Doping

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
BensdorpChocola
Lid
Lid

wo 07-10-2015 11:32

Verdacht bloed (bloeddoping) in de atletiek: vanavond om 20:25 uur op tv in Zembla bij de Vara op NPO 2.
loopgekHarry
Lid
Lid
Contacteer:

vr 09-10-2015 22:12

Donderdagavond bij Pauw, de mythe van de rode bloedcel. Sportpsycholoog Bram Brouwer beweert dat bloeddoping en EPO niet prestatie verhogend is eerder tegengesteld. Ben benieuwd of hier nog serieus naar gekeken wordt, zou voor problemen oplossen als doping gewoon niet zou werken....
licht en blessurevrij lopen, zie: www.lichtlopen.nl
anderson
Lid
Lid

vr 09-10-2015 23:20

Straks gaat nog onze sportpsycholoog nog beweren dat d-boll een betere middel is voor een duur sporter dan Epo. De Duur sporter weet wel beter vraag maar aan Marco Pantani, Armstrong en de Festina ploeg en natuurlijk niet vergeten een aantal Keniaanse atletes.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

za 10-10-2015 9:06

loopgekHarry schreef:Donderdagavond bij Pauw, de mythe van de rode bloedcel. Sportpsycholoog Bram Brouwer beweert dat bloeddoping en EPO niet prestatie verhogend is eerder tegengesteld. Ben benieuwd of hier nog serieus naar gekeken wordt, zou voor problemen oplossen als doping gewoon niet zou werken....
Mocht je hier nog wat over willen lezen, dan kan dat b.v. op http://www.2010uitgevers.nl/wp-content/ ... rouwer.pdf
En op zijn eigen site: http://www.brambrouwer.nl/
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

za 10-10-2015 10:05

AdP schreef:Mocht je hier nog wat over willen lezen, dan kan dat b.v. op http://www.2010uitgevers.nl/wp-content/ ... rouwer.pdf
En op zijn eigen site: http://www.brambrouwer.nl/
Pff, bijna niet te volgen voor een "leek" zoals ik.
Maar ik geloof best dat Lance gewoon de beste was, en dat hij dus niet een extra voordeel had van wondermiddelen, die anderen niet hadden.

Wetenschappelijk bewijs is best lastige materie. Het is maar net wat je meet en hoe je dat doet.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

za 10-10-2015 14:30

Was het niet Lance Armstrong zèlf die bij Oprah W. in de biechtstoel bekende dat hij nooit 7 keer de tour had kunnen winnen zonder gebruik van EPO ?
En... als hij dan sowieso de beste was zoals jij gelooft, waarom heeft hij dan al die jaren doping- verboden middelen - gebruikt? Zo'n onzeker mannetje was hij nou ook niet in die periode....
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
loopgekHarry
Lid
Lid
Contacteer:

za 10-10-2015 16:16

EPO werkt zelfs averechts. Het wachten is op de eerste wielrenner die de Tour de France wint zonder doping, dat is pas oneerlijk ;-).
licht en blessurevrij lopen, zie: www.lichtlopen.nl
anderson
Lid
Lid

za 10-10-2015 16:48

Tuurlijk geloof jij de cowboy indianen verhalen de echte dokters die epo gaven aan de renners weten wel beter dan een psycholoog.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

za 10-10-2015 17:23

anderson schreef:Tuurlijk geloof jij de cowboy indianen verhalen de echte dokters die epo gaven aan de renners weten wel beter dan een psycholoog.
Oh ja natuurlijk , sorry, je hebt helemaal gelijk.
Ik heb gelijk een mailtje gestuurd aan de universiteit van Brouwer. Daarin toegelicht dat jij hebt verteld dat het indianenverhalen zijn. En dat Brouwer dus onmogelijk kan promoveren op zijn proefschrift.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

za 10-10-2015 17:26

boco schreef:Was het niet Lance Armstrong zèlf die bij Oprah W. in de biechtstoel bekende dat hij nooit 7 keer de tour had kunnen winnen zonder gebruik van EPO ?
En... als hij dan sowieso de beste was zoals jij gelooft, waarom heeft hij dan al die jaren doping- verboden middelen - gebruikt? Zo'n onzeker mannetje was hij nou ook niet in die periode....
Kon hij dan niet winnen omdat de rest ook gebruikte?

Ik denk dat ze allemaal de grenzen ver overschreden, en dat was fout. Maar ik denk dat ook in volledige schone wereld een bijzonder talent zou zijn.

Denk ik dus. Geen bewijs. En ook niet erg belangrijk ...
anderson
Lid
Lid

za 10-10-2015 17:39

Epo werkt wel’

Berend Nikkels verwerpt de conclusie van Bram Brouwer. Nikkels deed begin deze eeuw met Utrechts hoogleraar interne geneeskunde Marx onderzoek naar de effecten van epo-gebruik bij profwielrenners. “Daar kwam wel degelijk uit dat epo een positieve invloed had op de prestaties tot wel zeven procent”, stelt de huisarts uit Breda, destijd begeleider van Nederlandse topsporters. Sportpyscholoog Brouwer gaat er volgens hem “volstrekt aan voorbij dat epo nog andere positieve effecten heeft dan alleen de aanmaak van rode bloedlichaampjes. En vraag maar aan Bjarne Riis of hij zonder epo ook op het buitenblad had kunnen winnen op Hautacam.” De Deen won in 1996 op superieure wijze de Tour en gaf in 2007 epo-gebruik toe.

Ook onafhankelijk dopingdeskundige Klaas Faber ziet in prestaties bergop het beste bewijs dat epo werkt. “Als je de klimtijden op Alpe ‘d Huez naast elkaar zet, scheelt het gewoon twee minuten.” In de jaren negentig bracht de Italiaan Marco Pantani het record terug tot 36 minuten, 40 seconden.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

za 10-10-2015 18:12

Ja natuurlijk werkt EPO.
Het enige wat ik zei dat het moeilijk wetenschappelijk is vast te stellen hoeveel het precies werkt.

En dat als niemand EPO had gebruikt (en andere zooi) dat Lance ook dan waarschijnlijk de beste was.
Tante_Bep
Lid
Lid

di 13-10-2015 10:05

Tuurlijk werkt EPO.

Maar zolang er nog geen gerandomiseerde, dubbel-blinde, placebogecontroleerde wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de werking van EPO tijdens een 3 weken durende Tour de France durf ik gewoon te zeggen dat de positieve werking van EPO op de sportprestatie puur placebo is.
Als je denkt dat je moe bent, moet je stoppen met denken.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

di 13-10-2015 13:34

Tante_Bep schreef:Tuurlijk werkt EPO.

Maar zolang er nog geen gerandomiseerde, dubbel-blinde, placebogecontroleerde wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de werking van EPO tijdens een 3 weken durende Tour de France durf ik gewoon te zeggen dat de positieve werking van EPO op de sportprestatie puur placebo is.
Haha.

En dat onderzoek tijdens de TdF zegt dan mogelijk weer niet genoeg over de werking tijdens een 10km hardloopwedstrijdje van een fanatieke recreant.

Maar toch ben ik wel nieuwsgierig hoeveel het helpt. De ene zegt 2% verbetering, de ander 25%.

Pufjes voor inspanningsastma is ook zoiets. Een flinke groep bagatelliseert het effect. Maar 70% van de topsporters pakt het, want je weet maar nooit ....

Het lijkt bijna wel op de bietensap wondergetallen. Dat gebruik ik dan weer omdat ik denk dat het me helpt, dus helpt het me ook. En dat mag tenminste zonder gezondheidsrisico's.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 13-10-2015 14:10

loopgek schreef: Het lijkt bijna wel op de bietensap wondergetallen. Dat gebruik ik dan weer omdat ik denk dat het me helpt, dus helpt het me ook. En dat mag tenminste zonder gezondheidsrisico's.
Ik weet 100% zeker dat het mij helpt! :lol:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Plaats reactie