Meer kilometers maken ipv vaker trainen

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
Pietje
Lid
Lid
Berichten: 3548
Lid geworden op: ma 12-05-2008 1:00
Contacteer:

do 29-05-2014 16:22

Ben dol op het maken van kilometers, heb een serie 10 km wedstrijden gelopen als tempo training voor de basis snelheid en wat jurp zegt die lopen cq trainingen mogen best in het rood en lekker zeer doen daar heb je op de langere afstand alleen maar profeit van.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

do 29-05-2014 16:28

3000m / Coopertest / 11-12 minuten is een perfecte tijdsduur voor een VO2Max training.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

do 29-05-2014 19:12

Als we het toch hebben over in het rood gaan. Ik hoorde deze trainingsvorm als voorbereiding voor een 10 km wedstrijd:

- loop een 1500 m op wedstrijdtempo
- rust 15 tot 20 minuten uit
- loop een 1500 m zo snel als je nog kunt

Dit zou het glycogeen uit je benen halen met de eerste 1500 m, waardoor je in de tweede 1500 m aanspraak moet doen op vetverbranding, wat dan weer je VO2max verhogen zou.

Lijkt mij een beetje extreem :roll:
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9074
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

do 29-05-2014 20:42

Rasheed schreef:Als we het toch hebben over in het rood gaan. Ik hoorde deze trainingsvorm als voorbereiding voor een 10 km wedstrijd:

- loop een 1500 m op wedstrijdtempo
- rust 15 tot 20 minuten uit
- loop een 1500 m zo snel als je nog kunt
Ik heb deze training in de jaren 90 wel eens gedaan, ik volgde toen schema's van Hardloopbegeleiding PK uit Dodewaard. Toen ik deze trainng in het schema zag staan heb ik wel even de trainer (destijds nog Pieter Key zelf) gebeld om te vragen waar dat goed voor was. Er stond letterlijk 2x1500 MAX met 15 min. dribbelpauze.

Pieter z'n antwoord was kort samengevat: "lactaat-tolerantie"

Ik zag er verschrikkelijk tegen op, maar het lukte me wel om twee keer dezelfde tijd te lopen (5.10)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
mynko
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Berichten: 1810
Lid geworden op: di 06-03-2007 1:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

do 29-05-2014 21:35

Ton, twee keer dezelfde tijd? Heb je dan de eerste 1500m niet hard genoeg gelopen?
Ik zou denk ik ook opzien tegen een dergelijke training.... Wel een mooie training.

loopse
mynko
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9074
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

do 29-05-2014 21:50

mynko schreef:Ton, twee keer dezelfde tijd? Heb je dan de eerste 1500m niet hard genoeg gelopen?
Ik zou denk ik ook opzien tegen een dergelijke training.... Wel een mooie training.

loopse
mynko
In mijn herinnering heb ik twee keer voluit gelopen, maar onbewust liep ik de eerste misschien toch een beetje met de rem erop ;-) Ik kon namelijk wel harder dan 5.10, maar niet erg veel, slechts 4 seconden
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 30-05-2014 7:27

Het is me wel duidelijk dat zelfs als je het aantal kilometers hetzelfde houdt, er nog veel mogelijk is qua prestatieverbetering. Echter, ik merk ook dat meer kilometers maken een positief effect heeft, vooral op de bereidheid om dieper te gaan in de intensieve onderdelen.

Kan iemand uit ervaring bevestigen dat meer kilometers per week maken (zonder oververmoeid te geraken) je gretiger maakt bij wedstrijden?
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

vr 30-05-2014 9:27

Rasheed schreef:Het is me wel duidelijk dat zelfs als je het aantal kilometers hetzelfde houdt, er nog veel mogelijk is qua prestatieverbetering. Echter, ik merk ook dat meer kilometers maken een positief effect heeft, vooral op de bereidheid om dieper te gaan in de intensieve onderdelen.

Kan iemand uit ervaring bevestigen dat meer kilometers per week maken (zonder oververmoeid te geraken) je gretiger maakt bij wedstrijden?
Dat kan ik niet bevestigen maar wat ik wel ervaar is dat door een basis van veel kilometers te leggen, ik veel intensiever kan trainen in de weken dat ik minder kilometers loop
LFC for life
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4930
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

vr 30-05-2014 9:56

Rasheed schreef:Kan iemand uit ervaring bevestigen dat meer kilometers per week maken (zonder oververmoeid te geraken) je gretiger maakt bij wedstrijden?
Meestal klopt het wel, maar ik verwacht dat het uit de comfortzone komen je meer oplevert, minimaal ca 10 s per km! Dus das 100 s op de 10 km, 1min40 dus..... daar moet je imho heeeeel wat meer km's voor maken om hetzelfde effect te bereiken...
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 30-05-2014 13:03

MasterRunner schreef:ik verwacht dat het uit de comfortzone komen je meer oplevert, minimaal ca 10 s per km! Dus das 100 s op de 10 km, 1min40 dus..... daar moet je imho heeeeel wat meer km's voor maken om hetzelfde effect te bereiken...
Duidelijk. Mijn idee van het effect van iets meer prestatie uit meer kilometers voornamelijk een gewenningseffect is. Daarmee bedoel ik dat je een actievere leefstijl erop nahoudt en niet meer probeert om de kantjes ervan af te lopen tijdens de training, omdat je liever lui dan moe bent.

Luiheid is een nuttig iets; het heeft vele uitvindingen opgeleverd. Bij zoiets als hardlopen lijkt mij dat die attitude evenwel tegen iemand gaat werken. Een trainer die zijn atleten niet hoeft aan te sporen, maar juist moet inhouden, heeft een luxe-probleem. Mensen die trainen zonder gretigheid—als afleiding van het dagelijks leven—zijn veel lastiger te trainen (hebben moeite om zichzelf aan te sporen om zelf op pad te gaan, buiten een loopgroep om).

Mijn idee is dat een manier om die cyclus te doorbreken is om meer kilometers per week hard te lopen, zodat het actief bezig zijn op den duur tweede natuur wordt. Daarna kun je differentiëren in de training door variatie in te bouwen. Te vaak zie ik variatie in de training gebruikt worden om het gebrek aan gretigheid te compenseren. Maar ik kan dat verkeerd zien, uiteraard. Vandaar mijn vraag.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

vr 30-05-2014 18:12

Uit eigen ervaring (zowel zelf gedaan als de tientallen lopers die ik goed ken) kan ik zeggen dat meer omvang bij behoud van variatie bijna gegarandeerd succesvol is. De meeste lopers die ik bezig zie doen te weinig om maar in de buurt te komen van wat ze zouden kunnen.
Een zinvolle bijdrage over dit onderwerp kwam ik toevallig vandaag tegen, uit de hand van een USA succescoach (succes als in consistent goede resultaten met atleten van elk niveau): http://running.competitor.com/2014/05/t ... ndle_36118
Specifiek voor de meesten hier: liever eerst 6 trainingen in 6 dagen met regelmatig lange blokken dan de lange trainingen gaan opsplitsen. Combineer 1 keer per dag goed trainen met goed rusten en streef naar progressie.
Voor de ouderen onder ons (50+) ligt dit wat anders en zou je eigenlijk per situatie specifieke tips/schemas kunnen geven (maar daar is deze site niet voor bedoeld).
Laatst gewijzigd door AdP op vr 30-05-2014 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

vr 30-05-2014 18:13

Rasheed schreef:Te vaak zie ik variatie in de training gebruikt worden om het gebrek aan gretigheid te compenseren.
Hoe weet je dat? Waar maak je dat uit op?
LFC for life
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 30-05-2014 18:16

dano schreef:
Rasheed schreef:Te vaak zie ik variatie in de training gebruikt worden om het gebrek aan gretigheid te compenseren.
Hoe weet je dat? Waar maak je dat uit op?
Het is mij zo meegedeeld door diverse trainers over de jaren, vrij verwoord: "We moeten variatie in de training aanbrengen, omdat deze anders als saai ervaren wordt."
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

vr 30-05-2014 21:21

Rasheed schreef:
dano schreef:
Rasheed schreef:Te vaak zie ik variatie in de training gebruikt worden om het gebrek aan gretigheid te compenseren.
Hoe weet je dat? Waar maak je dat uit op?
Het is mij zo meegedeeld door diverse trainers over de jaren, vrij verwoord: "We moeten variatie in de training aanbrengen, omdat deze anders als saai ervaren wordt."
Continue variatie is ook nodig om na vele jaren toch steeds effectieve trainingsprikkels te geven. Gelukkig zijn de mogelijkheden daartoe eindeloos. Variatie zie ik dus eerder als een sterkte dan een zwakte, mits natuurlijk wel met een gedachte/beleid/plan van aanpak erachter.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

za 31-05-2014 8:36

@AdP
Variatie puur omdat het mode is lijkt me dan weer niet functioneel. Mij is verteld door een van de trainers van de Spado loopgroepen dat ik elders moest trainen, omdat ik "te serieus" was en niet paste bij de ambities van de loopgroep. "We lopen voor ons plezier, niet om de prestatie." "Bezigheidstherapie" kwam onwillekeurig in me op, maar dat was wellicht geen eerlijke beoordeling van mij.

Velen trainden alleen met de groep mee, nooit op zichzelf. De sociale interactie werd belangrijker gevonden dan wat een training opleverde. Ik kreeg het idee dat men verlangde naar variatie en dat men verrast wilde worden met waar men nu weer naar toe ging, of welke nieuwe oefening er vandaag gedaan werd.

Het lijkt me als je meer dan 50 km in de week loopt, hoe je traint belangrijk is, omdat je anders overtraint raakt. De "leuke" (maar niet functionele) zaken worden geschrapt voor zaken die passen in een doordacht trainingsschema.

Zoiets zou totaal niet passen in de "gezelligheidsgroepen", omdat niet iedereen altijd kwam en er bij de meesten daarom geen opbouw mogelijk was naar betere prestaties. Als er die week niet naar de training gegaan werd, werd er simpelweg niet getraind (geen hardlopen i.i.g.). Men was gewend om te doen wat er gevraagd werd te doen door de trainer. Bij navraag die ik over de weken deed bleek dat van de 40 mensen of zo maar enkelen ooit op zichzelf gingen hardlopen.

Ik zag weinig gretigheid in deze groepen, noch veel zelf-initiatief om iets meer aan hardlopen te doen dan wat er door de vereniging werd aangeboden. Wat ik later hoorde is dat deze aanpak "structureel" is. Men wil zo een laagdrempelige training aanbieden voor mensen die af en toe willen trainen, maar dat moeilijk vinden zonder de steun van een groep. Prestatie wordt totaal niet nagestreefd. Het doel is om gezamenlijk hard te lopen voor de gezelligheid, onder begeleiding van een gekwalificeerde trainer.

Stapt van zijn kistje af en legt de megafoon neer.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Plaats reactie