Onzekerheid

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 12:22

Nu wil ik niet overkomen als een watje, maar mij overkomt het vaak dat ik onzeker ben wat te doen en pratend met andere lopers voor de start van een wedstrijd, ben ik niet de enige. Ik heb het niet over zenuwachtigheid, maar eerder over inschatting van de vorm van de dag.

Mijn vraag is, hoe gaan jullie om met die onzekerheid, of ga je er sowieso mee om?

Ik voeg mijn bijdrage bij als een reactie.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Sterrekind
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 12:33

Ik heb altijd last van onzekerheid, niet alleen voor een wedstrijd, maar ook bijv. voor een belangrijke presentatie op mijn werk. Ik weet zelf ook nog niet goed ermee om te gaan behalve vertrouwen te hebben in mezelf en mezelf toestaan fouten te maken. En altijd jezelf blijven, want je bent goed zoals je bent. Zowel als je met andere lopers praat, als dat je de wedstrijd zelf loopt.

Is dit een beetje wat je bedoelt?

Gr. Marlies
Zoeoeoeoeffffff, loopschoentjes aan, trisuit aan, fiets stand-by en gáán!
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

di 27-09-2011 12:33

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, bedoel je hoe je je voelt voor een wedstrijd? En hoe je dan over wil komen bij anderen?

Zelf heb ik hier niet zo veel ervaring mee, meestal zeg ik niets en ben geconcentreerd met de wedstrijd bezig.

Maar er zijn mensen om me heen die dingen zeggen zoals: ik ga deze wedstrijd als training lopen, of ze zeggen dat ze ergens iets mankeren waardoor ze niet goed zullen kunnen presteren.
Meestal is dat helemaal niet zo, maar is het een vorm van indekken. Hier prikken de meeste ervaren lopers gemakkelijk doorheen, dus dat kun je beter niet doen.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 12:40

Nu ik druk doende ben terug in conditie te komen en af te maken waar ik in 2001 mee begonnen was, maar door omstandigheden niet toe in staat was, valt mij op dat het onbekende, daar waar je niet op ervaring kunt vertrouwen, mensen aan het piekeren kunnen brengen.

Ik heb al zo vaak een halve marathonafstand gelopen (training, wedstrijden) en nog steeds vraag ik me af of ik de eindstreep wel zal halen en welk tempo ik moet aanhouden om niet geforceerd te moeten wandelen omdat ik te moe ben om door te gaan.

Op hartslag lopen schijnt een deel van de oplossing te zijn, met dien verstande dat ik in de eerste 1,5 km niet aan de vereiste hartslag kan komen. Ik probeerde dat eens in een parkloop met een flink start tempo. Pas in km 2 kon ik vertrouwen op de hartslag als graadmeter voor het tempo.

Die eerste twee kilometers zijn voor mij dus het engste deel van een wedstrijd. Hier kan ik me totaal "opblazen" als ik zonder horloge loop en geen oog houd op het tempo. Dat is vervelend, want dat is precies wanneer je positie moet kiezen en druk doende bent met navigeren met al die lopers om je heen. Je concentreren op je tempo is best lastig dan.

Een ander probleem dat ik bij mezelf (en anderen) zie ik loopefficiëntie. Hoe meer kilometers ik in de benen heb, hoe moeilijker het wordt om soepeltjes te blijven lopen. Als er tegen het eind een lastig punt in het parcours zit maakt mij dat niet vrolijker. Het is iets anders om rekening mee te houden en het tempo te matigen voordat zo'n punt komt aanzetten. Doe ik dat niet, dan val ik in de val van voor het eind compleet leeggelopen zijn.

De Halve van Egmond is een voorbeeld, waar de Bloedweg een duidelijke barrière is waarmee je rekening mee moet houden. Een paar kilometer vooraf ga ik een paar seconden per kilometer langzamer lopen, zodat ik de klim zonder veel moeite kan nemen.

Dat is zo'n beetje alles waar ik op kon komen.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 12:44

evelyne schreef:Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, bedoel je hoe je je voelt voor een wedstrijd? En hoe je dan over wil komen bij anderen?
Nee, eerder welke taktiek je gaat gebruiken.

Als je kans maakt op een goede plek, ga je dat natuurlijk niet verkondigen. Dan zul je zeggen dat je verwacht geen goede tijd te lopen, omdat je ziek geweest bent, of de dag ervoor hard getraind hebt, of iets dergelijks. Alles wat nodig is om jezelf geen doelwit van anderen te maken, want als andere potentiële kanshebbers op jou gaan jagen, denk ik dat je het moeilijk zult hebben.
jleeuwer
Lid
Lid

di 27-09-2011 12:46

Loop je vaak wedstrijden? Of tempo-trainingen op wedstrijd-snelheid? Daarmee leer je goed welk tempo je kunt handhaven. Daarnaast kan je op de dag zelf ook besluiten dat je iets sneller durft te gaan / iets rustiger wilt beginnen / watdanook.

Tot op zekere hoogte blijft het een gok, maar als je in de laatste paar weken bevestiging hebt gehad dat je aanvangstempo ok is, dan ben je een heel eind.
bz
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 12:53

Ik heb zelf besloten blind te vertrouwen in de schema's en adviezen van mijn trainster zodat ik mijn aandacht kan richten op de uitvoering van het process. Uiteraard heb je wel inspraak, bijvoorbeeld over het soort wedstrijden die je wilt lopen, maar als dat vaststaat kan een train(st)er een invulling geven van je schema's en ook een inschatting maken wat voor tijd je waard bent.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 12:55

jleeuwer schreef:Tot op zekere hoogte blijft het een gok, maar als je in de laatste paar weken bevestiging hebt gehad dat je aanvangstempo ok is, dan ben je een heel eind.
Maar zoals ik al vermoedde, is het iets wat je in de training kunt vaststellen, zoals met een tempoloop, testloop of iets dergelijks.

Blijft de onzekerheid over de uitvoering, hoe je het parcours neemt. Doen jullie parcoursverkenning of is dat overdreven voorbereiding? En hoe vertaal je een rustig gelopen stuk van het parcours naar een wedstrijd? Is dat ervaring of puur geloof (niet gebaseerd op feiten of ervaring)?
runfun
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 12:57

Misschien heb ik dan een bijzondere aanpak maar bij wedstrijden weet ik vaak van te voren wat ik zal gaan lopen en daar richt ik me dan ook op. Daarnaast loop ik wedstrijden om mijn trainingen op af te kunnen stemmen en vice versa (tempo's, etc.). Zenuwen/onzekerheid heb ik dan ook nauwelijks want mezelf enorm verrassen doe ik toch niet.
Hardlopen, trainen, wedstrijden en meer... www.run-fun.nl
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 27-09-2011 13:04

Rasheed schreef: Dan zul je zeggen dat je verwacht geen goede tijd te lopen, omdat je ziek geweest bent, of de dag ervoor hard getraind hebt, of iets dergelijks. .
Soms is dat ook gewoon waar :lol:
gadget schreef:Na het griepertje van vorige week en de training van gisteravond (11km gelopen) viel de 11'15" toch wel ietsje tegen. ik had m graag onder de 11 gelopen maar dat zat er vandaag niet in.
Rasheed schreef:
Alles wat nodig is om jezelf geen doelwit van anderen te maken, want als andere potentiële kanshebbers op jou gaan jagen, denk ik dat je het moeilijk zult hebben.
Volgens mij valt dat bij hardloopwedstrijden zowiezo wel mee. Als er al wedstrijd taktieken gebruikt worden dan is het voornamelijk achter de voorste blijven hangen en op het eind er hard voorbij. of als je weet dat je de sprint niet kan winnen er vroeg vandoor en een gat slaan.

Onzekerheid over de vorm van de dag is toch denk ik een kwestie van ervaring opbouwen.. soms ga je dan te langzaam weg en hou je over.. soms zal je te snel weggaan en jezelf tegenkomen.
Ik weet van mezelf dat ik de neiging heb om te snel te vertrekken. Ik schat dan een beetje in wie er in de buurt zouden moeten lopen en daar blijf ik dan in de buurt. Blijkt dat te langzaam dan loop ik naar voren.. voelt het aan alsof ik te hard ga (merk ik voornamelijk aan mn ademhaling) dan laat ik me zakken in het veld.

Maarten
One, two, Tri
jleeuwer
Lid
Lid

di 27-09-2011 13:51

Over het parcours: Je weet wat je ongeveer zou kunnen lopen bij neutrale omstandigheden. Daar hoort een bepaald (gevoelsmatig) inspanningsniveau bij. Vervolgens kan je proberen om dat inspanningsniveau vast te houden (niet per se het aantal seconden/km). Als je bijvoorbeeld een brug op gaat, kan je proberen om hetzelfde niveau vast te houden, terwijl je toch langzamer gaat. Hetzelfde met andere uitdagingen van het parcours (strand, tegenwind, etcetera).

Verder ben ik het ook eens met het idee om van te voren een richttijd te nemen, maar als je vorm van de dag daar van afwijkt (positief of negatief), dan moet je dat kunnen aanvoelen tijdens de race zelf.
bz
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 14:18

Rasheed schreef:
jleeuwer schreef:Tot op zekere hoogte blijft het een gok, maar als je in de laatste paar weken bevestiging hebt gehad dat je aanvangstempo ok is, dan ben je een heel eind.
Maar zoals ik al vermoedde, is het iets wat je in de training kunt vaststellen, zoals met een tempoloop, testloop of iets dergelijks.

Blijft de onzekerheid over de uitvoering, hoe je het parcours neemt. Doen jullie parcoursverkenning of is dat overdreven voorbereiding? En hoe vertaal je een rustig gelopen stuk van het parcours naar een wedstrijd? Is dat ervaring of puur geloof (niet gebaseerd op feiten of ervaring)?
Als het een parcours in de buurt is kan een parcoursverkenning nuttig zijn.

Bijvoorbeeld als je tussen 2 en 4km een open stuk hebt met tegenwind is het beter om na 1500m bij het groepje te blijven waar je dan op dat moment inzit, ook al is dit groepje misschien 5 seconden per km te snel in vergelijking met je schema.

Ik moest opeens terugdenken aan een mooie column:

http://www.luckrotwaar.nl/algemeen/blog/
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 14:22

bz schreef:Ik moest opeens terugdenken aan een mooie column:

http://www.luckrotwaar.nl/algemeen/blog/
Goede column. Met plezier gelezen en heel erg van toepassing op dit topic.
bz
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 14:23

Overigens denk ik dat je moet accepteren dat je niet meteen een perfecte wedstrijd kunt lopen, met perfect bedoel ik een tijd die je op dat moment waard bent.

Zelf liep ik in mijn geval pas bij mijn vijfde halve marathon naar vermogen een goede wedstrijd. Die ervaring doe je denk ik niet op in testlopen.

Edit: dat was in januari die vijfde halve marathon. Inmiddels heb ik wat ervaring opgedaan in 3000m en 5000m op de baan en denk ik dat ik met die ervaring nog wel dieper had durven gaan in de laatste km's.
iRun
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-09-2011 14:51

Absoluut geen last van. Natuurlijk voel ik wel wat spanning als ik bij de start van een hardloopwedstrijd sta maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Ook tijdens die eerste km's als mn hartslag nog niet gestabiliseerd is loop ik vooral op gevoel (eigenlijk daarna ook maar dan is een stabiele, licht oplopende hartslag een objectieve check) en ademhaling.

In het gewone leven heb ik wel wat last van gebrek aan zelfvertrouwen maar in de sport, daar nou net niet.
Nog steeds geveld door een achillespeesblessure. Helaas nu ook de knieeen in de puin... (ik hoop dat ik ooit weer kan hardlopen).
Plaats reactie