Beginnersvragen

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Koen87
Lid
Lid

di 10-12-2013 16:42

uniq schreef:
Koen87 schreef:Ik gebruik altijd dopjes die standaard meegeleverd zijn bij mij telefoon. Zijn niet van goede kwaliteit, maar als je muziek wilt luisteren dan doe je dat ook niet tijdens het sporten. ar
ik train als ik alleen loop altijd met muziek daarom vind ik geluidskwaliteit juist wel belangrijk. juist als ik en langere duurloop maak kan ik me goed focussen op het luisteren van muziek.
Dat vind ik juist gevaarlijk, je moet je focussen op de weg en wat er om je heen gebeurt (lees: verkeer) en niet op de muziek. Dat geldt in ieder geval voor mijzelf, maar goed ik ben dan ook een man met niet al te best zicht;)
Michiel_N
Lid
Lid
Contacteer:

di 10-12-2013 19:18

Koen87 schreef:Dat vind ik juist gevaarlijk, je moet je focussen op de weg en wat er om je heen gebeurt (lees: verkeer) en niet op de muziek.
+1 Wij sporters zijn vaak veel te veel met onszelf bezig en vergeten dat we verkeersdeelnemer zijn. De focus moet bij het verkeer zijn. Groepen mountainbikers hebben er nog een tikkie meer last van denk ik wel eens.
uniq
Lid
Lid

wo 11-12-2013 12:34

Michiel_N schreef:
Koen87 schreef:Dat vind ik juist gevaarlijk, je moet je focussen op de weg en wat er om je heen gebeurt (lees: verkeer) en niet op de muziek.
+1 Wij sporters zijn vaak veel te veel met onszelf bezig en vergeten dat we verkeersdeelnemer zijn. De focus moet bij het verkeer zijn. Groepen mountainbikers hebben er nog een tikkie meer last van denk ik wel eens.
lijkt me logisch dat veilig deelnemen aan het verkeer prioriteit heeft. maar je kan ook gewoon een route kiezen waar weinig tot geen verkeer is, dan is het risico al een stuk kleiner en kan je lekker opgaan in de muziek ;)
Hens
Benefactor
Benefactor

do 12-12-2013 1:13

Michiel_N schreef:Groepen mountainbikers hebben er nog een tikkie meer last van denk ik wel eens.
[offtopic]Van mountainbikers heb ik zelden last, het zijn meer de (weg)wielrenners (ja lekker alles over één kam) die denken dat de weg voor hen alleen is.[/offtopic]
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

vr 13-12-2013 10:54

Hens schreef:
Michiel_N schreef:Groepen mountainbikers hebben er nog een tikkie meer last van denk ik wel eens.
[offtopic]Van mountainbikers heb ik zelden last, het zijn meer de (weg)wielrenners (ja lekker alles over één kam) die denken dat de weg voor hen alleen is.[/offtopic]
:ot: van wielrenners in het bos heb ik danzij de smalle bandjes weinig last 8) sorry kon het even niet laten andersom heb ik als ik op de racer zit ook wel eens "last" van groepjes hardlopers, maar even tempo eruit even een vriendelijke groet, ik ben immers en ook sporter en ook hardloper, er rustig en veilig langs en dan lekker weer door.
Rutger78
Lid
Lid

vr 13-12-2013 21:00

pcmaal schreef:
Hens schreef:
:ot: van wielrenners in het bos heb ik danzij de smalle bandjes weinig last 8) sorry kon het even niet laten andersom heb ik als ik op de racer zit ook wel eens "last" van groepjes hardlopers, maar even tempo eruit even een vriendelijke groet, ik ben immers en ook sporter en ook hardloper, er rustig en veilig langs en dan lekker weer door.
Als we dan toch offtopic zijn. Ik had met mountainbiken dan weer meer last van die lui van staatsbosbeheer die weigerden omgevallen bomen weg te halen van de beste downhillpaden (of ze daar express neerlegde). Ook wilde ze je nog weleens staande houden met allerlei onzin zoals je mag hier niet fietsen bla bla bla....
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

za 14-12-2013 17:03

Maar even een vraagje hier bij de beginnersvragen posten (ipv een apart topic openen):
Vandaag iets langzamer gelopen dan verwacht (obv recente tijden): ca1,5min op de 10km.
Qua externe factoren kan ik alleen het natte wegdek als mogelijke oorzaak aanwijzen. (Voelde niet als een mindere dag. Liep gewoon conform de laatste weken)
Had tijdens de loop idee dat het natte glibberige wegdek iets minder tractie gaf. Hoorde als het ware energie "weglekken" bij het grondcontact ("squeek"- geluiden).
Hebben anderen hier ook ervaringen mee? Weet iemand een bron die dit effect kwantificeert? (Ik heb wel referenties mbt asfalt, kunststof, klinkers, gras, zand op de loopeconomie,maar nat wegdek dus niet).
Ik hoor het graag, want ik wil er nog even niet aan dat ik verslechterd ben of wel een slechte dag had :P
Holenmens
Lid
Lid

za 14-12-2013 18:24

Is het op een vaste route van je? Een beetje hoogte verschil (vals plat) op een nieuwe route kan al behoorlijk funest zijn heb ik gemerkt.

Zelf heb ik een paar standaard rondjes, en ondanks dat het hier zo plat als pannenkoek lijkt maakt het toch verschil of ik linksom of rechtsom loop.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

za 14-12-2013 18:40

Holenmens schreef:Is het op een vaste route van je? Een beetje hoogte verschil (vals plat) op een nieuwe route kan al behoorlijk funest zijn heb ik gemerkt.

Zelf heb ik een paar standaard rondjes, en ondanks dat het hier zo plat als pannenkoek lijkt maakt het toch verschil of ik linksom of rechtsom loop.
Nee, was de N201 Run, dus dat was eenmalig.
Er was ook wat vals plat waar ik anderen over hoorde (oa 2x Waterwolfstunnel).
Na mijn lopen bij de 7^^ en Montferland en trainingen in de duinen van Schoorl vond ik dit nauwelijks iets voorstellen. Maar misschien dat dit toch ook ongemerkt van invloed is geweest...
Bulldozer
Lid
Lid

zo 15-12-2013 8:51

Holenmens schreef:Zelf heb ik een paar standaard rondjes, en ondanks dat het hier zo plat als pannenkoek lijkt maakt het toch verschil of ik linksom of rechtsom loop.
Dat snap ik niet zo erg. Het aantal hoogtemeters is in beide gevallen toch gelijk? Als je altijd aan (bijvoorbeeld) de linkerkant van de weg loopt loop je dan bij een rechtsom rondje uiteraard wel meer meters. Misschien ligt het daaraan?
Holenmens
Lid
Lid

zo 15-12-2013 15:14

Ja, daar heb je gelijk in, maar als het een tempoloop is en het gaat aan het eind omhoog dan stort het tempo behoorlijk in. Finish in zicht en bergaf geeft een snellere finish :D
loen
Lid
Lid

do 19-12-2013 14:34

naar aanleiding van een eerdere vraga hier ben ik aan het twijfelen om een Garmin 200 te kopen om mijn prestaties/activiteiten bij te houden en evt te analyseren. Dit moet dat Runkeeper (zonder HS meting) gaan vervangen.

Ik ben een beginnende loper en bouw aan de hand van beginschema's
mijn conditie langzaam op.

Buiten het feit dat ik het geinig spul vind wil ik het daadwerkelijk gaan gebruiken om trainingszones te bepalen adh van miximale hartslag. Dit laatste lijkt een issue te worden.

Als ik zo lees zijn er drie methodes
1) keuring sportarts -> Zeer betrouwbaar, maar erg duur
2) veldtest -> redelijk betrouwbaar, maar een goede conditie vereist (heb ik nog niet).
3) Berekening -> niet erg betrouwbaar.

Volgens berekening zou mijn maximale hartslag rond de 189 liggen. In hoeverre kan ik dit nou gebruiken om te bepalen of ik niet te snel ga (buiten op mijn ademhaling letten)?
Ik wil dus weten in hoeverre zo'n ding nuttige info geeft als je hem niet goed instelt door het ontbreken van correcte metingen.

Gr Loen

PS:Aanbevelingen voor andere horloges zijn welkom
Koen87
Lid
Lid

do 19-12-2013 19:07

Wat ik zelf heb gedaan is maximaal trappen op een racefiets, geeft een goede weergave en het beult je fysiek minder t.o.v. methode 2.
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

do 19-12-2013 22:07

Voor maximale hartslagbepaling neem ik steeds gemiddelde hartslagen van een aantal maximaal 5 km's en daar tel ik dan 5 slagen bij op. Dat klopt vrij goed.

Voor de trainingszones-bepaling kun je inderdaad prima naar een sportarts (SMA).
Ik zou dan voor een bepaling op de loopband kiezen en niet op de fiets zoals bij sommige testen gebeurt.

Je kunt ook een Zoladz-test op de baan gaan uitvoeren hiervoor.
Hens
Benefactor
Benefactor

vr 20-12-2013 0:52

loen schreef:2) veldtest -> redelijk betrouwbaar, maar een goede conditie vereist (heb ik nog niet).
Goede conditie is absoluut niet vereist.
Omdat je geen goede conditie hebt zal je hartslag al snel hoger zijn dan als je die conditie wel had gehad. Dat is precies wat je wilt. Je moet als 'beginner' niet trainen als een veteraan, maar als 'beginner' en daar hoort een 'beginners'meting bij.
Gewoon doen die test!
Plaats reactie