Souplessemethode

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Runnerd
Lid
Lid

vr 20-06-2014 13:51

Ik ben net begonnen me in te lezen in een beetje van deze literatuur (ik kreeg 'lok' voor vaderdag..! :) ), maar ik wil vooral zeggen dat ik het fantastisch vind hoe jullie al die nummers/theorieën spuien hier...

En ik maar denken dat het om meters maken gaat..! :D j/k

Genoeg stof (voor mij) tot nadenken, en het laat me zien dat er nog genoeg is om te ontdekken qua 'literatuur', en natuurlijk ook op het gebied van loopjes en afstanden.

Carry on! :)
schapie1981
Lid
Lid
Contacteer:

vr 20-06-2014 15:09

BlankeKeniaan schreef:Volgens de CNR-calculator is mijn vVO2max (snelheid @ VO2max) op basis van mijn actuele 10km (43'55): 4:04/km (6:33/mile)
Ik meen dat Billat uitgaat van de snelheid die je 6 minuten kunt volhouden. Van Daniels (boek: Running Formula) heb ik begrepen dat lopen op VO2max overeenkomt met een maximale intensiteit die je 11 minuten vol kunt houden. Dat scheelt nogal: 6 of 11 minuten.
Via de formule van Riegel kom ik omgerekend vanuit mijn 10 km wedstrijdprestatie uit op:
* in 11 minuten 2,74 km = 14,96 km/h = 4'01 / km.
* in 6 minuten 1,56 km = 15,56 km/h = 3'51 / km.
Daniels zelf hanteert voor mijn VDOT (46) 4'12 /km voor I-pace. (Ik dacht dat I-pace vVO2max was? De snelheid die je dus volgens Daniels 11 minuten kunt volhouden. Is wel een stukkie langzamer dan verwacht?
Ik geloof dat Veronique Billat zelf van het tempo dat je maximaal 6 minuten vol kan houden uitgaat; een ander tempo dan Daniels' vVO2max dus. Maar ik denk dat je er vanzelf wel achterkomt wat voor jou werkt. Je mag best kapot gaan tijdens zo een training, maar als je te weinig herhalingen haalt dan ga je waarschijnlijk gewoon te hard (vergeet niet dat het herstel best rustig mag! 1/2 van het tempo). Probeer je de eerste herhalingen aan het richttempo te houden en laat je niet verleiden om sneller te gaan, want na een paar herhalingen heb je ineens toch een behoorlijke zuurstofschuld opgebouwd en moet je nog verder kunnen. Op het einde wil je echt niet harder meer :lol:
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

vr 20-06-2014 19:37

De meeste sportfysiologen gaan uit van een tijd van 6 minuten. Dat sluit ook aan bij de maxHF test die door Zoladz ontwikkeld is. Namelijk zo snel mogelijk lopen als je kan gedurende 6 minuten zodat je dan je maximale HF bereikt. Juist in dat maximale bereik wordt de VO2max vergroot.
De tempo's van Daniels zijn inderdaad iets langzamer, maar bij Daniels moet je opletten dat er een lineariteit in de tempo's zit. Met andere woorden ongeacht de lengte van de interval loop je hetzelfde tempo. Dat is voor langere intervallen niet doenbaar.

Ik gebruik meestal de calculator van McMillan. Die geeft ook het omslagpunt en je vVO2max. In jouw geval kom je rond 3'50" uit.

Probeer gewoon eens de 15x30"/30" variant. De kneep zit er in dat door de korte rust en de hoge tempo's de HF steeds hoger wordt. Uiteindelijk gaat die richting maximum niveau en daalt ook nauwelijks tijdens de rusten.
Succes.
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

vr 20-06-2014 20:28

Bedankt voor de reacties tot zover!
Ik ga zondag een poging wagen :)
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

za 21-06-2014 11:56

Rasheed schreef: HIIT is een aërobe training (vetverbranding), terwijl Billat juist de anaërobe zijde aanpakt, je VO2Max en glycogeenverbranding trachten te verbeteren.
Zit de verwarring er niet in dat HIIT een anaerobe training is als je kijkt naar de aard/intensiteit van de inspanning: je bouwt immers een zuurstofschuld op tijdens de intensieve delen, maar dat deze training goede aerobe effecten heeft, waaronder een VO2max verhoging, maar ook vetverbranding via het zogenoemde 'afterburn' effect?

(nog een linkje)
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

za 21-06-2014 12:11

Onkunde mijner zijde, sorry. Neemt niet weg dat HIIT extreem zwaar is. Ik krijg het idee dat zoiets souplesselopers niet aanspreekt, omdat die overal het algemeen juist behoudend trainen, zonder zulke extremen.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

za 21-06-2014 12:13

Rasheed schreef:Onkunde mijner zijde, sorry. Neemt niet weg dat HIIT extreem zwaar is. Ik krijg het idee dat zoiets souplesselopers niet aanspreekt, omdat die overal het algemeen juist behoudend trainen, zonder zulke extremen.
Ik vraag me af hoe het me gaat bevallen. Ik las ergens dat het zelfs kan gebeuren dat je de eerste paar keer over je nek gaat... 8O
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

za 21-06-2014 12:23

BlankeKeniaan schreef:
Rasheed schreef:Onkunde mijner zijde, sorry. Neemt niet weg dat HIIT extreem zwaar is. Ik krijg het idee dat zoiets souplesselopers niet aanspreekt, omdat die overal het algemeen juist behoudend trainen, zonder zulke extremen.
Ik vraag me af hoe het me gaat bevallen. Ik las ergens dat het zelfs kan gebeuren dat je de eerste paar keer over je nek gaat... 8O
Gezien je ervaring bij de Stuwwaltrail zou me dat niet verbazen.

Af en toe heb ik ook oprispingen tijdens de intensieve intervaltraining op de baan, waar ik meer dan 20 s onder mijn VO2Max loop, zelfs al heb ik 3 uur daarvoor niks gegeten. Ook denk ik een strenge trainer nodig te hebben om iedere keer voluit te gaan, vanwege mijn gebrek aan zelf-discipline. Een keer lukt wel, maar daarna gaat het steeds langzamer.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

wo 06-08-2014 14:18

Ik hoop 7 september Tilburg Ten Miles te lopen. De voorbereiding gaat, op z'n zachtst gezegd, niet echt naar wens.

In juli drie weken ziek(ig) geweest waardoor ik 70km minder heb gelopen dan de bedoeling was. Daarna een week probleemloos getraind. Ik had de sub-65 wel al uit mijn hoofd gezet en zou al heel blij zijn met 66-laag. Het trainen was even weer zwaar maar ging best goed.

En toen: diarree. Zes dagen lang. Wéér niet kunnen lopen, wéér kostbare tijd verspild.

Ik voel me inmiddels weer uitstekend, heb gisteravond 5x400m op gebruikelijk tempo kunnen lopen, gemiddeld een seconde sneller zelfs.

De vraag nu: wat kan ik in de resterende tijd het beste doen? Ik heb de langere wisselduurlopen (~70 minuten) naar mijn gevoel echt nodig aangezien ik slechter word naarmate de afstand langer wordt en dat met genoeg wisselduurlopen redelijk binnen de perken te houden is. Alleen mijn laatste duurloop, ergens tijdens die verkoudheid, duurde zo'n 40'. Vanavond proberen in ieder geval de 56' te halen, en dan? Zaterdag zou ik een voorbereidende 13k-wedstrijd lopen, kan ik daar beter een wisselduurloop van maken? Is een wedstrijd nu niet of juist verstandig? Of een week later die 13k-wedstrijd lopen en maar 1x de duurloop van 70' doen?

Mijn resterende schema:

Afbeelding

Week 5 is de huidige week. Als ik zaterdag de 13k-wedstrijd loop gaan de trainingen van vrijdag en zondag niet door.

Enige geruststellende opmerkingen kunnen ook geen kwaad, ik begin hem nu al te knijpen. Mijn relatie met de 10EM is niet echt een fijne.
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

vr 08-08-2014 11:47

knnth schreef:Enige geruststellende opmerkingen kunnen ook geen kwaad, ik begin hem nu al te knijpen. Mijn relatie met de 10EM is niet echt een fijne.
Zeker nier gestoeld op kennis of kunde, maar bij deze wat geruststelling:

Afbeelding
Runnerd
Lid
Lid

vr 08-08-2014 16:01

+1, niet te ingewikkeld denken nu, je hebt nog een maand..!

Gewoon rustig blijven lopen en niet te krampachtig aan een schema gaan hangen.
Relaxed aan de start met het idee 'ik heb niets te verliezen, ik ga lekker lopen' kan (veel) beter uitpakken dan 'ik heb gedaan wat ik kon, NU MOET het gebeuren..!!'

FWIW: wat rustige duurlopen. Als je een uurtje kan lopen dan gaan die laatste,... 20? minuten ook prima.

Succes! :)

Afbeelding

:lol:
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

ma 11-08-2014 13:53

knnth schreef:Ik hoop 7 september Tilburg Ten Miles te lopen. De voorbereiding gaat, op z'n zachtst gezegd, niet echt naar wens.
Same here. Ik heb 4 weken om weer op te bouwen na mijn voetblessure. Time goal heb ik laten varen.

knnth schreef:Ik heb de langere wisselduurlopen (~70 minuten) naar mijn gevoel echt nodig aangezien ik slechter word naarmate de afstand langer wordt
Ja dat gevoel heb ik ook altijd, alhoewel ik de 10 EM de laatste paar keer "onder de knie" leek te hebben, maar als de afstand nog langer wordt of het parcours zwaarder dan word ik in vergelijking relatief slechter...

knnth schreef:Enige geruststellende opmerkingen kunnen ook geen kwaad, ik begin hem nu al te knijpen. Mijn relatie met de 10EM is niet echt een fijne.
Ehhh, je bent in ieder geval sneller dan ik? Helpt dat? :D
MasterRunner
Lid
Lid

ma 11-08-2014 20:53

knnth schreef:Ik hoop 7 september Tilburg Ten Miles te lopen. De voorbereiding gaat, op z'n zachtst gezegd, niet echt naar wens.

In juli drie weken ziek(ig) geweest.....

Ik heb de langere wisselduurlopen (~70 minuten) naar mijn gevoel echt nodig aangezien ik slechter word naarmate de afstand langer wordt en dat met genoeg wisselduurlopen redelijk binnen de perken te houden is. Alleen mijn laatste duurloop, ergens tijdens die verkoudheid, duurde zo'n 40'.
Dan ga je die duurlopen met die afwisseling toch lopen..
Ga je gokken op pure snelheid loop je het risico inhoud te kort te komen.
Je bent amper hersteld en je voelt je nu goed maar hebt een achterstand... je moet voorkomen dat je via een paar wellicht te harde wedstrijden een aanslag doet op je lijf, die het 2x kort qchter elkaar voor zijn kiezen gehad heeft.
Op safe spelen kost je wel wat seconden in die TTT, maar een gok en roofbouw kan je minuten kosten...
Zorg dat je basis goed in orde komt en haal ook wat uit je wilskracht om juist die dag bijv in het 2e deel vd wedstrijd wat dieper te willen gaan. Dat laatste lukt je zeker niet als je roofbouw op jezelf gepleegd hebt...
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

di 12-08-2014 9:18

Wijze woorden MasterRunner ... het is inderdaad verradelijk om te denken dat alles koek en ei is omdat ik me weer eens een dag goed voel.

Goed, afgelopen weekend dus niet de wedstrijd gelopen, wel een duurloop van in totaal 17km. Ging goed maar was maandag een vaatdoek. Deze week dus maar een keertje minder trainen en zaterdag de 13k-wedstrijd niet sneller dan beoogd 10EM-tempo (~4'05/km), langzamer mag natuurlijk altijd.

BlankeKeniaan, sterkte ermee! Helemaal frustrerend zo'n voetblessure. Gelukkig loop je weer.

En bedankt voor de geruststellingen allemaal :lol:
willemhouterman
Lid
Lid

di 24-01-2017 10:09

Hallo allemaal,

Na een hardnekkige knieblessure kan ik eindelijk weer 5km(30min) achter elkaar lopen. Afgelopen week ben ik met de souplesse methode begonnen. Deze methode spreekt mij erg aan omdat ik zo goed aan mijn looptechniek kan werken en het minder blessuregevoelig is. Also ik het goed uit voer natuurlijk.

Wat ik lastig vind om uit het boek te halen is: hoe weet je wanneer je klaar bent om een 10km prestatieloopje te lopen zonder dat ik mijzelf weer overbelast? Voorheen deed ik duurlopen waardoor je 10 of meer km loopt. Dan heb je de bevestiging dat je de afstand aan kunt.
Hoe pak ik dit aan bij de souplesse methode?

Alvast bedankt!
Plaats reactie