Gevoel vs Hartslagzone

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
RunDonkey
Lid
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: di 10-09-2013 1:00
Locatie: Huissen
Contacteer:

zo 29-12-2013 16:49

Hallo allen,

Sinds enkele dagen heb ik een Garmin Forerunner 220. Mijn eerste sporthorloge! Ben er ook heel erg blij mee.

Na de Derde Kerstdagloop heb ik vandaag een training gedaan waarbij ik op mijn gebruikelijke gevoel in zone 3 liep. Dit kwam op mijn horloge overeen met een hartslag van ongeveer 160 bpm. Dit wist ik mooi constant te houden gedurende de training.
Toen ik na de training op de site van Garmin ging kijken op welke hartslag ik moet trainen om in de juiste zone te lopen schrok ik nogal. Volgens hun berekening zit ik met 160 bpm hoog in zone 4! Ik had het gevoel dat ik nog twee zones over had voor versnellingen.
Ik moet nog een keer een veldtraining gaan doen om goed te bepalen wat mijn maximale hartslag is. Voor nu ben ik uitgegaan van de door Garmin opgegeven 185 bpm (heel simpel, 220 - je leeftijd).

Ik heb nu het idee dat ik er flink naast train. Vreemd, want ik volg al maanden het schema van Renate (Dutch Runners) zonder problemen of blessures.

Ik zou graag eens willen weten wat jullie ervaringen zijn.
Het lopen op bpm is helemaal nieuw voor me en dus ook even wennen.

Gr. Don


Details van mijn run vanmorgen
Afbeelding
Afbeelding

Zones door Garmin
Afbeelding
Gebruikersavatar
gzomer
Lid
Lid
Berichten: 2995
Lid geworden op: vr 07-11-2008 1:00
Locatie: Maarssen
Contacteer:

zo 29-12-2013 16:59

Je moet echt eerst een veldtest doen om je max te bepalen. Google even daarop. Vaak kilometer hard rennen en dan voluit een paar honderd meter een heuvel op. Is het echt waard, wie weet ligt je max op 200 en zit je er helemaal naast. Ik zit bijvoorbeeld met 170 een stuk lager, belangrijk om rekening mee te houden.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
Gebruikersavatar
loen
Lid
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: di 23-10-2012 1:00
Locatie: Eindhoven

zo 29-12-2013 17:00

Interessante vraag, waar ik (denk ik) ook mee te maken ga krijgen. Ik moet je het antwoord schuldig blijven, maar heb je al eens aan een keuring bij de sportarts gedacht? Deze bepaald voor jou de max hartslag en bijbehorend zones. Mijn verzekering vergoedt deze keuring....deze tip had ik laatst ook meegekregen en ga hem dus morgen doen. Ben benieuwd wat eruit komt en in hoeverre de 220-leeftijd klopt.
Gebruikersavatar
pcmaal
Lid
Lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: wo 03-11-2004 1:00
Locatie: Vellup
Contacteer:

zo 29-12-2013 17:33

loen schreef:Ben benieuwd wat eruit komt en in hoeverre de 220-leeftijd klopt.
Mmm als ik aan de hand van deze berekening mijn leeftijd ga terugrekenen:
220-mijn max. hs zou ik 17jaar zijn ipv 47, nu voel ik me jong maar :roll:

Eind november dit jaar een uitgebreid sportmedisch onderzoek gehad op Papendal waar mijn max hs is vastgesteld/gemeten op 203.

Maarten
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

zo 29-12-2013 19:38

De waardes op zich lijken me niet abnormaal als je nog maar een paar maanden loopt zoals je aangeeft. Maar de formule is maar een richtlijn, mijn max hr zit hier ook 12bpm boven.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

zo 29-12-2013 20:01

loen schreef:Interessante vraag, waar ik (denk ik) ook mee te maken ga krijgen. Ik moet je het antwoord schuldig blijven, maar heb je al eens aan een keuring bij de sportarts gedacht? Deze bepaald voor jou de max hartslag en bijbehorend zones. Mijn verzekering vergoedt deze keuring....deze tip had ik laatst ook meegekregen en ga hem dus morgen doen. Ben benieuwd wat eruit komt en in hoeverre de 220-leeftijd klopt.
+1 :d:
Niet alleen max HR bepalen, maar ook je zones.
En vooral belangrijk om ook te bepalen waar je anaerobe "drempel" zit.
Vuistregel 90%*max HR hoeft ook niet te kloppen.

Houd er wel rekening dat het altijd een momentopname betreft en dat het gedurende de tijd kan/zal verschuiven.
Maar eenmaal gemeten kun je er weer een tijdje mee voort!
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

zo 29-12-2013 20:42

Ervaren lopers kunnen doorgaans op gevoel lopen. Kleine signalen geven aan dat je te snel gaat voor de gewenste inspanning. Dat is eigenlijk goed genoeg voor bijv. een wedstrijd lopen. Voor meer geavanceerde training is een hartslagmeter weer belangrijk om de zwaarte van elke training vast te stellen, zodat je gedurende de week binnen de belastbaarheid van je lichaam blijft, omdat geavanceerde training de grens ervan opzoekt in een poging optimaal voorbereid te zijn. Voor basistraining buiten het loopseizoen kun je dan weer vertrouwen op jarenlange ervaring en discipline met trainen en is een hartslagmeter niet echt nodig. Verder is het goed om af en toe niet te letten op de hartslag en puur op gevoel te lopen, zodat je plezier blijft houden in het hardlopen en je in het moment bent onder het hardlopen.

Niet ervaren lopers kunnen beter vertrouwen op een hartslagmeter totdat ze een aantal jaren getraind hebben volgens een bepaalde trainingsmethode en er genoeg ervaring mee hebben opgedaan. Echter, allerlei omstandigheden hebben invloed op je belastbaarheid. Hartslagfrequentie is daar slechts één van. Interessanter is de vorm van de hartslaggrafiek, zoals in een ECG wordt bepaald. Helaas is dit lastig te condenseren in een getal op een hartslagmeter. De waarden ervan dien je daarom niet te serieus te nemen; het is een ruwe indicatie, niet meer.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9075
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

zo 29-12-2013 21:20

Ik heb in de afgelopen jaren, 2 a 3 jaar, voor het eerst sinds het vorige millennium toen ik nog geen HSM had, wedstrijden zonder HSM borstband gelopen. In de jaren 90 van de vorige eeuw kon ik het ook, dus op zeker moment dacht ik mijn HSM tijdens wedstrijden wel te kunnen missen.

En dat was ook zo. In al die jaren heb ik wel iets geleerd ;-) Ademhaling is de beste graadmeter als je een wedstrijd voluit wilt lopen. Als je gewoon gaat joggen kun je dat ding zowiezo achterwege laten
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

zo 29-12-2013 21:20

Ik ben het met jou eens Rasheed.
Ik heb de afgelopen 2 jaar zonder horloge/hartslagmeter gelopen.
Voor wedstrijden was dit geen probleem.
Maximale inspanningsniveau voor een bepaalde afstand gaat prima op gevoel.
Ook als je eens lekker "doelloos" een rondje wil lopen dan is het ook lekker om zonder horloge de wei in te gaan.

Ik heb een horloge/hartslagmeter gekocht om mijn trainingen een impuls te geven, want trainingen op lagere intensiteit vond ik veel moeilijker op gevoel. (Resultaten op horloge/garmin connect geven ook achteraf confirmatie dat je je training goed hebt uitgevoerd)
Bovendien is dat ding (horloge) van onschatbare waarde bij intervaltraining (aangezien ik nooit op een atletiekbaan loop)
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

zo 29-12-2013 21:47

Tip 1: je hartslag in rust taat nu op 0, die zou ik eens aanpassen :)
Daarna zul je zien dat de hoogste zone iets realistischer wordt. Die is nu met 20 slagen veel te breed.
Tip 2: misschien is je max iets hoger.
(Ik ken niemand voor wie 220-leeftijd klopt: dat is echt de meest onzinnige raadgever die ik ken!)
Terzijde: sinds ik met hartslagmeter train ben ik alleen maar langzamer geworden ;).
De meesten onder ons kunnen als ze al een beetje getraind zijn best 3 duurzones onderscheiden: ontspannen (d1), vlot (d2) en tempo (d3). Als je daarnaast in intervallen nog pittig (d4, 1000tjes in 10km tempo) en hard (400ms in 3-5km tempo) pakt dan ben je al een heel eind! Die laatste (intervallen) zou ik altijd het tempo leidend laten zijn, nooit de hartslag. Bij de duurlopen kun je de hartslag eventueel wel als sturing gebruiken.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

zo 29-12-2013 22:06

Tempo is ook lastig AdP. Duurt gewoon te lang (bij korte intervallen) voordat de Garmin deze juist heeft bepaald (te grote lag). (Misschien helemaal op het einde van het interval dat je nog kunt zien of het redelijk overeenkomt)
Ik train op souplesse en zie achteraf (in GC) nu dat het wel redelijk klopt bij mijn 200tjes en 400tjes (en als het niet klopt, dan op gevoel bijsturen de keer erop). Bijeffect is dat je hiermee goed je tempo/inspanningsniveau leert kennen bij deze "nieuwe" afstanden...
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

zo 29-12-2013 22:10

Klopt: voor tempos gebruik ik zeker geen garmin, zorg dan wel dat ik de afstand ken (weet waar de finish ligt) en probeer het tempo goed te schatten. Zeker op een atletiekbaan kun je zo met slechts een stopwatch als hulpmiddel al snel op 1 a 2 sec per 400m nauwkeurigheid komen. Daar kan Garmin door z'n afstandonnauwkeurigheid niet aan tippen.
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

zo 29-12-2013 22:55

BlankeKeniaan schreef:Ik train op souplesse en zie achteraf (in GC) nu dat het wel redelijk klopt bij mijn 200tjes en 400tjes (en als het niet klopt, dan op gevoel bijsturen de keer erop).
tip: neem het veld "laatste ronde" of hoe het ook heet in beeld, dan kun je al na 1 x tempo wat bijsturen.
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

zo 29-12-2013 23:07

LazyD schreef:
BlankeKeniaan schreef:Ik train op souplesse en zie achteraf (in GC) nu dat het wel redelijk klopt bij mijn 200tjes en 400tjes (en als het niet klopt, dan op gevoel bijsturen de keer erop).
tip: neem het veld "laatste ronde" of hoe het ook heet in beeld, dan kun je al na 1 x tempo wat bijsturen.
Thanks!
Ik blijf nog steeds nieuwe dingen ontdekken in mijn nieuwe speeltje :o
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

zo 29-12-2013 23:12

Ehhm, maar kan ik dit veld dan ook toevoegen aan het gegevensscherm in mijn workouts?
Dit is me nl nog niet gelukt...
Plaats reactie