Beginnersvragen

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

zo 29-09-2013 19:43

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me met onderstaande vragen kunnen helpen. Ik heb al wel gezocht naar vergelijkbare topics maar niet veel kunnen vinden (of niet goed gezocht).

Ik loop sinds ongeveer 3 mnd en kan bijna 5km aan 1 stuk lopen. Echter ik loop inmiddels tegen onderstaande dingen aan.

1. Mijn hartslag schiet snel omhoog.
Als beginner moet je zo langzaam rennen dat je nog kunt praten. Als ik dat doe loop ik op 7km/h. Ik ren nu vaak wat harder en kom op gem 8,3km/h, maar dan moet ik oppassen dat mijn hartslag niet boven de 170 komt. En ik ben goed moe na een half uur (incl 2x 2min wandelen). Moet ik nou mijn snelheid echt heel laag houden (schaam me dood met 7km/h) en comfortabel lopen, of mag ik mezelf iets pushen.

2. Hartslag 's ochtends een stuk hoger.
'S ochtens ligt bij dezelfde snelheid mijn hartslag zo'n 10 hoger dan wanneer ik 's avonds loop. Wat is nu verstandiger? Beter 's avonds trainen en dan iets harder kunnen, of mijn lichaam laten wennen aan 's ochtends lopen en dan voorlopig langzamer lopen.

3. Hoe over 6 weken fatsoenlijke 5km lopen?
Ik kan bijna 5km aan 1 stuk lopen. Vorige week 1e x geprobeerd en op mijn tandvlees heb ik het volgehouden (37min) maar ben dan dood erna. Ik wil over 6 weken een 5km wedstrijd lopen en wil daar geen flater slaan. Moet ik nou de komende 6 weken gewoon steeds op dezelfde snelheid 5km blijven lopen totdat het makkelijker gaat, of is het nu al een idee om 1x/week een lichte interval te doen om mijn snelheid proberen op te krikken?

4. Ik heb na een half uur lopen vaak een erg zwabberig gevoel. Alsof ik echt een suiker tekort heb. Ik eet goed en ga nooit op een lege maag rennen. Ooit 5 jaar terug ofzo is al eens voor en na inspanning mijn glucose gemeten en dat was toen goed. Iemand die dit herkend?

5. 3x per week trainen lijkt teveel.
Ik heb het gevoel dat 3x per week trainen voor mij teveel is. Als ik meer tijd tussen de sessies houd gaat het makkelijker. Kan dit, hebben meer mensen dit? Of is het een indicatie dat ik meer doe dan mijn lijf nu aan kan? Zou het beter zijn om mijn trainingen iets in te korten om toch 3x prettig te lopen? Of moet je lijf na 30 jaar bijna niets doen gewoon erg wennen? En hoe wennen is gemiddeld normaal? Zou ik beter een stapje teru doen en 3x 20min gaan lopen ipv 3x 30min met moeite? Of accepteren dat het de eerste maanden zwaar is en volhouden?

Alvast super bedankt voor tips.

Groetjes, Nadine
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

zo 29-09-2013 20:13

Goede praktische vragen allemaal.
Allereerst als algemene tip: Geduld! Je zit duidelijk nog aan het begin van je ontwikkeling, neem even de tijd om rustig aan steeds fitter te worden. Dat is belangrijker dan eventueel een 5km lopen binnenkort. Als je rustig doortraint ben je na de winter weer een flinke stap verder en heb je meer ruimte voor variatie in de training.

Meer specifiek wat korte antwoorden:
1. Die hartslag is geen probleem, gewoon niet op letten, snelheid doet er ook niet zo toe, ik zou me nergens voor schamen! Het lijkt me dat een training waarbij je kortere stukken wat vlotter loopt (zoals je nu beschrijft) en dan in de pauze wandelt effectiever zijn dan zo lang mogelijk proberen te lopen. B.v. liever 6x 5min vlot met 1 min rustig wandelen als pauze dan in 1 keer 30 minuten lopen. Voorlopig hoef je ook niet te kunnen praten tijdens het lopen. Wie dat ooit bedacht heeft weet ik niet, maar ik vind het een onzincriterium, zowel voor een beginner als voor een gevorderde.

2. Je observatie klopt, en geldt voor de meeste mensen, zelfs goed getrainde lopers. Daarom is voorlopig s' avonds (of rond de middag) trainen beter (als in effectiever).

3. Die 5km aan 1 stuk lopen zou ik in de training niet oefenen, maar bewaren voor de dag zelf. Die overwinning op jezelf (inclusief de zware vermoeidheid daarna) nu even niet opzoeken in de training, dat remt immers de (gestage) vooruitgang.

4. Heb je dat zweverige gevoel ook als je met pauzes loopt, of alleen na 1 stuk? Een half uur aan 1 stuk lopen is best veel in het begin! Je lichaam moet wellicht nog leren om je zo lang van energie te voorzien. Komt vanzelf goed.

5. Graag 3x per week blijven trainen, maar de trainingen niet te zwaar maken. Met 2x per week trainen ben je eerder geneigd steeds veel te doen. Liever dus een interval-achtige aanpak met stukjes lopen afgewisseld met stukjes wandelen om je hartslag en ademhaling weer even te laten zakken.

Blijft moeilijk vind ik, tips op afstand zonder iemand te zien. Hoop dat je er toch wat aan hebt. Doe niet te gek: niet te moe worden per training. Blijf heel: hardlopen is iets van de lange adem, geen haastklus. Succes!
Gebruikersavatar
achterhoekrunner
Lid
Lid
Berichten: 3852
Lid geworden op: zo 09-10-2005 1:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

zo 29-09-2013 20:15

Goede vragen hoor. Het mooie is dat je vaak al het antwoord zelf geeft. Op afstand is het niet makkelijk om één en ander te beoordelen.
Als je het gevoel hebt dat 3x per week te veel is en na een half uur ben je goed moe( terwijl daar dan nog wandelpauzes inzitten), dan ben je er eigenlijk nog niet aan toe blijkbaar. Even een stapje terug kan dan zorgen voor extra herstel waarna het mogelijk ineens wel beter gaat. Probeer eens een weekje met 3x/week 20 minuten en daarna weer terug naar die 30 minuten. Snelheid is op dit moment nog niet belangrijk, als je die 5 km eenmaal makkelijk kan heb je een goede basis om wat aan snelheid te doen. Die wedstrijd is pas over 6 weken, dus er is nog tijd om beter te worden. En al ben je misschien niet de snelste, je doet mee en verslaat daarmee iedereen die op de bank blijft zitten ;-)
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
Gebruikersavatar
Michiel_N
Lid
Lid
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 25-01-2013 1:00
Locatie: Hilversum
Contacteer:

zo 29-09-2013 20:23

AdP schreef: 2. Je observatie klopt, en geldt voor de meeste mensen, zelfs goed getrainde lopers. Daarom is voorlopig s' avonds (of rond de middag) trainen beter (als in effectiever).
Goed dat te lezen. Ook ik weer wat geleerd en gerustgesteld mede met de andere vragen/antw. Vanmorgen vroeger dan normaal op pad gegaan en was "not amused" te zien dat het wel 5 slagen hoger leek.
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

zo 29-09-2013 20:54

Hoi AdP en achterhoekrunner,

Wat super dat jullie zo snel reageren! En jullie slaan natuurlijk de spijker op zijn kop met het 'geduld' en 'lange adem'. Die heb ik niet, dusssss
Dus dat wordt een mooie oefening. Dit is ook de reden waarom ik met een schema en hardslagmeter loop, kan ik me daardoor 'inhouden'.

Ik kan echt wat met jullie tips, bedankt!

Groetjes, Nadine
Gebruikersavatar
Runnerd
Lid
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 09-08-2013 1:00
Locatie: Huissen

ma 30-09-2013 7:42

AdP schreef: Voorlopig hoef je ook niet te kunnen praten tijdens het lopen. Wie dat ooit bedacht heeft weet ik niet, maar ik vind het een onzincriterium, zowel voor een beginner als voor een gevorderde.
Vind ik ook. Ik loop bijna altijd alleen, dus dan wordt het wel erg raar :)!

De meeste beginners gaan niet gelijk voor die 5 km aan een stuk, ik weet van mijn vriendin dat ze het destijds ook echt opgebouwd heeft, stapje voor stapje (van interval naar interval, zeg maar).

Gewoon rustig opbouwen/doorgaan. Mik gewoon op een half uurtje 'goed bewegen' per keer (iets meer mag ook) dan komt die afstand ook vanzelf. En staar je niet te blind op getallen die je leest op internet of op je apparatuur (horloge, hartslagmeter). Als je blijft lopen met plezier gaat het vanzelf sneller/beter.

Succes!
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

ma 30-09-2013 11:16

Goed om te horen Runnerd, thnx!
Gebruikersavatar
gil
Lid
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: vr 28-09-2012 1:00

ma 30-09-2013 13:44

AdP schreef:Voorlopig hoef je ook niet te kunnen praten tijdens het lopen. Wie dat ooit bedacht heeft weet ik niet, maar ik vind het een onzincriterium, zowel voor een beginner als voor een gevorderde.
Ik nam dit in het begin ook als leidraad want je leest niets anders...

In het begin heb ik het steeds moeilijk om te praten omdat het ritme nog niet volledig is zoals het hoort. Zelfs bij traag tempo. Pas na 4-5 km ben ik volledig opgewarmd waardoor ik zelfs perfect kan praten op hartslag 85% zonder enig probleem.
Ik denk dat dit ook wat afhangt van persoon tot persoon.
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

wo 02-10-2013 21:01

Vandaag voor de gein eens een intervalletje uitgeprobeerd. Collega raadde me dit aan.

In de Runners World gids stond een suggestie van 6x1min met steeds 3 min pauze. Dus ik op stap. Nou, dat was mooi niks. Ik ging echt stuk en kon soms de 1 min niet eens volmaken (hartslag naar 178bpm). Trillerig. Maar goed, wel volgehouden.

Hang ik thuis mijn Garmin aan de pc, blijk ik in die 1min steeds 13-14km/min te hebben gelopen. Ha ha ha! Ja, nogal logisch dat het zwaar was. Volgende keer iets minder fanatiek denk ik :roll:
Gebruikersavatar
Michiel_N
Lid
Lid
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 25-01-2013 1:00
Locatie: Hilversum
Contacteer:

wo 02-10-2013 21:23

Je hebt het overleefd. Goed toch? :D
De juiste tempi bepalen is wellicht lastig. Zijn vast lieden die hier goede tips over kunnen geven. Zelf gebruik ik afh. van de 10K tijd de suggesties van Marco's Marathon Calculator.
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6572
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

wo 02-10-2013 22:36

Michiel_N schreef:De juiste tempi bepalen is wellicht lastig.
Ervaring helpt enorm, gewoon vaker gevarieerd trainen.
Je hebt het overleeft en veel harder gelopen dan je voor mogelijk hield, dát is kícken!
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

do 03-10-2013 6:36

Hens schreef: Ervaring helpt enorm, gewoon vaker gevarieerd trainen.
Je hebt het overleeft en veel harder gelopen dan je voor mogelijk hield, dát is kícken!
Zeker kicken :D
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

do 03-10-2013 17:51

O ja, AdP, achterhoekrunner en Runnerd,

Ik neem jullie advies om gewoon lekker een half uurtje te lopen en nog niet teveel na te denken over afstanden en snelheden wel degelijk serieus hoor! Mijn actie van gisteravond was om eens te proberen, maar voorlopig houd ik mezelf (soort van :lol: ) rustig bij het lopen.
Gebruikersavatar
Runnerd
Lid
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 09-08-2013 1:00
Locatie: Huissen

do 03-10-2013 21:36

Da's denk ik in het begin het beste.
Ik zet bijvoorbeeld wel een afstand uit, en time die met mijn mobiel (stopwatch functie). Maar ik probeer die afstand gewoon lekker te lopen, relaxed. Ik kijk op het eind wel wat de score was en zet die dan in een documentje voor meelf. Hoe ging het, hoe ver/hard, wat voelde ik.
Zo krijg je een beetje zicht op wat je doet en zie je ook je vooruitgang.

Tenminste, dat is mijn ervaring.

Je kan dan vanzelf eens gaan denken aan een wedstrijdje en daar dan naar toe gaan plannen. Er zijn genoeg online schema's te vinden of te maken die je een aardige zet in de goede richting kunnen geven.

Succes er mee! :D
Gebruikersavatar
JurP
Lid
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: di 03-09-2013 1:00
Contacteer:

do 03-10-2013 21:57

Runnerd schreef:gewoon lekker te lopen, relaxed. Ik kijk op het eind wel wat de score was
Ik loop ook perioden op die manier, maar vind het ook prettig om dan, voor mij richting de winter, het wat serieuzer aan te pakken. Maar dit is toch de basis denk ik, Vooral bij het opbouwen. Zorgen dat je er plezier in hebt, dan komt de regelmaat vanzelf. Plezier, regelmaat en heel blijven. Als af en toe wat experimenteren bijdraagt aan het plezier, dan is dat prima. Als je het maar niet te gek maakt en geblesseerd raakt. Have fun!
Plaats reactie