wat is je pasfrequentie?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

do 22-09-2011 14:27

Dick schreef:400m behoort tot de sprintafstanden vanwege het metabolisch systeem. We kunnen zo'n halve minuut zonder zuurstof lopen met de vorming van lactaat. Ee wezenlijk verschil met een 800m waar beslist zuurstof nodig is. Lees een artikel van mij in de volgende Pro Loop.
Aha, dus voorbij 400mtr is er een soort metabolische switch :oops:
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
pieter99
Lid
Lid
Berichten: 842
Lid geworden op: ma 15-10-2007 1:00

do 22-09-2011 14:52

Mijn pasfrequentie is rond de 180.

Zou het trouwens zo zijn dat kleinere lopers eerder met een hoge fequentie lopen (korte benen = gemakkelijker snel verplaatsen) en lange mensen met tragere, lange passen?

Je loopstijl, specifiek je landing, lijkt me ook van belang. Landen op de voorvoeten=kortere, snellere passen; landen op de hielen = langere passen met een lagere frequentie (toch?)

Nog extremer: recreatieve lopers met van die heel langzame maar wel supergrote passen, en dan helemaal dooooor-veren.... 8O


Ik kwam dit nog tegen (van Wouter Buist, bewegingswetenschapper)

http://www.kiwinederland.nl/ckfinder/us ... nig(1).pdf

Komt er geloof ik op neer dat kortere passen energiezuiniger zijn.
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

do 22-09-2011 15:45

N.B. als iemand het heeft over "kortere" passen, moet je er natuurlijk wel bij zeggen: korter dan wát? Korter dan een meter, dan twee meter, korter dan "normaal"? En wat is dan die normaal? Of korter dan lange passen?

P.s. dat pdfje staat op een site waar ik iets lees over "Sportrusten". Als we klaar zijn met Sportvasten, kunnen we daar mee verder :)
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

do 22-09-2011 17:26

mattiman schreef:Als we klaar zijn met Sportvasten, kunnen we daar mee verder :)
Dan kan nog wel even duren ;)
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

do 22-09-2011 17:57

En dáárna gaan we het hebben over mijn methode: Sportfesten. Is nog een geheime methode, niet veel mensen weten er van, maar het werkt voor mij heel goed. Iedere dag heel hard en lang trainen, en na iedere training een uitgebreid 6 gangen diner met voldoende bier en wijn, muziek en vrienden of familie (nodig alleen de familieoudste niet uit).
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

do 22-09-2011 19:26

mattiman schreef:En dáárna gaan we het hebben over mijn methode: Sportfesten. Is nog een geheime methode, niet veel mensen weten er van, maar het werkt voor mij heel goed. Iedere dag heel hard en lang trainen, en na iedere training een uitgebreid 6 gangen diner met voldoende bier en wijn, muziek en vrienden of familie (nodig alleen de familieoudste niet uit).
Waar kan ik het wetenschappelijke bewijs van deze methode lezen?
Hij spreekt me erg aan zo op het eerste oog!
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

do 22-09-2011 20:25

mattiman schreef:N.B. als iemand het heeft over "kortere" passen, moet je er natuurlijk wel bij zeggen: korter dan wát? Korter dan een meter, dan twee meter, korter dan "normaal"?
Ik denk kortere passen dan de passen die tot dat moment genomen werden.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
Pim
Benefactor
Benefactor
Berichten: 506
Lid geworden op: di 13-03-2007 1:00
Locatie: Lansingerland
Contacteer:

do 22-09-2011 20:31

Geinig, geinig, geinig.
Topic gelezen en vanavond geprobeerd de pas frequentie te verhogen.
Ik kwam tot 176 ppm (geteld lopend op de loopband bij een snelheid van 13,4, terwijl ik dus bewust de frequentie hoog probeerde te houden)

Normaal gesproken ligt ppm dus lager. De komende weken ga ik er op letten/trainen. Fijne tips weer!

Pim
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9075
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

do 22-09-2011 20:50

Mijn eigen paslengte valt me altijd een beetje tegen, zeker nadat ik ooit (kan goed al eind jaren 80 geweest zijn) ergens gelezen heb dat Gerard Nijboer de marathon liep met een gemiddelde paslengte van boven de 2 m.

Ik weet niet of iemand de moeite genomen heeft de link aan te klikken die ik eerder in dit topic plaatste maar wat mij bij dat experiment opviel was dat de paslengte zelfs al op een 400m interval behoorlijk afnam: van 1.54m in de eerste honderd tot 1.41m in de laatste 100 (van de 400). In stapjes: 1.54, 1.52, 1.45, 1.41 (snelheden tussen 15.2 en 15.6km/h)

Na die 400tjes liepen we een serie van 10x100 waarin ik alleen in de eerste 100 stappen geteld heb, dat leverde een paslengte op van 1.64m bij een snelheid van bijna 18km/h

Ik heb nu twee keer een training met korte heuvelsprintjes gedaan, 10x30 en ook 10x50, en dat ga ik de komende tijd regelmatig herhalen, ik ben benieuwd of dat nog wat oplevert. Krachttraining in het fitnesscenter voor de benen, wat ik de afgelopen 4 jaar regelmatig gedaan heb, leverde blijkbaar weinig op, want 20 jaar geleden was mijn paslengte bij een lekker vlot tempo ook al plm 1.50m
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
Don_K
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4511
Lid geworden op: za 09-06-2007 1:00
Locatie: Almere-Buiten
Contacteer:

vr 23-09-2011 3:55

DRUM schreef:Ik weet niet of iemand de moeite genomen heeft de link aan te klikken die ik eerder in dit topic plaatste maar wat mij bij dat experiment opviel was dat de paslengte zelfs al op een 400m interval behoorlijk afnam: van 1.54m in de eerste honderd tot 1.41m in de laatste 100 (van de 400). In stapjes: 1.54, 1.52, 1.45, 1.41 (snelheden tussen 15.2 en 15.6km/h)
400 meter is ook een behoorlijk lange afstand.
Als je die als sprint loopt, zul je de laatste 100m al snel trucjes moeten gebruiken als "overdreven armbewegingen" etc, als je de paslengte enigzins constant wilt houden.

Maar bij de souplesse-methode lijkt het mij niet de bedoeling dat je het eind van die 400m anders loopt dan het begin. Je zou gedurende die 400m eigenlijk niet merkbaar moe moeten worden.
De man van de Korte Adem
Gebruikersavatar
Dick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 9533
Lid geworden op: vr 24-10-2003 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

vr 23-09-2011 8:49

Don_K schreef: Maar bij de souplesse-methode lijkt het mij niet de bedoeling dat je het eind van die 400m anders loopt dan het begin. Je zou gedurende die 400m eigenlijk niet merkbaar moe moeten worden.
Mee eens
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

vr 23-09-2011 8:54

mattiman schreef:En dáárna gaan we het hebben over mijn methode: Sportfesten. Is nog een geheime methode, niet veel mensen weten er van, maar het werkt voor mij heel goed. Iedere dag heel hard en lang trainen, en na iedere training een uitgebreid 6 gangen diner met voldoende bier en wijn, muziek en vrienden of familie (nodig alleen de familieoudste niet uit).
Sportfesten! Dat ken ik! Heb ik laatst ook uitgeprobeerd. Het beviel me een stuk beter eigenlijk dan de bierkuur die ik daarvoor had gedaan. Maar sportfesten is veel beter. Ik merkte echt een switch: de weegschaal wijzer switchte echt helemaal naar de andere kant. Bij jou ook?
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

vr 23-09-2011 14:01

@loopgek en max09: is inderdaad perfecte methode. Alleen de eerste 15 minuten training the-day-after vallen soms zwaar. Daarvoor moet je dan ook aan de pillen (huismerk paracetamol voldoet). Maar vervolgens heb je wel tomeloze energie om het heel lang vol te houden. En je laat je lichaam echt wennen aan de zwaarste omstandigheden. Als je je trainingsrondje van 25km met een lading halfverteerde ganzeleverpastij en een restant kater kunt volbrengen, is geen wedstrijd daarna je meer te zwaar

Overigens weer even on-topic over pasfrequentie: hoe trainen ze dat met renhonden en renpaarden, het verhogen van de pasfrequentie?
Gebruikersavatar
Floor
Lid
Lid
Berichten: 3108
Lid geworden op: vr 11-02-2005 1:00
Contacteer:

vr 23-09-2011 16:25

LazyD schreef:ff kort door de bocht:

hoger is beter? (tot de 200 dan)

(gelukkig heb ik over 2 weken een trainingskamp, en verpulver ik (daardoor) bij de 7^^ misschien wel m'n PR :|3 )
Mee naar Marokko?

Ik ga zometeen een aantal duizendjes doen, zal dan ook eens op mijn pasfrequentie letten.
Gebruikersavatar
Floor
Lid
Lid
Berichten: 3108
Lid geworden op: vr 11-02-2005 1:00
Contacteer:

vr 23-09-2011 16:31

Laatst heb ik al eens geprobeerd om tijdens een aaltal 200jes met vershillende paslengtes te lopen.Als ik grotere passen nam voelde het duidelijk zwaarder aan maar ik liep niet langzamer.
Plaats reactie