Trainingssnelheden

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Anton
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 21-07-2004 15:45

Toch even een vraagje over het volgende, want ik ben wat in verwarring; Wat is mijn juiste trainingssnelheid bij lange afstanden :?: Volgens de site van myasics zou dat 6.18/km. moeten zijn. Nou keek ik net bij de downloadpagina van ChatnRun en volgens die 'tool' [heet dat zo?] zou ik 8.00/km. moeten lopen. Nou vindt ik het sowieso al lastig om langzaam te lopen maar 8.00/km. lijkt me wel heel zout.
Wie kan me verder helpen hiermee :?:
I'm running towards nothing,
again and again and again and again and again and again and again...
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 21-07-2004 16:24

Anton schreef:Toch even een vraagje over het volgende, want ik ben wat in verwarring; Wat is mijn juiste trainingssnelheid bij lange afstanden :?: Volgens de site van myasics zou dat 6.18/km. moeten zijn. Nou keek ik net bij de downloadpagina van ChatnRun en volgens die 'tool' [heet dat zo?] zou ik 8.00/km. moeten lopen. Nou vindt ik het sowieso al lastig om langzaam te lopen maar 8.00/km. lijkt me wel heel zout.
Wie kan me verder helpen hiermee :?:
Ik heb even gekeken wat je ingesteld zou moeten hebben en ik kom dan op een marathon in 5 uur... dat is ook 7.15 per kilometer....

Ik zou dat ook niet zo goed kunnen bij 6/Km gaat het mij langzaam zat.

Maarten
Laatst gewijzigd door gadget op do 22-07-2004 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
One, two, Tri
Christopher
Lid
Lid
Contacteer:

wo 21-07-2004 23:05

Wat zijn je 5 en/of 10km tijden? Ik loop zelf op hartslag de lange duurlopen; zo'n 50-60 onder mijn max. Maar op een moment voel je dat tempo aan, de hartslag is dan alleen een bevestiging en een indicatie van de getraindheid.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

wo 21-07-2004 23:26

Loop je wel eens 'n coopertest? zoja, neem 80% van die snelheid als je normale duurloopsnelheid. 2 km/h langzamer voor je langzame duurloop.
Stel je loopt 3000 meter op een coopertest, dat is 15km/h, 80% is 12 km/h, de langzame duurloop zou dan met 10km/h moeten, oftewel 6 min/km

Dit is de methode die bij PK gehanteerd werd toen ik er trainde

groeten
Ton
Anton
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 22-07-2004 13:03

:oops: :oops: Ik heb een foutje gemaakt bij de invoering van de tabellen :oops: :oops: Ik heb bij de ene wedstrijdtijden ingevuld en bij de ander trainingstijden. Inmiddels heb ik bij allebei de wedstrijdtijden ingevuld en komen de trainingstijden behoorlijk overeen. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds een tempo tussen de 6.08 en 7.20 moet hanteren. Dat lukt me nooit, zó langzaam :!: Hoe ga ik hier het beste mee om :?:
MichielvB
Lid
Lid

do 22-07-2004 13:33

Anton schreef::oops: :oops: Ik heb een foutje gemaakt bij de invoering van de tabellen :oops: :oops: Ik heb bij de ene wedstrijdtijden ingevuld en bij de ander trainingstijden. Inmiddels heb ik bij allebei de wedstrijdtijden ingevuld en komen de trainingstijden behoorlijk overeen. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds een tempo tussen de 6.08 en 7.20 moet hanteren. Dat lukt me nooit, zó langzaam :!: Hoe ga ik hier het beste mee om :?:
Ik zou zelf gewoon voor mezelf een tempo nemen dat je lekker een tijd vol kan houden en niet teveel op je stopwatch te kijken. Waarvoor zou je zo langzaam lopen als je er niet prettig bij voelt? Gewoon voor jezelf een lekker tempo ( niet te hard ) bepalen is mijn advies.

Michiel
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

do 22-07-2004 14:03

Drie mogelijkheden als je twijfelt aan de tool:
- De tip van Chris klopt. Als je 50 slagen onder je max loopt zit je in je LSD tempo.

- Aart Stigter zei ooit dat je het gevoel moet hebben dat je voor schut loopt.

- Het tempo moet zo laag zijn dat je nog een goed gesprek kunt voeren.

(PS: Welke tool heb je gebruikt?)
MasterRunner
Lid
Lid

do 22-07-2004 14:13

Anton schreef::oops: :oops: Ik heb een foutje gemaakt bij de invoering van de tabellen :oops: :oops: Ik heb bij de ene wedstrijdtijden ingevuld en bij de ander trainingstijden. Inmiddels heb ik bij allebei de wedstrijdtijden ingevuld en komen de trainingstijden behoorlijk overeen. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds een tempo tussen de 6.08 en 7.20 moet hanteren. Dat lukt me nooit, zó langzaam :!: Hoe ga ik hier het beste mee om :?:
toe ik in het begin bij de nieuwe trainer ging trainen kreeg ik te horen dat mijn lange duurloop te hard ging (HF=140-143). Advies: ga onder de 135 zitten en dat was me in het begon langzaam... Het is werkelijk zo als je dat een poos doet dat je bij dezlefde hartslag toch weer harder gaat lopen. Nu loop ik minimaal dezelfde snelheid als destijds maar bij ca 10 hartslagen lager ;).
Je leert je lichaam te trainen in het lage gebied. Het is waarschijnlijk wel een voorwaarde dat je vrij regelmatig traint (minimaal 3x per week). Als je daarvan 1x intervallen per week doet kom je toch wel aan de snelheidsprikkelingen toe.
Waarom is het belangrijk om zoiets te doen?
Op die manier train je een groot, dynamisch bereik van je hart, de pyramide van je conditie leunt heel sterk op die onderste zone. Je bouwt de rest daar boven op. Ga je te hoog in je basissnelheid/hartslag zitten dan wordt je bereik kleiner en train je dus teveel in een of twee zones hoger. Hoe lager je hartslag is bij een bepaalde snelehid des te meer rek erin zit om te groeien.
Het vervelende is dat de laagste zone soms wel eens erg langzaam is of lijkt. Probeer er dan zo kort mogelijk bij te gaan zitten als het echt niet lukt (ivm bijv verkeerde loopstijl).
Wil je dat echt op die manier gaan volhouden zul je eigenlijk met een regelmaat (1x 8 weken) een testje (bijv. van Zoladz) moeten doen om te kijken hoe hard je bij een aantal hartslagen nu loopt en in een grafiekje uitzetten. Juist als je dat doet en je ziet dat je door het consequent zo te doen vooruitgang boekt, dan motiveert dat enorm.
Doe je dat niet dan heb je misschien toch het (verkeerde) idee dat het niet helpt.... terwijl het wel zo is....

PS:
* je hart is gewoon een spier dus als je altijd te hard gaat in je lange duurlopen....
* ik heb mijn km tijden bewust weggelaten, want het mag wellicht bij mij een stuk harder gaan maar als ik ver onder mijn "normale" snelheid zit ervaar ik dat ook als traaaaaaaaag... Maw het zit dus ook deels tussen de oren....
* Edit: Wat betreft die 50 onder mijn max klopt precies: max=182 en mijn LDL loop ik tussen de 130-135.
Laatst gewijzigd door MasterRunner op do 22-07-2004 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Anton
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 22-07-2004 14:13

Dick schreef:Drie mogelijkheden als je twijfelt aan de tool:
De tip van Chris klopt. Als je 50 slagen onder je max loopt zit je in je LSD tempo.
Dat haal ik niet. Max. is 186. Ik loop LSD tussen de 140 en 145. Zit dus wel in de buurt.
Dick schreef:Aart Stigter zei ooit dat je het gevoel moet hebben dat je voor schut loopt.
Oh maar dat gevoel heb ik altijd wel, ongeacht of ik loop of niet :lol: Maar ik heb idd nooit het idee dat ik echt zo langzaam loop dat het anderen op zou vallen. Ga dan snel sjokken hoewel ik steeds tegen mezelf zeg dat ik op mijn techniek moet blijven letten.
Dick schreef: Het tempo moet zo laag zijn dat je nog een goed gesprek kunt voeren.
Ik loop altijd alleen en heb vooral interne conversaties :wink:. Ik heb wel het idee dat ik nog gemakkelijk een gesprek zou kunnen voeren op mijn lange duurlopen. Mijn vrouw zegt ook altijd na zo'n lange duurloop; "ben jij wel zo ver geweest want ik zie er niet veel van".
Dick schreef:(PS: Welke tool heb je gebruikt?)
Loopcalculators bij downloadspagina. Maar zoals ik al zei, na het juiste invoeren klopte deze wel met de andere die ik geprobeerd had.
MasterRunner
Lid
Lid

do 22-07-2004 14:20

Anton schreef:
De tip van Chris klopt. Als je 50 slagen onder je max loopt zit je in je LSD tempo.
Dat haal ik niet. Max. is 186. Ik loop LSD tussen de 140 en 145. Zit dus wel in de buurt.
Rond de 135 zou dus inderdaad beter zijn. In de buurt is "niet goed genoeg" (als je jezelf verbeteren wilt.. ).
Zie verder mijn vorige posting , we zaten beiden op 15:13 uur...
paganpaul
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 22-07-2004 18:42

Dick schreef:- Aart Stigter zei ooit dat je het gevoel moet hebben dat je voor schut loopt.
- Het tempo moet zo laag zijn dat je nog een goed gesprek kunt voeren.
Ad 1: hier moest ik om lachen!
Ad 2: Nog een goed gesprek? Ik hoor op de club altijd 'nog goed een gesprek'

De meeste goede gesprekken voer ik niet onder het lopen... :-)
Ut lûpt...
Paul uut Kuuk
Christopher
Lid
Lid
Contacteer:

do 22-07-2004 23:15

Die drie tips zijn goed en vooral die van Aart verwoordt het heel mooi. Omdat het voor iedereen geldt, of je nu beginner of topper bent.
Ik heb het zelf ook ervaren. Iets er boven liep veel lekkerder. Toch maar aangewend om zo te 'sjokken' en verrekt het werkt ook nog... Verder heeft Andre het al heel mooi beschreven.
Anton
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 23-07-2004 7:59

Andre schreef:
Anton schreef:
Rond de 135 zou dus inderdaad beter zijn. In de buurt is "niet goed genoeg" (als je jezelf verbeteren wilt.. ).
Zie verder mijn vorige posting , we zaten beiden op 15:13 uur...
Had de posting idd niet gezien omdat ik gelijk uitgelogd was na mijn bericht. Dank je wel André voor de zeer heldere uitleg. Zal er toch eens mee aan de slag gaan. Ik merk nu na een jaartje lopen dat ik toch wel weer nieuwe prikkels nodig heb. Ik weet dat ik daar wel mee moet opletten [was vroeger nogal een strebertje] dus zijn tips zoals die van jou zeer bruikbaar voor mij :!:
MasterRunner
Lid
Lid

vr 23-07-2004 9:18

Tegen het "streben" is op zich niets op tegen, maar laat het in een wedstrijd zien wat je via training bereikt hebt. Er zijn al zoveel kampioenen van de training.....
Succes!

PS: Zorg wel voor variatie in de andere trainingen anders krijg je te weinig prikkels. De balans dus (via club/loopgroep/zelf?)
Christopher
Lid
Lid
Contacteer:

vr 23-07-2004 23:49

Ik heb dat ook en geleerd om het streven te verleggen van tijd naar hartslag. Dat ding omlaag brengen is dat ook een mooi doel op de training.
Plaats reactie