Nat

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Eddy
Lid
Lid

wo 29-01-2014 13:31

Ik vind nat niet zo erg (soms wel lekker, het heeft ook iets heroisch) en kou niet zo erg, maar de laatste tijd ben ik een paar keer tot het bot natgeregend, terwijl het kouder dan vijf graden was (met wind). Dat was eigenlijk echt niet meer leuk. Ik moet dan ook thuis hulp vragen bij het uittrekken van alle spullen omdat mijn handen het niet meer doen :-)

Nu ben ik even langs de hardloopspeciaalzaak gelopen en een waterdicht adement jasje kost 99,95, handschoenen met waterdicht windbrekertje 39,95 en dat ging zo maar door.

Hoe lossen jullie dat op? Gewoon niet gaan lopen? Goedkopere oplossingen? Het vakantiegeld er aan opofferen?
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-01-2014 13:49

Hoe meer elementen uit het drietal Kou, Wind en Regen aanwezig zijn, hoe vervelender trainen inderdaad is.
Zelf heb ik geen regenbeschermers: ik train dan (bij voorkeur) gewoon niet. Wanneer kou regen en wind samenspannen worden soms woorden als 'bikkelen' of 'heroisch' gebruikt, ik vind het eerder stom of domme pech.
Mijn eigen aanpak is om dan op een ander tijdstip te trainen, of het kort en bondig te houden van thuis af. De laffe aanpak zeg maar, gericht op fit blijven boven schema volgen :).
ChrisD
Lid
Lid

wo 29-01-2014 14:05

Niks domme pech of stom, maar heerlijk als wind, regen en kou mijn training vergezellen. Doe mij maar een weeralarm om te lopen! In de winter loop ik beter dan in de zomer, maar goed, ieder zijn lichamelijke en geestelijke voorkeuren om in te lopen. Ik houd van de ruigheid van een flinke storm, de wind door mijn haren, niemand op straat, bikkelen tegen de elementen.
Maar wat draag ik dan?
Waterdicht en ademend daar geloof ik niet zo in. Ik heb een goretexjas voor de bergsport, maar zweet me te pletter zelfs midden op de gletsjer. Daarin hardlopen lijkt me uitgesloten.
Wat wel? Een winddicht jack. Daaronder een aantal laagjes naar keuze. Als het warmer is draag ik er enkel een hardloophempje onder. Anders tshirt met korte of lange mouwen, al dan niet met een wat dikkere top er boven. Lange tight erbij, buff of pet op de kop, buff om de nek en handschoenen aan.
Dit jack is mijn favoriet;
http://www.haglofs.com/en-us/products/c ... en-us.aspx
Koen87
Lid
Lid

wo 29-01-2014 14:15

Inderdaad een winddicht jack met enkele 'tocht'-gaten, zodat je toch nog wat warmte kwijt kan zonder maximaal nat te worden. Al kijk ik alvorens ik ga lopen altijd even wat de weersvoorspelling is, scheelt me vaak een (te) nat pak.

Edit: een kwalitatief goed windjack hoeft geen 100 euro te kosten, overjarige modellen kan je vaak al krijgen voor de helft van het geld.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 29-01-2014 14:21

ChrisD schreef:Niks domme pech of stom, maar heerlijk als wind, regen en kou mijn training vergezellen. Doe mij maar een weeralarm om te lopen!
Ha,ha! Yep, da's ook mijn idee van heerlijk genieten. :lol:
Ik wacht met smart op stevige sneeuwbuien en harde wind!

't Is niets anders dan een knop omdraaien en 'gaan met die banaan'!
En wat is er tegen dat de familie bij thuiskomst de natte kleding van je lijf moet stropen? :)
Geen enkel weertype is ongeschikt om te lopen; je kleding kan wel ongeschikt zijn voor juist die weersomstandigheden.

Kleding genoeg te vinden op internet.
Belangrijk: buitenste laag licht, winddicht en liefst waterafstotend maar ademend. Daaronder is er uitstekende kleding te vinden van o.a. Odlo en Craft. Beetje googelen en je vindt een overweldigend aanbod. :wink:
Laatst gewijzigd door boco op wo 29-01-2014 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Jay
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-01-2014 14:37

het gaat hier om WATERDICHT en dat is toch wel even andere koek dan waterafstotend of winddicht.
Koen87
Lid
Lid

wo 29-01-2014 14:53

Onzin, waterdicht wat adement is bestaat niet. Dan kan je net zo goed in een regenpak gaan lopen.
Jay
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-01-2014 15:49

Koen87 schreef:Onzin, waterdicht wat adement is bestaat niet. Dan kan je net zo goed in een regenpak gaan lopen.
Er bestaat een ademend en ECHT waterdicht materiaal genaamd gore-tex.
Niet te verwarren met hardloopkleding van Gore wat van het doornsnee waterafstotende goedkope materiaal gemaakt is maar waar wel een GoreTex prijskaartje aan hangt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gore-Tex
max09
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-01-2014 18:21

Ik liep in Schotland door onwijs nat en winderig weer. dat hoort er een beetje bij. Door de tijd heen heb ik wel steeds betere kleding ontdekt en kan ik mezelf steeds beter kleden op bepaalde weer typen. Ik draag bij koud en winderig weer vast een goede baselayer (ik draag zelf Falke maar er zijn veel meer merken, gewoon kijken en proberen). Vreemd genoeg is dat bij mij nooit te warm of te koud en als het regent, lijkt het net alsof dat ook wat tegen houdt. Die eerste laag zit strak om het lichaam geen dus geen ruimte. Daar overheen afhankelijk van het weer. Bij regen vaak een heel dun lange mouwen shirtje en eventueel een windjack. Als het koud is en je wilt geen koude armen, kan je eens kijken naar de no rain sleeves. Ideaal en waterafstotend zonder te warm te zijn. Op die manier kan je een shirt aan (met base layer) zonder jackje.

Op http://bit.ly/1hOn13B staan wat suggesties voor kleding, en ook een review van de sleeves.

En ja.. met regen word je nat. KLopt maar is niet erg in principe. Tijdens het lopen is het geen probleem, alleen als je een stukje moet reizen voor een training of run is het wel belangrijk dat je daarna niet enorm afkoelt.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Koen87
Lid
Lid

wo 29-01-2014 18:24

Jay schreef:
Koen87 schreef:Onzin, waterdicht wat adement is bestaat niet. Dan kan je net zo goed in een regenpak gaan lopen.
Er bestaat een ademend en ECHT waterdicht materiaal genaamd gore-tex.
Niet te verwarren met hardloopkleding van Gore wat van het doornsnee waterafstotende goedkope materiaal gemaakt is maar waar wel een GoreTex prijskaartje aan hangt.
Excuses, dat wist ik niet. Maar dat zal zeker buiten het budget van de topicstarter liggen.
wallisman
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 29-01-2014 18:36

ik loop niet bij een AV ofzo en ben daardoor tamelijk flexibel aangaande mijn trainingstijden. Als ik 's middags al de bui zie hangen (op de voorspelling van buienradar) ga ik niet om 19.00 uur trainen maar om 22.00 uur, of nog later. Als een nat pak echt onvermijdelijk is dat draag ik een trainingspak dat de eerste regen buiten houd, maar waar ik uiteindelijk niet droog in blijf.

Jan
Mensen lopen in de eerste 30 jaar van hun leven hun neus achterna, en daarna hun oren (AM)
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-01-2014 19:11

Jay schreef:Er bestaat een ademend en ECHT waterdicht materiaal genaamd gore-tex.
Voor meerdaagse tochten door de Scotisch Highlands heb ik een Hagloffs hardshell van Gore-Tex materiaal. Een super jas die water- en winddicht is en ademend. Alleen dat laatste is relatief als ik met m´n volle rugzak ruim 18kg op hoog moet, dan is er "voelbaar" een grens aan het ademend vermogen van Gore-Tex. Om die reden zal ik niet in een Gore-Tex hardloop jack willen lopen, omdat waterdicht en ademend elkaar toch op een gegeven moment gaan bijten.
wallisman
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 29-01-2014 20:52

pcmaal schreef:. . . dan is er "voelbaar" een grens aan het ademend vermogen van Gore-Tex
de beperking van hardshell jacks (van Gore Tex of andere producenten) is ook de 0 graden-grens. Als de buitentemperatuur rond het vriespunt is, of daaronder, dan kan de waterdamp niet meer door de stof afgevoerd worden omdat deze condenseerd en onmiddellijk bevriest.

Jan
Mensen lopen in de eerste 30 jaar van hun leven hun neus achterna, en daarna hun oren (AM)
jjmeijer66
Lid
Lid

wo 29-01-2014 22:13

boco schreef: Geen enkel weertype is ongeschikt om te lopen; je kleding kan wel ongeschikt zijn voor juist die weersomstandigheden.
IJslanders hebben een spreekwoord dat neerkomt op: "Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel" :D
Doe as 'ie zeg, dan lieg 'ie niet.
de moeder van Bartje
jjmeijer66
Lid
Lid

wo 29-01-2014 22:21

Vandaag was het lekker weer (koud, harde wind) om te lopen én je goed aan te kleden.

Ik liep met:
- onderlaag: ademend hardloopshirt
- tussenlaag: iets dikker shirt wat het vocht goed afvoert (Craft tussenlaag)
- buitenlaag: dunne windstopper, die het vocht redelijk afvoert (Gore)
- normale lange tight, de wintertight bewaar ik voor nog kouder of langer lopen
- dunne hoofdband

Bij een klein beetje regen loop ik ook in deze combinatie, als de verwachting meer regen aangeeft dan vervang ik de buitenlaag door een jack wat de regen meer buiten houdt.

Op deze manier krijg ik het alleen koud als ik lang stil sta (en dat doe ik dus niet).
Laatst gewijzigd door jjmeijer66 op wo 29-01-2014 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe as 'ie zeg, dan lieg 'ie niet.
de moeder van Bartje
Plaats reactie