Hartslagmeter tijdens wedstrijden

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.

Dragen jullie een hartslagmeter tijdens wedstrijden?

ja
24
60%
soms wel, soms niet
2
5%
nee, maar wel een stopwatch
12
30%
nee
2
5%

Totaal aantal stemmen: 40
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 09-03-2005 11:38

Iwanowitsch schreef:T.a.v. de paslengte ;
Calimero en Hens, ik blijf het met jullie eens dat het niet zo'n grote afstand kan zijn --->
in ieder geval niet voor gemiddeld kleinere mensen (in de grafiek staan gemiddelde paslengtes weergegeven, ik zit qua lengte 1.70 M samen met Calimero en Dippides onder de gemiddelde lichaamslengte).

We moeten het denk ik dan ook over het begrip "Paslengte" hebben.
Volgens mij is dat de afgelegde afstand tussen de afzet van de ene voet en het neerkomen van de andere voet. Bij mij beduidend kleiner dan 3.60 M bij hardlopen.
Misschien zit de denkfout in het feit dat met paslengte de afgelegde afstand per twee benen wordt bedoeld ---> Afzetten rechtervoet / Landen linkervoet /Afzetten linkervoet / Landen rechtervoet.
Het maakt niet uit hoe je het definieert. In het plaatje van Dynastream is duidelijk dat het over de gehele cyclus van één voet gaat. En de cyclus van één voet betreft twee passen (links/rechts). Met het plaatje wilde ik ook niet de paslengte ter discussie stellen. Echter wel aangeven dat je voeten met op- en neergaande beweging erbij een langere afstand aflegt dan de rest van je lichaam. En daarom is extra gewicht aan je voeten belastender dan extra gewicht op je bovenlichaam. Daarbij komt nog dat je het gewicht van je onderbenen moet verwerken met een hefboomeffect.

Persoonlijk heb ik moeite om te geloven dat de klemming van het elastiek om je borst je het ademen bemoeilijkt. Een zeker effect zal er altijd zijn, maar volgens mij zeer miniem.

Bas.
Bas "Slowfoot" Prins
Iwanowitsch

wo 09-03-2005 12:03

Dippides schreef:Het maakt niet uit hoe je het definieert. In het plaatje van Dynastream is duidelijk dat het over de gehele cyclus van één voet gaat. En de cyclus van één voet betreft twee passen (links/rechts). Met het plaatje wilde ik ook niet de paslengte ter discussie stellen. Echter wel aangeven dat je voeten met op- en neergaande beweging erbij een langere afstand aflegt dan de rest van je lichaam. En daarom is extra gewicht aan je voeten belastender dan extra gewicht op je bovenlichaam. Daarbij komt nog dat je het gewicht van je onderbenen moet verwerken met een hefboomeffect.

Persoonlijk heb ik moeite om te geloven dat de klemming van het elastiek om je borst je het ademen bemoeilijkt. Een zeker effect zal er altijd zijn, maar volgens mij zeer miniem.

Bas.
Hoi Bas,

de discussie is met het paslengteonderwerp inderdaad een beetje afgedwaald van het discussieonderwerp rond het extra belasten van de onderbenen ...
Toch denk ik dat we de definitie paslengte wel hebben bepaald met de afstand die het lichaam aflegt gedurende het naar voren en achteren verplaatsen van een been. Dat zal de bedoeling zijn ... :wink:
Het blijft als totaal een leuk vraagstuk !!!

Ik heb zelf ook geen last van de ademhaling a.g.v. de Polar Wearlink borstband.
Wat ik wel vervelend vind is als de borstband tijdens het lopen steeds naar beneden schuift. Daarom heb ik m'n borstband met een bandje over m'n schouder vastgezet.

Groetjes,

Iwan'o'Witsch.
janthijs
Lid
Lid
Contacteer:

wo 09-03-2005 21:50

Ik draag altijd mijn HSM. Bij wedstrijden als controle, loop ik niet te hard van stapel of loop ik juist te langzaam. Meestal voel ik het zelf wel maar het is dan een bevestiging. Verder gebruik ik de gegevens achteraf als informatie en analise.
loop om te leven

XXIV, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Etten Leur, Berlijn, Zeeuwsekust, Hilvarenbeek, Eindhoven, Diever, Apeldoorn, Leiden, New York, ZuiderZee
Plaats reactie