Hak, midden- of voorvoet landing?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.

Waar land jij?

Haklanding onder alle omstandigheden, ik ga dat niet veranderen.
24
38%
Middenvoet, van nature
13
21%
Middenvoet, aangeleerd
5
8%
Voorvoet, van nature
4
6%
Voorvoet, aangeleerd
5
8%
Afhankelijk van de snelheid en afstand
12
19%

Totaal aantal stemmen: 63
alt-148
Lid
Lid
Contacteer:

di 17-08-2004 11:50

De laatste tijd is er veel discussie over de beste manier om te landen. De meeste mensen landen op de hak, maar wanneer je landt op de middenvoet zou je natuurlijker lopen en daarmee sneller kunnen zijn.
De voorvoet landing is eigenlijk alleen voor sprinters. Terwijl de haklanding meer geschikt zou zijn voor lage snelheden.

Aangezien ik van mening ben dat je alles kunt leren, inclusief een betere loophouding en voetafwikkeling, wil ik wel eens weten of het de moeite waard is om van haklanding op te schuiven in de richting van middenvoet landing.

Ruud
Joke
Lid
Lid
Contacteer:

di 17-08-2004 12:17

Leuke vraag, ik volg dit altijd met veel belangstelling.

Klein puntje bij deze poll:
haklanders hebben alleen de rigide keuze van haklanding en dat deze landers nergens anders voor openstaan.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 17-08-2004 12:28

Ik ben na een tijdje hardlopen en blessure overgestapt op een voorvoet landing. Na wat wennen en spierpijn bevalt dat uitstekend.

Waar je wel op moet letten als je overstapt is dat je je voet niet zover naar voren zwaait als dat je met een haklanding zou doen. Als je dat niet doet ga je heeeel raar lopen.

Maarten
One, two, Tri
Leontine
Lid
Lid
Contacteer:

di 17-08-2004 12:29

Bij onze club zijn ze aan het proberen om de mensen een andere loopstijl aan te wennen, meer op de voorvoet, op deze manier zou je sneller kunnen lopen.
Ikzelf ben daar niet van overtuigd, ik loop normaal gesproken bij korte snelle stukken op mijn voorvoet en hoe langer de afstand dan komt de haklanding er van nature.
Ik heb het wel geprobeerd om een langere afstand op de voorvoet te lopen, maar merk dat ik mezelf dan geweld aan moet doen.
De meesten die nu om zouden moeten schakelen krijgen kleine tot grote blessures, het lijkt mij dat je meer voordeel haalt uit het versterken van de beenspieren dan uit het veranderen van voetlanding.
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 17-08-2004 12:32

Bas "Slowfoot" Prins
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

di 17-08-2004 13:47

Ben het wel met Joke eens dat je als haklander in deze poll veroordeeld wordt tot 'nooit wat anders'. Ik ben een haklander van nature, maar wel nieuwsgierig naar andere mogelijkheden. Ik zou dat graag als optie bij de poll zien.

Peter
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006
Contacteer:

di 17-08-2004 18:08

dijkloper schreef:Ben het wel met Joke eens dat je als haklander in deze poll veroordeeld wordt tot 'nooit wat anders'. Ik ben een haklander van nature, maar wel nieuwsgierig naar andere mogelijkheden. Ik zou dat graag als optie bij de poll zien.

Peter
Ik ben het met je eens Peter.
Ik ben haklander, omdat ik dat nu eenmaal zo doe. Het gaat best goed, dus waarom veranderen..... Maar als ik nou erg veel sneller zou kunnen met voorvoetlanding of middenvoetlanding, dan zou ik er op zich voor open staan. Aangezien ik geen trainer heb, durf ik het gewoon niet aan om te switchen. Dat is m.i. vragen om problemen als ik het zonder begeleiding zou veranderen.
PR-lijst
DW67H6G
"dij t haardst runt is t eerst achter de poest..."
Speedy
Lid
Lid
Contacteer:

di 17-08-2004 18:24

ik ben middenvoetlander
dat gaat vanzelf lijkt me!
vos
Lid
Lid

di 17-08-2004 19:25

Met interesse volg ik jullie discussie. Ik ben zelf net aan het proberen of ik mijn landing meer naar voren naar brengen. Ik ben van mening dat je alles moet proberen om harder te lopen en een mogelijke snellere loopstijl is wat dat betreft zeker de moeite waard om te proberen. Ik merk dat mijn kuiten en achillespezen meer werk moeten verrichten. Ik heb nog geen last van blessures en houd de boel scherp in gaten. Blessures door te snel veranderen van loopstijl is natuurlijk niet de bedoeling. Maar met de ontwikkeling van een middenvoetlanding merk ik dat je hele loophouding verandert. Je gaat rechter lopen, met je lichaam meer naar voren hellend. Als je dat (kort) op snelheid doet, bv tijdens een intervaltraining, heb je soms het gevoel dat je vliegt :D En ik moet zeggen: dat is een prettig gevoel. Het zal nog wat perfectioneren kosten, maar ik ga zeker door met het naar voren brengen van mijn landing.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen :wink:
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

di 17-08-2004 19:42

Ik denk op de hak. Ik let daar niet zo op. Maar het lijkt mij heel onhandig om bij een duurloop op de voorvoet te landen. Dat lijkt me meer bij sprinten horen.

paul
DeHaagseRègâh
Lid
Lid
Contacteer:

di 17-08-2004 20:40

Ik land op mijn hak, dat is duidelijk te zien aan de slijtage van mijn schoenen. Ik heb wel het laatste geantwoord want als ik een sprint trek loop ik natuurlijk op mijn voorvoeten. Er zitten niet voor niets zoveel punten op de voorkant van een spike.
You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up. Chuck Yeager
http://www.dehaagseregah.nl
kalepier
Benefactor
Benefactor

di 17-08-2004 23:10

van nature land ik op mijn hak, maar de laatste tijd merk ik wel, zeker bij kortere afstanden, dat ik meer op mijn middenvoet ga landen.

peter
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg....
janthijs
Lid
Lid
Contacteer:

wo 18-08-2004 8:01

Ik ben een echte hieldreuner. Is ook makkelijk voor mijn voorganger, hij hoort mij tenminste. Alhoewel als er meer van mijn soort bij elkaar lopen krijg je wel het idee van een kudde olifanten achter je.
Op de clubtraining krijgen wij regelmatig loopscholing. Met alle respect, ik denk dat er voor mij niet veel te verbeteren is, mede gezien mijn leeftijd van 56 jaar. Ik loop lekker, een echte doordouwer en gelukkig blessurevrij. Dat neemt niet weg dat ik de discussie met belangstelling volg en ieder veel succes wens met z'n experimenten.
loop om te leven

XXIV, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Etten Leur, Berlijn, Zeeuwsekust, Hilvarenbeek, Eindhoven, Diever, Apeldoorn, Leiden, New York, ZuiderZee
pieter
Lid
Lid

wo 18-08-2004 11:59

Haklanders zijn toch van die types die 's zomers witte sokken in de sandalen dragen? :wink:

Haklanders: Opel Kadett, Franz Bauer, witte sokken, stamppot andijvie met draadjesvlees, Oma Flodder, Zandvoort aan Zee

Voorvoetlanders: Audi TT cabrio, James Brown, blote voeten, tagliatelle verde con funghi, Naomi Campbell, Saint Tropez

:D :wink: :lol:
philip
Lid
Lid
Contacteer:

wo 18-08-2004 12:22

pieter schreef:Haklanders zijn toch van die types die 's zomers witte sokken in de sandalen dragen? :wink:

Haklanders: Opel Kadett, Franz Bauer, witte sokken, stamppot andijvie met draadjesvlees, Oma Flodder, Zandvoort aan Zee

Voorvoetlanders: Audi TT cabrio, James Brown, blote voeten, tagliatelle verde con funghi, Naomi Campbell, Saint Tropez

:D :wink: :lol:
en tot welke categorie behoor jij :roll:
Leven om te lopen of lopen om te leven ?
http://vlaanderen.chatnrun.nl/
Plaats reactie