De afgelopen maanden heb ik een aantal 5km wedstrijden gelopen en ik wil nu uitbreiden naar de 10 km.
Wat gegevens van mezelf:
36 jaar
Tijd op 5 km 35:19 (ja ik ben niet de snelste, maar ondanks overgewicht doe ik het wel).
De wedstrijd wil ik op 19 oktober lopen, streeftijd 75 min.
Ben lid van een atletiekvereniging en doe daar op donderdagavond en zaterdagmorgen een baantraining.
Duurloopjes doe ik tot nog toe vaak op de loopband, ivm combineren met krachttraining.
Ik heb gisteren op verschillende sites geprobeerd een trainingsschema te laten maken, maar bij een aantal sites hanteren ze als langzaamste tijd voor de 10 km een tijd van 60 min en ja dat ga ik nu nog niet halen.
Op de site van Asics kun je wel je streeftijd aangeven en die heb ik op 75 min gezet. Dit is in mijn ogen wel een realistische tijd. Een tijd onder de 75 min is natuurlijk wel leuk, maar blessurevrij blijven is belangrijker.
Het schema dat er nu uitgerold is bestaat uit twee duurlopen per week. Er zit dus niks van interval in, maar die ga ik dus wel doen in de vorm van de baantrainingen.
Opvallend aan het schema zijn de tempo's die ze hanteren. Voor morgen staat een duurloop van 5 km op de planning in 10:24/km

En voor zondag een 8 km in 9:49-9:14/km.
Het hoogste tempo dat ik in de 1e 9 weken van het schema tegenkom is 7:50/km.
Ik snap dat het niet verstandig is om niet al je trainingen in wedstrijdtempo te lopen ( in mijn geval dus zeg maar 7:00/km). Zelf zou ik dan denken om op tijden tussen 7:30 en 8:00/km de duurlopen te doen.
Vanmiddag op de loopband een duurloop van 60 min gedaan op tempo 8:00/km en dat ging goed. Ter info mijn langste duurloop tot nog toe was 48 min en met een gemiddelde < 7:30/km.
In week 10 t/m 12 van het schema worden alleen duurlopen gedaan van 10km in tempo 8:04-7:28/km.
In de laatste week staat er dan nog een 5 km op wedstrijdtempo (7:21/km) op het programma en nog een hele rustige 5 km.
Wat is jullie mening over het schema en zijn er wellicht nog andere sites te vinden waar je een schema kunt maken rekening houdend met een streeftijd van 75 min. Ik ga ook nog in overleg met mijn trainster, maar die heeft nu vakantie dus die zie ik pas over een aantal weken.
Gr.
Esther