Pagina 6 van 6

Geplaatst: di 24-01-2017 13:03
door Kobus
willemhouterman schreef:Hallo allemaal,

Na een hardnekkige knieblessure kan ik eindelijk weer 5km(30min) achter elkaar lopen. Afgelopen week ben ik met de souplesse methode begonnen. Deze methode spreekt mij erg aan omdat ik zo goed aan mijn looptechniek kan werken en het minder blessuregevoelig is. Also ik het goed uit voer natuurlijk.

Wat ik lastig vind om uit het boek te halen is: hoe weet je wanneer je klaar bent om een 10km prestatieloopje te lopen zonder dat ik mijzelf weer overbelast? Voorheen deed ik duurlopen waardoor je 10 of meer km loopt. Dan heb je de bevestiging dat je de afstand aan kunt.
Hoe pak ik dit aan bij de souplesse methode?

Alvast bedankt!
Je traint adhv de tabel? Dan kun je toch zien welke tijd je loopt op een 10km?

Geplaatst: di 24-01-2017 13:32
door willemhouterman
Kobus schreef:
willemhouterman schreef:Hallo allemaal,

Na een hardnekkige knieblessure kan ik eindelijk weer 5km(30min) achter elkaar lopen. Afgelopen week ben ik met de souplesse methode begonnen. Deze methode spreekt mij erg aan omdat ik zo goed aan mijn looptechniek kan werken en het minder blessuregevoelig is. Also ik het goed uit voer natuurlijk.

Wat ik lastig vind om uit het boek te halen is: hoe weet je wanneer je klaar bent om een 10km prestatieloopje te lopen zonder dat ik mijzelf weer overbelast? Voorheen deed ik duurlopen waardoor je 10 of meer km loopt. Dan heb je de bevestiging dat je de afstand aan kunt.
Hoe pak ik dit aan bij de souplesse methode?

Alvast bedankt!
Je traint adhv de tabel? Dan kun je toch zien welke tijd je loopt op een 10km?
Het gaat mij niet om de tijd. Maar wanneer heb ik genoeg getraind om de belasting van een 10k aan te kunnen?

Geplaatst: di 24-01-2017 22:42
door Eide
willemhouterman schreef:Het gaat mij niet om de tijd. Maar wanneer heb ik genoeg getraind om de belasting van een 10k aan te kunnen?
Ik vrees dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is. Belastbaarheid is ontzettend individueel. Je zal dat echt zelf moeten aftasten. Ik zou adviseren gewoon stapsgewijs de afstand wat te vergroten en dan gewoon de weg der geleidelijkheid kiezen.

Denk aan door naar 40 minuten lopen, dat 3 weken vasthouden. Als je geen klachten hebt door naar 50 en weer 3 weken vasthouden. Daarna zou je toch wel klaar moeten zijn voor 10km.

Maar nogmaals, belastbaarheid is op afstand nauwelijks in te schatten. Dit is een vrij conservatieve insteek. Je kan nog voorzichtiger zijn of juist minder... net wat goed voelt.

Geplaatst: wo 25-01-2017 11:31
door HennyV
Ik denk dat je een prestatieloop van 10km zonder probleem aankunt zodra je de training met 6x1k met inlopen en uitlopen zonder probleem kunt uitvoeren.
Om daar naar toe te trainen zul je nog 6-10weken nodig hebben.
Weg van de geleidelijkheid.

Geplaatst: wo 25-01-2017 11:39
door AdP
Goede tips van Eide en HennyV: niet haasten, rustig opbouwen en eerst genieten van de training. Als je doel is om plezier te hebben in het lopen, gedurende een langere periode in je leven (b.v. 'de rest van'), dan voel je vanzelf aan wanneer een 10km loopje daar in past of iets aan toevoegt zonder die lange termijn in gevaar te brengen.
HennyV schreef:Weg van de geleidelijkheid.
Die vond ik mooi ambigu :)
Je kunt hem lezen als "Verlaat de aanpak van de geleidelijkheid" en als "Volg de weg van de geleidelijkheid". Dat laatste was natuurlijk bedoeld.

Geplaatst: wo 25-01-2017 12:33
door willemhouterman
Dank voor de reacties :)
De 6x1000 is dan een mooie hou vast. Het belangrijkste is plezier in het lopen en met vooral luisteren naar het lichaam kom ik een heel eind. Maar toch fijn om een doel te hebben.
Fijne manier van trainen de souplesse methode :)