Souplessemethode

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
RunDonkey
Lid
Lid
Contacteer:

zo 09-03-2014 20:42

Beetje off-topic, maar kan iemand me vertellen of het boek van Klaas Lok, de souplesse metode ook als e-boek verkrijgbaar is?

Als je het een probleem vindt dat ik hier deze vraag plaats Nadine dan verwijder ik dit direct!

Gr. Don
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

zo 09-03-2014 20:58

RunDonkey schreef:Beetje off-topic, maar kan iemand me vertellen of het boek van Klaas Lok, de souplesse metode ook als e-boek verkrijgbaar is?

Als je het een probleem vindt dat ik hier deze vraag plaats Nadine dan verwijder ik dit direct!

Gr. Don
Hey Don,

Is helemaal niet off topic in een draadje van de souplessemethode!

Voor zover ik weet is het niet als epub te krijgen. Wel als PDF: http://www.chatnrun.nl/modules.php?name ... 9aaada5957
AndriesW
Lid
Lid
Contacteer:

zo 09-03-2014 21:40

nadine35 schreef:Ehhh, dit schema had ik niet ik bedacht om aan mijn zwakke punt te werken. De reden dar ik hem zo had opgesteld is dat ik voorzichtig wil testen of ik op deze manier zonder steeds moe te zijn wel 4x/week kan trainen. Het vnl 200 en 400 lopen koos ik om nu de belasting nog zo laag mogelijk te houden. Vandaar nu ook nog even geen duurloop.

Wat vond jij er radicaal aan? Dat het direct totaal anders is dan wat ik eerst deed?
Waarom denk je dat 200'jes en 400'jes mogelijk een lagere belasting geven? Waarom kreeg je dat tot nu toe niet voor elkaar?

Ja, het is radicaal omdat het totaal anders is. Een goede keuze wanneer de trainingsvoortgang echt niet naar tevredenheid verloopt. Velen zijn bang om duidelijke veranderingen door te voeren en om bijv. duurlopen een tijdje te schrappen. Door verschillende trainingsvormen uit te proberen leer je de effecten ervan op je lichaam goed kennen. Dat is waardevolle ervaring.
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

zo 09-03-2014 21:49

AndriesW schreef:
nadine35 schreef:Ehhh, dit schema had ik niet ik bedacht om aan mijn zwakke punt te werken. De reden dar ik hem zo had opgesteld is dat ik voorzichtig wil testen of ik op deze manier zonder steeds moe te zijn wel 4x/week kan trainen. Het vnl 200 en 400 lopen koos ik om nu de belasting nog zo laag mogelijk te houden. Vandaar nu ook nog even geen duurloop.

Wat vond jij er radicaal aan? Dat het direct totaal anders is dan wat ik eerst deed?
Waarom denk je dat 200'jes en 400'jes mogelijk een lagere belasting geven? Waarom kreeg je dat tot nu toe niet voor elkaar?

Ja, het is radicaal omdat het totaal anders is. Een goede keuze wanneer het de trainingsvoortgang echt niet naar tevredenheid verloopt. Velen zijn bang om grote veranderingen door te voeren en om bijv. duurlopen een tijdje te schrappen. Wie zoekende is kan alleen vinden door nieuwe gebieden te verkennen.
De 200 en 400 zouden minder belastend moeten zijn omdat ze kort genoeg zijn om niet zo moe te worden dat je houding verslechterd. En door de rust tussen de intervallen is de totale belasting lager omdat mijn hartslag weer netjes naar beneden gaat. Aldus mijn hoop :lol:

Tot nu toe deed ik nooit korte intervallen omdat ik simpelweg niet bekend was ermee.

Ik vind het ook heel spannend om van focus op duurloop naar focus interval te gaan. Ook ik heb het onterechte onderbuikgevoel dat pittige duurlopen me door de langere afstand heen gaan helpen. Maar als velen zweren bij het succes van de souplessemethode, wie ben ik dan (als beginner!) om eraan te twijfelen?

Tenslotte: ik moest wel veranderen want zoals ik tot nu bezig was werkte niet en ik raakte gefrustreerd en verloop het plezier. Dan is het niet moeilijk de keuze te maken.
RunDonkey
Lid
Lid
Contacteer:

zo 09-03-2014 21:50

nadine35 schreef:
RunDonkey schreef:Beetje off-topic, maar kan iemand me vertellen of het boek van Klaas Lok, de souplesse metode ook als e-boek verkrijgbaar is?

Gr. Don
Hey Don,

Is helemaal niet off topic in een draadje van de souplessemethode!

Voor zover ik weet is het niet als epub te krijgen. Wel als PDF: http://www.chatnrun.nl/modules.php?name ... 9aaada5957
bedankt voor je aanvulling Nadine. :d:
Ik ga het eens naast het Jack Daniels boek (Daniels' Running Formula) leggen om te vergelijken welke het beste/leukste voor me is voor na mijn blessure.

Gr. Don
AndriesW
Lid
Lid
Contacteer:

zo 09-03-2014 21:57

@nadine35

Hielp het niet om een groot deel van je duurlopen gewoon wat rustiger te lopen? Daarmee kun je snelle vermoeidheid en te veel oplopende hartslag toch ook voorkomen?
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

ma 10-03-2014 12:46

AndriesW schreef:@nadine35

Hielp het niet om een groot deel van je duurlopen gewoon wat rustiger te lopen? Daarmee kun je snelle vermoeidheid en te veel oplopende hartslag toch ook voorkomen?
Ik liep mijn 'lange' duurloop altijd op ongeveer D2 (160bpm). De rest ging meestal harder omdat ik wilde testen wat ik kon.

Ik wil ook graag af van met name duurloop omdat ik anders de prikkels voor snelheid verlies en met echt langzaam (D1- laag D2) last krijg van mijn spieren, gewrichten en vooral onderrug.
AndriesW
Lid
Lid
Contacteer:

ma 10-03-2014 21:36

nadine35 schreef:Ik liep mijn 'lange' duurloop altijd op ongeveer D2 (160bpm). De rest ging meestal harder omdat ik wilde testen wat ik kon.

Ik wil ook graag af van met name duurloop omdat ik anders de prikkels voor snelheid verlies en met echt langzaam (D1- laag D2) last krijg van mijn spieren, gewrichten en vooral onderrug.
Wat je schrijft herken ik wel. Langere tijd een langzaam tempo lopen voelt voor mij zowel lichamelijk als geestelijk niet prettig. Veel snelle duurlopen doen is weer te belastend en eenzijdig. Het lag voor de hand dat ik bij de Souplessemethode zou uitkomen. Ik vind de 1000'jes als hoofdtraining heerlijk (tempo laag tot hoog D3, al loop ik zonder hartslagmeter).
De D1 - laag D2 pak je mee tussen de intervallen en in- en uitlopen. Voor hoog D2 doe je af en toe een wisselduurloop. Met nu en dan een wedstrijd of intensieve intervallen of vaartspellen geef je een extra snelheidsprikkel. Als je opbouwt na een blessure of richting een piek dan kun je meer gaan periodiseren en een tijdje het intensieve werk weglaten, en dat is zoals ik het meestal aanpak. Als je op zoekt bent naar prikkels voor snelheid en soepele, reactieve loopstijl dan kun je de wisselduurloop een tijdje weglaten (zoals jij nu).

Het is goed om te weten waarom je welke keuzes maakt in je training en welk effect je met welke training kunt bereiken. Vandaar mijn uitlokkende vragen en opmerkingen.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

ma 10-03-2014 22:13

Waarom moet het aan een schema of methodiek voldoen?
Waarom niet gewoon de trainingen waar je blijkbaar goed op reageert en je goed bij voelt gaan doen?
95% van het resultaat is het feit dat je gaat trainen
5% is de finetuning van de trainingsinhoud

Maak het niet ingewikkelder dan het is.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
AndriesW
Lid
Lid
Contacteer:

ma 10-03-2014 22:50

loopgek schreef:Waarom niet gewoon de trainingen waar je blijkbaar goed op reageert en je goed bij voelt gaan doen?
Om dat te weten moet je het wel allemaal proberen, en behalve per training is effect en gevoel over een langere termijn van belang. Je kunt jaren bezig zijn om te ontdekken wat voor jou goed werkt. Je kunt het ook omdraaien: waarom niet gebruik maken van de kennis en ervaring van andere mensen?
Er zijn zoveel lopers die het simpel houden en geblesseerd of overtraind raken of geen progressie meer boeken.
Veel lopers komen simpelweg niet op het idee om bepaalde trainingsvormen te proberen totdat ze het in een trainingsmethode tegenkomen. Ik begrijp ook niet helemaal waarom ik niet eerder aan extensieve intervaltraining heb gedacht als passende trainingsvorm voor mij, maar zo gaat dat nou eenmaal in een mensenleven.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

ma 10-03-2014 23:33

AndriesW schreef:Ik begrijp ook niet helemaal waarom ik niet eerder aan extensieve intervaltraining heb gedacht als passende trainingsvorm voor mij, maar zo gaat dat nou eenmaal in een mensenleven.
Omdat een trainingsvorm slechts een kapstok is, een onvolmaakt model van het leven. De beste invulling hangt af van levenservaring en het vertrouwen in de eigen prestatie zonder zelfoverschatting. Dat kost tijd, jaren. Het is kunde, niet kennis, die je uiteindelijk tot het beste resultaat brengt. Vakmanschap dus. De traningsvorm is slechts het medium waarin je je uitdrukt, omdat woorden niet voldoen, ook niet woorden neergezet door wijze mannen in dikke boeken.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

ma 10-03-2014 23:55

loopgek schreef:Waarom moet het aan een schema of methodiek voldoen?
Waarom niet gewoon de trainingen waar je blijkbaar goed op reageert en je goed bij voelt gaan doen?

Hear, hear. +1
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
RenGekRob
Lid
Lid
Contacteer:

di 11-03-2014 7:00

Aangezien jij trainer bent volgens mij, zul je idd weten waar je het over hebt, maar dan zul je vermoedelijk ook uitgaan van een bepaalde methodiek en dus een schema.

Zelf heb ik als recreant altijd veel gehad aan uitgaan van bepaalde trainings vormen: het fenomeen intervallen, wisselduurlopen en intensiteit percentages is al jaren bekend.

Maar ben eind aug vorig jaar conform Verheul methode met schema van Freek Vosjan begonnen met marathon voorbereiding en met de meer soepele benadering van het langzame duurlopen en dit levert mij leuke resultaten op en zonder dusdanige spierpijn dat ik dagen daarna er nog last van had.
Hetgeen me vroeger nog wel eens gebeurde.
Het zal overigens te maken hebben gehad met te intens trainen, zonder HSM.

Kortom, ik blijf maar zo op deze weg doorgaan. Ik heb er overigens geen studie van gemaakt en heb er geen boek of tijdschrift voor gekocht.
Hardlopen vind ik al duur genoeg ...... ;-)
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

di 11-03-2014 7:57

In mijn geval puur omdat ik het fijn vind om een schema te volgen, vanwege de houvast. Ik ben een type van schema's ;-)
Voor mij persoonlijk: ik heb nog geen trainingen waar ik het goed op doe. Tot nu toe werd ik steeds erg vermoeid.
Mijn doel van een schema is dan ook niet om beter te worden, maar om het trainen vol te houden. Met een schema hoop ik dusdanig beheerst te trainen dat ik het 4x/week kan volhouden.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

di 11-03-2014 19:33

nadine35 schreef: In mijn geval puur omdat ik het fijn vind om een schema te volgen, vanwege de houvast. Ik ben een type van schema's ;-)

Mijn doel van een schema is dan ook niet om beter te worden, maar om het trainen vol te houden. Met een schema hoop ik dusdanig beheerst te trainen dat ik het 4x/week kan volhouden.
Heel goed, houvast is goed en iedereen moet zijn/haar eigen behoefte vervullen. Maar met resultaat bedoel ik niet persé beter(sneller) maar ook fitter=belastbaarder. Een schema zorgt er niet altijd voor dat het beheerster gaat, ik in mijn historie juist zeker niet ...

Er zijn meer lopers die baat hebben bij een schema/methodiek dan die zonder schema goed lopen. Dat is omdat het structuur biedt en een schema gebaseerd op "wetten" die evidence-based voor de meeste lopers blijken te werken. Maar er zijn ook best veel lopers die slaaf worden van het schema. Of lopers voor wie de standaard niet goed blijkt te werken.
Ik heb zelf jaaaaren vrij klassiek getraind. Op het moment dat ik die schema's losliet, en bijv geen pittige (baan)training deed omdat ik vond dat ik naar mijn slechte benen moest luisteren ging ik vooruit.
Toen ik zware trainingen helemaal schrapte en volgens extensieve intervallen ging trainen kwam er nog meer progressie.
Toen ik nog meer ook die schema's losliet, en tijdens het inlopen bepaalde wat ik zou gaan doen als training (natuurlijk altijd wel met een rode draad in het achterhoofd) ging het nog beter. Blessures waren er ook minder , liep gemiddeld op jaarbasis 70km/week (dwz meestal 80-90 km), en verbeterde na 26 jaar trainen op 45 jarige leeftijd alsnog weer PR's die uit 1989 stamden (oa 1.17.40 op de halve en 53.31 7heuvel).

Bij mij werkte het dus om een schema los te laten, en vooral te doen wat goed voelt. En natuurlijk was dat wel gebaseerd op kennis en inzicht, maar nu was mijn lichaam en fitheid de basis, ipv het schema.

Dus zoek je eigen ding, en dat kan een schema zijn, of juist niet. 8)
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Plaats reactie