Goed boek voor een beginnende loper

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
loen
Lid
Lid

vr 17-01-2014 22:25

Het internet staat vol met tips en tricks, maar ik lees graag alles verzameld in een boek. Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een up to date boek geschikt voor een beginnende loper. Ik loop nu als het ware blind adh van een schema zonder te weten over hoe en waarom....i.wat raden jullie me aan?

Ik heb goede dingen gehoord over: Praktijkboek Voor Hardlopers -
Een Handleiding Voor Verantwoord Hardlopen
schapie1981
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 7:42

Als je tijd teveel hebt en niet terugschrikt van lezen in het Engels is Lore of Running van Tim Noakes een boek waarin je heel veel informatie over diverse aspecten van het hardlopen kan vinden.[/i]
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 18-01-2014 8:47

als ik 1 boek niet geschikt vind voor de beginnende loper (ook niet voor mij btw; iets te gedetailleerd en het engels jargon is net te moeilijk om 't goed te begrijpen), dan is 't schapie's tip.
maar zo zie je... meningen verschillen nog wel eens :-).

ik ben ooit begonnen met "The Complete Book of Running: James Fixx" en daarin werd in redelijk eenvoudige taal uitgelegd waarom lopen goed is, hoe je blessures kunt voorkomend, etc etc.
Man, wat werd ik enthousiast om nog vaker de deur uit gaan om hard te lopen!
maar da's lang geleden (1994?), Fixx is overleden, en voor zover ik weet zijn er nooit updates geweest, dus...

andere tips graag! :P
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
max09
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 9:46

Boek van Steffny: handboek hardlopen heet het geloof ik. Veel praktische informatie over hardlopen, voeding en schema's. De schema's die erin staan zijn een beetje optimistisch, vooral bruikbaar om tijden de verbeteren, want je moet die dus niet gebruiken om zomaar een marathon in 10 weken te gaan lopen (noem maar wat). Maar eenvoudige taal en duidelijke uitleg.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 11:38

Recent is "het geheim van hardlopen" uitgegeven. De recensies zijn goed. Het boek combineert de theorie (mechanica, fysiologie, etc) met praktische en begrijpelijke informatie.
Daarnaast heeft Runner's world een start to run gids met toegankelijke en praktische informatie.

De boeken van Noakes, Daniels, Pfitzinger zou ik niet aanraden aan iemand die net start met lopen.

De basis informatie (in een notendop):
- rustig starten, maar probeer wel 45 min - 1 uur bezig te zijn. Wandelen hoort daar ook bij.
- 3 trainingen per week
- gebruik goede schoenen van een loopwinkel
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 12:07

het geheim van hardlopen is inderdaad zoals HennyV zegt een leuk instapboekje. Vooral erg praktisch. Het enige wat je er niet echt in gaat vinden is informatie en de waarom's bij trainingsschema's.
Er is maar 1 hoofdstukje dat hierop ingaat en dit behandelt heel kort wat algemene hoofdlijnen en verwijst naar oa. de visie van Klaas Lok ("Het Duurloopmisverstand").
Dus als het je echt om trainingsschema's te doen is, dan is dit boekje misschien niet wat je zoekt. (Alle overige praktische info is wel heel toegankelijk). Er is een apart topic aan dit boekje besteed: <klik hier>

Lore of Running van Tim Noakes vind ik zelf super, maar dit is echt niet voor de beginner. Bovendien is de diepgang, mate van detail, en wetenschappelijke aard niet voor iedereen weggelegd. Dus als je ALLES wilt weten over de achtergrond van hardlopen, dan is dit een aanrader. Wanneer je een instapboekje wil met leuke tips en uitleg, dan moet je deze niet nemen. (NB: de laatste versie van dit boek is uit 2002 en het stuk over voeding is inmiddels achterhaald. In ieder geval zodanig dat T.Noakes hier zelf inmiddels een andere visie in heeft)
Koen87
Lid
Lid

za 18-01-2014 12:30

Ik zou ook kijken naar bronnen van Runners World, die hebben enkele boeken waarin alles simpel gesommeerd wordt en daarnaast is het erg toegankelijk. Nadeel ervan is, uiteraard, dat het niet echt de diepte in gaat of het wat&waarom bespreekt.
RunDonkey
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 13:26

Leuk topic! en ook goede reacties.
Ben zelf aan het overwegen het boek van Jack Daniels te kopen. Moet die nog eerst in de hand hebben om te kijken of het niet al te technisch is. Er is trouwens een nieuwe versie uit op bol.com.

Gr. Don
T1992
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 13:29

De complete gids voor elke loper, een verzameling van de belangrijkste artikelen van het blad Runner´s world. Toegankelijk voor beginners en behandeld vrijwel alle facetten van het lopen.
Koen87
Lid
Lid

za 18-01-2014 14:20

Die bedoelde ik ook inderdaad! Wellicht dat deze set wat voor je kan zijn? Ik heb zelf naast de complete gids ook de voedingsgids, ondanks dat ik er nog niet al te goed naar gekeken heb staan er wel goede voedingstip & recepten in.

http://www.runnersweb.nl/webshop/Standa ... pakket.htm
max09
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 14:26

Nadeel van Runnersworld: op de ene pagina staat zus en de andere pagina weer zo. Las eens een HM gids, met idioot afwijkende suggesties om elke andere pagina. Irritant.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
jjmeijer66
Lid
Lid

za 18-01-2014 15:52

loen schreef:Het internet staat vol met tips en tricks, maar ik lees graag alles verzameld in een boek. Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een up to date boek geschikt voor een beginnende loper. Ik loop nu als het ware blind adh van een schema zonder te weten over hoe en waarom....i.wat raden jullie me aan?

Ik heb goede dingen gehoord over: Praktijkboek Voor Hardlopers -
Een Handleiding Voor Verantwoord Hardlopen
Als je deze bedoelt: http://www.bol.com/nl/p/praktijkboek-vo ... 005572092/
Daar heb ik ervaring mee, de inzichten zijn inderdaad goed (bijv. zorg dat je ook je volgende training goed kan doen, dus grijp vandaag niet te hoog) en er zijn bruikbare getallen en schema's.

Ik vind echter de schema's te veel voor de gevorderde loper, dat bleek ik niet te zijn. Nu baseer ik mijn trainingen op J.Daniels uit 2004 (inderdaad nog geen GPS klokjes maar de principes die staan nog steeds) en ik boek daar goede resultaten mee. Er zijn ook schema's voor beginners en vervolgschema's in te vinden.
Doe as 'ie zeg, dan lieg 'ie niet.
de moeder van Bartje
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 17:04

RunDonkey schreef:Leuk topic! en ook goede reacties.
Ben zelf aan het overwegen het boek van Jack Daniels te kopen. Moet die nog eerst in de hand hebben om te kijken of het niet al te technisch is. Er is trouwens een nieuwe versie uit op bol.com.

Gr. Don
Om precies te zijn: deze is nog niet uit, maar kan gereserveerd worden.
Verschijnt naar verwachting 1-feb. (Ik zit namelijk al een tijdje te wachten. Zou eerst eind december uitkomen)

Overigens ben ik niet direct van plan volgens de methode van Daniels te trainen, maar is gewoon om kennis te vergaren :D
loen
Lid
Lid

za 18-01-2014 17:30

Leuk die verschillende reactie...vooralsnog gaat het echt om een boek dat mij de basics uitlegt. Ik heb men meerdere keren horen zeggen: beter/sneller worden door langzamer te lopen...nou dat gaat er is volstrekt niet logisch voor me
Meerdere keren komt J. Daniels naar voren, het is bijna 1 februari dus ik denk dat ik daarop wacht.

Overigens kwam ik ook runner's edge tegen, niet voor de beginner maar lijkt me wel interessant :lol:
RunDonkey
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 17:42

BlankeKeniaan schreef:
RunDonkey schreef:Leuk topic! en ook goede reacties.

Gr. Don
Om precies te zijn: deze is nog niet uit, maar kan gereserveerd worden.
Verschijnt naar verwachting 1-feb. (Ik zit namelijk al een tijdje te wachten. Zou eerst eind december uitkomen)

Overigens ben ik niet direct van plan volgens de methode van Daniels te trainen, maar is gewoon om kennis te vergaren :D
Ze blijven de datum maar verschuiven bij bol.com. Ik kreeg nog een aanbieding van ze om het boek met korting te kopen terwijl deze nog niet eens leverbaar is. Aardig maar ik heb nog even geduld en wacht af wanneer het boek daadwerkelijk leverbaar is.

Gr. Don
Plaats reactie