Ademhaling oefenen

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

zo 12-05-2013 17:46

Regelmatig loop ik wedstrijdjes, gisteren heb ik mezelf echter extra gepusht en toen ontdekte ik dat mijn longen het eerder opgeven dan mijn benen.

Wat mij op de volgende vraag brengt:
Kan ik en hoe doe ik dat dan, mijn longinhoud vergroten door oefeningen? Of is het puur en alleen te trainen door regelmatig 'diep' te gaan?

Mijn benen konden gisteren nog makkelijk harder, ik voel vandaag niets van de gelopen 5 km wedstrijd. Mijn longen maakten gister echter een behoorlijk piepend en gierend geluid in de laatste 500 meter. Ik liep wel gewoon door, maar vond het best spannend effe.

Iemand tips, waarschuwingen of advies? Graag!
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

zo 12-05-2013 18:11

Zover ik weet is de longinhoud onveranderlijk als je volwassen bent. Natuurlijk kun je de functie van de longen verslechten door vervuiling (lees: roken) en als deze vervuiling stopt, kan de functie zich weer enigszins herstellen, voor zover ik weet.

Je kunt wel je VO2 max trainen, maar dat is iets wat je met mate moet doen, omdat het zwaar is en je al gauw overtraind kunt raken. Hoe dat precies moet weet ik niet. Ik ben namelijk geen trainer.

Aanvulling: Zie ook deze (Engelstalige) video, die vertelt dat je lactaat drempel zelfs nog belangrijker is dan je VO2 max -> http://youtu.be/83XEnBHGAdI

Verder wordt er gesteld dat veel atleten hun lange afstanden in de training te snel lopen en hun snelle trainingen te langzaam.
Laatst gewijzigd door Rasheed op zo 12-05-2013 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

zo 12-05-2013 18:41

Ik heb gelezen dat je bij lopen niet alleen je spieren versterkt, maar ook dat je je longblaasjes optimaal kunt leren gebruiken. Vandaar mijn vraag. :wink:
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

zo 12-05-2013 18:44

InDuRoOw schreef:Ik heb gelezen dat je bij lopen niet alleen je spieren versterkt, maar ook dat je je longblaasjes optimaal kunt leren gebruiken. Vandaar mijn vraag. :wink:
Geen idee hoe dat zou moeten werken. Er wordt veel geschreven, maar niet alles is waar of reeds achterhaald door nieuwe feiten.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
waves
Benefactor
Benefactor
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 17-08-2009 1:00
Locatie: Anhem

zo 12-05-2013 18:45

Ik heb er ook vaak last van gehad in wedstrijdjes. Alsof mijn longen vast gaan zitten op het moment dat alle lucht er uit is.
Ook een paar minuten nadat ik gestopt ben nog steeds moeilijk kunnen ademen, snel maar niet diep kunnen ademen.

Het enigste wat ik kon vinden wat het misschien was is inspannings astma, ik moest echter niet piepen wat 1 van de symptomen is.
Jij geeft aan wel een piepend geluid te maken, het zou dus bij jouw inspannings astma kunnen zijn. Indien zo, dan is het lastig, maar niet erg. Er zijn medicijnen tegen, maar nodig is het niet, zover ik weet onderdrukken ze alleen de symptomen.

Er zijn apparaatjes om je longen te trainen, bv Power-breathe en PowerLung. Ze trainen je ademhalings spieren, vergroten niet je long inhoud.
Die laatste heb ik enkele maanden gebruikt, of het echt help kan ik niet zeggen. Ik heb er de laatste keren niet meer last van gehad dat mijn longen de beperkende factor zijn, maar nadat ik gestopt ben met de PowerBreathe nog wel. Dus ik kan het niet daaraan linken.
Ik doe ook aan yoga, dat zou ook van invloed kunnen zijn dat ik er geen last meer van heb. Ook heb ik een boek over adem halen gelezen, en probeer er op te letten dat ik als ik me niet inspan (bv aan het lezen ben), diep en rustig adem in ongeveer 5 seconden in, 10 seconden uit. Bv "Verademing" van Bram Bakker.

Misschien gaat het ook vanzelf over.
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Berichten: 5151
Lid geworden op: ma 14-05-2007 1:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

zo 12-05-2013 19:04

Hier is ontzettend veel onderzoek naar gedaan. Kijk eens op deze site: http://www.trainjelongen.nl/images/html ... romis.html
Er is ook een kopje met verwijzingen naar de wetenschappelijke uitleg/verklaring.
Ga er maar even voor zitten... :wink:
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
Kobus
Lid
Lid
Berichten: 682
Lid geworden op: wo 06-04-2005 1:00
Locatie: Velp
Contacteer:

zo 12-05-2013 19:48

Ik heb een poosje last gehad van tijdelijke benauwdheid bij het starten van een looptraining. Ik ben toen de Power Breathe gaan gebruiken en ik merkte na enkele weken verbetering.

Met de Power Breathe train je de ademhalingsspieren. De longinhoud kun je niet beïnvloeden. Maar volgens mij is de longinhoud bijna nooit de beperkende factor.

Het voordeel van 'getrainde' ademhalingsspieren staat beschreven in de link van Rob.
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

zo 12-05-2013 19:53

Bedankt voor de reacties.

Wat ik me nu nog afvraag is, door ervaring en veel lopen wordt het ademhalen toch ook 'getraind'?
Gebruikersavatar
tOOter
Lid
Lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: di 16-11-2010 1:00
Contacteer:

zo 12-05-2013 23:41

Ik denk dat mijn ademhaling en ~spieren aardig getraind zijn door mijn trompethobby en toch herken ik dezelfde verschijnselen in de laatste paar honderd meter van een wedstrijd, Judith. Bij een training heb ik er ook wel eens last van, bijv. bij zware (snelle) intervaltrainingen.

Tegen het eind van de strijd ben ik moe, kan ik niet meer ontspannen, wil ik er toch nog wat meer uit zien te halen en knijpt mijn keel (bovenin mijn luchtwegen) een beetje samen. Bij mij voel ik het niet zozeer in mijn longen, maar bovenin mijn luchtpijp/achterin mijn keel.
Ik weet ook niet wat het is, maar ik weet nu dat het gebeurt en ik schrik er niet meer van. Ik probeerde de laatste paar keren om dat deel van mijn keel bewust 'open' te houden door mijn mond rond en open te houden bij het inademen, alsof ik de hoofdletter O uitspreek, zeg maar. Het ziet er vast raar uit, als een guppy, maar ik ben toch al Vissen van sterrenbeeld en aan de finish is het knappe er toch al wel vanaf. :?
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

ma 13-05-2013 7:03

Hahaha, ik zie het voor me!

Wat je zegt, ik heb er eigenlijk helemaal niet op gelet of het wel uit mijn longen komt. Ik denk dat ik er te hard van schrok om erop te focussen. Volgende keer eens op letten. Ik hoorde het van meer mensen die liepen, er was ook sprake van een hoge luchtvochtigheid.

In elk geval hoop ik dat ik de loopademhaling nog beter onder controle krijg, waardoor mijn benen eens een keer moe voelen, ipv dat iedereen spierpijn heeft en ik me alleen kan afvragen of ik de enige ben die longinhoud tekort komt.

Thnx!
Gebruikersavatar
vicky
Lid
Lid
Berichten: 2381
Lid geworden op: za 22-04-2006 1:00
Contacteer:

ma 13-05-2013 7:59

Volgens Koen de Jong en Bram Bakker is het zeker te verbeteren door ademhalings oefeningen/techniek http://www.kiwinederland.nl/
Ik heb enige tijd terug een voordracht van Koen meegemaakt en hij vertelt leuk en interessant. Sinds die tijd probeer ik op mijn manier er wat mee te doen, maar helaas niet structureel. Zoals gisteren bij de Koning van Spanje, totaal buiten adem een berg oprennen werkt niet, maar als ik dan diep inadem, en langer uitadem en dat ook probeer op het ritme van mijn pasjes (180 per minuut) dan lijkt het toch te helpen. Niet dat mijn benen minder pijn doen, maar de ademhaling krijg ik dan wel weer onder controle :)
Sportrusten noemt hij het.
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

ma 13-05-2013 8:16

Het stukje "niet dat mijn benen minder pijn doen, maar mijn ademhaling krijg ik onder controle" is voor mij goud!

Ik heb alleen in het begin dat ik liep wel eens last gehad van zere benen, voor de rest is het altijd mijn adem die me dwingt om minder snel te gaan, terwijl dat bij mijn man bv (ook jaren gerookt en nu een jaar gestopt) juist andersom is. Zijn benen kunnen in zo'n wedstrijdje niet harder.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Chiel
Lid
Lid
Berichten: 3405
Lid geworden op: zo 10-06-2007 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ma 13-05-2013 19:43

Of mijn benen of mijn longen de beperkende factor zijn, hangt van een aantal dingen af.
Als ik veel op duur heb getraind, zal ik niet zo snel last van de longen krijgen maar zullen mijn benen "niet harder willen" (maar wel langer kunnen doorgaan)
Bij intensieve interval trainingen of bij sprints, zullen mijn longen het eest van zich laten horen, maar bij veel herhalingen (interval) zullen de benen uiteindelijk deze rol overnemen.("verzuring")
Als mijn duurvermogen laag is, zal ik sneller last krijgen van mijn longen dan van mijn benen, maar topfit zullen de benen, in wedstrijden over alle afstanden, de beperkende factor zijn.
to run fast, you gotta run fast!
DW-5GWZT
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4920
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

ma 13-05-2013 20:08

Een ding lijkt me heel simpel: als je oppervlakkig ademt gebruik je je longen niet alleen maar zeer beperkt, maar je laat ze ook nog onnodig veel verzuren omdat de koolzuur teveel in je longen blijft daardoor.

Dus door dieper te ademen krijg je dus niet alleen de beschikking over meer capaciteit om zuurstof op te nemen, maar dus ook veel meer capaciteit om koolzuur af te voeren. Waarschijnlijk dat het daarom zo een pijn doet bij oppervlakkig ademen, de zaak verzuurt gewoon en net als bij je benen doet dat pijn als die verzuren....

Goed punt dus om aandacht aan te besteden!
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

ma 13-05-2013 20:12

Kijk, daar kan ik ook weer wat mee! Bedankt heren!
Plaats reactie