Doping

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-08-2015 14:50

Heeft er bij mij wel toe geleid dat ik niet meer onder de indruk kan zijn van topsport prestaties. Als ik in de Tour of bij een atletiek wedstrijd iemand als eerste over de streep zie komen vraag ik me alleen maar af wat hij/zij anders gedaan heeft qua doping.

Heb er nu veel meer plezier in om amateurs en vrienden of kennissen sportprestaties te zien leveren. Lopen van een eerste 10km, verbeteren van een PR op een halve, volbrengen van een lange trailrun, etc. Veel meer respect voor.

Echt zonde, want kon vroeger nog wel genieten van het kijken naar sport.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-08-2015 15:04

Zo cynisch zie ik het dan weer niet. Als 1/3 van de behaalde medailles met verdachte bloedwaarden is gebeurt (wat niet automatisch doping betekent) is dus ook 2/3 met betrouwbare bloedwaarden behaald. ZO is het ook wel weer.
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-08-2015 15:26

Klopt dat verdachte waarden niet altijd met dopinggebruik overeen komen.

Alleen zijn de gevonden verdachte waarden in realiteit slechts het kleine topje van de ijsberg. 95-99% van de doping kunnen ze niet detecteren. Of de sporters zijn slim genoeg om het zo te gebruiken dat ze niet betrapt worden. Micro doseringen epo die 's avonds ingenomen worden en de volgende ochtend al niet meer te vinden zijn, kleine bloedtransfusies, onbekende middelen waar niet op getest wordt, etc.

Hoe vaak is Lance Armstrong getest in z'n carriere? 500-1000x? Hoe vaak is er iets verdachts gevonden? Eén of enkele keren?
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

ma 03-08-2015 23:48

Als 95-99% van de doping niet gevonden wordt/traceerbaar is, betekent dat nog niet dat 95-99% van de sporters doping gebruik natuurlijk!
Ik blijf geloven dat het een kleine minderheid is die zich bedient van ongeoorloofde toepassing van doping. Keihard aanpakken van deze groep zou ik enorm toejuichen! Levenslang uitsluiten van wedstrijden en tournooien; onmiddellijk!
Eens zien wie dan nog durft...
Streng en eerlijk controleren op dopinggebruik.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

di 04-08-2015 0:13

mattiman schreef: Echt zonde, want kon vroeger nog wel genieten van het kijken naar sport.
Ik heb dat de afgelopen tour toch een beetje terug gevonden, gelukkig...
Jarenlang heb ik de tour heel oppervlakkig gevolgd om de reden die jij noemt
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-08-2015 6:30

DRUM schreef:
mattiman schreef: Echt zonde, want kon vroeger nog wel genieten van het kijken naar sport.
Ik heb dat de afgelopen tour toch een beetje terug gevonden, gelukkig...
Jarenlang heb ik de tour heel oppervlakkig gevolgd om de reden die jij noemt
hier nog 1. Vroeger volgde ik de tour vroeger meer. Maar naar Floyd Landis en vooral Rasmussen was ik er even helemaal klaar mee!

Dit jaar weer gekeken en gevolgd.
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-08-2015 7:43

boco schreef:Als 95-99% van de doping niet gevonden wordt/traceerbaar is, betekent dat nog niet dat 95-99% van de sporters doping gebruik natuurlijk!
Ik blijf geloven dat het een kleine minderheid is die zich bedient van ongeoorloofde toepassing van doping. Keihard aanpakken van deze groep zou ik enorm toejuichen! Levenslang uitsluiten van wedstrijden en tournooien; onmiddellijk!
Eens zien wie dan nog durft...
Streng en eerlijk controleren op dopinggebruik.
Klopt natuurlijk dat dat niet betekent dat 95% gebruikt. Maar het punt voor mij is dat als ik naar een sportwedstrijd kijk, het idee "wie zou er het beste zijn" gewoonweg niet meer bestaat. Het is al een aantal jaren: "wie zou het beste/meeste gebruikt hebben".

Er zullen best veel sporters clean presteren, ook bij de absolute top. Maar het gegeven dat een (aanzienlijk) deel wel gebruikt en je nooit weet wie, bederft het plezier.

En het probleem blijft dat de controles altijd achter lopen op de sporters. Je moet eerst weten naar welk specifiek stofje je zoekt, dan een ingewikkelde en specifieke test ontwikkelen die dat stofje kan detecteren en pas dan kun je er op controleren. Als de sporters ondertussen overgestapt zijn op een variant van het stofje, mist de controle die al weer.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-08-2015 8:47

mattiman schreef:Er zullen best veel sporters clean presteren, ook bij de absolute top. Maar het gegeven dat een (aanzienlijk) deel wel gebruikt en je nooit weet wie, bederft het plezier.
Waarom dan? Is een wedstrijd daardoor minder spannend of zijn topprestaties daardoor minder indrukwekkend, overheerst die verdenking van doping dan zo hevig? Ik heb dat persoonlijk niet en ik zou het een belediging voor de "schone" sporters vinden als we sport gaan afserveren omdat er een deel is dat misbruik maakt van verboden middelen. Maar dat is slechts mijn opinie in deze.

Ik kan mij ook goed vinden in wat Boco zei over het keihard aanpakken van doping zondaars. Daarbij realiseer ik mij dat er een grijs gebied is met medicijnen, besmet eten en dergelijke maar het algemene principe van zondaars echt hard straffen kan ik mij goed in vinden.
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-08-2015 10:01

Eide schreef:Waarom dan? Is een wedstrijd daardoor minder spannend of zijn topprestaties daardoor minder indrukwekkend, overheerst die verdenking van doping dan zo hevig? Ik heb dat persoonlijk niet en ik zou het een belediging voor de "schone" sporters vinden als we sport gaan afserveren omdat er een deel is dat misbruik maakt van verboden middelen. Maar dat is slechts mijn opinie in deze.
Ja bij mij overheerst dat gevoel ja. En ja, prestaties zijn minder indrukwekkend. Al die wereldrecords, hoeveel zijn er niet dankzij doping tot stand gekomen? Die klimmer in een bergrit die weet te ontsnappen uit de groep, heeft die beter getraind, is hij meer getalenteerd of heeft ie net een procentje meer EPO gebruikt? Ik ben niet meer naar sport aan het kijken maar naar een farmacologische competitie.
Eide schreef:Ik kan mij ook goed vinden in wat Boco zei over het keihard aanpakken van doping zondaars. Daarbij realiseer ik mij dat er een grijs gebied is met medicijnen, besmet eten en dergelijke maar het algemene principe van zondaars echt hard straffen kan ik mij goed in vinden.
Keihard aanpakken is het probleem niet. Sporters die betrapt worden, worden op dit moment al zwaar gestraft. Het probleem is de lage pakkans. Alsof je in heel Nederland in totaal 5 flitspalen hebt waarvan iedereen weet waar ze staan. Daarmee doe je niets aan te hard rijden.
Le_nageur
Lid
Lid

di 04-08-2015 11:54

Als buitenstaander is het moeilijk om in te schatten wat doping is en niet.

Over producten die van nature uit niet in het lichaam kunnen aanwezig zijn is het oordeel vrij duidelijk. Dit is onnatuurlijk, ofwel bewust opgenomen ofwel "vervuild" door onbewuste consumptie bij een ander voedingsmiddel. In het eerste geval duidelijk doping, in het tweede geval moet er een gepaste oplossing gevonden worden zonder de persoon in diskrediet te brengen.

Over producten die het lichaam zelf aanmaakt is het moeilijker om normen te stellen. Elke topsporter die de prestaties levert die naam waardig heeft van nature een biologische afwijking ten opzichte van de gemiddelde burger. Wat is het verschil tussen een gemiddelde burger die bijvoorbeeld testosteron bijneemt tot het zelfde niveau als de bovenvermelde topsporter en de topsporter zelf? In de absolute testosteroncijfers uiteraard niets, in prestaties misschien ook niet, maar wel in gezondheid. Die gemiddelde burger speelt met zijn gezondheid en mag zich bijvoorbeeld aan teelbalkanker verwachten. De topsporter daarentegen is "ontworpen" om dergelijk hoog testosteronniveau aan te houden.

Al bij al is competitie tussen verschillende mensen op zich zonder voorwerp. Aan sommige zaken kan je echt niets veranderen b.v. de relatie tussen de lichaamslengte en de kans om basket in de hoogste afdeling te spelen. Aan andere zaken kan er maar met percentages gewerkt worden door heel hard te trainen b.v. een natuurlijk hoge spierexplosiviteit nog verhogen door aangepaste sprinttraining.

Een supergetrainde "slak" daarentegen zal altijd trager zijn dan een ongetrainde sprintbom. Jezelf opfokken op onnatuurlijke wijze is vragen naar gezondheidsproblemen op langere termijn. Sporten is werken aan je eigen gezondheid!!
Le mieux est l'ennemi du bien.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 04-08-2015 12:27

Ik vind het zonde dat zo de geloofwaardigheid van de sport te grabbel wordt gegooid...

Maarten
One, two, Tri
BensdorpChocola
Lid
Lid

di 04-08-2015 14:37

Begin van de avond op tv in Een Vandaag: massaal dopinggebruik in de atletiektop.
roen
Lid
Lid

di 04-08-2015 21:47

Ik kan er totaal niet mee zitten dat atleten met een pilletje of spuit willen winnen. Iedereen, dus ook een topsporter, maakt zijn eigen keuze. De perfecte lichaamsbouw voor een bepaalde sport kun je immers ook beschouwen als een soort genetische doping. Hoelang domineren de Afrikanen al de marathon?

Topsport is in het extreme geval een soort Russische roulette, hoe ver durf je te gaan.... De dood of de gladiolen. Dan zijn we gelijk af van dat spastische gedoe van controles en verdachtmakingen. Wat Rasmussen enkele jaren geleden deed om de Tour te proberen te winnen: fantastisch. Dat hij om grammetjes te winnen zelfs schroeven uitboorde. Met een dergelijk fanatisme is het logisch dat hij ook fysiek tot het uiterste gaat om daar met alle mogelijke middelen de laatste KW uit zijn lichaam te peuren. De meeste topsport is sowieso niet echt gezond, laat atleten dan middelen gebruiken om het herstel te bevorderen.

Zelfs recreanten nemen soms hun toevlucht tot ibuprofen... Ik houd het bij cola, banaan en gebakken ei met spek op een wit bolletje. Ieder zijn keuzes.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 05-08-2015 8:29

Het probleem is dat atleten die geen pilletje of spuit niet meer kunnen winnen van de atleten die dat wel doen. Speel je dus niet vals dan ben je kansloos. Het is dus of legaliseren zodat iedereen gelijke kansen heeft met alle nadelige gevolgen van dien (gezondheid van de sporters is er maar 1 van) of handhaven..

Hoelang domineren de Afrikanen de marathon... hoe lang zijn ze al massaal aan de doping is nu dus de vraag..

Maarten
One, two, Tri
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

wo 05-08-2015 9:24

gadget schreef:Het probleem is dat atleten die geen pilletje of spuit niet meer kunnen winnen van de atleten die dat wel doen. Speel je dus niet vals dan ben je kansloos. Het is dus of legaliseren zodat iedereen gelijke kansen heeft met alle nadelige gevolgen van dien (gezondheid van de sporters is er maar 1 van) of handhaven..

Hoelang domineren de Afrikanen de marathon... hoe lang zijn ze al massaal aan de doping is nu dus de vraag..

Maarten
Dit is erg kort door de bocht, zelfs gezien de onthutsende statistieken die voort komen uit de gegevens die in handen zouden zijn van de ARD en Sunday Times.

Ik weet niet of die gegevens verdere duiding bieden over de afkomst van atleten of de onderdelen waarop ze uitkomen. Dat zou best interessant zijn als daar meer over bekend wordt.
Laatst gewijzigd door Eide op wo 05-08-2015 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie