Welkom hier, om ook gelijk met deur in huis te vallen.
Vraag, waarom lig je in de winter stil, heeft dat te maken dat je niet 's avonds wil lopen of is dat alleen hardlopen en doe je iets anders? Zo niet, dan is het toch ook conditioneel beter om lekker door te gaan.
Terugkomend op je vraag:
Er leiden veel wegen naar de snellere 10 op zich is er niets mis met je schema.
Ik train sinds 8 mndn conform souplesse methode (benodigde info via internet gevonden).
Daarin komen de trainingsvormen die jij noemt ook voor.
Echter, idd veel extensief, maar ook pittige intervallen op bijv. drempelsnelheid (DS). Die DS is kort gezegd de Max. Snelheid die je gedurende zeg maar een 10km wedstrijd gemiddeld kunt volhouden. Als je die een beetje constant kunt lopen, komt daar een gemiddelde hartslag (HS) uit.
Bijv. 165.
Daarvan uitgaand, zou je dan de interval tempo's kunnen doen. Overigens is De Interval de rust cq pauze na een snelle run

.
Zo zou je dus je interval serie van 5x1km, die km kunnen/mogen lopen op of net tegen de DS aan.
In een opbouwend schema zou je het volgende kunnen doen in een blok van 4 weken, dan week iets gas terugnemen (over- of supercompensatie) en vervolgens blok van 4 wkn stapje hoger tov eerdere blok (periodisering) etc;
Wk 1 4x800m tempo HS 162;
Wk 2 5x800m tempo HS 163;
Etc t/m wk 4
Volgende blok zou je kunnen uitbouwen qua aantal herhalingen, maar ook door er bijv. 1000m van te maken.
NB: vergeet ook niet om bijv. elke 3 weken een Vaartspel in te lassen, liefst met heuvel training. NB: is wel zwaar, dus kijk dan uit dat je niet vlak daarvoor of erna een pittige interval doet.
Vwb langzame duurlopen, prima voor marathon training, niet direct voor middenafstanden. Wat je zou kunnen doen is daar toch een soort aangepaste wisselduurloop van te maken, met basis tempo D1, maar dan wel bijv. 5 rustige versnellingen van 2' of 8 van 1' in max. D2. Hiermee onderhoud je de belangrijke looptechniek (souplesse).
Nog 1 tip - Google eens naar marathon schema van Freek Vosjan
Dat is mijn basis geweest voor mijn 2e marathon ooit (1e in 1986). Doel deze in Kasterlee te lopen < 3:30 en dat lukte prima, was toen 56 jr!
Met 5x trainen per week en zonder een enkele onderbreking.
Nog vragen, ik hoor het wel. Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben. Er zijn vele goede training methoden. Bij mij werkt de souplesse methode super afgelopen zondag PR op 15k 1:01:59.
Je kunt ook eindeloos variëren in je training. Piramiden loop, VIT, Yasso's etc. Je hoeft maar te googlen er is giga veel over te vinden.
NB: nu ik deze info/ tips aan je gegeven heb, komen er nog wel anderen met hun inzicht denk ik

.
Goodluck verder,
Rob