Loopschema's: (on)realistisch???

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Kenneth
Lid
Lid

za 29-11-2003 9:58

Graag had ik van jullie geweten hoe jullie staan ten opzichte van loopschema's. Werkt het? Of net niet?

Ikzelf ben nog maar enkele maanden intensief met hardlopen bezig (had wel al een goede basisconditie). Mijn doel is op termijn de marathon te lopen.
Ik wil mij echter degelijk voorbereiden. Als ik jullie verhalen lees ivm blessures... Langs de andere kant kan je ook moeilijk telkens gaan rusten bij het kleinste krampje dat je voelt.
Kortom, ik weet niet goed hoe snel je kan/mag gaan met trainingen. Gisterenavond dan maar eens gaan kijken op My Asics. Wat zegt dit schema: eind januari een marathon in 4 uur. Zelfs als ik lieg en bvb vermeld dat ik max 60 minuten (ipv 100 min) aan 1 stuk vlot kan lopen, krijg ik de melding: begin maart een marathon in 4 uur.
Dit lijkt mij beiden zeer onrealistisch of toch minstens onverantwoord (==> blessures)

Wat is jullie ervaring?

Kenneth
Speedy
Lid
Lid
Contacteer:

za 29-11-2003 11:17

Nou het is zo dat een schema een leuke handleiding is
meer dan dat zie ik het niet
Je moet toch op eigen gevoel afgaan

want een schema kan al snel te zwaar of juist te licht zijn

zelf loop ik ook met schema maar vaak ishet ook op gevoel

en dat gaat prima tot nu toe
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

za 29-11-2003 12:06

Helemaal eens met Speedy; ik gebruik schema's ook als richtlijn en niet als een keurslijf. Om te voorkomen dat ik alleen maar in m'n eentje duurlopen en tempolopen doe ben ik onlangs lid geworden van een atletiekvereniging. Daardoor in ieder geval verzekerd van intervaltraining, looptraining etc. Je wordt ook meer uitgedaagd om sneller te gaan.
Kan ik je aanraden!
De schema's van Asic vind ik goed van opzet maar erg star in het gebruik; niet flexibel aan te passen aan wijzigingen in je trainingsactiviteiten. Dat je bij invoer van verschillende gegevens toch een gelijke uitkomst krijgt voor de startdatum van een marathon is niet zo gek. Asic gaat volgens mij gewoon uit van een voorbereidingstijd van een marathon van 12 weken. Die voorbereidiningsperiode kom ik overigens vaker tegen.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

za 29-11-2003 17:56

Ook ik gebruik (marathon)schema's meer als leidraad dan als keurslijf. Moet er wel direct bij zeggen dat ik naar schatting toch wel 90% van mijn schema volg. Uiteraard is e.e.a. ook afhankelijk van omstandigheden die dit kunnen beïnvloeden, zowel privé als zakelijk. Zo zal je partner er achter moeten staan of op z'n minst je een bepaalde ruimte geven. Heb je onregelmatige werktijden of ben je standaard laat thuis, dan is het volgen van een schema niet altijd even makkelijk. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik reguliere (kantoor-)werktijden heb, in principe komen de trainingen op doordeweekse dagen zelden in "gevaar". Ook in het weekend (lange duurloop op zaterdag) lukt trainen bijna altijd, al is het af en toe schipperen met de dagindeling.

Wat bij mij ook meespeelt is dat ik inmiddels wel wat marathonervaring heb, normaalgesproken niet echt blessuregevoelig ben en ook echt de "drive" heb om er andere zaken tijdelijk voor opzij te zetten, kan het lopen daarbij trouwens wel goed inpassen in mijn normale leven.

Heb een drietal keren gelopen op een schema dat door onze trainer voor een klein groepje lopers was opgesteld, daarna heb ik zelf een schema gemaakt door twee schema's uit de Runners te combineren, waarbij ik dit jaar dit schema heb voorgelegd aan onze trainer, die het hier en daar wat aangepast heeft (nog meer kilometers :-(). Voor mijn laatste marathon (Zeeland) heb ik zelf een schema gemaakt dat voor 80% was gebaseerd op duurvermogen omdat ik vanwege een knieblessure geen snelheidstrainingen aankon.

Belangrijk is uiteraard altijd het luisteren naar je lichaam: ben je niet goed hersteld van je vorige training(en) pas dan je volgende training aan, doe eens een herstelduurloop of neem een extra rustdag. En probeer ervoor te zorgen dat er door anderen niet al te veel gefoeterd kan worden omdat jij zo nodig die marathonvoorbereiding moet doen.

Er is meer dan lopen in het leven ........... hoewel ? :lol:

M.s.g.,

Bart
MasterRunner
Lid
Lid

za 29-11-2003 18:41

Kenneth schreef:Graag had ik van jullie geweten hoe jullie staan ten opzichte van loopschema's. Werkt het? Of net niet?
.....Ikzelf ben nog maar enkele maanden intensief met hardlopen bezig....
......Mijn doel is op termijn de marathon te lopen. ......
Ik wil mij echter degelijk voorbereiden.......
...............eind januari een marathon in 4 uur. Wat is jullie ervaring?....
termijn is uiteraard een rekbaar begrip.... maar januari lijkt me erg snel...."tenzij/alhoewel":
Mijn eerste marathon liep ik vanuit een op het oog gelijke achtergrond als jij. Jaren een andere sport gedaan, dus een redelijke basisconditie en toen na 1 jaar en ruim 3 maanden mijn eerste marathon gelopen. Maar......
* hoe zit het met jouw leeftijd?
* wil je echt hard gaan of accepteer je "gewoon uitlopen...."
* heb je al een idee hoe je herstelt van echt lange duurlopen...
* ik vergeet vast iets..
Kortom het hangt er nogal vanaf wat je wilt, maar vooral kunt.

Hoe het met mij afliep...
Nog voordat ik een streeftijd in mijn hoofd had kreeg ik ijzertekort en heb mijn doel op uitlopen "bijgesteld", helaas maar dat moest dus toch maar effe...
Ik was toen 39 jaar jong....(toen ik begon, net 40 toen ik hem liep)
Trainde 4-5x per week .
Kon op zich prima overweg met de duurlopen en het herstel ervan
Liep fluitend de Coolsingel op en was zeer content met mijn ca 3:17, gelopen op een verse kuur van staaltabletjes ;)

Het was zeker een onvergetelijke ervaring, ontzettend leuk, een giga kick kreeg ik ervan, kippevel toen ik aankwam...... nog energie over voor een eindsprint... juist omdat ik hem rustig moest lopen..

Maar... ik denk dat ik het nu toch anders zou doen. Ik ben toch teveel een wedstrijdbeest. Ik zou er een volgende keer meer tijd voor nemen, Ook op die leeftijd waar ik begon. Het lichaam moet zich toch aanpassen, zeker omdat ik zaalhandballer was en bij 40 meter houdt die zaal echt op.... kortom meer een sprinter.

Dat ijzertekort is toch oa iets wat bij duursporters meer voorkomt, door er wat langer over te doen, leer je daar beter mee om te gaan en zou ik een 1e marathon heel veel beter gelopen hebben na een aantal jaren.

Het blijft niettemin een pracht ervaring.

Dus: zet alles op een rij voor jezelf en kijk jezelf in de ogen: wat wil ik precies. Een mooie marathon om uit te lopen, geen probleem, een marathon op het scherpst van de snede: bezint eer ge begint............

En schema's..... die hebben mij ontzettend geholpen... je loopt anders al gauw te hard..... met schema's meer balans, omdat je een rit uitstippelt... ;)
Maar bovenal: luister naar je lichaam....

Heel veel succes en wijsheid toegewenst!
André
....die vast nog wel eens een marathon gaat lopen..., maar nu even niet ;)
Laatst gewijzigd door MasterRunner op zo 30-11-2003 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kenneth
Lid
Lid

zo 30-11-2003 10:25

Bedankt voor de reacties. 'k Denk dat ik momenteel een eigen schema ga volgen (in lijn met mijn gezin en hoe mijn lichaam reageert) en mij eerst concentreer op 1/2 marathons. Ik ben trouwens 32jaar en train 4x per week sinds 3 maand. We zien dan wel binnen een half jaar waar we staan.

Ik recupereer vrij goed, maar ben na een duurloop van 18km toch goed uitgeput.
De maximum afstand tot nu toe is 20km. Daarom vind ik het ook zo raar dat je die afstand op 2 of 3 maand ineens zou kunnen verdubbelen.
'k Denk dat iedereen dat vrij onrealistisch vindt. Het wordt dan ook moeilijk om het schema dat je krijgt aan te passen.

Kenneth
MasterRunner
Lid
Lid

zo 30-11-2003 10:57

Kenneth, nogmaals veel succes.
Ik denk dat je een verstandige keuze doet. Immers als de combi gezin/werk/lichaam bekijkt is het niet niets zo'n prestatie. ook al ga je voor het uitlopen, het moet wel effe gebeuren....
Als je echt voor een tijd gaat en je wilt toch relatief snel een marathon lopen, loop dan hooguit de 1e toch voor de fun/het gevoel. Het is ook geestelijk niet goed om de 1e te laten mislukken door achteraf wellicht te hoog gestelde doelen...
Een en ander hangt wel af van je niveau/mogelijkheden, en die kan ik uiteraard niet inschatten.
Ik heb een aantal jaren geleden wel eens met de groep van Haico Scharn meegetraind, omdat mijn zoon daar net bij zat, en onderweg vertelde hij dat als je echt voor een tijd wilt gaan, je er rekening mee moet houden dat je van 5 marathons er 2-3 weg kunt strepen omdat de omstandigheden niet goed zijn of dat het jouw dag niet is....
Kortom heb geduld, dat wordt beloond!
André
00RedBaron
Lid
Lid

ma 08-12-2003 22:54

Ik vol verwachting mijn schema samenstellen bij MyAsics, lees ik dit:
Ma: 3 keer 600 m hardlopen, 3 keer 200 m lopen
Wo: 3 kilometer hardlopen

Dit vind ik vaag!
Iemand hetzelfde probleem?
Hens
Benefactor
Benefactor

ma 08-12-2003 23:03

Ik wist zeker dat het ergens beschreven stond. In de beschrijving van de training zijn woorden onderstreept, dit zijn (ook) links. In dit geval naar een beschrijving wat ze met die term bedoelen. Als ik bijv. op "hardlopen" klik, dan krijg ik de volgende beschrijving:

"Als stelregel bij de duurlopen geldt, dat het mogelijk moet zijn om te kunnen praten zonder buiten adem te raken. Het tempo tijdens duurlopen dient altijd langzamer te zijn dan je wedstrijdtempo tenzij expliciet anders is aangegeven in je trainingsadvies.

Luister naar signalen van het lichaam. Pijn is nooit goed, rustiger trainen, een aantal dagen meer rust etc. kan het probleem al oplossen. Bij aanhoudende klachten de arts raadplegen."
Plaats reactie