Oefeningen en zelfdiscipline

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

ma 25-08-2014 16:57

Uitdaging.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Hens
Benefactor
Benefactor

di 26-08-2014 0:31

[quote="Jan-Jasper"Maar dan het doorduwen als je lucht op is, dat is werken en zwoegen.[/quote]
Als jou ervaring is dat het ook achteraf(!) niet leuk is, hou je dan aan je meester:
Born to Run schreef:"if it feels like work, you are working too hard"
Jan-Jasper
Lid
Lid

di 26-08-2014 7:18

Dat is ook precies mijn punt. Daarom geniet ik ook meer van duurlopen dan van interval trainingen.

Aan de andere kant, ik heb er ook geen hekel aan om "kapot te gaan". Het kost me alleen wat meer discipline om weer eens aan te zetten voor een interval sprintje en die dan ook af te maken op hoge intensiteit.
Na afloop van een training vind ik het best lekker om helemaal uitgeput op de bank neer te ploffen en nog een paar uur aan mijn hele lichaam te voelen dat ik gewerkt heb. Maar tijdens het lopen zelf geniet ik meer van het lange werk.

Als ik intervalletjes train doe ik vaak een tabata training. Dan ben je in een kwartier ook helemaal stuk. Geeft de kick van wel getraind te hebben terwijl je niet de tijd hebt om een lekker stuk te lopen. (en het schijnt nog een erg goede training te zijn ook)
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 26-08-2014 8:04

@Jan-Jasper:

Dat bepaalde oefeningen niet leuk zijn om te doen is duidelijk. Een van de vragen was:
Wat doen jullie om discipline op te brengen voor zulke oefeningen?
Discipline betekent hier dat je iets doet ondanks dat je er geen zin in hebt. Dat geldt zowel voor intervaltraining als de oefeningen naast het hardlopen.

De veronderstelling is dat zulke oefeningen nuttig zijn, bijvoorbeeld om blessures te voorkomen, of in het geval van intervaltraining om de basissnelheid en looptechniek te onderhouden. En terwijl het in concept goed klinkt, is het lastig om het feitelijk en regelmatig te doen, vooral met volle overgave en zonder mokken en morren. Het is maar al te makkelijk om smoesje te vinden en een keertje over te slaan.

De vraag is hoe doen jullie het?
Jan-Jasper
Lid
Lid

di 26-08-2014 8:50

@Rasheed: Touche ;)

Eigenlijk komt het erop neer dat ik moeilijk de discipline op kan brengen om te oefenen. Ik loop maar wat. Mijn discipline bestaat eruit dat ik waarborg dat ik er plezier in hou en daardoor dus blijf lopen. Misschien niet met het optimale atletische resultaat, maar wel met plezier.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 27-08-2014 8:33

Jan-Jasper schreef:@Rasheed: Touche ;)

Eigenlijk komt het erop neer dat ik moeilijk de discipline op kan brengen om te oefenen. Ik loop maar wat. Mijn discipline bestaat eruit dat ik waarborg dat ik er plezier in hou en daardoor dus blijf lopen. Misschien niet met het optimale atletische resultaat, maar wel met plezier.
Ik zei het niet om vliegen af te vangen of zo.

Zelf-discipline is voor mij ook een groot probleem. Plezier houden in wat je doet is de beste garantie om het lang vol te houden, dus dat zal ik je zeker niet onthouden :)

Ik weet echter ook dat bepaalde zaken nalaten op den duur je gaan opbreken, in de zin dat je niet genoeg basis meer hebt en door hoge leeftijd geen reserves meer hebt om een gebrek aan basis te compenseren. Als je in je jongere jaren meer moeite had gedaan, had je op je 80-ste nog de puf om een stukje te rennen, ook al is het maar op 8 km/u.

Hardlopen is geen recht; het is een privilege, waarvoor je wel af en toe iets moet doen dat niet altijd even leuk is.
gil
Lid
Lid

wo 27-08-2014 14:45

Rasheed,
Voel je niet aangevallen met wat ik hier schrijf. Het is mijn visie op het lopen. Het is mijn interpretatie hoe ik jou tekstjes lees.
Maar als ik zoals jou zou denken, zou ik al lang gestopt zijn met lopen.

Als het een grote inspanning vraagt, is het 1 ding. Het vraagt inderdaad wat discipline maar het moet plezant blijven.

Maar als het niet meer leuk is, dat is een ander ding. Dan zou ik er zelf al niet meer aan beginnen. Want echt vooruitgang boek je dan toch niet (in mijn mening/ervaring).
Zo heb ik mijn beste tijd op een 10K gezet toen ik me zeer goed in mijn vel voelde en met een glimlach (al dan niet onzichtbaar) de wedstrijd heb afgelegd.

Zo ben ik gestopt met de athletiek (zo in rondjes lopen is ook maar niets).
Zo maak ik soms weken met veeeel kilometers als ik daar zin in heb.
Stretchen, coretraining, het zegt me allemaal niets.
Tempo/interval is al veel te lang geleden. Maar dat doe ik wel eens als ik er zin in heb.

Het is een hobby, houd het plezant en neem erbij wat je wil.
Loop eens een weekje zonder je horloge. Het is een bevrijding :)

Ofte zoals Jan-Jasper zegt: "Ik loop maar wat." :)
Attitude
Lid
Lid

wo 27-08-2014 15:08

gil schreef:Rasheed,
Voel je ....... knip

Het is een hobby, houd het plezant en neem erbij wat je wil.
Loop eens een weekje zonder je horloge. Het is een bevrijding :)

Ofte zoals Jan-Jasper zegt: "Ik loop maar wat." :)
Van twee kanten wordt hier wel eens het een en ander vergeten. Ik denk dat het (grootste)(actieve) deel van dit forum namelijk vrij serieus is met lopen. Een kleiner deel (waaronder ikzelf) 'loopt maar wat.' Dit heeft als gevolg dat mensen niet altijd door hebben hoe er door de ander tegen de sport wordt aangekeken. Is het voor diegene die een vraag stelt een hobby of een serieuze sport?

Soms merk ik ook dat ik hierdoor zeer gedetailleerde antwoorden krijg die verder gaan dan nodig is, maar dat is niet erg. Ik kan dat erg waarderen en ben altijd leergierig en nieuwsgierig geweest, maar ik kan me voorstellen dat dit soms wat meningsverschillen oplevert.

Ik denk dat beide 'kanten' (zo wil ik het eigenlijk helemaal niet noemen) zich er soms bij neer moeten leggen dat er een verschil is in hoe de ander(en) naar de sport kijkt(/kijken) ;)
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 27-08-2014 16:56

Het gaat nu wel heel :ot:
Hens
Benefactor
Benefactor

do 28-08-2014 0:02

Jan-Jasper schreef:Dat is ook precies mijn punt. Daarom geniet ik ook meer van duurlopen dan van interval trainingen.
Nee, zo bedoelt je meester het niet. Hij wil zeker wel dat je intervallen doet, maar niet met de tong op de schoenen.
Het is niet zwart-wit, óf duurlopen óf intervallen. Allebei moeten ze en allebei op het voor jou juiste tempo. Blijkt dat te hard, dan moet je iets langzamer. Tussen iets langzamer en stoppen gaapt een enorm gat.
Plaats reactie