Ademhaling oefenen

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

ma 13-05-2013 20:28

MasterRunner schreef:Een ding lijkt me heel simpel: als je oppervlakkig ademt gebruik je je longen niet alleen maar zeer beperkt, maar je laat ze ook nog onnodig veel verzuren omdat de koolzuur teveel in je longen blijft daardoor.

Dus door dieper te ademen krijg je dus niet alleen de beschikking over meer capaciteit om zuurstof op te nemen, maar dus ook veel meer capaciteit om koolzuur af te voeren. Waarschijnlijk dat het daarom zo een pijn doet bij oppervlakkig ademen, de zaak verzuurt gewoon en net als bij je benen doet dat pijn als die verzuren....

Goed punt dus om aandacht aan te besteden!
Klopt helemaal.
Diep inademen is moeilijk op te volgen als 'didactische tip'.
Dit gaat vanzelf als je flink uitademt. Meestal vinden lopers dit makkelijker om op te letten: hoe meer je uitademt, hoe dieper het inademen en hoe beter de verversing.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

ma 13-05-2013 20:51

Toch moet je niet te veel op de ademhaling letten. De kans op hyperventilatie is altijd aanwezig. Gewoon een keer in de week voor een paar maanden goed op letten tijdens een rustige training en dan zou je het trucje geleerd moeten hebben.

En als je voornamelijk zittend werk doet, regelmatig even opstaan en rondwandelen. De zithouding is namelijk heel slecht voor een goede ademhaling. Als alternatief kun je aan een staand bureau werken of zelfs een bureau met een loopband. Punt is dat je gedurende de hele dag let op een goede benutting van de longen, niet alleen tijdens het hardlopen.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

ma 13-05-2013 21:58

AdP schreef:
MasterRunner schreef:Een ding lijkt me heel simpel: als je oppervlakkig ademt gebruik je je longen niet alleen maar zeer beperkt, maar je laat ze ook nog onnodig veel verzuren omdat de koolzuur teveel in je longen blijft daardoor.

Dus door dieper te ademen krijg je dus niet alleen de beschikking over meer capaciteit om zuurstof op te nemen, maar dus ook veel meer capaciteit om koolzuur af te voeren. Waarschijnlijk dat het daarom zo een pijn doet bij oppervlakkig ademen, de zaak verzuurt gewoon en net als bij je benen doet dat pijn als die verzuren....

Goed punt dus om aandacht aan te besteden!
Klopt helemaal.
Diep inademen is moeilijk op te volgen als 'didactische tip'.
Dit gaat vanzelf als je flink uitademt. Meestal vinden lopers dit makkelijker om op te letten: hoe meer je uitademt, hoe dieper het inademen en hoe beter de verversing.
Die laatste zin is een gouden tip, dat merk ik in rust al! Bedankt!
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

ma 13-05-2013 21:59

Rasheed schreef:Toch moet je niet te veel op de ademhaling letten. De kans op hyperventilatie is altijd aanwezig. Gewoon een keer in de week voor een paar maanden goed op letten tijdens een rustige training en dan zou je het trucje geleerd moeten hebben.

En als je voornamelijk zittend werk doet, regelmatig even opstaan en rondwandelen. De zithouding is namelijk heel slecht voor een goede ademhaling. Als alternatief kun je aan een staand bureau werken of zelfs een bureau met een loopband. Punt is dat je gedurende de hele dag let op een goede benutting van de longen, niet alleen tijdens het hardlopen.
Ik heb -naast een tiener en bijna tiener- ook nog een 3 jarige in de peuterpuberteit rondlopen en ben manager van dit hele gezin, ik ren me de hele dag rot en gebruik mijn longen vooral om te roepen dat iets niet mag of teruggelegd dient te worden.. telt dat ook? :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
tOOter
Lid
Lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: di 16-11-2010 1:00
Contacteer:

ma 13-05-2013 22:12

InDuRoOw schreef:
Rasheed schreef:Toch moet je niet te veel op de ademhaling letten. De kans op hyperventilatie is altijd aanwezig. Gewoon een keer in de week voor een paar maanden goed op letten tijdens een rustige training en dan zou je het trucje geleerd moeten hebben.

En als je voornamelijk zittend werk doet, regelmatig even opstaan en rondwandelen. De zithouding is namelijk heel slecht voor een goede ademhaling. Als alternatief kun je aan een staand bureau werken of zelfs een bureau met een loopband. Punt is dat je gedurende de hele dag let op een goede benutting van de longen, niet alleen tijdens het hardlopen.
Ik heb -naast een tiener en bijna tiener- ook nog een 3 jarige in de peuterpuberteit rondlopen en ben manager van dit hele gezin, ik ren me de hele dag rot en gebruik mijn longen vooral om te roepen dat iets niet mag of teruggelegd dient te worden.. telt dat ook? :lol: :lol: :lol:
Hahaha :lol: , dat zie ik dan weer helemaal voor me. :|3
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

di 14-05-2013 10:39

Dat kost wat energie, kan ik je vertellen! hahahaha!
Gebruikersavatar
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: do 18-04-2013 1:00
Locatie: Brugge (België)
Contacteer:

ma 20-05-2013 12:15

Eenmaal volwassen kan je de maximaal verkrijgbare longinhoud niet meer vergroten. Wat er wel mogelijk is: door technieken en langdurig oefenen de maximale longinhoud bekomen! (vooral openzetten gesloten longblaasjes)

Werken aan de loophouding is de eerste vereiste. Sommige loophoudingen beperken in sterke mate de vlotte doorstroom van lucht naar de longen.
(Een van de eerste werkpunten in onze cursus!!)

Daarnaast worden veel kinderen met ademhalingsproblemen doorgestuurd naar de zwemsport. In het water leer je gemakkelijker goede ademhalingstechnieken. Bovendien is de waterdruk hoger dan de luchtdruk.

Een andere doorslaggevende factor voor "voldoende adem" is de mogelijkheid om de zuurstof in de lucht efficiënt naar de cellen te transporteren. De rode bloedlichaampjes zijn hiervoor verantwoordelijk. Het gevoel van conditieverbetering is voornamelijk te danken aan de toename van deze laatste.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

ma 20-05-2013 12:18

:d: Dank je wel!
sibi
Lid
Lid
Berichten: 492
Lid geworden op: wo 26-05-2010 1:00
Contacteer:

ma 20-05-2013 17:22

InDuRoOw schreef:Dat kost wat energie, kan ik je vertellen! hahahaha!
En dan moet je natuurlijk wel weer op adem komen, hè!
InDuRoOw
Lid
Lid
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 25-07-2012 1:00
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

ma 20-05-2013 19:38

Precies en dan rennen we maar weer gillend het huis uit, met de Asics aan de voeten.. lol!
Musicmaestro
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: di 07-05-2013 1:00
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

wo 20-04-2016 9:49

voor mij ook wel herkenbaar: ademnood bij interval of hoge tempo's.

Ik ben an sich wel geinteresseerd in een power breathe, anderzijds ben ik wat gierig en denk ik dat het ook goedkoper kan:

gewoon een rietje of dun pijpje, zou dat ook kunnen???
Wat denken jullie?

Ik heb nu een balpen waar ik alles uitgehaald heb en flink kracht moet zetten voor in- en uitademen.

Verder lijkt mij zwemmen ook wel goed voor longtraining. Dit probeer ik met regelmaat te doen.

Powerbreathe is voor zover ik weet enkel weerstand bij inademen, wat mij weer een nadeel lijkt.

Mensen hier met langdurig ervaring met dergelijken?
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Plaats reactie