Trainingssnelheden

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9075
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

zo 25-07-2004 22:45

Ik heb in het begin van mijn PK-periode echt moet leren om langzaam te lopen. De jaren voor PK liep ik met 'n stel vrienden altijd korte snelle stukken, vaak tussen 14 en 15 per uur.

Bij PK moest ik in de eerste week 'n coopertest lopen en die was slecht (ik had bloedarmoede, maar dat wist ik toen nog niet). De berekening voor mijn langzame duurloop kwam uit op 10.3 km/h en daar had ik bijzonder veel moeite mee. Ik Heb Pieter toen gevraagd om snel weer een coopertest in te plannen en die ging gelukkig beter. Het grootste deel van mijn PK trainingsperiode heb ik 11 km/h gehanteerd als langzame duurloop en 13 km/h als normale duurloop. En daar hield ik me ook wel aan

groeten
Ton
Gebruikersavatar
Christopher
Lid
Lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: di 18-11-2003 1:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

zo 25-07-2004 22:59

Ik schreef al ergens een 'tegeltjes wijsheid': Het moeilijkste van hardlopen is zachtlopen.
Gebruikersavatar
Anton
Benefactor
Benefactor
Berichten: 1441
Lid geworden op: vr 16-01-2004 1:00
Locatie: Sint Michielsgestel
Contacteer:

ma 26-07-2004 9:06

Gister geoefend met 'zachtlopen' [mooie spreuk, Chris]. Mijn streven was om zo rond de 140 te lopen. Wat schetste mijn verbazing toen ik op een gegeven moment tussen de 131 en 134 liep, terwijl ik helemaal niet het idee had dat ik langzaam ging :!: Kon er wel niet precies achterkomen wat ik anders deed van voorheen. Maar wellicht was het feit dat ik een richtlijn had mogelijk al voldoende.
Op de terugweg [na een flinke heuveltraining] lukte het me aanvankelijk niet om lager dan 143 te komen [was ook heel vermoeid] maar na enkele km's. zat ik zowaar weer terug op 136.
I'm running towards nothing,
again and again and again and again and again and again and again...
Gebruikersavatar
00RedBaron
Lid
Lid
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 08-12-2003 1:00

ma 26-07-2004 10:49

Gister heb ik naar mijn gevoel wel harder gelopen. Ik liep voor ongeveer de 3de keer een uur, maar had aan het eind nog energie over om wat sneller te gaan. Heb het goed kunnen uitsmeren, denk dat ik toch zo'n 1 tot 2km per uur erbij heb gehaald.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerben
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 11-04-2004 1:00
Locatie: Tilburg

ma 26-07-2004 19:02

Is het beter om van hartslag uit te gaan of vanuit tijd?

In een 10km wedstrijd loop ik nl 4:45 per kilometer. Volgens verschillende loopcalculators (VDOT-er, Asics) zou ik dan in een rustige loop rond de 6:00 per km moeten zitten. Mijn hartslag is echter 165 als ik 6:00 per km loop, terwijl mijn max op de fiets 190 is en omslagpunt 177. Stel dat mijn max met lopen wat hoger is dan zou ik met duurlopen op 145 moeten zitten, maar dan haal ik die 6:00 per km echt nooit.
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

ma 26-07-2004 19:18

Gerben schreef:Is het beter om van hartslag uit te gaan of vanuit tijd?

In een 10km wedstrijd loop ik nl 4:45 per kilometer. Volgens verschillende loopcalculators (VDOT-er, Asics) zou ik dan in een rustige loop rond de 6:00 per km moeten zitten. Mijn hartslag is echter 165 als ik 6:00 per km loop, terwijl mijn max op de fiets 190 is en omslagpunt 177. Stel dat mijn max met lopen wat hoger is dan zou ik met duurlopen op 145 moeten zitten, maar dan haal ik die 6:00 per km echt nooit.
Het kan zijn dat je langzame loop gewoon wat minder efficient is dan je snelle loop. Bijvoorbeeld omdat je wat meer op en neerbeweegt dan vooruit. Hierdoor verbruik je dus meer energie en heb je een hogere hartslag. Ik zou dan dus zeker niet op snelheid lopen maar op hartslag. Je langzame loop eficienter maken lijkt mij niet echt prioriteit hebben tenzij je langere afstanden wil gaan lopen.

Maar mischien is het ook wel handig om eens te kijken wat je maximale hartslag is tijdens het lopen en ook je omslagpunt.

Maarten
One, two, Tri
Rene-dJ
Lid
Lid
Berichten: 249
Lid geworden op: di 04-11-2003 1:00
Contacteer:

ma 26-07-2004 20:53

gadget schreef:Ik zou dan dus zeker niet op snelheid lopen maar op hartslag. Je langzame loop eficienter maken lijkt mij niet echt prioriteit hebben tenzij je langere afstanden wil gaan lopen.

Maarten
Door je langzame duurloop op hartslag te lopen loop je deze eerst langzamer, maar door dit vaker te doen zal dit efficienter worden (dat wat je traint, wordt beter), waardoor je bij een zelfde lage hartslag toch weer (wat) sneller gaat lopen.

Gr. René dJ
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

ma 09-08-2004 11:19

Ik merk nu ik sinds kort met een hartslagmeter loop dat ik lange duurlopen met een te hoge hartslag loop. Gisteravond ging het 1 uur en 45m bij 145 gemiddeld (max=183). Ik loop dan ongeveer 10,5 a 10,8 km/h. Ik moet dus nog langzamer gaan begrijp ik. Zeker 10 slagen per minuut trager. (en dan loop ik nu al veel trager dan tot voor een week geleden toen ik nog zonder hartslagmeter liep)

Ik zal het in elk geval gaan proberen. Ik lees tenslotte overal dat het moet... Dus wie ben ik om daar van af te gaan wijken :wink:

Maar ik vind het lastig hoor om met zo'n laag tempo te lopen
Ga je hier wel aan wennen op den duur??

Paul
Gebruikersavatar
Christopher
Lid
Lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: di 18-11-2003 1:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

ma 09-08-2004 11:43

Je gaat er aan wennen en meer nog, over een paar weken of maanden loop je weer die 10,5 à 10,8 maar dan 10 slagen lager. Het is volgens mij vooral psychisch dat gevoel van 'belachelijk langzaam lopen' waar je je overheen moet zetten. Ik doe het nu ruim een half jaar en de vooruitgang is zeer prima.
alt-148
Lid
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: vr 11-06-2004 1:00
Locatie: Wijchen
Contacteer:

ma 09-08-2004 11:53

Sinds een half jaar loop ik zonder hartslagmeter en stopwatch mijn lange duurlopen. Wat een rust! Het is volgens mij een heel goede manier om rustig te lopen, gewoon een route kiezen met een min of meer bekende afstand en ongeveer een tijd eraan vast hangen, die zeker niet te snel is. Of nog beter, gewoon 1 a 1.5 uur gaan lopen en maar zien wat de route wordt. Je zult zien, het tempo wordt vanzelf rustig als je maar de tijd neemt. Dus niet steeds het parcours-record verbeteren en al helemaal niet laten opjagen door afspraken. Ga desnoods wat korter lopen, zodat je ruim op tijd weer thuis bent. En als je goed tussen de regels leest, loop niet steeds dezelfde route, dan voorkom je dat je die ene ronde steeds weer sneller wilt lopen.
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

ma 09-08-2004 12:52

alt-148 schreef:Sinds een half jaar loop ik zonder hartslagmeter en stopwatch mijn lange duurlopen. Wat een rust! .

Ik heb juist een hartslagmeter aangeschaft om mijn tempo beter in de hand te houden. Ik liep in het verleden gewoon te hard tijdens de rustige duurlopen en zo had ik dan eigenlijk nooit echt een rustige duurloop. Ik denk nu zelfs te weten dat hierdoor de leiden halve marathon falikant mislukt is. Ik liep 3 weken voor deze halve een duurloop van 2,5 uur. Ik dacht toen nog dat een rustige tempo dat tempo was dat ik toen liep. Maar ik ben toen erg diep moeten gaan om het laatste half uur af te kunnen ronden (ik kon toen niet stoppen, want ik was daarvoor nog te ver van huis)
Ik heb toen denk ik ondervonden (een klein beetje) wat marathoners na de 35 km moeten ondervinden. Vermoederlijk ben ik toen gewoon te diep gegaan en was ik daar nog niet van hersteld net zoals je ook van een marathon 4,5 weken nodig hebt om te herstellen. Ik weet nu in elk geval zeker dat ik toen te hard liep als ik zie met welk tempo ik nu moet lopen om mijn hartslag laag te kunnen houden.

Dus het geeft mij juist houvast een hartslagmeter

paul
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

ma 09-08-2004 16:56

alt-148 schreef:Sinds een half jaar loop ik zonder hartslagmeter en stopwatch mijn lange duurlopen. Wat een rust! Het is volgens mij een heel goede manier om rustig te lopen, gewoon een route kiezen met een min of meer bekende afstand en ongeveer een tijd eraan vast hangen, die zeker niet te snel is. Of nog beter, gewoon 1 a 1.5 uur gaan lopen en maar zien wat de route wordt. Je zult zien, het tempo wordt vanzelf rustig als je maar de tijd neemt. Dus niet steeds het parcours-record verbeteren en al helemaal niet laten opjagen door afspraken. Ga desnoods wat korter lopen, zodat je ruim op tijd weer thuis bent. En als je goed tussen de regels leest, loop niet steeds dezelfde route, dan voorkom je dat je die ene ronde steeds weer sneller wilt lopen.
Ruud, ik kan helemaal met je meevoelen. Ik neem de stopwatch nog wel mee om de totaaltijd vast te leggen. Achteraf bekijk ik met MAP24 hoeveel kilometers ik heb gelopen en welke tijd ik er over gedaan heb. Onderweg is snelheid, hartslag of tijd voor mij van ondergeschikt belang. Ik wil lekker lopen, daar gaat het om!! En...tot november moet ik in elk geval voldoende kilometers maken om de marathon met succes te kunnen uitlopen. Drie tot vier uur achtereen kunnen hardlopen is voor mij nu belangrijker dan een bepaalde gemiddelde snelheid halen.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

di 10-08-2004 14:36

Ik merk meer en meer dat ik in het verleden echt te hard liep tijdens een groot deel van mijn trainingen. Vandaag een half lange duurloop gedaan (1u20m) met een hartslag van gemiddeld 133. De snelheid ligt dan zo op 9,4 km/h tot 10,0 km/h (afgaande op mijn Polar).

Ik hoop dat het idd klopt dat men zegt dat rustige trainingen ook echt rustig moeten zijn en dat ik ga merken over enige maanden dat mijn wedstrijdsnelheid omhoog gaat.

paul
Plaats reactie