Doping

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

di 13-10-2015 14:13

boco schreef:
loopgek schreef: Het lijkt bijna wel op de bietensap wondergetallen. Dat gebruik ik dan weer omdat ik denk dat het me helpt, dus helpt het me ook. En dat mag tenminste zonder gezondheidsrisico's.
Ik weet 100% zeker dat het mij helpt! :lol:
Goh, niet eens zo'n mooie foto erbij met rode tanden :lol:

Hoeveel procent ga jij er dan sneller door Bertus?
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

di 13-10-2015 16:40

Zou meneer Brouwer het proefschrift bewust in het Nederlands hebben geschreven om het zo buiten de wetenschappelijke discussie te houden, maar wel in boekvorm op de markt te brengen? Meer met een economische dan een wetenschappelijke doelstelling?
Na wat lezen valt me steeds op hoe er selectief feiten, onderzoeken en meningen worden genegeerd om zo alleen de eigen visie te onderbouwen. Jammer, de impact op de werkelijkheid zal niet groot zijn.
Koen87
Lid
Lid

di 13-10-2015 20:17

AdP schreef:Na wat lezen valt me steeds op hoe er selectief feiten, onderzoeken en meningen worden genegeerd.
Hiermee beantwoordt je je eerste vraag;) Ik verwacht dat zijn artikel te beperkt gefundeerd is om het gepubliceerd te krijgen in een gerenommeerd academisch vakblad.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 13-10-2015 21:23

loopgek schreef:
boco schreef:
loopgek schreef: Het lijkt bijna wel op de bietensap wondergetallen. Dat gebruik ik dan weer omdat ik denk dat het me helpt, dus helpt het me ook. En dat mag tenminste zonder gezondheidsrisico's.
Ik weet 100% zeker dat het mij helpt! :lol:
Goh, niet eens zo'n mooie foto erbij met rode tanden :lol:

Hoeveel procent ga jij er dan sneller door Bertus?
100% sneller dan zonder gebruik van bietensap.
:|3
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 14-10-2015 22:58

Of bietensap wel of niet werkt?
Er wordt in elk geval nu ook in Nederland een
onderzoek gestart.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 15-10-2015 9:22

boco schreef:Of bietensap wel of niet werkt?
Er wordt in elk geval nu ook in Nederland een
onderzoek gestart.
Ze lijken alleen te gaan onderzoeken of het bij topsporters werkt. Er zijn al diverse onderzoeken die suggereren dat hoe beter de sporter getraind is (cq des te hoger zijn/haar prestatieneveau) , des te minder de bietensap werkt. Vaak werd daarbij een grens bij een VO2max 60 ml/kg genoemd.

Bij de ene persoon wel effect, en bij de andere niet, zal dan een logische uitkomst zijn. En die laat onze mening "ik geloof dat het bij mij werkt" dan voldoende ruimte.

http://www.topsporttopics.nl/factsheets ... Overview=1

Conclusie
Op basis van de huidige kennis is te concluderen dat rode bietensap / nitraat bij atleten met een matige tot gemiddelde zuurstofopnamecapaciteit tot een betere sportprestatie kan leiden. Van atleten met een hogere zuurstofopnamecapaciteit zijn tot op heden geen positieve effecten gepubliceerd. Er zijn in ieder geval geen negatieve effecten gevonden op de prestatie.
Laatst gewijzigd door loopgek op do 15-10-2015 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 15-10-2015 12:08

Kijk, met mijn VO2max van rond de 50 is er dus nog wat te winnen met bietensap. :lol:
BensdorpChocola
Lid
Lid

ma 09-11-2015 15:36

Het mondiale anti-dopingagentschap WADA adviseert de internationale atletiekfederatie IAAF Rusland te schorsen. Dat is de conclusie van het WADA-rapport over doping in de Russische atletiek. Het agentschap publiceerde vandaag het rapport.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

ma 09-11-2015 15:46

WADA adviseert schorsing Russische atletiekbond om staatsgereguleerde doping

Het mondiale anti-dopingagentschap WADA adviseert de internationale atletiekfederatie IAAF Rusland te schorsen. Dat is de conclusie van het WADA-rapport over doping in de Russische atletiek. Het agentschap publiceerde maandag het rapport.

Een dergelijke schorsing zou betekenen dat Russische atleten niet meer mee mogen doen aan wedstrijden, zoals de Olympische Spelen of andere grote mondiale en Europese toernooien.

De WADA-commissie die het rapport schreef identificeerde 'systematische fouten binnen het IAAF en Rusland' die een effectief anti-doping programma zouden hebben verhinderd. De Russische overheid zou volgens WADA het anti-dopinglab in Moskou 'direct hebben geïntimideerd'.
Levenslange schorsingen

Naast het advies om de Russische ateltiekbond te schorsen, adviseert WADA ook vijf Russiche coaches en vijf Russische atleten levenslang te schoren vanwege dopinggebruik.

Bewijzen voor dat dopinggebruik werden verdoezeld, onder meer door het Russische dopinglaboratorium. Het anti-dopinglab in Moskou zou daarom meteen zijn accreditatie moeten kwijtraken en ook moet er een nieuwe directeur komen, aldus WADA.

Documentaire
Aanleiding voor het WADA-onderzoek was de documentaire 'Staatsgeheim doping - Hoe Rusland zijn kampioenen maakt' van de Duitse tv-zender ARD.

In de documentaire werd massaal en systematisch dopinggebruik binnen de Russische atletiek onthuld. WADA reageerde toen onthutst op de Duitse documentaire die de topsport in Rusland aan de kaak stelt. 'De combinatie van alles is ongelooflijk schokkend', zei directeur David Howman over de onthullingen.
Bron
bantega
Lid
Lid

di 10-11-2015 19:26

Dit is pas de eerste stap. Doping werkt, controles staan op kleuterniveau in vergelijking met het wielrennen. Dit wordt een hele grote gifbeker.
BensdorpChocola
Lid
Lid

di 10-11-2015 19:32

Vandaag was er in Een Vandaag op tv een gesprek met de maker van die ARD-documentaire.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

wo 11-11-2015 19:26

Patrick Delait schrijft in zijn column in Dagblad de Limburger een goed stuk hierover:

Het Wereld Antidoping Bureau WADA speelt graag voor onderzoeker, aanklager en rechter tegelijkertijd. Nu onderzoek van WADA heeft bevestigd dat doping in de Russische atletiek wijdverbreid is, wil het Antidoping Bureau harde maatregelen. De Russische atletiekbond moet voor onbepaalde tijd worden geschorst en Russische atleten mogen volgend jaar niet meedoen aan de Olympische Spelen in Rio.

Alsof dopingbestrijding geen nuances kent. Dick Pound, voormalige WADA-voorzitter en voorzitter van de onderzoekscommissie die de Russische atletiek onder de loep nam, hanteert zijn hele leven al de voorhamer. Toen Lance Armstrong in 2013 zijn eigen dopingverleden blootlegde, was Pound er als de kippen bij om de wielersport integraal aan het kruis te nagelen. Als het van de Canadees afhing, mocht het gedrogeerde zooitje op wielen de olympische idealen niet langer bezoedelen: het was een aanbeveling aan het IOC die kon tellen.
Let wel: als dopingbestrijder heeft Pound zijn sporen verdiend. De onder zijn bewind in 2003 goedgekeurde en door bijna alle landen geaccepteerde Anti-Doping Code is de basis van de internationale dopingbestrijding.
Maar voor Pound zijn reglementen niet genoeg. Dopingbestrijding is voor WADA symboolpolitiek en dus moet in dit geval de volledige Russische atletiek bloeden. Met het ontketenen van een nieuwe Koude Oorlog gaat het WADA meer dan een brug te ver. Ook al hebben de Russen kilo’s boter op hun hoofd en zijn strenge maatregelen noodzakelijk, niet alleen de Russische atletiek is rot tot op het bot, maar de volledige atletiek.
Vorige week werd bekend dat voormalig IAAF-preses Lamine Diack zo corrupt was als de neten. Een kopie van voetbalbaas Sepp Blatter. De Senegalees wordt ervan verdacht jarenlang smeergeld te hebben aangenomen om positieve controles van Russische, maar vermoedelijk ook vele andere, atleten te verzwijgen. Dat zijn toenmalige vice-voorzitter Sebastian Coe, die het stokje onlangs overnam van Diack, nu beweert dat hij volledig is verrast door de omvang van het Russische schandaal, wekt ook al weinig vertrouwen.
Als Rusland door WADA wordt afgeschilderd als de duivel, wat moeten we dan denken van Kenia? Tientallen Keniaanse atleten werden de voorbije jaren op doping betrapt en dat is volgens ingewijden slechts het topje van de ijsberg. Prestatiebevorderende middelen zijn in Kenia eenvoudig te verkrijgen, zodanig dat WADA - wie anders - vorige week liet weten dat de Keniaanse atletiekbond een schorsing van vier jaar moet vrezen. In de wetenschap dat ook de Amerikaanse atletiek gebukt gaat onder dopingschandalen, sprintnatie Jamaïca hoogverdacht is en ook de voormalige Russische republieken niet bekend staan om hun smetteloze dopingethiek, hoeft het niet te verbazen als WADA nog meer banvloeken zal uitspreken. De uiterste consequentie is dat in Rio een heleboel toplanden zullen ontbreken en de medailles verdeeld zullen worden onder de tweede garnituur.
In plaats van zichzelf te overschreeuwen en met de regelmaat van een klok dreigementen de wereld in te slingeren, kan WADA zich beter concentreren op zijn bevoegdheden. Dopingbestrijding mag geen onschuldige slachtoffers eisen. Het zou daarom een slechte zaak zijn als Russische atleten die wel volgens het boekje hun sport bedrijven - die zijn er ongetwijfeld ook - moeten boeten voor een verrot systeem.
Als de Russen toch moeten wijken in Rio, dan maar meteen de volledige atletiek. Structureel dopinggebruik is een kaakslag voor de sport, maar het faciliteren van structureel dopinggebruik, wat de IAAF jarenlang heeft gedaan, is minstens zo erg.
Tijd Gepubliceerd op: 11.11.15 06:00
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 13-11-2015 23:50

De Russische Federatie is door de IAAF voorlopig geschorst.

Ik onderschrijf deels die column, maar uiteindelijk draait het om bewijs, niet om verdenkingen. En in het geval Rusland is er toch erg veel bewijs gevonden dat er structurele, staatsgesteunde dopingpraktijken hebben plaats gevonden. Bewijs is nog geen veroordeling, daarom is het een voorlopige schorsing.

Er is veel mis in de atletiek, en niet alleen in de atletiek trouwens. Waarschijnlijk is hetzelfde waar voor alle voren van topsport, zeker de individuele sporten. Dat kan en mag echter geen reden zijn niet zwaar op te treden in Rusland. Dat dezelfde verdenkingen bestaan voor Kenia, Jamaica en de Verenigde Staten moet aanleiding zijn tot serieus onderzoek, niet tot oproepen voor nuance. Wat is nuance waard als de vertrouwensbasis volledig is weggeslagen.

Deze schorsing moet tot gevolg hebben dat er binnen de IAAF, en bij extensie de landelijke bonden, dingen gaan veranderen. En wat er dan met onschuldige atleten betekent kan en mag niet de reden zijn dat er geen serieuze sancties worden getroffen.
Plaats reactie