Hallo, ik loop al enkele jaren, maar in de winter lig ik steeds stil. In oktober liep ik de marathon van Eindhoven in 3:45 (eerste marathon).
Daarna echter bijna niet gelopen tot begin februari. Dan heb ik 2 weken goed getraind (2x interval 2x extensief 2x lsd 2x tempoloopje)
Ik finishte op 50 minuten op 10km.
Mijn plan is nu volgende stramien te gaan aanhouden:
- interval (5x1km tegen 12,5km/u)
- rustdag
- tempoloop 6km (op hartslag tss 145 en 155 (mijn max is ong. 180))
-rustdag
-extensief 1 uur (op hartslag tss 135 en 145 (max180))
-trage lange duurloop 2 uur (op hartslag tss 125 en 135 (max180))
-rust
en dit zo het hele jaar blijven doen met zo om de 5 weken eens een 10km wedstrijd om de verbetering te bekijken. Na de wedstrijd is de bedoeling dan 2 dagen rust te nemen).
Zou ik op deze manier lange tijd blijven verbeteren? Bedoeling is met dit schema binnen een 2-tal maanden op 45 minuten te finishen. Vanaf dat lukt zou ik er een extra trainingsdag gaan bijnemen dus van 4x per week naar 5x per week).
Uiteindelijke doel is 40 minuten op 10km, liefst nog in 2014.
Denken jullie dat dit haalbaar is? Mijn PR op 10km is overigens 43:30 ofzo, bijna 2 jaar geleden.
Ben ik zo goed bezig en blijf je normaal vooruitgang maken op deze manier? Of is 40 minuten niet voor iedereen weggelegd? Ik ben bijna 42 jaar oud nu.
Alvast bedankt voor eventuele feedback!
Geleidelijk naar 10km in 40 minuten
- Coolrunners
- Lid
Laatst gewijzigd door Coolrunners op do 03-07-2014 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Welkom hier, om ook gelijk met deur in huis te vallen.
Vraag, waarom lig je in de winter stil, heeft dat te maken dat je niet 's avonds wil lopen of is dat alleen hardlopen en doe je iets anders? Zo niet, dan is het toch ook conditioneel beter om lekker door te gaan.
Terugkomend op je vraag:
Er leiden veel wegen naar de snellere 10 op zich is er niets mis met je schema.
Ik train sinds 8 mndn conform souplesse methode (benodigde info via internet gevonden).
Daarin komen de trainingsvormen die jij noemt ook voor.
Echter, idd veel extensief, maar ook pittige intervallen op bijv. drempelsnelheid (DS). Die DS is kort gezegd de Max. Snelheid die je gedurende zeg maar een 10km wedstrijd gemiddeld kunt volhouden. Als je die een beetje constant kunt lopen, komt daar een gemiddelde hartslag (HS) uit.
Bijv. 165.
Daarvan uitgaand, zou je dan de interval tempo's kunnen doen. Overigens is De Interval de rust cq pauze na een snelle run .
Zo zou je dus je interval serie van 5x1km, die km kunnen/mogen lopen op of net tegen de DS aan.
In een opbouwend schema zou je het volgende kunnen doen in een blok van 4 weken, dan week iets gas terugnemen (over- of supercompensatie) en vervolgens blok van 4 wkn stapje hoger tov eerdere blok (periodisering) etc;
Wk 1 4x800m tempo HS 162;
Wk 2 5x800m tempo HS 163;
Etc t/m wk 4
Volgende blok zou je kunnen uitbouwen qua aantal herhalingen, maar ook door er bijv. 1000m van te maken.
NB: vergeet ook niet om bijv. elke 3 weken een Vaartspel in te lassen, liefst met heuvel training. NB: is wel zwaar, dus kijk dan uit dat je niet vlak daarvoor of erna een pittige interval doet.
Vwb langzame duurlopen, prima voor marathon training, niet direct voor middenafstanden. Wat je zou kunnen doen is daar toch een soort aangepaste wisselduurloop van te maken, met basis tempo D1, maar dan wel bijv. 5 rustige versnellingen van 2' of 8 van 1' in max. D2. Hiermee onderhoud je de belangrijke looptechniek (souplesse).
Nog 1 tip - Google eens naar marathon schema van Freek Vosjan
Dat is mijn basis geweest voor mijn 2e marathon ooit (1e in 1986). Doel deze in Kasterlee te lopen < 3:30 en dat lukte prima, was toen 56 jr!
Met 5x trainen per week en zonder een enkele onderbreking.
Nog vragen, ik hoor het wel. Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben. Er zijn vele goede training methoden. Bij mij werkt de souplesse methode super afgelopen zondag PR op 15k 1:01:59.
Je kunt ook eindeloos variëren in je training. Piramiden loop, VIT, Yasso's etc. Je hoeft maar te googlen er is giga veel over te vinden.
NB: nu ik deze info/ tips aan je gegeven heb, komen er nog wel anderen met hun inzicht denk ik .
Goodluck verder,
Rob
Vraag, waarom lig je in de winter stil, heeft dat te maken dat je niet 's avonds wil lopen of is dat alleen hardlopen en doe je iets anders? Zo niet, dan is het toch ook conditioneel beter om lekker door te gaan.
Terugkomend op je vraag:
Er leiden veel wegen naar de snellere 10 op zich is er niets mis met je schema.
Ik train sinds 8 mndn conform souplesse methode (benodigde info via internet gevonden).
Daarin komen de trainingsvormen die jij noemt ook voor.
Echter, idd veel extensief, maar ook pittige intervallen op bijv. drempelsnelheid (DS). Die DS is kort gezegd de Max. Snelheid die je gedurende zeg maar een 10km wedstrijd gemiddeld kunt volhouden. Als je die een beetje constant kunt lopen, komt daar een gemiddelde hartslag (HS) uit.
Bijv. 165.
Daarvan uitgaand, zou je dan de interval tempo's kunnen doen. Overigens is De Interval de rust cq pauze na een snelle run .
Zo zou je dus je interval serie van 5x1km, die km kunnen/mogen lopen op of net tegen de DS aan.
In een opbouwend schema zou je het volgende kunnen doen in een blok van 4 weken, dan week iets gas terugnemen (over- of supercompensatie) en vervolgens blok van 4 wkn stapje hoger tov eerdere blok (periodisering) etc;
Etc t/m wk 4
Volgende blok zou je kunnen uitbouwen qua aantal herhalingen, maar ook door er bijv. 1000m van te maken.
NB: vergeet ook niet om bijv. elke 3 weken een Vaartspel in te lassen, liefst met heuvel training. NB: is wel zwaar, dus kijk dan uit dat je niet vlak daarvoor of erna een pittige interval doet.
Vwb langzame duurlopen, prima voor marathon training, niet direct voor middenafstanden. Wat je zou kunnen doen is daar toch een soort aangepaste wisselduurloop van te maken, met basis tempo D1, maar dan wel bijv. 5 rustige versnellingen van 2' of 8 van 1' in max. D2. Hiermee onderhoud je de belangrijke looptechniek (souplesse).
Nog 1 tip - Google eens naar marathon schema van Freek Vosjan
Dat is mijn basis geweest voor mijn 2e marathon ooit (1e in 1986). Doel deze in Kasterlee te lopen < 3:30 en dat lukte prima, was toen 56 jr!
Met 5x trainen per week en zonder een enkele onderbreking.
Nog vragen, ik hoor het wel. Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben. Er zijn vele goede training methoden. Bij mij werkt de souplesse methode super afgelopen zondag PR op 15k 1:01:59.
Je kunt ook eindeloos variëren in je training. Piramiden loop, VIT, Yasso's etc. Je hoeft maar te googlen er is giga veel over te vinden.
NB: nu ik deze info/ tips aan je gegeven heb, komen er nog wel anderen met hun inzicht denk ik .
Goodluck verder,
Rob
Je aanpakt lijkt me wel ok dus ga ervoor zou ik zeggenCoolrunners schreef:Hallo, ik loop al enkele jaren, maar in de winter lig ik steeds stil. In oktober liep ik de marathon van Eindhoven in 3:45 (eerste marathon).
Daarna echter bijna niet gelopen tot begin februari. Dan heb ik 2 weken goed getraind (2x interval 2x extensief 2x lsd 2x tempoloopje)
Ik finishte op 50 minuten.
- rustdag
-rustdag
-rust
en dit zo het hele jaar blijven doen met zo om de 5 weken eens een 10km wedstrijd om de verbetering te bekijken. Na de wedstrijd is de bedoeling dan 2 dagen rust te nemen).
Zou ik op deze manier lange tijd blijven verbeteren? Bedoeling is met dit schema binnen een 2-tal maanden op 45 minuten te finishen. Vanaf dat lukt zou ik er een extra trainingsdag gaan bijnemen dus van 4x per week naar 5x per week).
Uiteindelijke doel is 40 minuten op 10km, liefst nog in 2014.
Denken jullie dat dit haalbaar is? Mijn PR op 10km is overigens 43:30 ofzo, bijna 2 jaar geleden.
Ben ik zo goed bezig en blijf je normaal vooruitgang maken op deze manier? Of is 40 minuten niet voor iedereen weggelegd? Ik ben bijna 42 jaar oud nu.
Alvast bedankt voor eventuele feedback!
Een stukje persoonlijke ervaring:
Ik liep met dit schema (http://www.looptijden.nl/hardlopen/sche ... hema-10-km) binnen 8 maanden na start nipt onder de 40' op de 10 km,precies 3 minuten sneller dan mijn snelste voor aanvang van het schema. Ik was toen 36 jaar. (http://www.dutchroadrunners.nl/profiles ... -hardlopen)
Momenteel volg ik geen schema, maar varieer ik met inspiratie uit dat schema en liep ik afgelopen september nog een paar minuten scherper (37:16) en train ik 2 a 3x per week.
Niet in de winter kunnen trainen kan ik van meespreken, korte dagen, lage temperaturen en zo.
De stap van 50 minuten naar 40 minuten op de 10 km is behoorlijk. Dat gaat niet lukken in een lange poging zonder blessures. Je beste kans is om te periodiseren, harde weken af te wisselen met rustige weken, zowel qua omvang als qua trainingssnelheid. Altijd hetzelfde schema aanhouden bij prestatieverbetering leidt bij de meesten tot blessures.
Mijn schatting is dat de stap naar 45 minuten relatief eenvoudig zal zijn, maar dat je daarna specifieker zult moeten trainen richting de 42 minuten. Regelmaat wordt belangrijk, alsmede je rust nemen als dat nodig is. Niet trainen omdat het winter is zal er niet meer bij zijn. Ja, het zal oncomfortabel zijn en het zal boze gezichten opleveren van je directe omgeving, maar dat is de prijs die je moet betalen. Snelle hardlopers zijn mentaal bestand tegen zulke ontberingen en worden gesteund door hun naaste omgeving, hun gezin en vrienden.
De stap 42 naar sub-40 minuten kan best eens een heel jaar gaan duren, als het sowieso in je zit, qua zelfopoffering, aanleg en leefomstandigheden.
De stap van 50 minuten naar 40 minuten op de 10 km is behoorlijk. Dat gaat niet lukken in een lange poging zonder blessures. Je beste kans is om te periodiseren, harde weken af te wisselen met rustige weken, zowel qua omvang als qua trainingssnelheid. Altijd hetzelfde schema aanhouden bij prestatieverbetering leidt bij de meesten tot blessures.
Mijn schatting is dat de stap naar 45 minuten relatief eenvoudig zal zijn, maar dat je daarna specifieker zult moeten trainen richting de 42 minuten. Regelmaat wordt belangrijk, alsmede je rust nemen als dat nodig is. Niet trainen omdat het winter is zal er niet meer bij zijn. Ja, het zal oncomfortabel zijn en het zal boze gezichten opleveren van je directe omgeving, maar dat is de prijs die je moet betalen. Snelle hardlopers zijn mentaal bestand tegen zulke ontberingen en worden gesteund door hun naaste omgeving, hun gezin en vrienden.
De stap 42 naar sub-40 minuten kan best eens een heel jaar gaan duren, als het sowieso in je zit, qua zelfopoffering, aanleg en leefomstandigheden.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Tja die 40 minuten grens blijft iets magisch....
Ik denk dat als je als eens 42 gelopen hebt 40 minuten geen onhaalbaar doel is. Of het dit jaar lukt.... dat durf ik niet te zeggen want het gat van 50 minuten naar 40 is wel groot.
Ik denk niet dat ik die duurloop van 2 uur zou doen...wel lange intervallen met relatief weinig rust ertussen. en veel varieren dat houdt het leuk.
In de winter vind ik het juist wel lekker lopen.. dit jaar helaas niet door de verse sneeuw kunnen lopen... Ik heb meer moeite met de warmte.
Maarten
Ik denk dat als je als eens 42 gelopen hebt 40 minuten geen onhaalbaar doel is. Of het dit jaar lukt.... dat durf ik niet te zeggen want het gat van 50 minuten naar 40 is wel groot.
Ik denk niet dat ik die duurloop van 2 uur zou doen...wel lange intervallen met relatief weinig rust ertussen. en veel varieren dat houdt het leuk.
In de winter vind ik het juist wel lekker lopen.. dit jaar helaas niet door de verse sneeuw kunnen lopen... Ik heb meer moeite met de warmte.
Maarten
One, two, Tri
- Coolrunners
- Lid
,Appie-B schreef:Als je 10km boven de 15km/u wilt lopen, zou ik deze intervallen wat sneller lopen.Coolrunners schreef: - interval (5x1km tegen 12,5km/u)
En ben ook wel benieuwd waarom je in de winter niet doortraint, zeker in een winter als deze zie ik hier geen enkele aanleiding voor...
ja, de 12,5km is nu aangepast aan mijn huidige conditie. De intervals zullen nog dikwijls aangepast wordn.
De reden dat ik in de winter altijd stop is omdat ik dan eigenlijk geen zin heb in te lopen..
Maar dat gaat vanaf dit jaar niet meer gebeuren!
- Coolrunners
- Lid
renYek schreef: Ik liep met dit schema (http://www.looptijden.nl/hardlopen/sche ... hema-10-km) binnen 8 maanden na start nipt onder de 40' op de 10 km,precies 3 minuten sneller dan mijn snelste voor aanvang van het schema. Ik was toen 36 jaar. (http://www.dutchroadrunners.nl/profiles ... -hardlopen)
.
Bedankt voor deze info!
- Coolrunners
- Lid
rengek schreef: Daarin komen de trainingsvormen die jij noemt ook voor.
Bijv. 165.
Etc t/m wk 4
Drempelsnelheid is inderdaad 165-166 bij mij.. Thx voor info, hiermee ga ik kunnen tweaken met mijn intervals.
Nog een extra vraag: Kan het kwaad dat je om de 2 weken een 10km wedstrijd loopt normaal gezien, of is dat te belastend?
De LSD van 2u zou ik willen behouden omdat er occasioneel wel eens een langere wedstrijd tussenzit:
bv:
* Antwerp 10 Miles
* Abdijentocht (10 mijl)
* Herentals - Tielen (14.4km)
* Lu 2 uur van Herentals
Maar hoofdzaak blijft 10 km
Nee, als je dat dan ook maar ziet als een pittige training, dus wel zorgt voor herstel voordat je een pittige interval doet. NB; een rustige [extensieve] interval kan weer wel goed zijn voor herstel !Coolrunners schreef:Drempelsnelheid is inderdaad 165-166 bij mij.. Thx voor info, hiermee ga ik kunnen tweaken met mijn intervals.
Nog een extra vraag: Kan het kwaad dat je om de 2 weken een 10km wedstrijd loopt normaal gezien, of is dat te belastend?
Prima, gewoon blijven doen, je kunt van zo'n lange loop ook een verkapte wisselduurloop maken, dus wel basis tempo lekker laag houden, maar dan bijv. een aantal korte rustige sprints [tempo max D2]. Goed voor looptechniek en coördinatie!Coolrunners schreef:De LSD van 2u zou ik willen behouden omdat er occasioneel wel eens een langere wedstrijd tussenzit:
Of wat je ook kunt doen is naar einde toe toch iets versnellen, wat dan ook een soort mentale voorbereiding is op komende wedstrijden. Iets versnellen hooguit ook weer max. D2 en dan lekker in herstel tempo nog uitlopen.
- Coolrunners
- Lid
dit was nu de 4e week dat ik intervals deed:
1e week: 5x400m
2e week: 3x1km
3e week: 4x1km
4e week: 5x1km
Wat zou ik volgende week doen? zou terug 5x1km verstandig zijn?
Ik weet natuurlijk hoe je conditie er voor staat en hoe lang je al loopt.Coolrunners schreef:dit was nu de 4e week dat ik intervals deed:
Je zou kunnen overwegen om een korte rustperiode in te voeren. Of 200 meter te verlengen. Of combineren met vooraf een duurloop op ldl-tempo
LFC for life
Let op: wat ik nu benoem is een voorbeeld. Er is veel info te vinden over periodisering, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.Coolrunners schreef:dit was nu de 4e week dat ik intervals deed:
Verder is het (voor mij bijv. ook) door wedstrijden die je tussendoor loopt, wel lastig om je exact aan zo'n periodisering blok te houden.
Maar overall kan het goed zijn toch in blokschema's te werken, waarmee je ook bewust bent/wordt van zogenaamde rust periodes.
Zoals ik al opmerkte - periodisering: na een blok van 4 wkn stapje terug doen.
Was wk 4 bijv in totaal 50km, dan doe je nu 10% minder.
Omdat je wel tempo werk moet blijven doen, kun je dan bijv een 5 x 800m doen of 8x 400m.
Volgende blok wk1 wordt dan gestart met 10% meer dan van je eerdere blok wk 1;
Wk2 dus ca. plus 10%, etc.
Maar nogmaals, verdiep je in de materie en zie hoe je het voor jezelf kunt inpassen.
Mocht je trainen in een groep, dan zit daar wellicht wat kennis bij over toegepaste periodisering.
Rob
- MasterRunner
- Lid
Na de winter doe je in 2 weken veel te veel .....en zeker van niks naar 4x ook nog...Coolrunners schreef:Hallo, ik loop al enkele jaren, maar in de winter lig ik steeds stil. In oktober liep ik de marathon van Eindhoven in 3:45 (eerste marathon).
Ik finishte op 50 minuten.
.........................
- rustdag
-rustdag
-rust
En die intervallen mag je wel rond de drempel doen (je hebt een tabel?).
Juist omdat je het maar een keer doet. Ik zou niet elke week die 5x1 km doen, maar afwisselen, bijv een keer een trappetje 1600-1200-1000-800-400 en dan 12x200m en dan 5x1km en bijv 6x800m.
Of je stopt er eenmaal per week een heuveltraining in. Max 3x achter elkaar en dan een relatieve rustweek.
Succes.
- Coolrunners
- Lid
thx, dan gaat mijn interval volgende week nog eens 8x400m wordenrengek schreef:Coolrunners schreef:
Zoals ik al opmerkte - periodisering: na een blok van 4 wkn stapje terug doen.
Was wk 4 bijv in totaal 50km, dan doe je nu 10% minder.
Omdat je wel tempo werk moet blijven doen, kun je dan bijv een 5 x 800m doen of 8x 400m.
Volgende blok wk1 wordt dan gestart met 10% meer dan van je eerdere blok wk 1;
Wk2 dus ca. plus 10%, etc.