Goed boek voor een beginnende loper

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 19:12

In aanvulling op @jjmeijer66: het mooie van de methode van Daniels is dat je vanuit vrijwel elk startniveau kunt aanhaken via de tempotabellen. IMHO is deze methode vooral zeer geschikt van zeg 3.000m tot HM (hoewel er geloof ik ook een apart gedeelte voor korter werk bij zit). Ook prettig vind ik de logische onderbouwde bouwblokken (R-, I-, T- en E-trainingen) toegepast in een schema met accenten toewerkend naar een piek.

Ik denk wel dat je een bepaalde ambitie in het hardlopen moet hebben en een redelijk rationele inslag hiervoor. Daniels is van het type "als je het doel van een training niet kunt uitleggen, is het een verspilling van tijd". Heel doelgericht dus. En de tempi, vooral I- en T-zijn pittig, je moet bereid zijn 2x per week diep te graven. Niet iedereen loopt daar warm voor, denk ik.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
RunDonkey
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 19:29

gzomer schreef:In aanvulling op @jjmeijer66: het mooie van de methode van Daniels is dat je vanuit vrijwel elk startniveau kunt aanhaken via de tempotabellen. IMHO is deze methode vooral zeer geschikt van zeg 3.000m tot HM (hoewel er geloof ik ook een apart gedeelte voor korter werk bij zit). Ook prettig vind ik de logische onderbouwde bouwblokken (R-, I-, T- en E-trainingen) toegepast in een schema met accenten toewerkend naar een piek.

Ik denk wel dat je een bepaalde ambitie in het hardlopen moet hebben en een redelijk rationele inslag hiervoor. Daniels is van het type "als je het doel van een training niet kunt uitleggen, is het een verspilling van tijd". Heel doelgericht dus. En de tempi, vooral I- en T-zijn pittig, je moet bereid zijn 2x per week diep te graven. Niet iedereen loopt daar warm voor, denk ik.
Zijn er ook boeken van de methode van Daniels? Ik heb ze zo 1-2-3 niet kunnen vinden.

Gr. Don
Koen87
Lid
Lid

za 18-01-2014 19:32

Interessant, ik ben wel benieuwd hoe die schema's eruit zien.

@Don: het heet "daniels' running formula"
T1992
Lid
Lid
Contacteer:

zo 19-01-2014 10:04

RunDonkey schreef:Zijn er ook boeken van de methode van Daniels? Ik heb ze zo 1-2-3 niet kunnen vinden.

Gr. Don
http://www.bol.com/nl/p/daniels-running ... 002333756/

Ik vind Daniels erg goed, maar niet voor beginners om de redenen die Gzomer ook aangeeft.
loen
Lid
Lid

di 28-01-2014 15:27

BlankeKeniaan schreef:
RunDonkey schreef:Leuk topic! en ook goede reacties.
Ben zelf aan het overwegen het boek van Jack Daniels te kopen. Moet die nog eerst in de hand hebben om te kijken of het niet al te technisch is. Er is trouwens een nieuwe versie uit op bol.com.

Gr. Don
Om precies te zijn: deze is nog niet uit, maar kan gereserveerd worden.
Verschijnt naar verwachting 1-feb. (Ik zit namelijk al een tijdje te wachten. Zou eerst eind december uitkomen)

Overigens ben ik niet direct van plan volgens de methode van Daniels te trainen, maar is gewoon om kennis te vergaren :D

Ik heb net de 3th edition besteld bij bol.com. Ik ben er nog niet uit welke schema ik ga volgen: ahv de schema's van "Dutch Runners" (Renate) of adh de schema's van Jack Daniels.
Het is ook dan wel lastig kiezen zonder de schema's van laatst genoemde te kennen :)
Eddy
Lid
Lid

wo 29-01-2014 13:19

Ik loop nu volgens de schema's van Jack Daniels (2nd edition). Verwachten jullie veel nieuws/wijzigingen in de 3rd edition? Met andere woorden is het nuttig om die aan te schaffen?

Ik denk dat je, als je het boek goed leest(!), je ook als beginner best aan de slag kunt met de schema's van Jack Daniels, maar je moet mijn inziens wel ambitieus en gedisciplineerd zijn. Het worden al gauw veel trainingen per week, er zitten een aantal pittige trainingen per week in en het is een beetje 'gedoe' met trainingstempo's, intervallen enzovoorts. Ik vind dat heerlijk, maar als je idee is om op je 'gemakkie' op te bouwen tot een bijvoorbeeld een uur lopen en snelheid niet zo heel interessant vind, dan is Jack Daniels denk al gauw een hoop gedoe, want als je het doet moet je het wel goed doen: er zit een gedachte achter.
DikkieDick
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-01-2014 14:46

Ik ken het boek van Jack Daniels nog niet. Had hem in oktober besteld en toen stond er dat de 3e editie eind 2013 uit zou komen, dus daar maar voor gegaan. Inmiddels lijkt het erop dat ie binnen afzienbare tijd op de mat moet rollen. Ik heb eerlijk gezegd even geen idee van wanneer de 2e editie is (kan ik natuurlijk opzoeken, maar ben wat lui ;-) ).

Die Lore of Running klinkt ook wel aardig. Wel een lijvig boekwerk zag ik. Iets voor een verjaardagskadootje voor me later dit jaar. ;-)
dano
Lid
Lid

wo 29-01-2014 22:15

ik bereid me voor op mijn vierde marathon volgens Daniels. Heb daarvoor het boek aangeschaft. Zeer nuttig en ook zeer goed te volgen
LFC for life
VanSchampsteeg
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-01-2014 22:37

Ik vind de schema's uit Daniels Running Formula echt snoeihard, als je de aanbevolen tempi volgt; het is naar mijn mening niet geschikt voor beginners.

En ik houd best van stevig trainen, echt.
"I shall endavour to be more scintillating."
- Caconym
dano
Lid
Lid

wo 29-01-2014 22:53

VanSchampsteeg schreef:Ik vind de schema's uit Daniels Running Formula echt snoeihard, als je de aanbevolen tempi volgt; het is naar mijn mening niet geschikt voor beginners.

Ik loop nog niet in fase twee drie maar T en M tempo klinken mij wat zwaar inderdaad. E-tempo is perfect. Heb al de opmerking gekregen om er zomaar 5 tot 10 seconden boven te gaan zitten
LFC for life
jjmeijer66
Lid
Lid

wo 29-01-2014 22:53

VanSchampsteeg schreef:Ik vind de schema's uit Daniels Running Formula echt snoeihard, als je de aanbevolen tempi volgt; het is naar mijn mening niet geschikt voor beginners.

Gek genoeg heb ik nu een andere ervaring met het marathon schema.
Daar zit ik in fase 3 (de meest intensieve fase) maar omdat ik beperkt belastbaar ben las ik om de twee weken een rustige week in (terugschroeven van omvang en minder kwaliteit).
De kwaliteitstrainingen vind ik tot nu toe goed te doen :roll: afkloppen :roll:
Doe as 'ie zeg, dan lieg 'ie niet.
de moeder van Bartje
jjmeijer66
Lid
Lid

wo 29-01-2014 22:59

dano schreef: Ik loop nog niet in fase twee drie maar T en M tempo klinken mij wat zwaar inderdaad. E-tempo is perfect. Heb al de opmerking gekregen om er zomaar 5 tot 10 seconden boven te gaan zitten
Ja, dat doe ik ook bij het M-tempo. Dat zit mij iets te dicht op het T-tempo dus mijn ambitie is om de M een kleine 10 sec/km langzamer te lopen.

T als tempo is voor mij niet te hard, ik loop regelmatig een seconde of 5-10 per km harder bij goede omstandigheden. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik vanwege mijn beperkte weekomvang de hoeveelheid af en toe wel terugschroef (niet helemaal naar 10%, maar naar 15%).
Doe as 'ie zeg, dan lieg 'ie niet.
de moeder van Bartje
dano
Lid
Lid

wo 29-01-2014 23:03

jjmeijer66 schreef:
dano schreef: Ik loop nog niet in fase twee drie maar T en M tempo klinken mij wat zwaar inderdaad. E-tempo is perfect. Heb al de opmerking gekregen om er zomaar 5 tot 10 seconden boven te gaan zitten
Ja, dat doe ik ook bij het M-tempo. Dat zit mij iets te dicht op het T-tempo dus mijn ambitie is om de M een kleine 10 sec/km langzamer te lopen.

T als tempo is voor mij niet te hard, ik loop regelmatig een seconde of 5-10 per km harder bij goede omstandigheden. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik vanwege mijn beperkte weekomvang de hoeveelheid af en toe wel terugschroef (niet helemaal naar 10%, maar naar 15%).
We gaan het zien. Ik blijf nog tot eind feb in 1, dan een weekje relatieve rust en dan over naar fase twee
LFC for life
VanSchampsteeg
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-01-2014 23:20

jjmeijer66 schreef: T als tempo is voor mij niet te hard, ik loop regelmatig een seconde of 5-10 per km harder bij goede omstandigheden.
Goed in vorm! Tijd voor een wedstrijdje over 10 of 15 km, zou ik zeggen. Even kalibreren:)

Zoals je weet: die drempellopen moeten echt een beetje pijn doen...
- Caconym
VanSchampsteeg
Lid
Lid
Contacteer:

do 30-01-2014 0:54

Naar mijn mening is dit typisch voor Daniels: het verschil tussen E en T is groot, en tussen T en M relatief klein. Dit klopt voor elite-atleten, maar niet voor recreanten. (Zie bijvoorbeeld de WR's op de 10k, HM en M, en vergelijk dat met de PR's op dit forum.)

Daniels is iemand die zijn gehele leven vooral gewerkt heeft met jonge en uitzonderlijk gemotiveerde en getalenteerde atleten. Om boeken te verkopen heeft hij (of zijn uitgever) zijn verhaal een beetje aangepast, maar dat laat onverlet dat hij een elite-trainer is voor afstanden tussen de 1500m tot max de HM. Pfitzinger (en sommige anderen) hebben meer gevoel voor lopers die niet 'easy' 14-16 km/u kunnen lopen, of relaxed 800tjes @ 20 km/u.
- Caconym
Plaats reactie