Nuchter op pad is gezonder

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

wo 02-04-2014 17:29

LFC for life
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

wo 02-04-2014 18:15

Koolhydraat ontbijt en/of sportdrank is het punt hier. Dat op zich kan al insuline-resistentie opwekken. Gebalanceerd eten met eiwit en vetten is beter. Koolhydraatrijk eten is volgens mij achterhaald als zijnde goed voor sporters.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
JurP
Lid
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: di 03-09-2013 1:00
Contacteer:

wo 02-04-2014 18:50

Mijn medische kennis is klein, maar bij zulk soort koppen krijg ik altijd een beetje de kriebels. Het begin is gelukkig al een stuk genuanceerder: "Stevig hardlopen voor het ontbijt beschermt je lichaam tegen een overdaad aan voedsel later op de dag." Of het gezond is is voor mij nog maar de vraag. Wat zijn de andere effecten van nuchter lopen? Ik zou het zeker niet teveel doen, dat is ongezond ;)
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

wo 02-04-2014 18:55

JurP schreef:Mijn medische kennis is klein, maar bij zulk soort koppen krijg ik altijd een beetje de kriebels. Het begin is gelukkig al een stuk genuanceerder: "Stevig hardlopen voor het ontbijt beschermt je lichaam tegen een overdaad aan voedsel later op de dag." Of het gezond is is voor mij nog maar de vraag. Wat zijn de andere effecten van nuchter lopen? Ik zou het zeker niet teveel doen, dat is ongezond ;)
Ik ben sowieso een voorstander om direct na het ontwaken te eten, maar als ik in mijn programma een training heb staan die ik direct na ontwaken ga doen, dan eet ik niet. Reden: geen zin om met een volle maag te lopen. Heb duurlopen van 21 km gedaan op twee bakken koffie
LFC for life
Gebruikersavatar
theWarrior
Lid
Lid
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 08-07-2012 1:00

wo 02-04-2014 18:58

Ik lees dat onderzoek is verricht door de Katholieke Universiteit Leuven, KUL dus. :)
Gebruikersavatar
Nico033
Lid
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 28-02-2014 1:00
Contacteer:

wo 02-04-2014 19:00

Op de nuchtere maag lopen vind ik ook het prettigst, maar als ik een rustige duurloop van boven de 15 km doe moet ik toch echt eten voordat ik ga.
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

wo 02-04-2014 19:37

Fysioloog Peter Hespel en zijn team zetten 28 jonge, actieve mannen op een dieet met dertig procent meer energie dan ze nodig hadden.
...
Alle deelnemers kregen evenveel te eten, alleen de maaltijdplanning verschilde. De ene groep sporters at voor de inspanning een stevig, koolhydraatrijk ontbijt en dronk tijdens het lopen of fietsen een energiedrank. De tweede groep ging er op de nuchtere maag tegenaan, dronk alleen water en at pas later in de ochtend.
...
De inactieve deelnemers waren – weinig verrassend – het slechtst af. Ze waren gemiddeld bijna drie kilo aangekomen en vertoonden insulineresistentie, een voorstadium van diabetes. De sporters die ontbeten, deden het nauwelijks beter. Ze kwamen wat minder aan, maar werden ook insulineresistent. Alleen de proefpersonen die op een nuchtere maag hadden gesport, kwamen ‘ongedeerd’ uit het experiment. Ondanks het calorieoverschot nam hun gewicht niet toe en bleven ze gevoelig voor insuline.
Als je teveel wilt eten kun je het dus beter in één keer doen dan gespreid over de dag zelfs tijdens het lopen jezelf al belonen. Het lijkt dus beter om je lichaam te blijven trainen in eigen voorraden te graven en niet preventief aan te vullen, dat is op zich een interessant inzicht.
Als ik dit omzeil door met mate te eten en nooit te drinken tijdens de training, val ik dan ook buiten de onderzochte categorie?
Ik zie wel dat lopers die drank meenemen tijdens trainingen gemiddeld dikker zijn dan zij die dat niet doen, maar dat deeleffect is hier niet in isolatie onderzocht. Zoals elk goed onderzoek geeft dit ook meer vragen dan antwoorden: ideaal voor de onderzoekers :) !
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9074
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

wo 02-04-2014 20:45

dano schreef: Ik ben sowieso een voorstander om direct na het ontwaken te eten, maar als ik in mijn programma een training heb staan die ik direct na ontwaken ga doen, dan eet ik niet. Reden: geen zin om met een volle maag te lopen. Heb duurlopen van 21 km gedaan op twee bakken koffie
Van een of twee sneetjes brood heb je toch geen volle maag? mijn ervaring is dat ik direct na een broodmaaltijd met 3-4 sneetjes kan lopen zonder problemen. Warme maaltijd is een heel ander verhaal
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

wo 02-04-2014 21:10

En een pilsje voor het lopen? Ik bedoel, dan ben je eigenlijk niet nuchter en er zitten koolhydraten in. :B:
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

wo 02-04-2014 21:26

DRUM schreef:
dano schreef: Ik ben sowieso een voorstander om direct na het ontwaken te eten, maar als ik in mijn programma een training heb staan die ik direct na ontwaken ga doen, dan eet ik niet. Reden: geen zin om met een volle maag te lopen. Heb duurlopen van 21 km gedaan op twee bakken koffie
Van een of twee sneetjes brood heb je toch geen volle maag? mijn ervaring is dat ik direct na een broodmaaltijd met 3-4 sneetjes kan lopen zonder problemen. Warme maaltijd is een heel ander verhaal
Klopt maar twee sneetjes brood dat is niet waar ik de dag mee start. Meestal vier bruine boterhammen en een bord brinta. Ik vind het gewoon niet prettig om direct na het eten te gaan lopen. Moet meestal toch wel een half uur/ drie kwartier tussen zitten
LFC for life
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

wo 02-04-2014 21:27

Rasheed schreef:En een pilsje voor het lopen? Ik bedoel, dan ben je eigenlijk niet nuchter en er zitten koolhydraten in. :B:
mwahahahahaha :lol:
LFC for life
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9074
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

wo 02-04-2014 21:30

Rasheed schreef:En een pilsje voor het lopen? Ik bedoel, dan ben je eigenlijk niet nuchter en er zitten koolhydraten in. :B:
Ik heb ooit gelopen op een vrijwel lege maag met 6 flessen bier en borrelnootjes, geen succes
http://souplesse.stikkelbroeck.info/?p=3712
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

do 03-04-2014 7:31

Is er werkelijk nog iemand die zich ook maar iets aantrekt van wat voor onderzoek dan ook? 90% van de onderzoeken die met een conclusie komen word door een ander onderzoek alweer tegengesproken.

Hoeveel onderzoeken zijn werkelijk nog onafhankelijk? Kijkend naar bijvoorbeeld het hele cholesterol verhaal ben ik erg wantrouwend geworden richting zogenaamde "zekerheden".
Gebruikersavatar
gzomer
Lid
Lid
Berichten: 2995
Lid geworden op: vr 07-11-2008 1:00
Locatie: Maarssen
Contacteer:

do 03-04-2014 8:02

Natuurlijk is het een risico dat onderzoek steeds meer gelieerd is aan geld van derden (niet-overheid). Hierdoor duurt het vaak langer voordat de "waarheid" in de vorm van een aantoonbaar causaal verband boven tafel komt. Als extreem voorbeeld: de tabakslobby. Om die reden IMHO altijd belangrijk dat universiteiten ook in staat zijn om onafhankelijk onderzoek te doen, juist ook in zwaar "gesponsorde" onderzoeksgebieden. Vergeet ook de rol van kritische media en internet hierin niet.

Aan de andere kant is juist ook onderzoek geen zaak van "wel" of "niet", maar vaak ook van "misschien" en "verder onderzoek moet bevestigen dat". De neiging is vaak om een onderzoek te veralgemeniseren (als het in je straatje past) of juist terzijde te leggen (als het dat niet doet).

Om die reden is het handig om bij onderzoek altijd een paar vragen te stellen, zoals:

- hoe groot is de steekproef? En daarmee: hoe sterk is de statistische relatie?
- is er een controlegroep? En zo ja, wat zijn de exacte verschillen tussen onderzoeks- en controlegroep, met andere woorden: wat meten we?
- hoeveel onderzoeken zijn er die hetzelfde onderwerp hebben? Wat zijn de verschillen in opzet (meten ze hetzelfde?) en wat zijn de uitkomsten?
- hoe werkt de meting? Is dit een vragenlijst (zwakker) of een fysiologische meting met geijkte apparatuuur (sterker). Gelieerd: wat is het onderzoeksgebied, exacte wetenschap (sterker) of menswetenschap (zwakker, fundamenteel is zelfs de vraag of dit wel wetenschap is).
- ...

Een onderzoek is sterker als het bijvoorbeeld werkt met een controlegroep, een grotere omvang heeft, duidelijk is wat er gemeten wordt, een logische relatie heeft met eerder onderzoek (bijvoorbeeld hypotheses daaruit bevestigt of juist ontkracht), weinig aannames bevat in de opzet van het onderzoek (of in het onderzoeksgebied zelf) en eigenlijk alleen in de analyse van de oorzaken van een gevonden verband, etc.

In filosofische zin is het in dit informatietijdperk denk ik belangrijk dat het gezond kritisch en daarmee afstandelijk/beschouwend omgaan met informatie meer aandacht moet krijgen in de scholing van onze kinderen. En niet alleen voor wetenschappelijke opleidingen, maar juist ook in aangepaste vorm in basis- en voortgezet onderwijs.

Einde stokpaardmodus.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
Gebruikersavatar
renYek
Lid
Lid
Berichten: 520
Lid geworden op: ma 21-10-2013 1:00
Contacteer:

do 03-04-2014 8:14

DRUM schreef:
Rasheed schreef:En een pilsje voor het lopen? Ik bedoel, dan ben je eigenlijk niet nuchter en er zitten koolhydraten in. :B:
Ik heb ooit gelopen op een vrijwel lege maag met 6 flessen bier en borrelnootjes, geen succes
http://souplesse.stikkelbroeck.info/?p=3712
Herkenbaar, maar dan met een veelvoud daarvan in de vorm van ook nog sterke drank en dan ook nog een PR lopen: http://www.denniskeyner.nl/verslagen/av ... ktober2013
Plaats reactie