ultra-lopers

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-05-2016 9:23

Wat tof dat jullie me gevolgd hebben. Dat NR 48 uur is natuurlijk niet zo goed maar het zou ook niet verstandig zijn om na 2 dagen al opgebrand te zijn omdat je te hard van stapel liep. Met mijn NR op de 6 daagse ben ik blijer, dat staat nu dus op 603,9 km. Bij de jong belegen vrouwen dan he? V50 dus.

@ Mark, het klopt dat ik na die 600 km niet veel meer heb gedaan. Een paar rondjes uitgewandeld en toen mijn bed ingerold. Die pauzes waren niet zo gepland maar ik had grote moeite om ' s nachts te lopen omdat de verlichting niet zo goed was. Dus maar wat langer geslapen.

Het grote probleem waren zoals verwacht mijn voeten, verder nauwelijks problemen gehad.

@AdP, snelheden uitrekenen is leuk maar het zegt me niets. Iedereen doet het hoor, en dan is de conclusie dat ik wel heel erg langzaam liep. Maar je moet eerst zelf zoiets doen voor je kunt begrijpen wat het inhoud. Rekenmachientjeswijsheden heb je in het ultralopen weinig aan. :)
qmark
Lid
Lid

do 12-05-2016 9:59

Jannet schreef:@ Mark, het klopt dat ik na die 600 km niet veel meer heb gedaan. Een paar rondjes uitgewandeld en toen mijn bed ingerold. Die pauzes waren niet zo gepland maar ik had grote moeite om ' s nachts te lopen omdat de verlichting niet zo goed was. Dus maar wat langer geslapen.
En ik maar denken dat het een weloverwogen strategie was :lol:
Ik heb het loop/rust patroon vergeleken met sommige anderen: er zijn ook deelnemers die steeds pauzes van 2 uur namen (en dan wat vaker).
Eerlijk gezegd lijkt me dat moeilijker dan de manier waarop jij het gedaan hebt. Zeker na een aantal dagen rol je toch om van de slaap 8O

Maar goed, ik heb makkelijk praten; het blijft een mooie prestatie die iedereen daar geleverd heeft. Jannet, gefeliciteerd met je NR! :B:

Mark
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-05-2016 12:34

Toen ik op de tweede dag aan Wolfgang vertelde dat ik die nacht 6 uur had geslapen lachte hij me uit. Hij had de hele nacht doorgelopen. Maar ik kon echt niet door omdat het stormde en ik had het benauwd. Die lange rust had me wel goed gedaan dus dat ben ik blijven doen. Zoals ik al zei was de verlichting ook niet goed en omdat je al moe bent heb je meer moeite om op te letten waar je loopt.
Op dag 5 waren er veel deelnemers echt aan het zwalken en toen had ik profijt van mijn langere rusten. Geen moment last van vermoeidheid gehad terwijl Wolfgang moeite had om op het goede padje te blijven, hij liep zo het gras in :) Maar hij heeft natuurlijk ook wel een stukkie verder gelopen dan ik.
De Japanse was ook zo moe dat ze niet eens meer de oriëntatie had om een bekertje te pakken en daarna zag ik haar op een stoel neerzakken en prompt in slaap vallen. Ze was echt helemaal op, haar pasjes waren niet groter meer dan een cm of 30. Ik ben dus blij dat ik de volledige 6 dagen helder ben gebleven en normaal kon blijven lopen. Langzaam maar normaal....
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-05-2016 12:50

Knap gelopen Janet! Was leuk om te volgen, en ook om op de livestream te zien hoe de deelnemers bewogen. Ik herken de uitersten zoals jij beschrijft.

Hoe heb je jezelf verzorgd qua eten en drinken?
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-05-2016 13:36

Voor eten en drinken werd gezorgd en dat was meer dan goed en genoeg. Mijn man was er wel maar die hoefde niets te doen behalve me af en toe over mijn bol te strijken ;) De echte toppers hadden allen 1 of 2 verzorgers bij zich en die hoefden bij wijze van spreken zelf hun gat niet eens af te vegen :oops:
Voor mij hoeft dat niet, het zou me gaan irriteren, laat mij m'n eigen gang maar gaan. Af en toe een beetje hulp is oke maar ik heb liever dat mijn man het zelf ook naar zijn zin heeft.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-05-2016 14:18

Jannet schreef:Voor eten en drinken werd gezorgd en dat was meer dan goed en genoeg. Mijn man was er wel maar die hoefde niets te doen behalve me af en toe over mijn bol te strijken ;) De echte toppers hadden allen 1 of 2 verzorgers bij zich en die hoefden bij wijze van spreken zelf hun gat niet eens af te vegen :oops:
Voor mij hoeft dat niet, het zou me gaan irriteren, laat mij m'n eigen gang maar gaan. Af en toe een beetje hulp is oke maar ik heb liever dat mijn man het zelf ook naar zijn zin heeft.
Ik bedoel eigenlijk wat je eet. Sportvoeding, repen , gels? Of gewoon brood, pasta, pannenkoeken?
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-05-2016 15:39

Alles wat de pot schaft. De tafel stond vol met koek, brood met verschillende soorten beleg, fruit, chocolade, olijven, yoghurtjes, blokjes kaas, worst, chips, noten, etc. Om te drinken was er water met en zonder koolzuur, verschillende sapjes, thee, koffie, cola, fanta, mineraaldrank, alcoholvrij maltbier, etc. Eigenlijk alle dingen die je bij een feestje eet en drinkt ;)
En dan ook nog een ontbijt (pap, pannenkoek, gebakken ei), lunch (pasta of rijst met een augurk of vlees) en avondeten (net zoiets als lunch). Om 2 uur kregen we een ijsje :) en om middernacht soep. De soep was er vaak ook overdag nog een keer.
Ik heb bijna alles wel gegeten of gedronken maar de appelsap en banaan was favoriet.
Zeker geen gels of sportrepen maar dus voornamelijk 'normaal' voedsel. Ik probeerde om elk half uur wat te drinken en een beetje te eten en dat werkte prima.
bantega
Lid
Lid

do 12-05-2016 21:09

Jannet; Gefeliciteerd Wat een onvoorstelbare afstand weer!! Mooi hoe je deze dingen altijd op je eigen wijze doet: niet alles vooraf gepland, maar heel doordacht reagerend op je gevoel. Geniet lekker na!
Jan-Jasper
Lid
Lid

do 12-05-2016 21:36

Jannet schreef:
@AdP, snelheden uitrekenen is leuk maar het zegt me niets. Iedereen doet het hoor, en dan is de conclusie dat ik wel heel erg langzaam liep. Maar je moet eerst zelf zoiets doen voor je kunt begrijpen wat het inhoud. Rekenmachientjeswijsheden heb je in het ultralopen weinig aan. :)
... en toch.... Mijn langste duurlopen zijn ca 3 uur rennen (of 50 km wandelen - vierdaagse, dat vier dagen volhouden is ook best zwaar)
Je probeert toch een voorstelling te maken van wat dat ultra lopen is. Of is dit Ultra-ultra-lopen?
Ik bedoel, een marathon loop je rennend. Een gewone ultra (50, 60, 75 km...) volgens mij kunnen de goed getrainden dat ook gewoon doorrennen. Maar als je nog veel langer door gaat en tussendoor moet omkleden, eten, boodschappen doen, slapen, etc... daar heb ik echt geen beeld bij. Wat voor een tempo's loop je dan? hoe lang sta je stil of doe je ook stukken wandelend?
Dan ga je toch gemiddeldes uitrekenen en proberen te visualiseren hoe je zo'n race op zou bouwen.

(en hoe train je ervoor? Waar haal je de tijd vandaan. Ik merk dat ik al moeite heb om in het weekend mijn gezin een ochtend in de steek te laten voor een duurloop van twee uur met wat fysiek herstel erna)
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Runnerd
Lid
Lid

do 12-05-2016 22:24

Geweldig gedaan Jannet! Ik kan me nu al verheugen op je 'verslag'... :)
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

vr 13-05-2016 5:24

@bantega, Runnerd, dank voor de felicitaties. Een verslag gaat er zeker komen maar dat duurt nog even. Ik ben niet zo snel ;)

@Jan-Jasper, afstanden tot 120 km/12 uur zijn prima nonstop te lopen. Een 24 uur ook maar dan krijg je natuurlijk ook te maken met stops waar je niet onderuit komt om naar het toilet te gaan en je om te kleden voor de nacht.
Als ik langer loop dan 12 uur ga ik vanaf het begin met hele kleine stukjes wandelen afwisselen. Zo spaar ik energie voor later. Ik train dat wandelen ook en kan het nu redelijk snel. Zo snel dat ik mensen inhaal die aan het dribbelen zijn.
De stukken die ik loop doe ik met ongeveer 9-10 km/uur. Volgens mij kun je alle rondetijden ook op de site vd organisatie zien. Weet ik niet zeker want ik heb er zelf nog niet naar gekeken.

Hoe train je dit? Ik noem het altijd kilometers sprokkelen. Ik doe alles te voet. Woon-werkverkeer, boodschappen, naar de stad, verzin het maar. Ik heb het geluk dat ik door de week mijn lange duurlopen kan doen zodat ik in het weekend meer thuis ben.
Waar een wil is is een weg. Ultralopers zijn echt niet allen vrijgezellen en gepensioneerden :) Er kan meer dan je denkt als je je familie er bij betrekt (moeten ze wel willen) en je een beetje creatief bent.
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

ma 16-05-2016 14:08

Mijn verslag is klaar, te lezen op mijn weblog
Michiel_N
Lid
Lid
Contacteer:

vr 20-05-2016 19:58

Geweldig gedaan Janet! Petje af voor je karakter! Heb het toen even gevolgd maar erg leuk je gevoelens te lezen. ''Hebbes!', de 570 km zit erop en het NR bij de ouwe wijffies is voor mij. ' Gelukkig kun je het nu delen :D
roen
Lid
Lid

zo 29-05-2016 9:35

Gisteren vond mijn lang aangekondigde debuut op de 100K eindelijk plaats. Eindelijk; want ik had mijn debuut afgelopen najaar al willen maken. Vanwege drukte op het werk heb ik dat moeten laten schieten. Als ZZP'er is de continuïteit van mijn bedrijf en mijn opdrachten meestal belangrijker dan de continuïteit van mijn trainingsschema.

Voor mijn debuut had ik de Self Transcendence 100K in het Amsterdamse Bos uitgekozen, vanwege de perfecte organisatie en aardige mensen, de uitstekende verzorging en de kleinschaligheid. Boven jezelf uitstijgen is ook wenselijk bij een 100K. Tenslotte had Jannet me de ST100 aangeraden als prima plek voor een debuut, mede om bovenstaande redenen.

Snel is het parcours niet, met bospaden, een paar scherpe bochten en redelijk wat wandelaars, maar daardoor wel afwisselend. Enorm veel honden gezien, maar voor zover me bekend geen incidenten. Het Amsterdamse Bos ritselt van de joggers, de honden zijn gelukkig wat gewend. De organisatie had gewaarschuwd voor een "heuvel" maar daar heb ik weinig van gemerkt. Pas na een kilometer of 50 begon ik de hoogteverschillen pas waar te nemen.

De eerste 45 kilometer heb ik met spartathleten Wilma Dierx en Steven van Molecot gelopen. Ook al voelde het tempo comfortabel, ik voelde aan door oplopende hartslag dat het tempo en de warmte me boven de pet groeide. Dus tandje terug gedaan en afwisselend wandelend en hardlopend de ST100 afgewerkt. In de middag was Jannet bij de ST100 neergestreken om een rondje met diverse deelnemers mee te joggen, bedankt voor de gezelligheid en het op sleeptouw nemen! De inzinking kwam ik redelijk te boven en vanaf circa kilometer 70 heb ik voor mijn gevoel redelijke progressie kunnen maken.

Al met al kan ik niet anders dan tevreden zijn. Ik heb 'm uitgelopen, ben derde geworden en heb meer geleerd dan verwacht. Mijn debuut op de 100 was veel zwaarder dan de negen uur van Haag Atletiek van vorig jaar. Voor 12 extra kilometer ben ik meer dan 2 uur langer in touw geweest. Ik ga dat nog 's analyseren. Sowieso zou ik wat meer moeten trainen, als ik hoor hoeveel kilometer Wilma en Steven lopen, dan ben ik maar een toerist.
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

zo 29-05-2016 10:41

roen schreef: Snel is het parcours niet, met bospaden, een paar scherpe bochten en redelijk wat wandelaars, maar daardoor wel afwisselend. Enorm veel honden gezien, maar voor zover me bekend geen incidenten.
Ik vond het gisteren enorm meevallen met de drukte, andere keren was het veel drukker. Het parcours is niet echt snel maar ook niet echt heel langzaam, zelf liep ik hier ooit mijn PR op de 50 km.
roen schreef: Mijn debuut op de 100 was veel zwaarder dan de negen uur van Haag Atletiek van vorig jaar. Voor 12 extra kilometer ben ik meer dan 2 uur langer in touw geweest. Ik ga dat nog 's analyseren. Sowieso zou ik wat meer moeten trainen, als ik hoor hoeveel kilometer Wilma en Steven lopen, dan ben ik maar een toerist.
Wilma en Steven trainen voor een nog langere wedstrijd dus dat kun je niet helemaal vergelijken. Bovendien vind ik niet dat je onderling moet vergelijken met km's want de één kan met veel minder trainingskm's hetzelfde bereiken dan iemand anders met heel veel km's.
In elk geval heb je het prima gedaan en weet je nu wat een 100 km inhoudt en wat de evt. verbeterpunten zouden kunnen zijn.
Plaats reactie