan halen want zichtbaar zijn ze wel. Bij het eerste stoplicht geeft de trainer lachend aan dat dit het point of no return is: wie niet kan volgen, mag hier terug, hierna is het meekomen of... meekomen. We lopen ontspannen in draf (armen omhoog, dan opzij "maar niet zo hard dat je gaat vliegen") een stuk over de dijk tussen Arnhem en Huissen en zoeken dan de luwte van een boerderij om wat strekoefeningen te doen. Nu ja luwte, normaliter schijnt het daar windstil te zijn maar nu is de wind zo gericht en zo hard dat we er guur bijstaan. Wel leuk om met anderen samen die strekoefeningen in een kring te doen, want ik ken die dingen alleen van websites en boekjes en dan is niet steeds even duidelijk wat de bedoeling is. De trainer doet het in het midden van de cirkel duidelijk voor en zijn luide stem draagt goed tegen de wind in. Zo kan ik mijn spieren even goed voelen. De oefening om de kuispieren te rekken, een klein stapje vooruit en de achterste kuit aantrekken door die knie voorzichtig te veren, is een nieuwe voor mij, ook die waarbij we langzaam met beide benen door de knieën gaan. De rest had ik min of meer aanklunzend al eens voorzichtig geprobeerd. De andere trainer die meeloopt komt hier en dan daar bijstaan, meestrekkend en tips gevend. Zo leer ik dat ik bij het strekken van de kuit mijn voorste voet minder ver vooruit hoef te zetten en ik krijg het advies niet zwaar te veren, maar voorzichtig te voelen tot waar het goed gaat. Het blijkt tijdens het lopen en strekken gemakkelijk om onderweg met deze en gene een praatje te maken, de mensen zijn aardig en toch gericht op het lopen zelf dat niet wordt gezien als aanleiding om alleen maar wat te keten.

Daarna weer een stuk over de dijk. Het lukt gelukkig redelijk om het tempo bij te houden, al voel ik mijn quadriceps wel aan beide benen. De omgeving ken ik goed: in de weides links achter de dijk liep vroeger mijn paard. Op een langgerekt stuk kon hij, als de kudde het op de heupen kreeg, feestelijk meegalloperen, voortsnellend op het bloed dat hij van zijn vader, een Engels voldbloed renpaard heeft geërfd. Verderop rechts van de dijk is een park, zo'n 25 jaar geleden aangelegd binnen de nieuwe wijken toen Arnhem tegen de grens met Huissen opgroeide. Daar gaan we de dijk af en we verkennen in kalme draf een pad dat min of meer rond loopt en bijna precies 400 meter lang is. De arena voor onze Coopertest. Ik bof tot nu toe dat iedereen zich heimelijk heeft ingehouden tijdens de warming-up (die even lang en intensief is geweest als mijn normale oefenloopje...) Tot hier heb ik het in elk geval gehaald...

Start, bij de lantarenpaal waar de trainer blijft staan, de andere trainer loopt mee. Ik pers niet meteen mijn laatste krachten eruit maar blijf voorzichtig achter de achterste lopers, loop wat met ze op en maak wat lol. Het eerste rondje: 2 minuut 40. Hoofdrekenen kan ik niet best, maar als ik er nu rondjes van 2 minuut vlak van kan maken, dan kan ik het beter tellen. Ook wil ik wel graag hele rondjes lopen binnen de tijd en niet ergens in het duister eindigen op het slotsignaal.

Na het eerste rondje durf ik af en toe iemand in te halen en op het donkere stuk, een breed pad naar het licht van de lantarenpaal, wat te versnellen. Bij gebrek aan een Polar let ik maar op m'n ademhaling, als ik wat hevig en sneller ga hijgen dan houd ik me in, gaat het makelijk dan versnel ik wat. De tweede ronde is 2.20 en zo versnel ik wat verder. Na vier rondes komt de andere trainer, die zo al een ronde voorligt, naast me lopen en ik leer dat ik wat achterover loop -- gevolg van een van de diagrammen in een boek dat ik zag, waar stond dat je niet voorover moest lopen, dus ik overdreef wat. Zo lopen we een ronde samen op. Da's leuk, ik sloof me wat uit en doe alsof het makkelijk gaat en eigenlijk gaat het dat ook... Na het vijfde rondje begrijp ik dat er nog tijd is voor een zesde en die krijg ik in 1.40 klaar, wel hevig hijgend maar 6 seconden voor tijd en zonder me naderhand echt buiten adem te voelen.

Rennen in een kudde is ook wel lollig, moet ik de paarden gelijk geven... 2400 meter, 12 minuten blijkt nu mijn maximum, niet echt een tijd om te gaan denken aan langere stukken maar ook niet dramatisch gezien de schamele 14 dagen lopen op mijn eerste loopschoentjes... het kan ermee door en ik ga er dan ook maar mee door!

PS: Pheidippides opgezocht. Weer een grootheid die ik nooit persoonlijk zal ontmoeten want hij blijkt intussen te zijn overleden. Bijna 500 jaar voor onze jaartelling rende hij als Atheense boodschapper tussen Marathon en Sparta, eerst om alarm te slaan wegens de ongenode gasten (Perziërs met kwaad in de zin) en weer terug om te melden dat het eigenlijk nogal mee was gevallen met de strijd. De afstand die hij liep wordt me niet duidelijk, er is sprake van 150 mijlen in twee dagen, maar ook van de terugweg naar Athene die slechts 35 km lang was. In elk geval was het voldoende aanleiding om na de uitroep "Hoezee! Gewonnen!" dood neer te vallen.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

vr 18-03-2016 18:56

Één van de duidelijkste en belachelijkste voorbeelden van Marathoninflatie is de Midwintermarathon in Apeldoorn. Daar is enkele jaren geleden de marathonafstand zelfs uit het programma gehaald maar handhaaft de organisatie de naam "Midwintermarathon"
En die deelnemers doen nog steeds mee aan de Midwinter 'marathon'
Dat moet je als organisatie toch niet willen.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
fransg
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 18-03-2016 19:14

Oh dat wist ik niet eens!

Dat is inderdaad ongelooflijk, zo'n organisatie zou inderdaad beter moeten weten, het zijn geen amateurs immers.

Ik heb er weleens een kortere afstand, de tien mijl geloof ik, gelopen maar kan dat dus inmiddels als "marathon" in mijn lijstje houden ;-)

Het kan er bar koud zijn en de marathonlopers kregen in de kazerne destijds alleen nog maar koud water uit de douches omdat de kortere afstandslopers zich ruim voor hun marathon-finish aan het hete water hadden gelaafd.

PS even opgezocht, was 2003, de 18km. Ik zie dat ik aardig "high" was van die eerste langere loop. Dat was ik vergeten.
[...]
Op een gegeven moment begint het omhoog te gaan, en net als ik denk dat ik me na die bocht wel weer met grote passen kan laten afzakken gaat het verder omhoog... en verder omhoog... Gelukkig zijn er veel ervaren lopers die me kunnen vertellen dat dit nog wel even zo blijft. En zolang ik me lekker voel en mijn benen niet zeuren ploeg ik vrolijk voort.

In de verte horen we al het galmen van de omroeper! Een vader maant zijn zoon tot kalmte want "het lijkt wel dichtbij als je hem hoort maar we moeten nog drie kilometer!" -- hee, dat zou betekenen dat we er bijna zijn! Ik probeer me ook nog even braaf in te houden maar smeer dan de resterende adem uit over de tijd die ik nog moet gaan. Dat laatste steile stuk komt er nog aan, waarlangs ik vorig jaar de finishers zag omhoogklimmen, dat moet natuurlijk nog, maar door het parkje daarheen loopt het fijn.

Onderaan de laatste laan staan een vader en zijn kinderen met een spandoek de hardlopende moeder toe te juichen. Ik juich mee en zet er de sporen in. Pfff... zo'n stuk omhoog is prima om er zeker van te zijn dat je uiteindelijk graag wil finishen maar de laatste meters naar de klok en de tijdmatten gaan weer lekker omlaag dus dan kunnen de armen omhoog en er is ook nog lucht voor een vreugdekreet.

Héérlijk! Zelden smaakte een flesje koele sportdrank zo lekker... En een medaille heb ik nog nooit eerder gehad!! Achter mij wordt een loopster duizelig en ze volgt me een minuut in polonaise tot ze niet meer bang is om flauw te vallen. Mijn benen beginnen stijf te worden en ik krijg het koud dus ik dribbel, voor zover ik dat nog kan, naar de kleedkamer terug. Met een fantástisch gevoel.

De douches... ik geloof niet dat ik ooit eerder zó genoeglijk onder de douche heb gestaan. Zachtjes juichend en hardop kreunend en zuchtend van plezier. Het komt me allemaal als zó'n enorme grap voor, zo extreem lollig, zo'n stuk hardlopen! In de zaal waar mijn spullen staan, zitten alleen nog wat afgehaakte marathonlopers die daar zo de lol niet van inzien maar ik kleed me glunderend en grijnzend aan.

Dan loop ik naar de start om, net zoals ik vorig jaar als toeschouwer deed, te wachten op de doorkomst van bevriende LAAC marathonlopers. Eerst komen me nog minimarathonlopers tegemoet die zelf ook net binnen zijn en daarna volgen de finishende 28km-lopers.

De omroeper legt het allemaal haarfijn uit, vaak met komisch commentaar. Hij houdt een lange winterdag de stemming erin. [...]

Het wintert nu harder dan eerder op de dag, de sneeuw jaagt door de straten.
[...]
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 19-03-2016 20:00

Midwinter Marathon zonder marathonafstand, belachelijk inderdaad. Overigens kwam ik daar de laatste jaren dat er nog wel een marathon werd gelopen ook al niet meer vanwege de hoge inschrijvingingskosten.

Dit topic gaat over inflatie van de marathonafstand. Het is echter niet overal kommer en kwel. De 75km van de veelgeprezen Sallandtrail was 77km. En de Halve Marathon bij de Lenteloop in Eerbeek is dit jaar 21,3 km. In Eerbeek hadden ze trouwens nog wat goed te maken van een paar jaar geleden. Toen liep ik daar zomaar een paar minuten van mijn HM PR af. Ik ben er van overtuigd dat de afstand toen lang geen 21,1 km was.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

za 19-03-2016 21:27

MiepMiep schreef:Dit topic gaat over inflatie van de marathonafstand. Het is echter niet overal kommer en kwel. De 75km van de veelgeprezen Sallandtrail was 77km. En de Halve Marathon bij de Lenteloop in Eerbeek is dit jaar 21,3 km. In Eerbeek hadden ze trouwens nog wat goed te maken van een paar jaar geleden. Toen liep ik daar zomaar een paar minuten van mijn HM PR af. Ik ben er van overtuigd dat de afstand toen lang geen 21,1 km was.
Bij trails ga ik er toch al van uit dat de afstand "slechts" een indicatie is. De exacte afstanden boeien daarbij niet zo heel erg in mijn optiek. Bij wegwedstrijden vind ik toch dat dat iets anders ligt.

Over inflatie; het werkt ook wel een beetje de andere kant op heb ik het gevoel. Er lopen zo'n 27.000 Nederlanders per jaar een marathon. Soms lijkt het bijna of mensen een marathon lopen heel normaal vonden. Mede daardoor denk ik dat je tegenwoordig ook steeds vaker fun-runners op de marathonafstand ziet met finishtijden van rond de 6 uur. En natuurlijk de mensen die gaan lopen omdat ze een keer een marathon willen lopen.

Ik heb daar op zich niets op tegen. Iedereen is is vrij te doen en laten wat je wil en als iemand er gelukkig van wordt is dat hartstikke mooi. Maar je krijgt ook wel een beetje die inflatie, zo van; "Oh, jij loopt de 5 kilometer onder de 20 minuten? Maar ik heb een marathon gelopen!".

Uiteindelijk zegt afstand mij niet zo veel eigenlijk.
herwin
Lid
Lid

ma 21-03-2016 10:55

MiepMiep schreef:[..] de hoge inschrijvingingskosten.
Ook dat is weer een soort van marathoninflatie.
joostbekkers
Lid
Lid

ma 21-03-2016 11:12

..
Laatst gewijzigd door joostbekkers op ma 21-03-2016 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
joostbekkers
Lid
Lid

ma 21-03-2016 11:14

Eide schreef:
MiepMiep schreef: Maar je krijgt ook wel een beetje die inflatie, zo van; "Oh, jij loopt de 5 kilometer onder de 20 minuten? Maar ik heb een marathon gelopen!".
Helemaal mee eens dat evenementen met 'marathon' in de naam in ieder geval ook de hele moeten organiseren (echter, ik ga wel nog steeds met veel plezier naar de Midwintermarathon, vanwege de prima organisatie en het mooie parcours).

Voor wat betreft de waardering voor het lopen van een langzame marathon tegenover een snelle, kortere afstand vind ik dat we hier niet al te zwaar aan moeten tillen. We lopen toch voor ons eigen plezier en voldoening, toch niet (alleen maar) voor de externe erkenning!

Voor niet-hardlopers is het ook heel moeilijk om in te schatten dat bijvoorbeeld een 10 km in 38 min toch wel een andere prestatie is dan een marathon in 4.5 uur....
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

ma 21-03-2016 18:43

Eide schreef:
MiepMiep schreef:Dit topic gaat over inflatie van de marathonafstand. Het is echter niet overal kommer en kwel. De 75km van de veelgeprezen Sallandtrail was 77km. ..
Bij trails ga ik er toch al van uit dat de afstand "slechts" een indicatie is. De exacte afstanden boeien daarbij niet zo heel erg in mijn optiek. Bij wegwedstrijden vind ik toch dat dat iets anders ligt....
Uiteindelijk zegt afstand mij niet zo veel eigenlijk.
Ja, die 75km. SallandTrail is inderdaad 76,5 km.
Ik probeer elke afstand van de ST zo dicht mogelijk te benaderen: 25,50 en 75 km. Kan niet altijd omdat ik alleen de paden wil volgen en niet dwars door een bosperceel wil met de 'kudde' (-;
Komt er toch iemand meteen na de 25 km.SallandTrail naar me toe met de mededeling: "Ja, parcours was best mooi hoor, maar 't was geen 25 km.! Maar 24,6 km. volgens mijn horloge!"
8O :roll:
Ik heb meneer gezegd dat we de uitslag maar helemaal ongeldig moesten verklaren. :twisted:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Plaats reactie