Hartslagmeter tijdens wedstrijden

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.

Dragen jullie een hartslagmeter tijdens wedstrijden?

ja
24
60%
soms wel, soms niet
2
5%
nee, maar wel een stopwatch
12
30%
nee
2
5%

Totaal aantal stemmen: 40
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 04-03-2005 19:19

Ik ben het in zekere zin wel met Frankie eens.

Ik meet altijd alles en worstel graag met de cijfertjes, ook buiten het hardlopen (bijvoorbeeld op m'n werk) ben ik daar nu eenmaal vaak mee bezig. Maar ik weet niet echt in welke zones ik moet trainen.

De methode van Koen vind ik eigenlijk te algemeen. Al doe je een inspanningstest om de max beter te bepalen dan met 220 - leeftijd. De aanname dat 30 slagen onder je max je omslagpunt zit is veel te algemeen. Dit verschilt van persoon tot persoon.

Toch vind ik wel dat m'n HSM een goed hulpmiddel is, omdat ik om een of andere reden een zeer matig tempo gevoel heb. Op een wedstrijd gaat dat nog wel, maar op een training heb ik vaak geen idee van m'n tempo. Maar op 150 slagen loop ik zeer dicht bij de 13km/h. Dat is onder normale omstandigheden vrij nauwkeurig.

Onlangs geprobeerd om op het gevoel 13km/h te lopen. Afgemeten aan een aantal hectometerpaaltjes bleek ik ruim 14km/h te lopen.

Ook van Marti ten Kate heb ik eens een uitspraak gelezen dat hij een HSM voornamelijk als rem gebruikt. Tijdens intervallen vond hij het weinig waarde hebben.

Bas.

Aanvulling: Als ik kijk naar m'n progressie van de laatste paar jaar, kan ik daar naar mijn idee toch maar weinig van toeschrijven aan het gebruik van een HSM.
Laatst gewijzigd door Dippides op vr 04-03-2005 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas "Slowfoot" Prins
JeroenVN
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 04-03-2005 19:24

Ik gebruik de hartslagmeter ook altijd, onder meer om mijn tempo in het oog te houden aan de hand van de hartslag. Vooral tijdens lange wedstrijden (halve of hele marathon) is dat voor mij nuttig. Ik hanteer een richthartslag (bv. voor marathon tussen 160 en 165) en probeer die aan te houden. Als ik dat niet doe, zou mijn tempo wat ineenzakken of versnellen zonder dat ik het merk. Je moet wel rekening houden met cardiac drift (lichte verhoging hartslag gedurende langere afstanden). Uiteraard kijk ik ook de tussentijden na om te zien of ik wel op schema zit, maar dat kan je maar af en toe doen.

Jeroen
kalepier
Benefactor
Benefactor

vr 04-03-2005 19:56

tijdens wedstrijden heb ik ook altijd mijn hartslagmeter om.
In eerste instantie als begrenzer bij de start en verderop in de wedstrijd om te kijken of ik niet te snel, of te langzaam, ga.

Peter
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg....
Christopher
Lid
Lid
Contacteer:

za 05-03-2005 2:04

Ook met hs-meter. Meer als evaluatiemogelijkheid achteraf. Tijdens de wedstrijden wel als ijkpunt, vooral tijdens de marathon omdat het zo'n end is. Voor de rest is het al vrij snel een indicator van hoe het gaat.
Hens
Benefactor
Benefactor

zo 06-03-2005 15:15

Ik draag niet vaak een hsm en zeker niet tijdens wedstrijden, wél de bijbehorende klok met stopwatch om in ieder geval een zelf geklokte eindtijd en misschien wat tussentijden te hebben.

Het verbaast me een beetje dat zoveel mensen met die borstband om lopen. Ik vind dat ding nogal belemmerend en het zou me dan ook niks verwonderen dat als je dat ding af doet je meer tijd wint dan bijv. met lichtere schoenen.

Wat me ook verbaast is dat (kennelijk) veel mensen zo'n ding nodig hebben om te weten hoe hard ze gaan. Is dat de moderne manier van 'luisteren naar je lichaam' ?
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

zo 06-03-2005 16:41

Het verbaast me dat je nog zo'n klokkie omdoet Hens. Je eindtijd wordt toch wel geklokt en zonder klokje ben je een stuk lichter.. :wink:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Hens
Benefactor
Benefactor

zo 06-03-2005 18:12

Ik loop ook liever zonder en bijv. bij de 7HL doe ik dat ook. Ik krijg alle tijden die ik wil weten op een presenteerblaadje thuisbezorgd.

Eindtijd wordt niet altijd geklokt. Bij de 3e kerstdagloop bijv. niet. Vorig jaar bij de Posbankloop scheelde het een minuut en dit jaar bij de Nieuwjaarsloop kreeg ik een DNF, terwijl ik wel degelijk over de finish ben gekomen.

Overigens bedoel ik met belemmerend niet het gewicht van die borstband, maar het feit dat het ding je hindert met ademhalen.
LonelyRunner
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 06-03-2005 18:43

Hens schreef:Overigens bedoel ik met belemmerend niet het gewicht van die borstband, maar het feit dat het ding je hindert met ademhalen.
Ik loop mijn trainingen in beginsel altijd met HSM. Niet dat ik altijd zoveel interesse heb in de waarde, ik voel in de regel toch wel aan in welke zone ik ongeveer zit, maar ik heb geleerd dat ik later bepaalde data uit het verleden graag had willen hebben voor een of andere analyse. Verder loop ik met trainingen altijd met een flesjesgordel. Niet dat ik in de winter het vocht onderweg nodig heb, maar puur voor de psychologie dat ik extra gewicht meeneem en dat ik onderweg wat kan drinken als ik daar zin in heb.

Aldus ben ik er volkomen aan gewend om allerlei zaken mee te zeulen. Tijdens een wedstrijd is zoiets dus nooit een extra belasting of hinder. Een borstband hindert de ademhaling uberhaubt niet, althans niet bij mij.

Peter
Goed op weg naar betere tijden.
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006
Contacteer:

zo 06-03-2005 19:06

Ik ga er ongeveer mee om zoals Peter.
Ik draag altijd een hartslagmeter. Ik doe niet altijd iets met de waarden. Het is voor mij vooral een gewoonte.

Doordat ik meer ervaring krijg is het nut van de meter steeds minder, maar omdat ik gewoon altijd de waarden in mijn logboek vastleg wil ik lopen met de meter :P
PR-lijst
DW67H6G
"dij t haardst runt is t eerst achter de poest..."
Hens
Benefactor
Benefactor

zo 06-03-2005 23:11

Toch zou je volgens mij wat tijd moeten kunnen winnen. Het feit dat je aan het gewicht of het knellen gewend bent betekent nog niet dat je geen winst kunt boeken als je het achterwege laat. Mensen die lichtere schoenen kopen boeken ook winst, terwijl ze heel erg aan die zwaardere schoenen gewend zijn.
Ronaldh
Lid
Lid
Contacteer:

ma 07-03-2005 10:03

Ik heb net zo als Hens meer last van die borstband. Naast dat het wat knelt en dus irriteert heb ik ook meer last van maagzuur. Maar misschien zit dat laatste wel tussen mijn oren. :?

Kortom ik gebruik eigenlijk alleen de stopwatch nog. En de rest doe ik op gevoel.
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 08-03-2005 1:09

Ronaldh schreef:Naast dat het wat knelt en dus irriteert heb ik ook meer last van maagzuur.
Het is toch ook een borstband?! :roll: :wink:
Ronaldh
Lid
Lid
Contacteer:

di 08-03-2005 9:56

Daarom vind ik het ook zo raar... :o en denk dat het psychisch is...

Medisch gezien is het vast ook wel te verklaren alles hangt daar natuurlijk een beetje samen. Slokdarm en zo.
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 08-03-2005 11:33

Hens schreef:Is dat de moderne manier van 'luisteren naar je lichaam' ?
Persoonlijk luister ik niet graag naar m'n lichaam, het liegt te vaak. Ik hou ook niet zoveel van luisteren in z'n algemeenheid. Mijn vrouw liegt nooit, maar stel je voor dat ik naar haar ga luisteren. Dan is toch het hek van de dam! Luisteren naar m'n baas doe ik ook niet te vaak. Hij liegt zo vaak het een baas betaamt en wordt er zelfs voor betaald.
Bas "Slowfoot" Prins
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 08-03-2005 11:36

Hens schreef:Toch zou je volgens mij wat tijd moeten kunnen winnen. Het feit dat je aan het gewicht of het knellen gewend bent betekent nog niet dat je geen winst kunt boeken als je het achterwege laat. Mensen die lichtere schoenen kopen boeken ook winst, terwijl ze heel erg aan die zwaardere schoenen gewend zijn.
Je beseft toch wel dat je voeten tijdens het lopen een veel langere weg afleggen dan de rest van je lichaam? Dus gewicht van schoenen telt zwaarder dan gewicht van iets aan het bovenlichaam.
Bas "Slowfoot" Prins
Plaats reactie