Nuchter op pad is gezonder

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
dano
Lid
Lid

do 03-04-2014 8:46

gzomer schreef:
In filosofische zin is het in dit informatietijdperk denk ik belangrijk dat het gezond kritisch en daarmee afstandelijk/beschouwend omgaan met informatie meer aandacht moet krijgen in de scholing van onze kinderen. En niet alleen voor wetenschappelijke opleidingen, maar juist ook in aangepaste vorm in basis- en voortgezet onderwijs.
Ben het er helemaal mee eens. Zeker in dit tijdperk met zoveel toegankelijke informatie op het www is het belangrijk voor kinderen dat ze leren hoe om te gaan met de aanwezige informatie op het www en hoe te beoordelen op hun merites/waarde/juistheid/volledigheid.
Er staat zoveel onzin op het www. Ik vermoed zelfs dat 99% op het www onzin is maar omdat het www zo enorm groot is, is zelfs 1% al een enorme berg
Laatst gewijzigd door dano op do 03-04-2014 9:00, 1 keer totaal gewijzigd.
LFC for life
Chiel
Lid
Lid
Contacteer:

do 03-04-2014 8:57

Ik loop meestal (trainingen) op nuchtere maag. Geen enkel probleem. Of het nu een intensieve interval/fartlek is of lange duurloop zoals de 31 km afgelopen weekend, maakt niets uit.
Slechtste ervaring is die keer dat ik vlak voor het sporten wat ontbijtkoek had gegeten. Nog nooit zo'n hongerklop gehad.
to run fast, you gotta run fast!
DW-5GWZT
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 03-04-2014 9:15

dano schreef:Ik vermoed zelfs dat 99% op het www onzin is maar omdat het www zo enorm groot is, is zelfs 1% al een enorme berg
dat lijkt mij dan weer onzin.
maar ben het verder eens met gerben.

@chiel: wow, maar ik neem aan dat je tijdens die 31km wel wat eetbaars neemt (al zijn het gelletjes)?
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

do 03-04-2014 9:39

Chiel schreef:Slechtste ervaring is die keer dat ik vlak voor het sporten wat ontbijtkoek had gegeten. Nog nooit zo'n hongerklop gehad.
Ondanks wat het woord ontbijtkoek zegt, is het geen goed ontbijt. Na pakweg 8 uur vasten (slaap) heeft je lichaam behoefte aan een balans van eiwit, vet en koolhydraten (in die volgorde, dacht ik). Een paar uur later kun je dan "ontbijtkoek" eten bij de koffie, rond een uur of elf, omdat je dan geen nuchtere maag meer hebt en wat je eet minder kritisch is.

Als je lichaam er gevoelig voor is, zorgt een koolhydraatrijk ontbijt op nuchtere maag voor een hoge suikerspiegel, die gecompenseerd moet worden met een hoog insulinegehalte in je bloed, wat op termijn kan leiden tot problemen met je gevoeligheid voor insuline. Dat geldt niet voor iedereen, maar wel voor een deel van de populatie. Het kan leiden tot gezondheidsproblemen, zoals suikerziekte en hart- en vaatziekte.

Ik ben geen expert, maar dit is wat ik ervan begrepen heb. Laat iemand met meer kennis me eventueel maar corrigeren.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
dano
Lid
Lid

do 03-04-2014 9:39

Nou ja 99% onzin is dan misschien "iets" 8) overdreven. Maar het is wat mij betreft zeker het overgrote deel van de info op het web. Als ik afga op mijn eigen vakgebied is de hoeveelheid onzin die de ether in wordt geslingerd gigantisch. Merendeel van de info wordt geleverd door mensen die niet beroepsmatig er mee bezig zijn.
En veel info is in tegenstelling tot wat beweerd wordt niet aanwezig op het www of gewoon niet te vinden voor de mensen die er niet beroepsmatig mee bezig zijn.
LFC for life
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

do 03-04-2014 10:06

Klopt, voor de echt nuttige info moet je vaak ook betalen.
Tante_Bep
Lid
Lid

do 03-04-2014 10:28

JurP schreef:Mijn medische kennis is klein, maar bij zulk soort koppen krijg ik altijd een beetje de kriebels. Het begin is gelukkig al een stuk genuanceerder: "Stevig hardlopen voor het ontbijt beschermt je lichaam tegen een overdaad aan voedsel later op de dag." Of het gezond is is voor mij nog maar de vraag. Wat zijn de andere effecten van nuchter lopen? Ik zou het zeker niet teveel doen, dat is ongezond ;)
Ik krijg een beetje de kriebels van jouw laatste zin.
Want dan denk ik altijd, wat is teveel en wat is dan ongezond?

Voor wat betreft koolhydraten met betrekking tot duurtrainingen hou ik de volgende vuistregel aan: "Train low, perform High"

Dat vertaalt zich als volgt, 2 keer in de week een nuchtere training voor het ontbijt (hardlopen of fietsen), een uur voor een intensieve intervaltraining altijd wat eten.
En voor een wedstrijd natuurlijk ook eten.
Als je denkt dat je moe bent, moet je stoppen met denken.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

do 03-04-2014 10:29

BlankeKeniaan schreef:Klopt, voor de echt nuttige info moet je vaak ook betalen.
Lijkt me ook terecht. Je krijgt wat je ervoor betaald hebt. Ook mensen die werken op het Internet hebben een gezin te onderhouden en mogen verwachten dat ze gecompenseerd worden voor de tijd en aandacht die ze in een artikel stoppen. Tijd die niet betaald wordt door een opdrachtgever in het geval van een gratis artikel. Advertenties op websites leveren gewoon niet genoeg meer op in 2014. De oplossing is een abonnement op een website achter slot, of een beter medium zoeken (podcasten op dit moment).

Desondanks blijft het moeilijk, omdat klanten vinden voor je creaties (marketing) het grootste struikelblok is en blijft. Het Internet en het WWW is zo ontiegelijk wijds en slechts een microscopisch deel wil voor jouw spul betalen. De oplossing is een goedkope leefstijl erop nahouden, op of zelfs onder minimumloon, zelfs als je succes hebt, want succes is altijd tijdelijk, soms maar 24 uur lang, of nog niet eens.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Chiel
Lid
Lid
Contacteer:

do 03-04-2014 16:28

Rasheed schreef:
Chiel schreef:Slechtste ervaring is die keer dat ik vlak voor het sporten wat ontbijtkoek had gegeten. Nog nooit zo'n hongerklop gehad.
Ondanks wat het woord ontbijtkoek zegt, is het geen goed ontbijt... [knip]
Beste Rasheed, het was ook geen ontbijt, het was ontbijtkoek
DW-5GWZT
Chiel
Lid
Lid
Contacteer:

do 03-04-2014 16:28

LazyD schreef: @chiel: wow, maar ik neem aan dat je tijdens die 31km wel wat eetbaars neemt (al zijn het gelletjes)?
Yup, ik heb 31 km lang een banaan meegezeuld.
DW-5GWZT
dano
Lid
Lid

do 03-04-2014 17:15

Chiel schreef:
LazyD schreef: @chiel: wow, maar ik neem aan dat je tijdens die 31km wel wat eetbaars neemt (al zijn het gelletjes)?
Yup, ik heb 31 km lang een banaan meegezeuld.
31 km zonder voeding kan makkelijk
LFC for life
casper
Lid
Lid
Contacteer:

do 03-04-2014 17:55

Doe al jaren lang op een nuchtere maag hardlopen en fietsen.
Gaat prima zolang ik niet langer dan 1,5 uur bezig ben.
Beter zelfs dan wanneer ik een ontbijt op heb en in de middag intensief ga sporten. Dan heb ik veel eerder last van een lege maag en het gevoel dat ik energie te kort kom.
Een rustige duurloop is voor mij is dus ideaal in de ochtend.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
abik
Lid
Lid

do 03-04-2014 21:10

Voordat ik smorgensiets gedaan heb, heb ik geen trek in eten, oplossing is voor mij voor langere duurlopen gewoon ontbijt mee en onderweg lekker ontbijten als ik trek krijg. Soms eet ik dan onderweg niks, maar als ik wel hongerig word, dan is een broodje tijdens het rennen erg lekker..Ook wel eens voorgekomen dat ik tijdens een duurloop hongerig door een supermarkt gelopen had en onderweg een pak roomboterspritsen en een reep chocolade weggekaand, kon ik daarna gewoon de lunch overslaan.
Go lightly. Eat heavy.
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

zo 06-04-2014 9:58

DRUM schreef:
Rasheed schreef:En een pilsje voor het lopen? Ik bedoel, dan ben je eigenlijk niet nuchter en er zitten koolhydraten in. :B:
Ik heb ooit gelopen op een vrijwel lege maag met 6 flessen bier en borrelnootjes, geen succes
http://souplesse.stikkelbroeck.info/?p=3712
Ach, je moet alles eens geprobeerd hebben.

:lol:
Plaats reactie