Hard maar niet te hardlopen?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
Sterrekind
Lid
Lid
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 27-01-2011 1:00
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

di 06-09-2011 12:39

Kan ik me helemaal in vinden. Ik ben pas net echt een beetje met mijn hartslag bezig, en die zit nog steeds (te) hoog. Soms loop ik daar bewust op, soms lap ik het aan mijn laars en loop ik gewoon waar ik bij me lekker bij voel.
Rasheed beschrijft het heel mooi vind ik.

Trouwens, welkom op het forum Verse Melk!

Loop-ze! Marlies
Zoeoeoeoeffffff, loopschoentjes aan, trisuit aan, fiets stand-by en gáán!
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

di 06-09-2011 20:16

Rasheed schreef: Er zit een Zen in hardlopen en het is een lange traditie. Als je deze levenswijze van discipline en mentale weerbaarheid volgt, stap je in een ongeschreven traditie die al duizenden jaren oud is. Het vereist zelf-opoffering, een stukje van je ego inleveren, alles om je doel te bereiken.
Ik heb dat echt totaal niet.. hardlopen maakt het kind in me los.. Lekker rennen door de blubber, harder en harder gewoon omdat het kan. Totaal geen zelfopoffering, ik loop omdat ik er blij van wordt. :lol:

Maarten
One, two, Tri
Gebruikersavatar
Sterrekind
Lid
Lid
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 27-01-2011 1:00
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

di 06-09-2011 20:19

Ja dat ook :wink: ! (Letterlijk, lees: serotonine aanmaak)
Zoeoeoeoeffffff, loopschoentjes aan, trisuit aan, fiets stand-by en gáán!
Iwanowitsch

di 06-09-2011 20:41

Sterrekind schreef:... serotonine ...
Kijk, dát zijn nog eens mooie onderwerpen om op ons mooie forum te bespreken Marlies !!!
8)

Serotonine is een neurotransmitter met een exciterende werking.
Het heeft een invloed op stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Serotonine wordt afgegeven door serotonerge neuronen in de hersenen die naar verschillende onderdelen lopen, waaronder de prefrontale cortex (PFC). Dit gebied speelt een belangrijke rol bij onder andere verslaving en agressie. De cellichamen van de serotonerge neuronen liggen in en/of vlakbij de nuclei raphes en medulla oblongata. Serotonine werkt als regulator van het dopamine-systeem.

Serotonine, of 5-hydroxytryptamine (5-HT) is een monoamine dat gesynthetiseerd wordt door het lichaam, door het aminozuur tryptofaan om te zetten met behulp van enzymen tot serotonine.
Serotonine kan niet door de bloed-hersenbarrière en wordt in de hersenen gemaakt. Voor deze synthese van serotonine is het volledig afhankelijk van de aanvoer van tryptofaan en 5-HTP.[1] Tryptofaan komt onder andere voor in kikkererwten, melk, bananen en chocolade.

Serotonine in zijn actieve vorm wordt opgeslagen in vesikels (blaasjes) in de presynaptische eindiging, en kan losgelaten worden in de synaptische spleet. Daar diffundeert het naar de postsynaptische eindiging en bindt aan receptoren. De activiteit van serotonine wordt beëindigd door het opnemen van de moleculen uit de synaps door de monoaminetransporter en door afbraak van serotonine door monoamino-oxidase (MAO).

Of om het geheel nog even een beetje te verduidelijken volgt onderstaand een plaatje van de chemische structuur !!!

Afbeelding

Iemand nog aanvullingen ???
:wink:
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

di 06-09-2011 21:00

gadget schreef: hardlopen maakt het kind in me los.. Lekker rennen door de blubber, harder en harder gewoon omdat het kan. Totaal geen zelfopoffering, ik loop omdat ik er blij van wordt. :lol:
Zo zie je maar dat iedereen het anders benadert. Houwe zo!
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
iRun
Lid
Lid
Berichten: 986
Lid geworden op: di 10-05-2011 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

di 06-09-2011 21:03

Iwanowitsch schreef:
Sterrekind schreef:... serotonine ...
Kijk, dát zijn nog eens mooie onderwerpen om op ons mooie forum te bespreken Marlies !!!
8)

Serotonine is een neurotransmitter met een exciterende werking.
Het heeft een invloed op stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Serotonine wordt afgegeven door serotonerge neuronen in de hersenen die naar verschillende onderdelen lopen, waaronder de prefrontale cortex (PFC). Dit gebied speelt een belangrijke rol bij onder andere verslaving en agressie. De cellichamen van de serotonerge neuronen liggen in en/of vlakbij de nuclei raphes en medulla oblongata. Serotonine werkt als regulator van het dopamine-systeem.

Serotonine, of 5-hydroxytryptamine (5-HT) is een monoamine dat gesynthetiseerd wordt door het lichaam, door het aminozuur tryptofaan om te zetten met behulp van enzymen tot serotonine.
Serotonine kan niet door de bloed-hersenbarrière en wordt in de hersenen gemaakt. Voor deze synthese van serotonine is het volledig afhankelijk van de aanvoer van tryptofaan en 5-HTP.[1] Tryptofaan komt onder andere voor in kikkererwten, melk, bananen en chocolade.

Serotonine in zijn actieve vorm wordt opgeslagen in vesikels (blaasjes) in de presynaptische eindiging, en kan losgelaten worden in de synaptische spleet. Daar diffundeert het naar de postsynaptische eindiging en bindt aan receptoren. De activiteit van serotonine wordt beëindigd door het opnemen van de moleculen uit de synaps door de monoaminetransporter en door afbraak van serotonine door monoamino-oxidase (MAO).

Of om het geheel nog even een beetje te verduidelijken volgt onderstaand een plaatje van de chemische structuur !!!

Afbeelding

Iemand nog aanvullingen ???
:wink:
Is dit parate kennis of horen we hier google spreken?
Nog steeds geveld door een achillespeesblessure. Helaas nu ook de knieeen in de puin... (ik hoop dat ik ooit weer kan hardlopen).
Iwanowitsch

di 06-09-2011 21:11

Help Rupert,

ze zitten me te plagen !!!
8)
Gebruikersavatar
Sterrekind
Lid
Lid
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 27-01-2011 1:00
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

di 06-09-2011 21:23

Agossie! Arme jongen! Doen ze bij mij nooooooit! :twisted:
Zoeoeoeoeffffff, loopschoentjes aan, trisuit aan, fiets stand-by en gáán!
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

di 06-09-2011 22:24

mattiman schreef:Een paar mensen gaven aan dat je met 2x trainen niet veel progressie kunt verwachten. Ben ik het niet mee eens. Natuurlijk, op den duur zul je meer moeten trainen om vooruit te blijven gaan. Maar volgens mij is er niets mis mee om de eerste 6 maanden of zelfs eerste jaar gewoon lekker 2x/week te lopen en op die manier met voldoende rust de belastbaarheid van pezen, banden en gewrichten te trainen. En met die 2x/wk ga je echt wel vooruit, een stuk soepeler lopen, krijg je meer uithouding, etc.

In het begin hoef je echt niet hard te trainen om toch flink vooruit te gaan. Je hoeft pas hard te gaan trainen als die lichtere training uit begint te werken.
Klopt inderdaad: met twee keer trainen ga je aanvankelijk wel even vooruit, maar dat effect stabiliseert snel, tenzij je de trainingen steeds weer varieert en uitbouwt. Kan natuurlijk, maar al snel is een derde training effectiever (en denk ik ook leuker en minder risicovol qua belasting).
Maar zoals Henk Kraaijenhof altijd zegt: train zoveel als nodig, niet zoveel als mogelijk. Vertaald naar de situatie van de meeste leden hier: ga pas meer doen als je stagneert (of net daarvoor ;) ), niet te snel opvoeren als je lang mee wilt gaan.
De opmerkingen over hartslagmeters onderschrijf ik ook wel: die heb je de eerste jaren eigenlijk niet nodig. Wel leuk om te meten, niet meteen als sturingsparameter gebruiken. Softe criteria als "zorg dat je nog af en toe iets kunt zeggen tijdens een training, behalve de laatste 5 minuten" zijn aanvankelijk zinvoller.
Bovenal: blijf genieten, maak het niet te ingewikkeld en schroom niet gerichte adviezen te vragen wanneer nodig.
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

wo 07-09-2011 20:41

@AdP: heel goede suggesties.

Wat ik vooral aan wilde geven met mijn opmerking over die 2x/wk is dat je in het begin niet te hard van stapel moet lopen. Mijn ervaring met (beginnende) sporters is dat 90% van de mensen als een soort Rocky aan het trainen gaat. Iedere training is een soort wedstrijdje met/tegen zichzelf. Je weet wel: de ene keer gaat rondje X in 28 minuten. De volgende keer in 27. Dat moet sneller kunnen! Dus twee dagen later proberen nog een minuutje er af te krijgen. Enzovoort. In zo'n situatie kun je maar beter maximaal 1 a 2x lopen in plaats van 3 of meer keer. Met 1 a 2x raak je misschien niet geblesseerd. Met 3x of meer zeer waarschijnlijk wel.

Uiteraard is het trainingstechnisch beter om, na een x aantal weken/maanden van eerste gewenning, en als je dat wilt, iets vaker te gaan lopen. En dan niet iedere training maximaal te gaan maar bijvoorbeeld 1x licht, 1x gemiddeld en 1x zwaar.

Het hangt ook helemaal af van iemands talenten en achtergrond. Een talentvolle 20-jarige kan véél meer aan en past zich veel sneller aan dan een 40-jarige "gemiddelde Nederlander" die grotendeels een zittend leven heeft.

Die quote "train zoveel als nodig, niet zoveel als mogelijk" is een goede.
Gebruikersavatar
VerseMelk
Lid
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 05-09-2011 1:00

ma 12-09-2011 21:22

Afgelopen zaterdag heb ik weer gelopen, ben toen even met een loopgroepje van bekenden mee gegaan. Door het bos gelopen flink heuvelachtig. Echt steile klimmen en lange afdalingen, dat is toch even anders lopen, na 3 km was ik al kapot, benen verzuurd dus toen heb ik de resterende 7 km (niet zo heuvelachtig meer) vrij rustig verder gelopen. Gelukkig hadden het er meer zwaar dus ze hoefden niet al te lang te wachten. (het was enorm warm zaterdag)

Ik moet zeggen dat in het bos lopen toch wel 10 keer leuker is dan zo in de stad (Groningen). Morgen ga ik weer, dan ga ik rustig 8 km (alleen) lopen denk ik. Doe er nog een beetje kracht oefeningen naast.

Maar in ieder geval zit de continuïteit er wel in, eens kijken of ik morgen al weer wat gemakkelijker loop.

Ondanks de adviezen om zonder HRmeter te lopen doe ik dat gewoon wel, benieuwd of door regelmatig lopen de hartslag al iets gaat dalen..
Kwaad kan het toch niet, maar ik loop gewoon naar wat mijn lichaam toelaat en hecht meer waarde aan mijn ademhaling.
Gebruikersavatar
pcmaal
Lid
Lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: wo 03-11-2004 1:00
Locatie: Vellup
Contacteer:

di 13-09-2011 6:58

gadget schreef:
Rasheed schreef: Er zit een Zen in hardlopen en het is een lange traditie. Als je deze levenswijze van discipline en mentale weerbaarheid volgt, stap je in een ongeschreven traditie die al duizenden jaren oud is. Het vereist zelf-opoffering, een stukje van je ego inleveren, alles om je doel te bereiken.
Ik heb dat echt totaal niet.. hardlopen maakt het kind in me los.. Lekker rennen door de blubber, harder en harder gewoon omdat het kan. Totaal geen zelfopoffering, ik loop omdat ik er blij van wordt. :lol:

Maarten
+1 (zit het in de naam? :wink: )
Alleen door ondiepe plassen heen rennen wordt "niet altijd" :twisted: gewaardeerd door m'n medelopers

Maarten
Plaats reactie