wat is je pasfrequentie?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

zo 18-09-2011 19:56

Die van mij vandaag tijdens de laatste wedstrijdkilometer 190 passen per minuut.
Tijdens rustige DL vaak 175-180.

Ideaal is >180 zeggen de (pseudo) wetenschappers, dus voor mij is hier nog weinig winst te behalen.

Hoe is dat bij jullie?
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
wallisman
Benefactor
Benefactor
Berichten: 2200
Lid geworden op: di 21-03-2006 1:00
Locatie: Noord-Limburg
Contacteer:

zo 18-09-2011 20:02

als jij me uitlegt hoe ik dat (goed) kan meten/vaststellen, dan krijg jij hier na mijn volgende training een antwoord op!

Jan
Mensen lopen in de eerste 30 jaar van hun leven hun neus achterna, en daarna hun oren (AM)
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

zo 18-09-2011 20:36

wallisman schreef:als jij me uitlegt hoe ik dat (goed) kan meten/vaststellen, dan krijg jij hier na mijn volgende training een antwoord op!

Jan
Makkelijkst is het als je een Garmin of polar hebt met een footpod, dan kun je het gewoon aflezen.

En anders tellen en timen.
Bijv elke pas van je rechterbeen tellen. Stopwatch indrukken op pas nul en dan bijv 15 passen (dus 30 totaal) tellen en stopwatch weer uit. En dan effe omrekenen met een rekenmachine wat het dan per minuut is.

Of je stopwatchtimer op een minuut instellen; starten en stoppen met tellen als dat ding piept.

Misschien een paar keer doen om de meetfout eruit te halen?
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

zo 18-09-2011 21:25

Sinds ik gebruik maak van de app iSmoothRun kan ik m'n pasfrequentie ook uitlezen. Het programma maakt naast de GPS-functie ook gebruik van een soort stappenteller, aangeduid met Cadence.
Vandaag op de Dam tot Dam was m'n gemiddelde cadence 89. Omgerekend naar pasfrequentie is dat 178 per minuut.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6574
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

zo 18-09-2011 23:22

Je kunt eenvoudig tellen, zelfs tijdens snelle sprints ging dat bij mij meestal wel goed. Dan zit ik dichtbij de 190. Normaal tijdens een duurloop is het ongeveer 160.

Een halve minuut tellen is al aardig nauwkeurig.

Je moet ook niet de hele tijd op je klokkie kijken, ga er maar van uit dat je ergens tussen de 150 en 200 passen per minuut maakt. Schat hoeveel passen je in een (halve) minuut maakt. Begin te lopen en start je stopwatch, tel zoveel passen tot je dat aantal (bijna) bereikt hebtt, kijk dán pas op je stopwatch en zie hoeveel tijd je over of tekort hebt en pas het te tellen aantal aan. Na 2 of 3 pogingen moet je zelfs in het slechtste geval zó dicht bij de goede waarde zitten dat je nog maar een paar seconden op je klok hoeft te kijken. :)
Gebruikersavatar
Don_K
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4511
Lid geworden op: za 09-06-2007 1:00
Locatie: Almere-Buiten
Contacteer:

ma 19-09-2011 4:04

Tijdens wedstrijden zal het voor mij rond de 270-260 liggen.

Tijdens trainingen ligt het vermoedelijk tussen de 350 en de 30.
Meestal tussen de 80 en de 50, aangezien mijn trainingen voor het overgrote deel uit wandelpauzes bestaan.
De man van de Korte Adem
Gebruikersavatar
wallisman
Benefactor
Benefactor
Berichten: 2200
Lid geworden op: di 21-03-2006 1:00
Locatie: Noord-Limburg
Contacteer:

ma 19-09-2011 7:00

Don_K schreef:Tijdens trainingen ligt het vermoedelijk tussen de 350 en de 30
dat geldt voor de meesten van ons :wink:

Ik zal het eens gaan tellen en meld me dan opnieuw.

Jan
Mensen lopen in de eerste 30 jaar van hun leven hun neus achterna, en daarna hun oren (AM)
Gebruikersavatar
remco
Lid
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: di 20-01-2004 1:00
Locatie: Maastricht

ma 19-09-2011 8:48

Ik haal amper de 160, veel te laag dus.
Ook heel interessant: ik heb eens even naar de video van de dam tot dam loop gekeken en met een iphone app getimed.
Stitzinger en Raymaekers lopen rond de 175 bpm, de winnaar Komon loopt ongeveer op 200 BPM, een enorm verschil dus!!
Gebruikersavatar
Dick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 9533
Lid geworden op: vr 24-10-2003 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ma 19-09-2011 11:52

loopgek schreef: Ideaal is >180 zeggen de (pseudo) wetenschappers, dus voor mij is hier nog weinig winst te behalen.
De groten van de aarde lopen een nog hogere frequentie. Tijdens de wereldrecordrace op de 10km vorig jaar in Utrecht liep Komon met een pasfrequentie van 200.

Laatst heb ik een Polar getest met footpod. Kon ik mooi mijn pasfrequentie zien tijdens mijn training. Tijdens een 2000m interval kwam ik ook tot 190, op de baantrainingen vaak 185, op in- en uitloopstukken 175 ongeveer.
Gebruikersavatar
RunBart
Lid
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 04-11-2007 1:00
Locatie: Soest

ma 19-09-2011 12:38

Net even zitten kijken naar de training van afgelopen donderdag, die ik met de S3 footpod van Polar liep.

Het was een 12*400m training.

Bij de eerste 10 intervallen liep ik 85-86s (3:35/km) en dat ging gemiddeld per interval met een frequentie van 90-91 (=180-182) en een paslengte van 150-155

De laatste 2 intervallen gingen in 66s waarvan de eerste 200m in 35s en dus de laatste 200m in 31s en dan zie je dat de frequentie flink omhoog gaat naar 103 (=206) en gemiddelde staplengte naar 171.

Dit is overigens met de footpod op mijn Brooks T7 en die schoen heeft schuin geplaatste vetergaten, waardoor de waardes niet geheel betrouwbaar en precies zijn.

De footpod wijst door de veters niet helemaal naar voren en de versnellingsmeters in de footpod lijken daardoor moeite te hebben om de snelheid goed te meten, vooral in bochten.

Bij de dinsdagtraining met intervallen van 2000m in 3:45/km tempo (rondjes 90) zag ik trouwens, dat mijn frequentie dan ook op 90 (=180) ligt, maar dat ik de paslengte aanpas naar rond de 120 ipv de 150-155 bij de 400m-tjes op donderdag.
Waardoor de snelheid logischerwijs lager ligt ;)
Gebruikersavatar
gzomer
Lid
Lid
Berichten: 2995
Lid geworden op: vr 07-11-2008 1:00
Locatie: Maarssen
Contacteer:

ma 19-09-2011 15:38

Pasfrequentie is m.i. een zwaar onderschat element in het hardlopen. Zeker voor minder krachtige lopers dé manier om harder te kunnen rennen. Ik ben er nog niet uit of het blessures kan voorkomen, wellicht minder zware, maar wel een hoger aantal schokbelastingen.

Bij mij geldt: hoe harder, hoe meer spm.

Duurlopen (tempo rond 5´00 per km) ongeveer 180. Heb ik mezelf aangeleerd, ik liep altijd iets boven de 170.

HM-tempo (rond 3´45-3´50) ongeveer 190 (was 180). Als de vermoeidheid echt toeslaat, daalt de pasfrequentie en kan ik nog even tempo houden, maar het is het begin van het einde :oops: Mijn doel in een wedstrijd is dan ook naast tempo houden, ook proberen de pasfrequentie te houden.

Billat-tempo (rond 3´10) tegen de 200.

Ik moet wel zeggen dat er nu niet meer op train. Ik ben heel benieuwd of - net als bij wielrennen - specifieke trainingen op bijvoorbeeld het lopen van een duurloop met pasfrequentie 190 effect hebben. Maar waarschijnlijk tast dat de normale loopbeweging te veel aan.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ma 19-09-2011 15:52

gzomer schreef:Pasfrequentie is m.i. een zwaar onderschat element in het hardlopen.
<knip>
Heb ik mezelf aangeleerd, ik liep altijd iets boven de 170.
<knip>
Maar waarschijnlijk tast dat de normale loopbeweging te veel aan.
Ik denk ook dat pasfrequentie belangrijker is dan gedacht. Het is zo ongeveer het enige dat ik goed doe en ik denk dat ik daarmee mijn grote gewicht en waggel in het bovenlichaam compenseer.

Ik heb vaak dicussie gevoerd en gelezen over of het trainbaar is. Ik vind van wel en loop ook duidelijk in een hogere frequentie dan vroeger. Maar er zijn er ook velen die beweren dat elk lichaam zijn eigen ritme heeft (eigen melodie :D ) en dat het onveranderbaar is.

Ikzelf beschouw het procentueel. Bv hypothese : 10% ritmewinst moet kunnen (dus iemand van 160 ppm zal niet de 200ppm van bv Komon kunnen halen, maar wel naar 176 kunnen opkrikken?)

Ik denk niet dat je veel wint door er onderweg op te letten, dus tijdens je DL de frequentie te verhogen. Mijn winst ontstond doordat ik Verheul ging trainen en ik vooral 200tjes deed, en stopte met duurlopen met bijhorende tragere pasritme. Dus als gevolg van de dominante loopinhoud veranderde de techniek.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

ma 19-09-2011 15:58

ff kort door de bocht:

hoger is beter? (tot de 200 dan)

(gelukkig heb ik over 2 weken een trainingskamp, en verpulver ik (daardoor) bij de 7^^ misschien wel m'n PR :|3 )
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
abik
Lid
Lid
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 13-03-2008 1:00
Locatie: Amsterdam Zeeburg

ma 19-09-2011 16:13

LazyD schreef:ff kort door de bocht:

hoger is beter? (tot de 200 dan)

)
Ik loop meestal tussen de 200 en de 220, maar kan dan ook met een hr van rond de 120 met een pasfrequentie van 210 6 min/km lopen, dit heb ik in januari gemeten, ik denk dat het vele sneeuwlopen mijn pasfrequentie verhoogd heeft toen.
Go lightly. Eat heavy.
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ma 19-09-2011 16:29

abik schreef:
LazyD schreef:ff kort door de bocht:

hoger is beter? (tot de 200 dan)

)
Ik loop meestal tussen de 200 en de 220, maar kan dan ook met een hr van rond de 120 met een pasfrequentie van 210 6 min/km lopen, dit heb ik in januari gemeten, ik denk dat het vele sneeuwlopen mijn pasfrequentie verhoogd heeft toen.
Yep, hoger is beter.

En Abik: blote voeten is de beste methode om hoge frequentie af te dwingen en dus in te slijpen :D
(aldus Ian Adamson van wie ik vorige week een clinic bezocht)
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Plaats reactie