lens voor en ook geschikt voor

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

wo 14-02-2007 15:30

Appie-B schreef: - Prijs; niet boven 300 euro.
- Bij bekende merken als Canon, Nikon, betaal je ook flink extra voor de naam, heb ik het gevoel, dus vooral gezocht bij wat minder bekende merken met goede reviews.
Een :?: heb ik hierbij, volgens mij is dit jouw perceptie. Mijn perceptie is dat de concurentie groot is en dat een hoop klanten/kopers in dat sigment het een worst zal wezen welke naamje op hun toestel staat. Zelf heb ik een Canon spiegelreflex camera dus heb ik aan mijn naamgenoots :wink: overzicht een Canon toestel toegevoegd: vergelijk en de prijs? Onder de €300 bij de volgende fotozaak fotozaak in het oosten. Dus staar je niet blind op het merk.

Mijn advies is niet koop dat of dat toestel van dat merk of dat andere merk. Maar ga naar een goede fotozaak en laat je daar goed advieseren en pak en hou en probeer verschillende camera's uit. Want ze zijn klein en sommige zijn niet vast te houden. En dit laatste bleek voor mijn vrouw het item te wezen waarop zij haar keus heeft gemaakt voor haar toestelleje.

Maarten
alt-148
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-02-2007 13:03

Ik heb even gekeken op die vergelijkingssite en mijn camera (Olympus SP500UZ) toegevoegd.

Niet alles klopt, ik denk dat je meerdere vergelijkingssites moet bekijken en evt. de fabrikantensite erbij nemen.

Dan ook nog in de winkel vergelijken met de gebruiksaanwijzing erbij.

Ik heb mijn camera gekozen op basis van een onderzoek in de consumentengids, waar zij/hij als beste koop uitkwam.
Ruud Löbel

Grijze muizen gaan geen confrontaties aan
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 15-06-2007 8:37

dankzij de tip van j'mien weer eens op dit topic gestuit...

ik ben van plan, voor erbij (m'n vrouw heeft 2 digitale reflexen en wat mooie lenzen), een compacte maar goede camera te kopen.

ik heb deze op het oog:

Afbeelding

info (kieskeurig): hier

lijkt me top: groothoek tot flink tele (28-280mm)!!

voor ongeveer 40 euro meer is er de TZ3, die heeft 7,2 ipv 6 megapixel. groter dan 20x30 druk ik nooit/zelden af, heb ik die 1,2 MP dan nodig?

285 (tz2) of 325 voor de tz3 is een flink bedrag. het is wel 1 vd weinige camera's die voldoet aan mijn eisen: gemakkelijk in een jaszak mee te nemen, ondanks het geringe formaat toch prachtige foto's maken, genoeg MP voor uitvergrotingen, groothoek, forse zoom, degelijke behuizing.

is er een camera die zich (kwalitiatief, en qua zoombereik) met deze camera kan meten???

grt, dries
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 15-06-2007 8:47

Afgelopen zaterdag was er bij een feestje iemand die de hele tijd foto's heeft genomen met deze camera. Helaas heb ik nog geen foto's gezien, zal het eens navragen.
Lijkt me een goed toestel. Mocht je overwegen via internet te bestellen, zou ik wel eerst een exemplaar in een gewone winkel testen. Het is wel er handig om te weten of 'ie prettig in de hand ligt.
De beeldstabilisator vind ik een pluspunt, ondanks dat ik een vrij vaste heb.
Verder lijkt het wel een prima toestelletje. Als ik nu opzoek was geweest, had ik deze zeker ook overwogen.

edit: Groot nadeel vind ik de accu. Heb veel liever dat ik er (oplaadbare) batterijen in kan duwen. Accu's zijn toch vrij snel leeg en reserve accu's zijn niet zo goedkoop. Vooral in situaties waarbij een oplaadpunt niet in de buurt is (kampeerweekend e.d.).
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 15-06-2007 8:52

welke heb jij nou uiteindelijk gekocht appie?
One, two, Tri
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 15-06-2007 8:54

gadget schreef:welke heb jij nou uiteindelijk gekocht appie?
Afbeelding

Het was overigens een kadootje voor m'n vriendin, dus haar oordeel ook meegenomen in de aankoop. Ik gebruik 'm ook zo af en toe, maar heb zelf een oudere versie van Canon Powershot.
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 15-06-2007 14:03

die accu zit me ook wat dwars, appie. dat wordt tijdens het kamperen dan maar aankloppen bij de buurman met sleurhut: "mag ik wat stroom van u lenen?" ;)

heb me net suf gelezen over deze en andere camera's, maar hij staat nog steeds ruim op 1.
'k ga dan wel voor de tz3 (grotere display, en 1,2mp meer voor 40 euro).

ander nadeel lijkt het fotograferen in de schemering, beeld zou dan nogal wat ruis geven...
en ik lees dan reviews van mensen die dat niet erg vinden, omdat ze nooit groter dan 10x15 afdrukken :roll: :?

nog 1 nadeel: scherptediepte gaat automatisch, dus alles is zo scherp mogelijk(?); jammer!!!

heel veel pluspunten in ieder geval, en 'maar' een paar (maar niet onoverkomelijke) minpunten.
ik denk dat ik binnenkort met zo'n ding rondloop 8) :D

Lefty rulez!

GasGeben!
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

vr 15-06-2007 14:56

LazyD schreef:die accu zit me ook wat dwars, appie. dat wordt tijdens het kamperen dan maar aankloppen bij de buurman met sleurhut: "mag ik wat stroom van u lenen?" ;)
Je hebt meerdere opties (nee ik ga niet zeiken dat ik met m'n sleurkippetje hier geen last van heb :lol: ). Nu ga ik doorgaans buiten het hoogseizoen op vakantie en zie dan in de douchehokjes regelmatig bezige acculaders staan. Hoe dat in het hoogseizoen is, weet ik niet > ja, in Noorwegen kan het wel, maar dat is een ander land met een andere mentaliteit van de bevolking en de bevolking die dit land bezoekt. Een andere mogelijkheid is, een adapter kopen zodat je de accu via de aansteker van je auto kan opladen, of naar Bever gaan en een zonnepaneel kopen. Deze laatste zijn er voor de GPS toestelen (zijn die apparaten waarin in de gebruiksaanwijzing staat dat je een kompas als back-up moet meenemen ~ waarom dan niet alleen een kompas :roll: ) Of deze panelen genoeg stroom leveren om je accu op te laden en/of betaalbaar zijn - weet ik niet. Uiteraard mag je het mij ook vragen, jij altijd - vriend :wink: - en voor alle anderen (niet hardlopers) doe ik het als diegene me geen eikel of eikelinnetje lijkt :evil: . Dus zou dus je sleurhut meeslepende voor kunnen stellen dat je je :B: met hem wil delen en dat het ook in zijn belang is dat deze gekoeld wordt (in zijn koelkast) en of je, nu je toch bezig bent van de faciliteiten van de buurman te benutten, dan tegelijk je accu kan bijladen :wink: - Nee geen geOH ik heb er zelf geen bezwaar tegen als iemand dit aan mij zou vragen - ik betaal toch een vast bedrag voor stroom per dag, dus als iemand z'n accutje een paar uurtjes wil opladen, gaat ie zijn/haar gang maar
.
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 15-06-2007 18:50

da's een heel verhaal, maarten ;)
goede tips en met iemand als jou als buurman op de camping komt het, wat de stroom betreft dan, vast goed :D
ik wens je de komende week/weken veel zon, rust en :B: :Y:

Lefty rulez!

GasGeben!
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

vr 15-06-2007 19:53

LazyD schreef:da's een heel verhaal, maarten ;)
...
ik wens je de komende week/weken veel zon, rust en :B: :Y:
Dank je. :d:
Er werd vreemd gekeken toen ik van de week na 3 uurtjes op arbeidstherapeutische basis - bloedserieus - zei dat ik hard aan vakantie toe ben. We gaan niet voor niets naar Frankrijk: lekker een rustige Bourgondische vakantie vieren :D

Maar ik hoop dat het op de campings nog wel zo is dat je met je lader even een paar uurtjes in het toiletgebouw je camera-accu kan bijladen zonder dat een ander "Dank je wel" of "Thanks" "Mercy bien" "Danke" :evil: zegt. Of anders er toch bij gaan zitten op een stoeltje en een boekje lezen :lol:
Iwanowitsch

vr 15-06-2007 20:11

Fijne vakantie Maarten !!!

Geniet ervan.

Iwan.
Denis
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit

vr 15-06-2007 20:13

Niet helemaal vergelijk, maar toch in dezelfde Panasoniclijn....
Ik heb zelf sinds vorig jaar een LZ5 (cropfactor 2.8 x mm waarde :wink: ), en ben eerlijk gezegd teleurgesteld in de kwaliteit van de digitale foto's (ik druk niets af).
Als je alles handmatig doet is het nog wel redelijk goed, maar automatisch is zeker bij wat verdere afstand erg korrelig. Schemering is echt matig, en filmpjes zijn met mijn telefoon (die ik ook wel voor bellen gebruik) beter.

Ik zag dat dit model iets meer MP heeft, maar hopelijk ligt het aan de lens.

Ook ik heb me toen sufgeKelkood, en ook daar toen erg goede rapportcijfers.... Appie zijn advies is in die zin wel te overwegen.
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

vr 15-06-2007 20:22

Denis schreef:Ik heb zelf sinds vorig jaar een LZ5 (cropfactor 2.8 x mm waarde :wink: ), en ben eerlijk gezegd teleurgesteld in de kwaliteit van de digitale foto's (ik druk niets af).
Dat was tot nu toe ook mijn ervaring met de resultaten van een aantal 1e (en 2e) generatie digitale compactcamera's.
De analoge Leica-lenzen waren in het algemeen erg goed en gaven zeer scherpe foto's. Over deze camera weet ik verder niets.
MasterRunner
Lid
Lid

vr 15-06-2007 20:45

LazyD schreef:dankzij de tip van j'mien weer eens op dit topic gestuit...

ik ben van plan, voor erbij (m'n vrouw heeft 2 digitale reflexen en wat mooie lenzen), een compacte maar goede camera te kopen.

.............
lijkt me top: groothoek tot flink tele (28-280mm)!!

grt, dries
Heb je ervaring met fotograferen uit de vrij hand met zo'n bereik? Met of zonder beeld stabilisator? Een kleine variatie in de (onrustige?) servo sturing kan al een groot effect hebben?
Is daar iets over bekend?
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 15-06-2007 21:02

hmmm, dank zij jullie reacties begin ik nu toch weer te twijfelen :?
(jannemien; dit keer ligt het overduidelijk niet aan mij, toch!? :P )

ben wel erg blij met de reacties overigens.

@andré: de beeldstabilisator schijnt erg goed te zijn, ik lees nergens over bewogen opnamen in de testen/op fora/consumentensites, alleen maar tevreden mensen (op dat vlak). heb wel een vrij vaste hand, dus verwacht geen problemen.

de schemering en avondopnamen zitten me nog wat dwars. denis 'ruis'probleem ook wel, al is dat toch een heel andere camera.
@denis: je gebruikt bij closeups niet de digitale zoom, neem ik aan? want dan zou het 2,8 x de letterwaarde zijn, en dus gegarandeerd ruis op de lijn ;)

:idea: ik heb het geluk dat m'n schoonvader de TZ1 heeft (5MP, geen groothoek maar wel 10x optisch). had de bestelknop voor de TZ3 al bijna ingedrukt, maar denk dat het handig is als ik zijn camera een paar dagen ga lenen en eerst maar eens wat testjes ga doen ...

Lefty rulez!

GasGeben!
Plaats reactie