Oefeningen en zelfdiscipline

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

do 26-06-2014 11:05

Ik had het afgelopen dinsdag met iemand van mijn loopgroep over hoe deze de huidige prestaties nog verder kon verbeteren. Toen ik romp-stabiliteit aankaartte was het antwoord: "Ja ik heb daar een matje voor aangeschaft, maar die oefeningen doe ik eigenlijk nooit." Mijn aandringen dat het toch echt nodig was, omdat deze loper in het bos zo vreselijk onstabiel is (waggelt) had geen effect. Liever met hardlopen bezig, blijkbaar, en dus drong ik verder niet aan.

Zelf doe ik al jaren trouw na afloop van de meeste (tegenwoordige alle) trainingen en wedstrijden mijn stretchoefeningen volgens Sölveborn. Sinds kort heb ik deze aangevuld met oefeningen voor versterking van de romp, plus nog wat extra oefeningen voor de lenigheid. Bij elkaar kost me dat zo'n 50 minuten extra per training. In het begin was het niet leuk, maar op den duur ben ik eraan gewend geraakt en hoort het bij mijn routine.

Nu mijn vragen.

(1) Doen jullie extra oefeningen naast het hardlopen? Ik bedoel niet als warming-up of cooling-down, maar echt afzonderlijke oefeningen, zeg maar als "extra training".

(2) Wat doen jullie om discipline op te brengen voor zulke oefeningen?

Wat dat laatste betreft, ik luister naar podcasts (conversatie in audio formaat) over onderwerpen die me interesseren, zodat ik twee dingen tegelijk doe en ik me niet zo snel verveel.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

do 26-06-2014 11:24

Ik doe standaard in de ochtend een rondje core oefeningen bestaande uit pushups, situps, squats en afwisselend wat andere zaken. Daarnaast regelmatig een half uurtje wat extra werk en ook samen met mijn vrouw wat oefeningen (ze is fanatiek pole danseres en als je ergens je core bij gebruikt is het dat wel). Ook (mis)(ge)bruik ik het klimrek van de kinderen en vooral de ringen en de schommel (pak het zitgedeelte van een schommel maar eens vast en probeer je lichaam te strekken en dat een paar keer achter elkaar).
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 26-06-2014 20:58

Ik zou het moeten doen, maar lijk sprekend op die loper uit de loopgroep van René ...
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

do 26-06-2014 22:19

Echt afzonderlijke oefeningen doe ik 1 keer per week, ruim een uur: wat dynamische corestabilty als warming up (beetje met Swiss Ball b.v.), daarna wat echte kracht (squat, step-up, uitvalspas, sprongetjes), deels met progressief gewicht (zowel binnen training en tussen trainingen).
Ik zou dat thuis ook kunnen doen, maar houd het vol door het met wat anderen te doen in de krachtruimte bij de atletiekbaan.
In een duister verleden deed ik dit ook één keer per week, maar dan helemaal zelf (als in solo en eigen programma) en zonder gewichten, anders dan het eigen lichaam.
Voordeel van zo'n training is dat je daardoor minder loopt (anders heeft de training weinig zin) waardoor de totale loopbelasting minder is (en daarnaast de belastbaarheid door de training zou moeten toenemen).
Oh ja, omdat ik deze oefeningen doe wil ik in de warming up voor een looptraining niet lastig gevallen worden met statische corestability.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

vr 27-06-2014 8:58

2 keer per week fitness, waarvan een keer incl. bootcamp met veel core. Het fitnessgedeelte duurt per week totaal 3 uur.

5 keer per week 's morgens thuis voor het ontbijt rug losmaakoefeningen, gevolgd door wat buikspieroefeningen. Duurt 5 minuten

2-3 keer per week na het ontbijt losmaakoefeningen, uitstapjes, squat, en 3x10 luchtsprongetjes vanuit hurkstand. Duurt 10 minuten.

Elke dag tijdens het tandenpoetsen op elk been 5x op de tenen staan met losse handen en een seconde vasthouden. Daarna 15x op beide voeten.
Hieronymos
Lid
Lid
Contacteer:

za 16-08-2014 15:28

Ik hoop binnenkort echt zover te zijn dat ik klaar ben voor extra oefeningen.
Ik heb het nodig want ik kan uren achter elkaar hardlopen, maar alles doet pijn als ik over een hekje moet springen en de boodschappenkrat optillen is ook zwaar werk.

Telkens neem ik me voor om oefeningen te doen. Ik weet dat een half uurtje oefeningen beter voor me is dan een half uurtje hardlopen. Ik weet dat ik er beter van ga lopen. Waarom doe ik het dan niet?
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 16-08-2014 16:46

you tell me!

je hebt waarschijnlijk te weinig klachten...

je zou het eens kunnen proberen (core training bijvoorbeeld), gedurende enkele weken, en zien wat het je brengt.
(je kunt dan het kratje vast wat gemakkelijker tillen :lol: :wink: )
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

za 16-08-2014 17:32

Hier is wat anders voor wie liever wil hardlopen.

Afbeelding

Dat is hardlopen en werken aan je core tegelijkertijd. Heuveltraining werkt natuurlijk ook (heuvel op), alsmede op de loopband helling op lopen. Details staan in het artikel (klik op de foto).
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
MasterRunner
Lid
Lid

za 16-08-2014 17:55

Afbeelding
en
Afbeelding

Een... laat staan twee van dit soort avitars op je scherm... word je soms meer vermoeid van dan van een training... ;)
Hieronymos
Lid
Lid
Contacteer:

zo 17-08-2014 10:50

Weg
Tante_Bep
Lid
Lid

ma 18-08-2014 9:07

Als aanvulling op het hardlopen doe ik 3 keer in de week een half uurtje fitness/krachttraining.
Verder zit ik zomers veel op de racefiets en in de winter schaatsen.
Verder 3 keer in de week 's ochtends 10 minuten buikspieroefeningen en 3 keer in de week 's avonds voor het naar bed gaan 10 minuten rekoefeningen.
Deze combinatie van sporten doe ik pas de laatste 3 jaren. Daarvoor deed ik bijna alleen maar hardlopen.
De combinatie heeft ervoor gezorgd dat ik geen hardloopblessures meer heb en dat mijn hardloopprestaties niet achteruit gaan ondanks het ouder worden.
Verder probeer ik bij iedere trainingsvorm een volledige focus te hebben op datgene waar ik mee bezig ben, dus geen afleiding van koptelefoontjes/oordopjes met muziek of wat dan ook.
Als je denkt dat je moe bent, moet je stoppen met denken.
Gert88
Lid
Lid
Contacteer:

wo 20-08-2014 22:00

loopgek schreef:Ik zou het moeten doen, maar lijk sprekend op die loper uit de loopgroep van René ...
+1 :cry:
Jan-Jasper
Lid
Lid

zo 24-08-2014 13:18

Laat ik eens dwarsliggen :)

Ik doe eigenlijk bijna tot helemaal niets aan oefeningen tbv hardlopen. Eigenlijk ben ik begonnen met hardlopen als ondersteunende training bij volleybal, vooral om sprongkracht en conditie wat omhoog te krijgen. De laatste ca 1,5 jaar ben ik ook steeds fanatieker gaan lopen om het lopen.

En ik loop dan ook met geen ander doel dan om te lopen. Afstand en snelheid zijn voor mij niet heel belangrijk tijdens het lopen, het moet gewoon lekker gaan. (als ik dan thuis ben kijk ik mijn logs op endomondo wel na om te kijken waar ik het "het laten liggen" en wat ik zou kunnen doen om verder en sneller te lopen maar tijdens het lopen maak ik me daar niet zo druk om.
Meestal loop ik met een rustig tempo afstanden op een manier dat ik eindeloos door kan gaan. Gewoon omdat dat lekker loopt. Ondertussen kijk ik een beetje rond en geniet ik van het buiten zijn.
Soms haal ik me over om een paar intervalletjes te lopen. Ik ben ervan overtuigd dat dat mij verder helpt, maar ik loop liever 2 uur op mijn rustige tempo dan dat ik een half uur intervalletjes aan het ploeteren ben.

Een goede motivatie haal ik ook uit het boek Born to Run dat ik recent gelezen heb. "if it feels like work, you are working too hard"
Ik doe dus geen oefeningen waar ik geen zin in heb, ik probeer juist te genieten van wat ik aan het doen ben. Als gevolg daarvan komt vanzelf de streber bij mij op die dan toch steeds meer wil.....
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

ma 25-08-2014 14:12

Jan-Jasper schreef:Laat ik eens dwarsliggen :)

...
Soms haal ik me over om een paar intervalletjes te lopen. Ik ben ervan overtuigd dat dat mij verder helpt, maar ik loop liever 2 uur op mijn rustige tempo dan dat ik een half uur intervalletjes aan het ploeteren ben.
Die (door mij) vetgedrukte quote was te leuk om te laten liggen. Als dit echt waar is ben je een uitzondering. Voor de toeschouwer is het bijna altijd zo dat intervalletjes er veel soepeler uitzien dan een duurloop. Juist dat laatste wil bij een groot deel van de lopers nog wel eens in geploeter verzanden (lange contacttijden, verzakt lopen). Bijna iedereen loopt bij intervallen een stuk reactiever dan in een duurloop, al was het maar omdat je er de aandacht meer bij hebt.
Jan-Jasper
Lid
Lid

ma 25-08-2014 14:37

Ik loop niet voor toeschouwers dus hoe het eruit ziet interesseert mij wat dat betreft niets ;)

Maar ik begrijp wel je punt. Even knallen in een interval sprintje kan zeker in het begin een enorme kick van perfectie geven. Maar dan het doorduwen als je lucht op is, dat is werken en zwoegen.
Langere afstanden lopen staat bij mij vooral in het teken van lekker lopen. Dus niets forceren, niet door pijn heen bijten en ook niet gaan zwoegen. En dan genieten van het feit dat je een cadans hebt waarbij je zonder inspanning je kilometers aflegt, om je heen kan kijken en je gedachten alle kant op kunt laten gaan. Eigenlijk net als een eind fietsen met als voordeel dat je nu geen zadelpijn krijgt.
Plaats reactie