Hartslagmeter tijdens wedstrijden

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.

Dragen jullie een hartslagmeter tijdens wedstrijden?

ja
24
60%
soms wel, soms niet
2
5%
nee, maar wel een stopwatch
12
30%
nee
2
5%

Totaal aantal stemmen: 40
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 08-03-2005 11:42

Dippides schreef:
Hens schreef:...
Je beseft toch wel dat je voeten tijdens het lopen een veel langere weg afleggen dan de rest van je lichaam?
:roll: Mijn voeten gaan toch bij bijv. de 15 km gewoon 15 km mee! :wink:
NiekJrun
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 08-03-2005 13:03

Ik heb de hartslagmeter veel gebruikt tijdens wedstrijden, maar de laatste maanden laat ik de Belt steeds vaker in m'n tas . :oops:
Blijkbaar kan ik toch beter op gevoel de wedstrijd doen , de laatste tijd , denk ik.
Wel gebruik ik hem nog steeds tijdens mijn lange duurlopen.

loop ze
Nico
alt-148
Lid
Lid
Contacteer:

di 08-03-2005 13:06

Calimero schreef:
Dippides schreef:
Hens schreef:...
Je beseft toch wel dat je voeten tijdens het lopen een veel langere weg afleggen dan de rest van je lichaam?
:roll: Mijn voeten gaan toch bij bijv. de 15 km gewoon 15 km mee! :wink:
Sterker nog, mijn voeten blijven regelmatig even stilstaan terwijl de rest gewoon verder gaat!
Ruud Löbel

Grijze muizen gaan geen confrontaties aan
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 08-03-2005 16:06

Calimero schreef: :roll: Mijn voeten gaan toch bij bijv. de 15 km gewoon 15 km mee! :wink:
Afgelegde weg in de 3-dimensionale ruimte. :evil:

Zie onderaan pagina 4 van dit document. Ik denk dat het heel wat scheelt.

http://www.dynastream.com/datafiles/Spe ... 20v4_1.pdf
Bas "Slowfoot" Prins
Iwanowitsch

di 08-03-2005 20:01

Dippides schreef:
Calimero schreef: :roll: Mijn voeten gaan toch bij bijv. de 15 km gewoon 15 km mee! :wink:

Hoi,

een leuke praktische puzzel Dippides !!! Je liet ons even nadenken ...
Inderdaad leggen voeten een grotere afstand af. 8)

Groetjes,

Iwan'o'Witsch.
Iwanowitsch

di 08-03-2005 21:47

Dippides schreef:

Hoi Dippides,

ik ben even bij de site die je aangaf wezen kijken en heb een vraag t.a.v. de grafische informatie van Canadese firma Dynastream --->

Ik vind de staplengte (stride distance) in het grafiekje erg lang ;

Staplengte bij lopen is circa 1.85 M (Meter ???),
Staplengte bij joggen is circa 2.70 M,
Staplengte bij hardlopen is circa 3.60 M,
Staplengte bij sprinten is circa 4.30 M !!!

Aangezien de eenheid bij de staphoogte (ook in dezelfde eenheid M) wel ongeveer klopt denk ik dat er met de eenheid M wel echt meter wordt bedoeld.
De staphoogte is in de grafiek maximaal 0.70 M

Maak ik een denkfout ??? Hebben Canadezen lange benen ??? :wink:
Moet er met een correctiefactor naar Meter gecorrigeerd worden ???

Groetjes,

Iwan'o'Witsch.
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006
Contacteer:

di 08-03-2005 22:23

Iwanowitsch schreef:
Dippides schreef:

Hoi Dippides,

ik ben even bij de site die je aangaf wezen kijken en heb een vraag t.a.v. de grafische informatie van Canadese firma Dynastream --->

Ik vind de staplengte (stride distance) in het grafiekje erg lang ;

Staplengte bij lopen is circa 1.85 M (Meter ???),
Staplengte bij joggen is circa 2.70 M,
Staplengte bij hardlopen is circa 3.60 M,
Staplengte bij sprinten is circa 4.30 M !!!

Aangezien de eenheid bij de staphoogte (ook in dezelfde eenheid M) wel ongeveer klopt denk ik dat er met de eenheid M wel echt meter wordt bedoeld.
De staphoogte is in de grafiek maximaal 0.70 M

Maak ik een denkfout ??? Hebben Canadezen lange benen ??? :wink:
Moet er met een correctiefactor naar Meter gecorrigeerd worden ???

Groetjes,

Iwan'o'Witsch.
Wanneer dit de lengtes per voet zijn klopt het voor mij heel aardig.
Met een stappenteller kom ik voor hardlopen ongeveer tot een paslengte van 1,25 m, maar dan meet je dus voor beide kanten. Per voet is de staplengte bij mij dus 2,50m. Bij snellere loopjes neemt het toe....
Laatst gewijzigd door kouketer op di 08-03-2005 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
PR-lijst
DW67H6G
"dij t haardst runt is t eerst achter de poest..."
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

di 08-03-2005 22:39

Das dan hinklengte :D
Iwanowitsch

di 08-03-2005 22:47

Dick schreef:Das dan hinklengte :D
Hoi,

Aan mijn Avatar kun je mij hardlopend zien ...
Mijn paslengte en mijn lichaamslengte zijn dan in verhouding circa 1.70 meter ... Na iedere afzet zweef ik een eindje maar de totaalafstand is dan groter dan 1.70 meter maar bij lange na nog geen 4.30 meter !!!

Kan het misschien zijn dat je met een apparaatje van Dynastream grotere paslengtes kan maken ???
Soort zevenmijls laarzen t.b.v. de Zeven heuvelenloop !!!

Wie heeft er een goed antwoord op het raadsel ...

mvg,

Iwan'o'Witsch.
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 09-03-2005 0:03

Dippides schreef:
:lol: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, was ook een beetje flauw. Ik heb net mijn hoofd gebroken over de vraag hóeveel afstand je voeten dan meer afleggen (3-D) dan de rest van je lichaam. Dat blijft toch een lastig sommetje.
Ik weet ook het antwoord op jouw vraag nog niet, Iwan. 4.30m paslengte lijkt me ook wel héél erg ver! :roll: Dat begint meer op verspringen te lijken.
Laatst gewijzigd door Calimero op wo 09-03-2005 0:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hens
Benefactor
Benefactor

wo 09-03-2005 0:04

OK, de voeten leggen meer afstand af (in 3D ruimte) dan de rest van je lichaam. Maar ook weer niet zó veel, het lichaam gaat ook verticaal op en neer. Weliswaar minder dan mijn voeten, maar toch voldoende om het woordje 'veel' bij 'veel langere' maar beter weg te laten.

Verder heb ik meen ik al gezegd dat naar mijn idee het meest belemmerende van een borstband 'm niet in het gewicht zit, maar in het belemmeren van de ademhaling. Ook al zou dat ding niks meer wegen, dan blijft dát effect nog steeds bestaan. 8O
Christopher
Lid
Lid
Contacteer:

wo 09-03-2005 0:40

Heb je die band niet veel te strak zitten? Ik merk nooit niks van die band (nooit iets in schrijftaal). Maar inderdaad kan het ook psychologisch zijn; niet dat het dan minder irritant is (dat is psychisch, is een vaak onterecht laatdunkend zinnetje). :lol: sorry binnenpretje, moest denken aan een mevrouw die klaagde dat wij mannen het makkelijk hebben en niet maandelijks last hebben van dit k*tmaandverbanden. Om een niet zolang verhaal kort te houden; vond het ook wel meevallen, waarmee uiteraard alleen dat ene aspect gesteld kon worden etc. (maar daar ging het in deze situatie ook om).
Hens
Benefactor
Benefactor

wo 09-03-2005 1:14

Als die band wil blijven zitten, zal ie, hoe gering ook, op de een of andere manier moeten klemmen. Het elastiek is, hoe weinig ook, uitgerekt. Anders zakt het ding af. Er wordt dus, hoe gering ook, kracht uitgeoefend tégen de adembeweging in.
Hoe strakker je 'm doet hoe erger het wordt; dat natuurlijk wel.

Ik denk dat dat gering, nog niet eens zo gering is. De meeste hardlopers hebben niet zo bar veel vet, terwijl dat zou wel helpen tegen het afzakken.

Vrouwen met een borstband in hun BH zouden wat dat betreft in het voordeel zijn omdat die band zelf een extra belemmering vormt. Zij zouden dan ook pas weer voordeel hebben als ze ze borstband én BH uit zouden doen. Maar dat heeft dan weer mogelijk andere gevolgen. :?
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 09-03-2005 7:57

Iwanowitsch schreef:Aan mijn Avatar kun je mij hardlopend zien ...
Mijn paslengte en mijn lichaamslengte zijn dan in verhouding circa 1.70 meter ... Na iedere afzet zweef ik een eindje maar de totaalafstand is dan groter dan 1.70 meter maar bij lange na nog geen 4.30 meter !!!
Je paslengte tussen rechter- en linkervoet is wellicht 1.70 meter (ik denk minder). Maar vanaf het moment dat dat je rechtervoet hebt afgezet en je rechtervoet weer neerkomt is dan 3.40 meter. 4.30 meter wordt opgegeven voor sprinten. Voor hardlopen staat 3.60 meter in het grafiekje.

Het apparaatje van Dynastream meet per slot van rekening maar op één voet.

Het heeft natuurlijk wel veel met lichaamslengte en snelheid te maken. Ik loop op 15,3km/h een paslengte van 1.50 meter bij een frequentie van 170. Dat is dus voor 1 voet 3.00 meter. Maar ik ben dan ook maar 1.65 meter lang.
Bas "Slowfoot" Prins
Iwanowitsch

wo 09-03-2005 9:20

Dippides schreef: Je paslengte tussen rechter- en linkervoet is wellicht 1.70 meter (ik denk minder). Maar vanaf het moment dat dat je rechtervoet hebt afgezet en je rechtervoet weer neerkomt is dan 3.40 meter.
Het apparaatje van Dynastream meet per slot van rekening maar op één voet.
Hens schreef:Als die band wil blijven zitten, zal ie, hoe gering ook, op de een of andere manier moeten klemmen. Het elastiek is, hoe weinig ook, uitgerekt. Anders zakt het ding af. Er wordt dus, hoe gering ook, kracht uitgeoefend tégen de adembeweging in.
Hoe strakker je 'm doet hoe erger het wordt; dat natuurlijk wel.
Interessante discussies !!!

T.a.v. de paslengte ;
Calimero en Hens, ik blijf het met jullie eens dat het niet zo'n grote afstand kan zijn --->
in ieder geval niet voor gemiddeld kleinere mensen (in de grafiek staan gemiddelde paslengtes weergegeven, ik zit qua lengte 1.70 M samen met Calimero en Dippides onder de gemiddelde lichaamslengte).

We moeten het denk ik dan ook over het begrip "Paslengte" hebben.
Volgens mij is dat de afgelegde afstand tussen de afzet van de ene voet en het neerkomen van de andere voet. Bij mij beduidend kleiner dan 3.60 M bij hardlopen.
Misschien zit de denkfout in het feit dat met paslengte de afgelegde afstand per twee benen wordt bedoeld ---> Afzetten rechtervoet / Landen linkervoet /Afzetten linkervoet / Landen rechtervoet.

T.a.v. de borstband ;
In een andere topic bij een ander forum heb ik mijn draagwijze ter voorkoming van het afzakken van de borstband beschreven, waar ik veel giegelende reakties op heb gekregen ... :lol: 8O Iemand stelde toen zelfs dat ik de BH opnieuw had uitgevonden !!!
Ter voorkoming van afzakken en teveel adembelemmerende beklemming bind ik de band niet superstrak maar heb ik hem met een bandje losjes over m'n schouder aan voor- en achterzijde bevestigd.

Groetjes,

Iwan'o'Witsch.
Plaats reactie